22 juli 2017 om 03:00
Luister naar

De vroegste zonde die ik mij kan herinneren was toen ik vijf was. Die had een iconisch karakter

Er woedt momenteel een stevig debat over de historiciteit van de zondeval. Ik volg de discussie nauwlettend. Als toeschouwer. Ik deel punten uit, joel bij gemene overtredingen, erger mij aan domme acties en praat aan de borreltafel vrolijk mee over de beste opstelling. Die nauwlettendheid valt overigens wel mee. Ik ben weleens wat afgeleid. Associeer door over bijzaken. Zo vroeg ik mij opeens af of ik mijn eigen zondeval wel op de tijdbalk kon situeren. Dat gaat dus niet. De vroegste zonde die ik mij kan herinneren was toen ik vijf was. En ik weet van onze kinderen dat ik al lang voordat zij vijf waren, ontdekte dat ook zij in zonden ontvangen en geboren waren. Mijn zondeval rust dus ook in een mythisch verleden.

bergen afval

Maar mijn zonde als vijfjarige had wel een iconisch karakter. Wij woonden vijf hoog in een flat aan de rand van een groeistad onder de rook van Amsterdam. Vanaf het ene balkon keek ik over de concentrische groeicirkels rond de oude kern van Amstelveen. Vanaf het andere balkon keek je op het onbebouwde deel, waar de heipalen al in de grond staken en de beton af en aan gereden werd. Die flat was voor mij een klein Arcadië. Volop kinderen en volop speelruimte. De Koude Oorlog was ver weg. Dagelijks trok ik op met Eildert. Ook vijf jaar. Omdat wij aan de rand van de nieuwbouw woonden, struinden wij door bouwputten, over zandheuvels en speelden met bouwafval. Naar bouwvakkers kijken inspireert. Vooral als ze regelmatig bergen afval verbranden. Wij droomden van fikkie stoken. In eerste instantie bleef het bij dromen. Wij konden nog geen lucifer aansteken. Maar dat leerde ik snel. Als mijn vader een sigaret pakte, holde ik al naar de lucifers. Op enig moment besloten wij het groter aan te pakken. Sluw hield ik mij enige dagen in de keuken op wanneer mijn moeder aan het koken was. De lucifers lagen dan niet onbereikbaar hoog, maar op het aanrecht. Als de gelegenheid zich voordeed, pakte ik er enkele en verstopte die in mijn slaapkamer. Na een week had ik een handvol van de begeerde stokjes. Zwaluw. Eildert had een leeg doosje uit de vuilnisbak gered. Uit school waren wij langs zo’n afvalhoop gekomen. Hout en wat asfalt voor op daken (bitumen). Met onze lucifers probeerden wij het hout aan te steken. Ik weet nog hoe mijn hart klopte. Hoe gedachten en gevoelens door elkaar heen dwarrelden. Verlangen om vuur te maken, stoer willen zijn, sensatie, maar ook angst dat het zou lukken. Ergens was ik vooral blij dat het niet lukte. Mij niet en Eildert niet. Dat laatste was wel zo belangrijk. Uiteindelijk staken wij de rest van onze lucifers met het doosje in één keer aan. Toen vatte het asfalt vlam. Zo’n walmende stinkende vlam. Weg holden wij. Huiverend. Weer die gemengde gevoelens: trots en angst, vreugde en ontzetting.

de hele berg was verbrand

Ik wist het. Ik had gezondigd. En ik heb die zonde veel overdacht. Het stiekeme ophouden in de keuken, het stelen, het verbergen en het moedwillig mijzelf en anderen in gevaar brengen. Ik ontdekte dat zonde gepaard gaat met schaamte, schuld, scheiding maar ook met begeerte, trots, macht en vrijheid. Van God vond ik het vooral vervelend dat Hij het wist. Maar God was nog niet zozeer mijn God. Het was meer de God van mijn vader en moeder. Als kind heb je een heel ander beeld bij ‘drie-eenheid’. Ik zat dus meer in mijn maag met het bedriegen van mijn ouders. Ik verborg mij in de bosjes, omdat ik mij naakt wist. En tegelijkertijd het besef dat ik als een bouwvakker vuur kon maken. Want de hele berg was verbrand. Dat zagen wij de volgende dag.

Veel zicht op de historiciteit van de zondeval biedt dit verhaaltje niet. Ergens is het een treurig verhaal. Zoals Genesis 3 vooral ook een treurig verhaal is. Eens te meer besef ik dat met het verhaal van de eerste zondeval het eigenlijke over de mens wel gezegd is.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.