NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
AUTOMOBILE

28-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1903




28-09-2017 om 09:56 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1902








27-09-2017 om 09:29 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1902


















27-09-2017 om 09:28 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1901

.





27-09-2017 om 09:27 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1900










27-09-2017 om 09:26 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
26-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1898 - 1899

.











26-09-2017 om 09:45 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1894 - 1897

.





26-09-2017 om 09:43 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1888 -1891

.





26-09-2017 om 09:41 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1886

.





26-09-2017 om 09:38 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
25-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel

Opel

Adam Opel was de oudste zoon van Philipp Wilhelm Opel, een slotenmaker uit Rüsselsheim. Na een stage in het bedrijf van zijn vader reisde Opel als gezelnaar onder meer LuikBrussel en Parijs, waarna hij, samen met zijn broer Georg, in de naaimachinefabriek Journaux & Leblond aan de slag ging. In 1862werkte hij in de naaimachinefabriek van Huguenin & Reimann, maar in de herfst van datzelfde jaar keerde hij terug naar de werkplaats van zijn vader om te beginnen aan de productie van de eerste Opel-naaimachine.

In het voorjaar van 1863 begon Adam Opel als zelfstandige in een voormalige koeienstal. Georg, die in Parijs gebleven was, zorgde voor al het nodige staal, naalden en haken. De productie van naaimachines nam echter veel tijd in beslag, waardoor Opel onder meer ook wijnkurkmachines en naaimachines van het bedrijf Plaz & Rexroth uit Parijs verkocht. In 1864 kwamen ook Londense naaimachines, met het octrooi van Elias Howe, in het aanbod van Opel.

In 1868 trad Adam Opel in het huwelijk met ondernemersdochter Sophie Marie Scheller. Zij maakte de oprichting van een heuse Opel-naaimachinefabriek mogelijk. Na het overlijden van Adam in 1895 besloten zijn weduwe Sophie en hun vijf zonen Carl, Wilhelm, Heinrich, Fritz en Ludwig om de onderneming voort te zetten.

Pas in 1900 werd duidelijk dat er geen toekomstmuziek meer zat in de productie van naaimachines. In 38 jaar tijd werden door Opel meer dan een miljoen naaimachines geproduceerd en verkocht. De verkoop daalde plots drastisch waardoor de laatste Opel-naaimachines tegen zeer lage prijzen werden verkocht aan groothandel en overzeese klanten.

Adam Opel AG, vaak afgekort tot Opel, is een Duitse autofabriek die in 1862 werd opgericht door Adam Opel. Pas in 1899 werd de eerste auto van het merk geproduceerd. Sinds de omzetting in een Aktiengesellschaft in 1929 behoort Opel tot de General Motors-groep. Als gevolg hiervan zijn Opel-modellen ook bij andere merken van General Motors te vinden, zoals Vauxhall (Verenigd Koninkrijk) (vanaf eind jaren 70), Holden(Australië en Nieuw-Zeeland) en Chevrolet (onder andere Latijns-Amerika). Ook van drie voorgaande merken zijn af en toe modellen bij Opel te vinden.

Met 38.000 werknemers in 2016, verspreid over tien fabrieken in Europa, worden per jaar ruim 1 miljoen voertuigen geproduceerd. Opel/Vauxhall heeft in Europa een marktaandeel van iets minder dan 6%.

Op 6 maart 2017 werd bekend dat PSA Peugeot Citroën zowel Opel als Vauxhall gaat overnemen voor 2,2 miljard euro.






25-09-2017 om 14:51 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.willys

Willys-Overland was een Amerikaans autoconstructeur die vooral bekend was van het automerk Jeep.

De geschiedenis van Willys-Overland begint bij Overland. Overland was in 1903 opgericht door Standard Wheel Company. Claude Cox had de eerste Overland's ontworpen en gebouwd en op 12 februari 1903 reed hij de eerste testrit.

Na de explosie van een boiler in de fabriek verloor Standard Wheel haar interesse waarop Claude Cox het bedrijf kon opkopen voor $8.000.

Hij had meer geld nodig en dat kreeg Cox van David Parry. Die had fortuin gemaakt met de fabricage van 2-wielige paardenwagen. Op 31 maart 1906 werd Overland Automobile Co. opgericht. Parry bezat 51% van de aandelen, Cox 49%.

