Luister naar

'Duitse Audi-werknemers moeten geduld hebben'

Nieuws
Na het dieselschandaal beloofde Volkswagen AG meer elektrische modellen te ontwikkelen. Nu Volkswagen-dochter Audi ook zijn tweede elektrische auto in het Belgische Vorst laat bouwen, zijn Duitse werknemers boos: is de elektrische auto wel hun toekomst?
Ruurd Ubels Ruurd Ubels
zaterdag 24 juni 2017 om 03:00
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren.
Koning Philippe en koningin Mathilde van België en de toenmalige Duitse Bondspresident Joachim Gauck en zijn vrouw Daniela Schadt poseren in 2016 bij een prototype van de e-Audi die de Belgen mogen gaan produceren. epa / Benoit Doppagne

Eindhoven

‘Als de directie geen perspectieven biedt voor productielijnen in Duitsland, maar alleen voor onze buitenlandse fabrieken, dan is het ongenoegen bij de Duitse werknemers meer dan gerechtvaardigd.’

Zo reageert voorzitter Peter Mosch van de ondernemingsraad in Ingolstadt, de thuishaven van Audi, op het nieuws dat ook het tweede volledig elektrische model van Audi in Vorst (België) van de band gaat lopen. ­Mosch en vakbondsvertegenwoordigers eisen dat de elektrische toekomst ook in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm zichtbaar wordt.

De Duitse Audi-werknemers voeren eerder blind op de belofte van bestuursvoorzitter Rupert Stadler, dat vanaf 2020 Ingolstadt elektrische auto’s gaat bouwen. Maar na de jongste ontwikkelingen wil Mosch daarover harde toezeggingen. Hierin speelt mee, dat een Audi-woordvoerder zich donderdag in Die Welt niet wilde vastleggen op de belofte dat vanaf 2020 elektrische Audi’s het label Made in Germany krijgen.

‘Audi is een wereldspeler’, erkent Mosch in de Duitse pers. ‘Maar het Audi-hart moet sterk kloppen waar het zich bevindt – in Duitsland.’

Sportback GT

Woensdag maakte de Duitse producent bekend dat in Vorst vanaf 2018 niet alleen de eerste elektrische Audi wordt gebouwd (een SUV), maar – vanaf 2019 – ook het tweede model, de vierdeurs e-tron Sportback GT.

Dit hoeft voor de Duitse werknemers echter geen hard gelag te zijn, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. ‘Hun angst is begrijpelijk, maar niet logisch. De verandering in de personenautowereld naar elektrisch is gaande en zal de komende jaren versnellen. Audi zal straks niet meer genoeg hebben aan de productiefaciliteiten in Vorst. Andere Audi-fabrieken, ook die in Duitsland, zullen eveneens omgebouwd moeten worden voor de productie van elektrische auto’s.’

Eind april meldde Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, zijn investeringen in het ontwikkelen van elektrische auto’s en andere alternatieven de komende vijf jaar te verdrievoudigen. In 2026 moet een kwart van alle nieuwe Audi’s op stroom rijden.

‘De Duitse werknemers moeten nog even geduld hebben’, zegt Steinbuch.

extra banen

De komst van het tweede elektrische model naar Vorst levert de Belgen vijfhonderd extra banen op. De bouw van de beide e-wagens komt in de plaats van de productie van de ‘fossiele’ A1, die naar Spanje verhuist.

Om de eerste elektrische Audi naar Vorst te halen, stelde de Belgische overheid de autobouwer een steunpakket van 130 miljoen euro in het vooruitzicht. Of de staat ook bijspringt nu de tweede elektrische Audi in de buurt van Brussel wordt gefabriceerd, is niet bekend.

bezettingsgraad

Duidelijk is wel, dat de verbouw van de fabriek in Vorst, om er elektrische wagens te kunnen maken, ingrijpend en kostbaar is.

Volgens Hubert Waltl, directeur productie en logistiek bij Audi, is de keuze om ook de tweede elektrische Audi in België te bouwen, logisch in het licht van de investeringen. De komst van nog een model ‘verbetert de bezettingsgraad in onze fabriek in Brussel’, heet het in een verklaring.

Daar komt bij dat de tweede elektrische auto van Audi gebruikmaakt van hetzelfde platform (‘bodemplaat’) als de eerste.

‘Qua investeringen is de beslissing te begrijpen’, vindt voorzitter Mosch van de ondernemingsraad. ‘Maar in Duitsland moet Audi zijn werknemers snel perspectief bieden.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.

ING verwacht dat de huizenprijzen dit voorjaar snel stijgen.

ING: huizenprijs gaat snel record van 2022 breken

De gemiddelde huizenprijs in Nederland stijgt komende maanden tot boven het record van juli 2022, verwacht ING.

Zelf kersen plukken in de Betuwe. Deze vrouwen uit de regio Den Haag plukken in Wadenoijen.

Kersentelers mogen voor negende keer 'eenmalig' niet toegelaten bestrijdingsmiddel gebruiken

Nederlandse kersentelers mogen hun fruit dit jaar opnieuw bespuiten met twee niet toegelaten bestrijdingsmiddelen, ondanks een negatief advies van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

‘De Nederlandse consument is eraan gewend geraakt om online met één druk op de knop iets te kunnen kopen.’

Kopers kunnen bij Marktplaats straks direct product aanschaffen, zonder contact met verkoper

Onderhandelen over een product is straks niet meer nodig op Marktplaats. De site komt met een nieuwe functie waarmee kopers zonder contact met de verkoper een artikel kunnen aanschaffen.

Een bezorger van flitsbezorgdienst Getir in Amsterdam. Na Gorillas en Zapp vertrekt ook deze dienst uit Nederland.

Na Zapp en Gorillas verlaat ook flitsbezorger Getir ons land. Is dit het einde van flitsbezorging?

Flitsbezorgers kwamen tijdens de pandemie razendsnel op, maar gaan nu ook net zo snel ten onder. Maandag werd bekend dat ook Getir zich terugtrekt uit Nederland. Komt daarmee een einde aan razendsnelle bezorgdiensten?

Niet alleen de verkoop valt tegen, de productie van wijn is vorig jaar ook teruggevallen.

Zwaar wijnjaar: tegenvallende oogsten door extreem weer, consument afgeschrikt door hoge prijs

Er is in 27 jaar niet zo weinig wijn gedronken als vorig jaar. Wereldwijd ging er 221 miljoen hectoliter doorheen. De prijzen zijn flink gestegen en in veel wijnlanden viel de oogst tegen.