Luister naar

Uit de kranten: het Salomonsoordeel over Srebrenica

Nieuws
De uitspraak van de rechter is een tik op de vingers van de Nederlandse staat, schrijft de RD-commentator.
-
donderdag 29 juni 2017 om 03:00

(...) Wel een wat wonderlijke tik omdat de rechter oordeelt dat Dutchbat, dat handelde onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse staat, niet alle schuld heeft aan het drama in Srebrenica. Na allerlei afwegingen komt de rechter met de uitspraak dat de moslimmannen, ook wanneer ze in het kamp waren gebleven, zo’n 30 procent kans hadden gehad om te overleven. En dus zegt de rechter dat de Nederlandse staat voor 30 procent schuldig is aan hun dood.

De uitspraak in deze langslepende zaak is hiermee eigenlijk voor niemand bevredigend. De staat krijgt voor een deel de schuld, maar de nabestaanden voelen zich daardoor op geen enkele manier recht gedaan. Want wie is er schuldig aan die andere 70 procent? De Verenigde Naties misschien? Er wordt wel gezegd dat de rechter een soort salomonsoordeel heeft geveld. Noch de ene noch de andere partij wordt immers helemaal in het gelijk gesteld. Wat dat betreft geeft deze uitspraak ook goed aan hoe complex de kwestie is. Tegelijk is het te begrijpen dat nabestaanden zich door die 30 procent schuld die de staat nu krijgt ook niet gehoord en begrepen voelen. (...) Al met al heeft de uitspraak van het Haagse gerecht er niet toe geleid dat betrokkenen bij dit drama de zaak echt kunnen afsluiten. Alle partijen blijven met een onbevredigend gevoel achter (...). <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.

Vaak zitten in verhalen over religieverlating ook complexe onderhandelingen met de tradities en gemeenschappen waar je vandaan komt.

Reken af met luie en oneerlijke vooroordelen over mensen die hun religie verlaten

Veel religieverlaters gaan niet over één nacht ijs. Het is vaak een pijnlijk proces waarbij er veel op het spel staat: je geloof, familie, werk en vriendschappen. Luister eerlijk naar hen, schrijft Nella van den Brandt.

Arbeidsmigranten vallen buiten onze vangnetten van empathie, en hebben weinig verdedigers. Ze worden gezien als economische noodzaak.

Wij, die van jongs af leerden voor onszelf op te komen, weten niet hoe het is arbeidsmigrant te zijn

Er worden in ons land massaal mensen uitgebuit: arbeidsmigranten. We voelen ons vaak weinig met hen verbonden. Schrijfster Anna Looije: 'Maar elke daad van goedheid voor deze kwetsbare groep wordt door God gezien.'

Protest tegen het verdwijnen van normale kassa's bij dit Albert Heijn filiaal in Utrecht.

Afrekenen bij een kassadame of -heer is er nauwelijks nog bij. Ik mis contact bij de zelfscankassa

Thijmen Sprakel doet bij de zelfscankassa van Albert Heijn een ontdekking: hij mist iets. Contact! Met een mens. En nu zoekt hij een supermarkt met een menselijk gezicht.

Mosab Hassan Yousef, een ex-Hamas strijder die nu christen is. 'Ik ben de zoon van de oprichter van Hamas - opgevoed en opgeleid met als doel om Israël te vernietigen. Ik ben tot een keerpunt gekomen en heb Joden van harte lief.

Er zijn hoopvolle voorbeelden in Israël en Gaza: mensen met een trauma die elkaar willen liefhebben

David Verboom begrijpt steeds minder van wat er in Israël gebeurt. Maar een messiasbelijdende voorganger in Israël en een ex-Hamas strijder uit Gaza geven hem hoop.

column wim dekker

Waarom het mijn moeder niet lukt om over God te zwijgen als het leven haar verwondert

' Hoe vaak in het leven realiseer je je niet dat het een wonder is dat je nog leeft' , schrijft Wim Dekker. 'Dat je in deze baan terecht gekomen bent, dat je deze mensen bent tegen gekomen?'