In 1907 was er een korte, maar hevige, economische crisis die Parry's imperium zo hard trof dat hij zelfs zijn huis verloor.

Toen verscheen John North Willys op het toneel die 500 Overland's had besteld, een voorschot van $10.000 had betaald en zich afvroeg waar zijn auto's bleven. In de assemblagehal trof hij ze half afgewerkt aan daar Overland de weeklonen van haar arbeiders niet meer kon betalen. Willys slaagde erin voldoende krediet op te halen bij rijke vrienden om de onderneming van sluiting te redden.

De autobouwer werd daarop gereorganiseerd, de productiemachines vernieuwd en een nieuwe fabriek werd gebouwd in 1908. Toch oversteeg de vraag al snel het aanbod, ondanks dat de productie van de Overland 24, met 465 stuks, 10x hoger lag dan in 1907. Uitbreiding was noodzakelijk en in het voorjaar van 1909 werd Marion Motor Car overgenomen, in september gevolgd door de overname van de grote en moderne Pope-fabriek uit Toledo (Ohio, VS) voor $285.000.

Na de expansie werd Overland omgedoopt tot Willys-Overland met de fabriek in Toledo als hoofdzetel. De duurdere modellen van de constructeur kregen het opschrift Willys, de goedkopere bleven Overlands.

Verder verliet Claude Cox in 1909 het bedrijf voor een carrière in de fotografie.

Tegen 1912 was Willys-Overland de op één na grootste autoconstructeur van de Verenigde Staten geworden. Er werden jaarlijks 26.000 auto's gebouwd. Enkel Ford Motor Company was, met 35.000 stuks, nog groter. Die 2de plaats bleef tot 1918 behouden.

In 1914 nam John Willy Electric Auto-Lite over. Hij veranderde de naam in Willys Corporation in 1917. Dat bedrijf werd de holding boven Willys-Overland die in 1919 ook nog Duesenberg Motors overnam

In 1913 ontmoette John Willys Charles Knight tijdens een reis naar Engeland. Knight kon Willys overtuigen van de voordelen van de Knight schuivenmotor die hij had uitgevonden. Zo gauw ze in Engeland waren aangekomen huurde Willys een Daimler, die zo'n motor al had, waarmee hij in 15 dagen 7200 km aflegde. Overtuigd van de motor kocht hij in New York (VS) Edwards Motorop omdat dat bedrijf een licentie bezat om de motor te bouwen.

Vanaf 1917 kon de klant kiezen tussen 3 merken: Overland, Willys en Willys-Knight. Die laatste had de Knight schuivenmotor. Hoewel John Willys het persoonlijk meer had voor de Willys-Knights waren het de Overland's die het beste scoorden in de verkoop. De goedkope modellen verkochten het best, zeker tijdens de oorlogsjaren 1914-1918.

De Knight-motor mocht dan belangrijke voordelen hebben, zoals de stillere werking, de hogere productiekosten en de royalty’s die aan Charles Knight moesten betaald worden maakten dat de andere merken beter verkochten.






25-09-2017 om 14:46 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voisin

Avions Voisin was een Franse fabrikant van luxe personenauto's uit Issy-les-Moulineaux, een industrievoorstad van Parijs.

Het merk werd in 1919 opgericht door Gabriel Voisin, een luchtvaartpionier die zijn ervaring in de luchtvaart wilde toepassen in de auto-industrie. De fabriek moest in 1936 de productie staken door financiële problemen. De oprichter startte na de Tweede Wereldoorlog de productie van een kleine auto onder de naam Biscooter.

Avions Voisin was op diverse gebieden een vooruitstrevende fabrikant. Zo paste Voisin schuivenmotoren toe en werden de carrosserieën gebouwd van aluminium, het materiaal dat in de vliegtuigindustrie populair werd.

Tegen de heersende mode in leverde Voisin vanaf 1926 ook geen kale chassis meer af, er werden alleen complete auto's afgeleverd.

De schuivenmotor was van origine een ontwikkeling van het Amerikaanse Knight. Het systeem was betrekkelijk kostbaar om te bouwen, maar daarna was het probleemloos, zeker in vergelijking tot de traditionele zuigermotoren, waarvan vooral de zijkleppen aan slijtage onderhevig waren. Zuigermotoren werden in de tijd technisch steeds beter, terwijl de schuivenmotoren bleven zoals ze waren: trillingsarm en geruisloos, maar de prestaties bleven langzamerhand achter.

