23 mei 2017 om 03:00
Luister naar

Sommige Joden zouden christelijke zendingsdrang het liefst willen verbieden. Ik niet

Gelovigen leven hier in een goed land. Onze overtuiging is wettelijk beschermd en niemand mag ons vanwege gezindheid of confessie een strobreed in de weg leggen. Met behoud van ieders verantwoordelijkheid voor de wet – dat wil zeggen: zonder dat we een ander schade berokkenen – bezit iedereen in ons land volledige vrijheid van geloven en religieus handelen. In de praktijk wordt het de gelovigen weleens wat lastig gemaakt, maar er is altijd weer de wetgever, die ons in bescherming neemt.

Voor de Joodse gemeenschap steekt zo nu en dan de discussie over het ritueel slachten of de besnijdenis de kop op. Voor ons christelijk volksdeel gaat het over de zondagsrust of vaccinaties. Met betrekking tot de gemeenschappelijke belangen van gelovigen gaat het over kerkklokken, minaretten of het bijzonder onderwijs. En ook wanneer het gaat over ‘voltooid leven’ of andere ethische kwesties, niemand dwingt ons ertoe aan al deze zaken mee te doen.

spannend

Dit wat godsdienstvrijheid van de geloofsgemeenschap versus het niet-gelovige of seculiere deel van de samenleving betreft. Niet minder spannend zijn de onderlinge verhoudingen tussen de ene geloofsgemeenschap en de andere. Bijvoorbeeld tussen christendom en jodendom.

Binnen de kerken bestaat de opdracht de Jood te bekeren. ‘Joden hebben de Holocaust als een oordeel aan zichzelf te wijten’, ‘Joden moeten christenen worden’ of ‘Het is misdadig om Joden Jezus te onthouden’ zijn zo een aantal teksten waaruit overduidelijk blijkt dat het gedachtegoed van de Jood hopeloos tekort lijkt te schieten.

Natuurlijk leven er binnen het jodendom ook gedachten die weinig overlaten van het geloofsgoed van de kerken. Binnen het jodendom laten de toekomstverwachtingen geen centimeter ruimte voor de manier waarop het christendom omgaat met zijn Messias. Alleen is het voor de Jood iets gemakkelijker. De Jood hoeft zijn visie op het christendom niet uit te spreken. Er bestaat geen Joodse zendingsopdracht naar de volkeren toe.

Binnen de Joodse gemeenschap leven vaak heftige gevoelens met betrekking tot die christelijke zendingsboodschap. Het liefst zou men die willen verbieden. Niet op theologische gronden, maar op historische gronden: ‘Wat voor een diepe ellende hebben dit soort uitspraken veroorzaakt.’

Hoe beschamend sommige christelijke citaten ook kunnen zijn in Joodse ogen, toch zou ik zelf nooit een beperking willen aanbrengen in de vrijheid van christelijke zendingsdrang. Godsdienstvrijheid is ons gemeenschappelijk goed. Zowel in woord als geschrift. De christen en de Jood leven in vrijheid bij de gratie van dit grondrecht. De Jood heeft, binnen de grenzen van de wetgeving, de vrijheid om te geloven en te vinden wat de levensovertuiging hem of haar ingeeft. En zo geldt hetzelfde voor de christen.

weerwoord

Betekent dit dan dat de Jood dit dan maar allemaal moet accepteren? Natuurlijk niet. Diezelfde geloofsvrijheid waarmee christenen het jodendom afkeuren, geeft het jodendom het recht een weerwoord te geven. En dat weerwoord, christenen weten dat inmiddels, is lang niet altijd mals. In alle vrijheid maken wij gewag van ons ongenoegen en wijzen wij onze christelijke medeburgers op het absoluut onaanvaardbare van opmerkingen en bevindingen over het jodendom.

De Jood eist vrijheid op van religieus geloven en handelen. Dat recht is hem gegund. Ook de christen eist dat recht op. Dat is hem of haar op dezelfde manier gegund. Het recht van getuigen of proberen te bekeren hoort daar binnen kerkelijke kringen bij. Voor hen is dat onderdeel van het christelijk verstaan van de waarheid. Dat gaan we niet verbieden of zelfs maar beperken. Jodenzending leidt vaak tot onbegrip en verwijdering. Het komt de onderlinge verhouding niet altijd ten goede. Maar dat is een heel ander verhaal. Godsdienstvrijheid is godsdienstvrijheid.

En hoe dan verder met al dat zendingsgedoe? Dat zoeken kerk en synagoge gezamenlijk aan tafel wel uit.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.