Luister naar

De euforie rond de stekkerauto

Nieuws
Verwordt de benzineauto die je nu koopt tot metalen woekerpolis? Dat kan over twintig jaar het geval zijn.
Peter de Waard
dinsdag 25 juli 2017 om 03:00
Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s.
Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s. anp / Bart Maat

Wie vanaf nu nog een nieuwe diesel- of benzineauto aanschaft, loopt het risico over een of twee decennia met een soort metalen woekerpolis te zijn opgezadeld.

Het vehikel zal een totaal archaïsch product zijn dat alleen nog kan dienen voor kostuumdrama’s uit het einde van de 20e en jaren nul van de 21e eeuw. Het is tweedehands niet meer aan de straatstenen te slijten. Nu al daalt de waarde van diesels die door de sjoemelaffaire in diskrediet zijn geraakt. Dat gaat sneller dan vroeger, omdat consumenten twijfels hebben over de toekomst.

Soms kunnen veranderingen snel gaan, zoals de detailhandel, de banken en de media al hebben ervaren. Dat hoeft met de heilige koe niet anders te gaan.

lelijk

Sinds Tesla deze maand de eerste ‘middenklasser’ lanceerde en Volvo aankondigde vanaf 2019 geen benzine- en dieselauto’s meer te maken, is een ware euforie rond de stekkerauto uitgebroken. Terwijl elektrische auto’s begin dit jaar nog lelijk, onpraktisch en te duur waren, zijn ze nu ineens supercool. ING-economen meldden dat het in 2024 goedkoper is om in een e-auto te rijden dan in een brandstofauto. En in 2035 zal volgens de ING-economen iedereen elektrisch rijden. Dat zal de poolkappen niet meteen voor afkalving behoeden, maar zal de wereld alvast een stuk stiller maken.

Op dit moment rijden er over de mondiale wegen twee miljoen elektrisch aangedreven auto’s tegenover 1,2 miljard lawaaiige personenauto’s en 250 miljoen vrachtwagens, bussen en andere voertuigen met een brandstofmotor.

Als die 99,85 procent van het wagenpark ook elektrisch moet gaan rijden, vergt dat flink wat extra stroom. Als de stekkerauto’s gemiddeld twintigduizend kilometer per jaar afleggen, is 6000 miljard kilowattuur nodig. Wereldwijd wordt nu 1300 miljard kilowattuur aan windenergie opgewekt. Uitgaande van 25 miljoen kilowattuur bij de meest moderne turbine zullen er 250.000 windmolens moeten worden bijgebouwd.

extra stroomvraag

Al die extra opgewekte energie moet wel worden opgeslagen en naar de goede plek – een tankstation voor stekkerauto’s – worden gebracht. In veel landen zal het elektriciteitsnet dit niet aankunnen. Maar er is tijd om in de infrastructuur te investeren.

In Nederland zal de extra stroomvraag van 20 procent al door het huidige net kunnen worden opgevangen, zij het dat in piekuren ‘slim moet worden geladen’ – niet allemaal tegelijkertijd de stekker in de contactdoos stoppen, zoals deskundige Auke Hoekstra van de Technische Universiteit in Eindhoven dat noemt.

De brandstofmotorlobby zal de komende tijd vast een achterhoedegevecht voeren en de voordelen van de traditionele auto blijven benadrukken.

Wie het foldertje bewaart kan er over achttien jaar misschien nog een keer een claimstichting mee oprichten. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Wanneer krijg je eigenlijk een moreel kompas en weet je of je aan de goede kant van de streep staat?

Charlotte Goulmy was ongeveer zestien toen ze een column van Renate Rubinstein las over hoe moraal zich ontwikkelt. 'Haar woorden maakten grote indruk op me want ik was, ook toen al, bang om fout te zijn.'

Net als in België en Denemarken kunnen we toewerken naar één centrale ingang voor overheidswebsites.

Als de overheid bij digitalisering de regie neemt, valt er veel vertrouwen terug te winnen

De overheid heeft een slechte reputatie als het gaat om digitalisering. Toch kan de juiste inzet van ICT het vertrouwen bij burgers en ondernemers (deels) herstellen.

Zoals elk jaar, werd Bevrijdingsdag enthousiast gevierd. Maar is dat genoeg om onze geestelijke vrijheid te behouden?

Politieke vrijheid is iets om te koesteren, maar kan niet bestaan zonder geestelijke vrijheid

Vrijheid, democratie en burgerrechten zijn niet vanzelfsprekend. Daarom is het de hoogste tijd om aan de geestelijke staat van ons land te werken, zodat we ook een vrij land blijven, stelt Kathleen Ferrier.

De transitie is geen fundamentele kwestie, maar een kwestie van grootschalige opschaling, want de technologie is er.

Het kan straks echt: kaas zonder koeien. Wat betekent dat voor de toekomst?

Dankzij nieuwe technieken is straks de intensieve veeteelt overbodig en krijgt de natuur ruim baan. Melk en kaas zijn er in overvloed. Waar blijven de politiek-economische keuzen, vraagt Jan Lagendijk zich af.

Afbeelding

Jong gezin op wereldreis: het lijkt idyllisch, maar kun je zoiets nog wel doen in deze tijd?

Een hippe wereldreis, hoe mooi is dat? Deze trend zet onze solidariteit met medemensen en de wereld onder druk, beredeneert Dietrich van Gorsel, bestuurder in de zorg.

Afbeelding

Wat is volgens u de grootste bedreiging van onze vrijheid? 'In de angst onze vrijheid te verliezen'

Zondag 5 mei is het Bevrijdingsdag. Wat betekenen vrijheid en Bevrijdingsdag voor u? Zijn er bedreigingen voor onze vrijheid? 'Na de Tweede Wereldoorlog waren de woorden: ‘Nooit meer.’ En toch gebeurt het nu.'