Tot aan het eind van de jaren 20 behaalde Voisin door de technische voorsprong van de schuivenmotoren flinke successen op sportief gebied. Hij vestigde met name heel veel wereldduurrecords: 1927-1929: 10 000 kilometer tegen gemiddeld 147 km/h, 30 000 km gemiddeld 133 km/h en ten slotte ook nog 50 000 kilometer gemiddeld 120 km/h (1930





25-09-2017 om 14:45 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vauxhall

Vauxhall is een Engels automerk dat in het verleden ook motorfietsen produceerde.

De merknaam is afgeleid van Falkes de Breauté, hoofd van Koning John's huurlingen, die een groot huis bewoonde ten zuiden van de Theems (rond 1216). Dit huis kreeg de naam Fa(u)lke's Hall wat later verbasterde via Foxhall naar uiteindelijk Vauxhall. Het gebied werd algemeen bekend door de opening van de Vauxhall Pleasure Gardens.

In 1857 begon Alexander Wilson met een fabriek voor scheepsmotoren. Het bedrijf kreeg de naam Vauxhall Iron Works. Hij verliet het bedrijf in 1892 en de nieuwe eigenaren besloten ook auto's te gaan produceren. In 1903 kwam het eerste voertuig uit de fabriek. het was een open vierpersoonswagen, met een eencilinder motor welke onder de achterbank was geplaatst. In 1905 werd de 12/14 HP met een driecilindermotor geïntroduceerd. In 1908 kwam de 20 HP uit. Deze auto won een betrouwbaarheidsrit over 2.000 mijl, circa 3.200 kilometer, en was ook de eerste auto die op het circuit van Brooklands sneller reed dan 100 mijl per uur. In 1922 werden 600 voertuigen verkocht en in 1924 was dit meer dan verdubbeld. Ondanks de goede verkopen ging in 1925 de directie akkoord met het overnamevoorstel van het Amerikaanse automobielconcern General Motors (GM). In 1930 werd Bedford opgericht als een dochteronderneming van Vauxhall. Bedford ging zich richten op de productie van vrachtwagens.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak werkten er zo'n 12.000 mensen in de Vauxhallfabriek te Luton. Al snel werd de productie van personenwagens gestaakt om oorlogsmaterieel te produceren. Bedford produceerde zo'n 250.000 vrachtwagens en de fabriek te Luton werd ingezet voor de productie van de Churchill tanks. Aan het einde van de oorlog waren er zo'n 6.000 tanks geproduceerd. Onder leiding van GM was het bedrijf al voor de oorlog omgeschakeld op massaproductie en dit kreeg een extra impuls na het einde van de oorlog. In 1946 rolden de eerste personenwagen weer van de band.

Vanaf de jaren zestig gaat Vauxhall intensiever samenwerken met Opel, ook een dochteronderneming van GM, maar gevestigd in Duitsland. In 1963 werd de Vauxhall Viva geïntroduceerd, een kopie van de Opel Kadett. Voor de bouw van de Viva werd een nieuwe fabriek in Ellesmere Port gebouwd, ten zuidoosten van Liverpool. In 1975 volgde de Vauxhall Firenza, deze leek op zijn beurt weer veel op de Opel Manta. Om concurrentie tussen beide merken te voorkomen, werden Vauxhallauto's alleen nog maar verkocht in het Verenigd Koninkrijk en ander landen van het Britse Gemenebest.

Vauxhall produceert voor het Verenigd Koninkrijk dezelfde typen als Opel op het Europese vasteland (bijvoorbeeld Vauxhall CorsaVauxhall Astra), met uitzondering van een paar typen die zijn aangepast of alleen door Opel geproduceerd worden





25-09-2017 om 14:44 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.triumpf

Triumph is een voormalige autofabrikant die in 1897 werd opgericht door Siegfried Bettmann en Moritz Schulte. Zij maakten toen fietsen te Coventry in het toenmalige Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland. Sinds 1984 worden er geen auto's meer gemaakt van het Triumph merk, de merkrechten zijn sinds 1994 van BMW.

In 1921 kocht Triumph Dawson Car Company op en begon men een 1.9 liter model te produceren dat Triumph Light Car heette. Tot aan De Grote Depressie in 1929 werden nog enkele andere modellen gemaakt. Daarna viel de productie volledig stil.

