23 mei 2017 om 03:00
Luister naar

Sommige Joden zouden christelijke zendingsdrang het liefst willen verbieden. Ik niet

Gelovigen leven hier in een goed land. Onze overtuiging is wettelijk beschermd en niemand mag ons vanwege gezindheid of confessie een strobreed in de weg leggen. Met behoud van ieders verantwoordelijkheid voor de wet – dat wil zeggen: zonder dat we een ander schade berokkenen – bezit iedereen in ons land volledige vrijheid van geloven en religieus handelen. In de praktijk wordt het de gelovigen weleens wat lastig gemaakt, maar er is altijd weer de wetgever, die ons in bescherming neemt.

Voor de Joodse gemeenschap steekt zo nu en dan de discussie over het ritueel slachten of de besnijdenis de kop op. Voor ons christelijk volksdeel gaat het over de zondagsrust of vaccinaties. Met betrekking tot de gemeenschappelijke belangen van gelovigen gaat het over kerkklokken, minaretten of het bijzonder onderwijs. En ook wanneer het gaat over ‘voltooid leven’ of andere ethische kwesties, niemand dwingt ons ertoe aan al deze zaken mee te doen.

spannend

Dit wat godsdienstvrijheid van de geloofsgemeenschap versus het niet-gelovige of seculiere deel van de samenleving betreft. Niet minder spannend zijn de onderlinge verhoudingen tussen de ene geloofsgemeenschap en de andere. Bijvoorbeeld tussen christendom en jodendom.

Binnen de kerken bestaat de opdracht de Jood te bekeren. ‘Joden hebben de Holocaust als een oordeel aan zichzelf te wijten’, ‘Joden moeten christenen worden’ of ‘Het is misdadig om Joden Jezus te onthouden’ zijn zo een aantal teksten waaruit overduidelijk blijkt dat het gedachtegoed van de Jood hopeloos tekort lijkt te schieten.

Natuurlijk leven er binnen het jodendom ook gedachten die weinig overlaten van het geloofsgoed van de kerken. Binnen het jodendom laten de toekomstverwachtingen geen centimeter ruimte voor de manier waarop het christendom omgaat met zijn Messias. Alleen is het voor de Jood iets gemakkelijker. De Jood hoeft zijn visie op het christendom niet uit te spreken. Er bestaat geen Joodse zendingsopdracht naar de volkeren toe.

Binnen de Joodse gemeenschap leven vaak heftige gevoelens met betrekking tot die christelijke zendingsboodschap. Het liefst zou men die willen verbieden. Niet op theologische gronden, maar op historische gronden: ‘Wat voor een diepe ellende hebben dit soort uitspraken veroorzaakt.’

Hoe beschamend sommige christelijke citaten ook kunnen zijn in Joodse ogen, toch zou ik zelf nooit een beperking willen aanbrengen in de vrijheid van christelijke zendingsdrang. Godsdienstvrijheid is ons gemeenschappelijk goed. Zowel in woord als geschrift. De christen en de Jood leven in vrijheid bij de gratie van dit grondrecht. De Jood heeft, binnen de grenzen van de wetgeving, de vrijheid om te geloven en te vinden wat de levensovertuiging hem of haar ingeeft. En zo geldt hetzelfde voor de christen.

weerwoord

Betekent dit dan dat de Jood dit dan maar allemaal moet accepteren? Natuurlijk niet. Diezelfde geloofsvrijheid waarmee christenen het jodendom afkeuren, geeft het jodendom het recht een weerwoord te geven. En dat weerwoord, christenen weten dat inmiddels, is lang niet altijd mals. In alle vrijheid maken wij gewag van ons ongenoegen en wijzen wij onze christelijke medeburgers op het absoluut onaanvaardbare van opmerkingen en bevindingen over het jodendom.

De Jood eist vrijheid op van religieus geloven en handelen. Dat recht is hem gegund. Ook de christen eist dat recht op. Dat is hem of haar op dezelfde manier gegund. Het recht van getuigen of proberen te bekeren hoort daar binnen kerkelijke kringen bij. Voor hen is dat onderdeel van het christelijk verstaan van de waarheid. Dat gaan we niet verbieden of zelfs maar beperken. Jodenzending leidt vaak tot onbegrip en verwijdering. Het komt de onderlinge verhouding niet altijd ten goede. Maar dat is een heel ander verhaal. Godsdienstvrijheid is godsdienstvrijheid.

En hoe dan verder met al dat zendingsgedoe? Dat zoeken kerk en synagoge gezamenlijk aan tafel wel uit.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
IJsvogel, in dit geval in Hoogezand.

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.