In de jaren 30 werd de naam veranderd in Triumph Motor Company en in 1934 werd Donald Healey aangesteld als experimenteel directeur. Deze kocht een Alfa 2.3 en ontwikkelde daaruit de Alfa/Triumph Dolomite. Tevens werden de fiets- en motorfietsafdelingen verkocht in 1936 om het aparte bedrijf Triumph Engineering Company te worden. De nieuwe eigenaar was Jack Sangster, die ook het merk Ariel leidde.

In 1939 werd het bedrijf verkocht aan T.W. Ward die Healey aanstelde als algemeen directeur. Even later kwam de productie tot een gedwongen stilstand toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. In de loop van 1944 ging Triumph failliet.

De restanten van Triumph werden verkocht aan Standard Motor Company dat er modellen bouwde onder de naam Standard Triumph. Later werd dat wederom Triumph.

In 1953 verscheen de TR2 op de markt. Een vooruitstrevende sportwagen die gevolgd werd door de succesvolle reeks TR3TR4TR5TR6TR7 en ten slotte de TR8. Een tweede lijn sportwagens werd gevormd door de Spitfires en de GT6. Daarnaast werd er ook nog een luxe sportwagen gemaakt: De 8 cilinder Stag

Naast sportauto's werd er ook een reeks gezinsauto's gebouwd die bestond uit de modellen; HeraldVitesse en de 2500

In 1960 fuseerde Triumph met Leyland Motors. In de twee daaropvolgende decennia bouwde Triumph een reeks, in potentie, succesvolle wagens, waaronder de geavanceerde Triumph Dolomite Sprint die reeds in 1973 een 4 cilinder motor met 16 kleppen had. Helaas waren de Triumph's uit die tijd onbetrouwbaar door problemen met brandstofinjectie en lage bouw kwaliteit. Daardoor moest men de verkoop uiteindelijk staken.

Het laatste model van Triumph was de Acclaim uit 1981 die in een joint venture met het Japanse Honda werd gebouwd. In 1984 verdween de naam Triumph toen het model door de Rover 200 werd vervangen. Die Rover zelf was feitelijk een Honda Civic met het Rover-embleem.

BMW verkreeg de merknaam Triumph toen het in 1994 Rover opkocht. Toen Rover in 2005 weer verkocht werd aan het Phoenix Consortium, behield BMW de naam Triumph.





25-09-2017 om 14:43 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.simplex

Simplex was een Frans automerk dat tussen 1920 en 1921 een aantal auto's maakte. De auto's maakten gebruik van een horizontaal geplaatste motor met één cilinder die 735cc mat. De auto was een zogenaamde Cyclecar, een auto van lichte constructie die als belangrijkste kenmerk had het lichte gewicht Simplex was een Nederlands metaalbedrijf dat onder meer auto's, fietsenmotorfietsen en draisines produceerde.

Simplex werd in april 1887 opgericht als 'Simplex Automatic Machine Company', gevestigd in Utrecht. De oprichter was Charles Bingham. Simplex maakte aanvankelijk kleine automaten voor de verkoop van chocolade en bijvoorbeeld weegtoestellen. Beide producten pasten bij de activiteiten van Bingham als voormalig goederen-inspecteur van de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij. In 1891 kwam P.J.M.Leeuwenberg in het bedrijf en hij nam de leiding over. In 1896 werd de onderneming verplaatst naar Amsterdam en ging daar verder als 'N.V. Simplex Rijwielfabriek', in 1899 gewijzigd in 'N.V. Machine-, Rijwiel-, en Automobielfabriek Simplex'

Bingham was mede-oprichter van de voorloper van de ANWB en thuis in de wereld van het fietsen. In die tijd was fietsen nog een zeer exclusieve bezigheid. In 1890 begon Simplex onder Bingham met de fabricage van fietsen. Onder leiding van Leeuwenberg werd dit een dusdanig groot succes, dat men ging experimenteren met auto's en motorfietsen. De technische leiding kwam in 1894 in handen van ir. W.K. van Erven Dorens. Op de tweede RI in 1899 (de voorloper van de RAI) stond Simplex met twee auto's en een motordriewieler. Deze voertuigen waren helemaal zelf ontworpen en gemaakt, met uitzondering van de motor, die geleverd werd door Benz. In 1900 kon de fabriek vier modellen tentoonstellen in het Paleis voor Volksvlijt. Die waren voorzien van Vivinus motoren uit België. In datzelfde jaar werden 24 automobielen in onderdelen naar Batavia, Nederlands Indië, verscheept om vervolgens in een filiaal ter plaatse te worden geassembleerd.

Na een korte tijd geen auto's meer te hebben ontwikkeld, kwam men in 1907 terug. In dat jaar bestond het leveringsprogramma uit een viercilinder met 14pk motor van Fafnir met cardanoverbrenging en een tweecilinder met kettingaandrijving. Het viercilindermodel zou tot 1913 leverbaar blijven. In 1915 kwam er, onder meer door de oorlogsomstandigheden, een voorlopig einde aan de autoproductie. Nog tot 1921 werden er auto's door Simplex ontwikkeld, maar niet meer geproduceerd






25-09-2017 om 14:41 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rolls

Rolls-Royce Motor Cars is de divisie van het Duitse autoconcern BMW die verantwoordelijk is voor de productie van automerk Rolls-Royce. De productie van de Rolls-Royce Phantom 2003 begon in 2003, die van de Rolls-Royce Ghost in 2010.

Nadat BMW met Volkswagen een deal had bereikt mocht BMW vanaf 1 januari 2003 Rolls-Royces beginnen bouwen. Daarvoor werd een nieuwe fabriek gebouwd in Goodwood (West Sussex). Volkswagen bezat immers de vroegere Rolls-Royce fabriek in Crewe en wijdde die aan de productie van voormalig zustermerk Bentley. De productie van de Rolls-Royce Corniche 2000, onder Volkswagen, werd in 2002 beëindigd.

De Phantom was het eerste model van het merk onder BMW. Deze auto heeft een motor van BMW en de meeste onderdelen worden in Duitsland gemaakt, maar de assemblage gebeurt in Goodwood. De basisprijs van de auto ligt op £250.000.

Van de Phantom is ook een Coupé-uitvoering: in 2008 werd de Phantom Drophead Coupé onthuld. Het is een cabriolet met naar achteren scharnierende deuren en koplampen met leds.

In maart 2009 kwam Rolls-Royce op de Autosalon van Genève met het 200EX-concept, de 'kleinere' uitvoering van de Phantom. Rolls-Royce bracht het model in 2010 op de markt onder de naam Ghost.






25-09-2017 om 14:40 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pontiac

.





25-09-2017 om 14:36 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pontiac

Pontiac was een Amerikaans automerk, dat tussen 1926 en 2010 auto's verkocht in de Verenigde StatenCanada en Mexico. Het merk is eigendom van General Motors en was binnen dat concern gepositioneerd in de middenklasse. Pontiac bouwde vooral sportieve, prestatiegerichte auto's. Op 27 april 2009 besloot GM, vanwege de grote problemen waarin het bedrijf verkeerde, niet langer door te gaan met het merk Pontiac. Op 25 november van datzelfde jaar rolde de laatste Pontiac van de band. Op 31 oktober 2010 verlengde moederbedrijf GM de contracten met de dealers niet meer en was het definitief met het merk gedaan

Het merk Pontiac kent een lange geschiedenis. In dit artikel wordt er per decennium gekeken naar de ontwikkelingen.

Het eerste Pontiac-model, de Pontiac Series 6-27, werd in 1926 geïntroduceerd op de New York Auto Show. Deze 6-cilinder werd als coupé en sedan gemaakt en was bij de eerste auto's, die geen stoffen dak hadden. In het eerste jaar werden er al meteen 76.742 exemplaren van verkocht. Al snel kwam er nood aan meer capaciteit en werd begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Pontiac (Michigan). In 1927 werd binnen GM Art & Colour opgericht, de eerste echte auto-ontwerpstudio. Daar werden vanaf dat moment alle modellen van GM, waaronder Pontiac, getekend. Ook in dat jaar bereikte Pontiacs productie 127.883 stuks.

Eind 1927 lanceerde de onderneming haar tweede model, de Pontiac Series 6-28. Op het radiatorrooster verscheen het logo met het silhouet van het hoofd van een indiaan; een logo dat nog 30 jaar gebruikt zou worden. Het eerste jaar werden 184.000 exemplaren verkocht. In 1929 werd de 6-29 Big Six geïntroduceerd. Dat was in feite een model van het Britse Vauxhall, dat toen recent door General Motors was overgenomen. Deze serie kende ook Pontiacs eerste cabriolet. In oktober dat jaar crashte de beurs van New York, waarna de vraag drastisch verminderde.

In 1930 verscheen de Pontiac 6-30B, waarvan dat jaar, vanwege de Grote Depressie slechts 62.888 stuks gemaakt werden. Een prijsverlaging van $100 (~15%) kon de verkoop niet aanzwengelen. De nieuwe Series 401 uit 1931 kende verrassend genoeg meer succes. In 1932 verkocht het merk 47.926 auto's met een verlies van $125,35 per stuk. Het gerucht ging dat Pontiac, samen met Buick en Cadillac, zou worden stopgezet. Door meer onderdelen te delen met de andere merken werd gepoogd dit te verijdelen.

In 1933 had Pontiac haar eigen ontwerpstudio gekregen. Hoofdontwerper Frank Hershey was ontevreden over de modellen en liet alles binnen twee weken tijd hertekenen. Het resultaat was een goedkope 8-cilinder, die deed denken aan duurdere modellen. Pontiacs imago kreeg hiermee een flinke zet en de verkoop verdubbelde tot 85.348 stuks. Pontiac was in 1934 de eerste divisie van GM die auto's met onafhankelijke voorwielophanging in productie bracht. Vele onderdelen werden geleend van Chevrolet. In 1935 ging de verkoop naar 140.000 stuks. In 1936steeg die verder tot 172.000 en in 1940 zelfs tot 217.000. Tevens werd de miljoenste auto gebouwd.

In 1941 was Pontiac de eerste om kopers tussen verschillende motoren te laten kiezen. De productie steeg dat jaar tot 330.061 exemplaren. Op 1 maart begon Pontiac ook Oerlikon 20 mm luchtafweerkanonnen te produceren voor de Amerikaanse zeemacht. Vanaf 1942 werden Amerikaanse autobouwers verplicht om bijna geen chroom meer te gebruiken. Alle Pontiac-onderdelen, uitgezonderd de bumpers, die normaal van chroom waren gemaakt waren nu van geschilderd staal. Deze modellen, die veel minder mooi waren, staan bekend als blackout modellen. Daarnaast begon het merk ook automatische machinegeweren, assen voor tanks, onderdelen voor dieselmotoren en vliegtuigtorpedo's te fabriceren. Op 10 februari 1942 werd de laatste vooroorlogse Pontiac gemaakt.

Toen de Tweede Wereldoorlog op zijn einde liep en de militaire productie werd stopgezet, werd er gewerkt om weer aan de gewone productie te beginnen. Er werden nieuwe machines in de fabriek geplaatst, die de productie tot 500.000 moesten verdubbelen. In november 1945 gingen de werknemers van General Motors echter in staking en 1946 was een stakingsjaar voor de hele industrie. De eerste naoorlogse modellen waren licht aangepaste modellen uit 1942. De vraag naar auto's was na de oorlog echter enorm en de verkoop steeg van 113.109 in 1946 tot 206.411 in 1947.

In 1948 werd de HydraMatic automatische versnellingsbak een optie en in 1949 werden nieuwe modellen geïntroduceerd. Vlak voor de modellen in productie gingen bleek uit spionagefoto's van Ford, dat beide merken een bijna identiek radiatorrooster hadden. Omdat Fords modellen eerst uitkwamen werden die van Pontiac snel hertekend.

In 1950 lanceerde het merk de Pontiac Catalina. De Super De Luxe versie daarvan was het meest luxueuze model uit die periode. Terzelfder tijd had het merk ook de goedkoopste 8-in-lijn van het land. Er werd een productie van 446.429 stuks opgetekend dat jaar.

In de jaren vijftig waren automatische transmissies en V8-motoren in en dus concentreerde ook Pontiac zich op de ontwikkeling van zo'n motor en gebruikte een viertrapsautomaat. Tot en met 1954 installeerde Pontiac de oude, technisch eenvoudige zijklepmotor. In 1951 werd de productie beperkt door de Koreaanse Oorlog en in 1952 werd het gebruik van chroom wederom ingeperkt. De verkoop lag destijds respectievelijk op 337.821 en 266.351 stuks. In 1953 werd een nieuw type, de Pontiac Star Chief, gelanceerd, met optionele elektrische ruiten, airconditioning en stuurbekrachtiging. In 1953 werden 385.692 auto's verkocht.

Na een sterk jaar in 1955 viel de verkoop voor 1956 weer sterk terug. Dat laatste was verder ook het jaar, waarin het merk in de autosportdebuteerde. De 73-jarige Ab Jenkins reed met een aangepaste Pontiac een nieuw snelheidsrecord op de 24 uur. Hij reed gemiddeld 190 km/u over een afstand van 4572 km. Het initiatief voor Pontiacs deelname wordt toegeschreven aan Semon Knudsen, de nieuwe manager van het merk. Knudsen moest het merk, dat gekend was voor duurzame en betrouwbare maar niet voor opvallende auto's, opwaarderen. Hij liet het tot dan kenmerkende radiatorrooster schrappen vlak voor de productie van de modellen uit 1957 aanving. Ook verving hij het embleem met het hoofd. In februari werd de Pontiac Bonneville gelanceerd als een topmodel. Er stonden slechts 630 exemplaren gepland en enkel cabriolets. De V8 leverde meer dan 300 pk en gaf de auto een topsnelheid van 209 km/u.

In 1958 was een nieuw logo gevonden om het geschrapte indianenhoofd te vervangen. Op het nieuwe embleem stond de punt van een indiaanse pijl afgebeeld. In 1959 werd een nieuw koetswerk getekend, dat met 162,5 cm het breedste in de autosector was. Ook werd een nieuw tweemondig radiatorrooster ontworpen, dat een groot succes zou blijken en een van Pontiacs stijlkenmerken werd. De ontwerpers, die dit succes niet hadden verwacht, hadden in 1960 het tweemondig radiatorrooster laten vallen. In 1961 werd het snel weer opnieuw opgenomen.

In 1960 verkocht Pontiac 399.646 auto's in 16 modellen en 4 series. Optioneel werd een Super Duty pakket aangeboden voor de racefanaten. In 1963 werden bijna 600.000 Pontiacs verkocht en in 1964 687.902. Daarmee was het merk de derde grootste autobouwer van de Verenigde Staten. Dat jaar werd ook de LeMans GTO geïntroduceerd. Dat sportieve model herinnerde aan de racerij zonder dat daaraan echt werd deelgenomen. General Motors had zich in 1963 volledig daaruit teruggetrokken. Diezelfde GTO wordt ook de creatie van het muscle car-segment toegeschreven.

In februari 1967 werd de Firebird geïntroduceerd. In feite was dit een aangepaste Chevrolet Camaro. Voor 1968 werden de TempestLeMans<

25-09-2017 om 14:36 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.plymouth

Peugeot

In 1810 verbond Jean-Pierre Peugeot, een wever uit Hérimoncourt, zich met zijn beide zoons Jean-Pierre II en Jean-Frédéric met hun schoonbroer Jacques Maillard-Salin, die in Sous-Cratet een gieterij had waar gelamineerd staal voor gereedschappen en horlogeveren geproduceerd werd. In 1819, na een kapitaalinjectie, kreeg dit bedrijf de naam Peugeot frères et Cie. Binnen korte tijd waren er al 70 werknemers in dienst. In 1825 groeide het bedrijf al sterk en veranderde de naam in Société Peugeot Frères Aînés, Calame et Jacques Maillard-Salins. In 1832 scheidde Jean-Pierre II zich af en begon de firma Peugeot Frères Aînés. Hij gaf echter de leiding in handen van zijn zoon Jules en zijn neef Émile. In 1871 werd deze firma geherstructureerd en kwam de leiding in handen van twee neven: Eugène, de zoon van Jules, en Armand, de zoon van Émile. In 1878 veranderden zij de naam in Les fils de Peugeot frères (de zonen van de gebroeders Peugeot). Tot 1885 kende het bedrijf een grote ontwikkeling en maakte een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in de VS, Turkije en Egypte. In 1882 maakte Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot nam het initiatief rijwielen te gaan bouwen. In de fabriek van Beaulieu werd de "Grand bi" (de Franse naam voor de Hoge bi) gemaakt. In 1889 toonde Armand Peugeot vier driewielers met een stoommachine van Léon Serpollet op de wereldtentoonstelling van Parijs, de Peugeot Type 1. Deze driewieler was geschikt voor het vervoer van twee personen. Armand had vlak vóór de tentoonstelling echter al bezoek gehad van Gottlieb Daimler en Émile Levassor. Zij zochten, na het overlijden van Edouard Sarazin, de Franse licentiehouder van de Daimler motoren nieuwe afnemers en overtuigden Armand ervan dan niet stoom, maar de atmosferische verbrandingsmotor de toekomst had. Panhard, mede opgericht door Levassor, zou de chassis gaan leveren. De eerste Peugeot auto werd in 1890 gebouwd, met een Peugeot carrosserie, gemonteerd op een Panhard chassis en met een Daimler motor. In 1891 kwam de productie van Peugeot auto's op gang en het aantal modellen werd uitgebreid. In 1892 begon de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In dat jaar won Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen. In 1913 werd de Grand-Prix van Amerika, gereden over 500 miles in Indianapolis, gewonnen door Jules Goux met een Peugeot L 76.





25-09-2017 om 14:34 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.peugeot

Peugeot

In 1810 verbond Jean-Pierre Peugeot, een wever uit Hérimoncourt, zich met zijn beide zoons Jean-Pierre II en Jean-Frédéric met hun schoonbroer Jacques Maillard-Salin, die in Sous-Cratet een gieterij had waar gelamineerd staal voor gereedschappen en horlogeveren geproduceerd werd. In 1819, na een kapitaalinjectie, kreeg dit bedrijf de naam Peugeot frères et Cie. Binnen korte tijd waren er al 70 werknemers in dienst. In 1825 groeide het bedrijf al sterk en veranderde de naam in Société Peugeot Frères Aînés, Calame et Jacques Maillard-Salins. In 1832 scheidde Jean-Pierre II zich af en begon de firma Peugeot Frères Aînés. Hij gaf echter de leiding in handen van zijn zoon Jules en zijn neef Émile. In 1871 werd deze firma geherstructureerd en kwam de leiding in handen van twee neven: Eugène, de zoon van Jules, en Armand, de zoon van Émile. In 1878 veranderden zij de naam in Les fils de Peugeot frères (de zonen van de gebroeders Peugeot). Tot 1885 kende het bedrijf een grote ontwikkeling en maakte een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in de VS, Turkije en Egypte. In 1882 maakte Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot nam het initiatief rijwielen te gaan bouwen. In de fabriek van Beaulieu werd de "Grand bi" (de Franse naam voor de Hoge bi) gemaakt. In 1889 toonde Armand Peugeot vier driewielers met een stoommachine van Léon Serpollet op de wereldtentoonstelling van Parijs, de Peugeot Type 1. Deze driewieler was geschikt voor het vervoer van twee personen. Armand had vlak vóór de tentoonstelling echter al bezoek gehad van Gottlieb Daimler en Émile Levassor. Zij zochten, na het overlijden van Edouard Sarazin, de Franse licentiehouder van de Daimler motoren nieuwe afnemers en overtuigden Armand ervan dan niet stoom, maar de atmosferische verbrandingsmotor de toekomst had. Panhard, mede opgericht door Levassor, zou de chassis gaan leveren. De eerste Peugeot auto werd in 1890 gebouwd, met een Peugeot carrosserie, gemonteerd op een Panhard chassis en met een Daimler motor. In 1891 kwam de productie van Peugeot auto's op gang en het aantal modellen werd uitgebreid. In 1892 begon de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In dat jaar won Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen. In 1913 werd de Grand-Prix van Amerika, gereden over 500 miles in Indianapolis, gewonnen door Jules Goux met een Peugeot L 76.





25-09-2017 om 14:33 geschreven door bewegen

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
>> Reageer (0)


Inhoud blog
  • 1978
  • 1978
  • 1977
  • 1976
  • 1975
  • 1974
  • 1973
  • 1973
  • .
  • 1972
  • 1971
  • 1971
  • 1970
  • 1970
  • 1969
  • 1969
  • 1968
  • 1968
  • 1967
  • 1967
  • 1966
  • 1966
  • 1965
  • 1965
  • 1965
  • 1964
  • 1964
  • 1963
  • 1962
  • 1962
  • 1961
  • 1961
  • 1960
  • 1960
  • 1960
  • 1959
  • 1959
  • 1958
  • 1958
  • 1957
  • 1957
  • 1956
  • 1956
  • 1956
  • 1955
  • 1955
  • 1955
  • 1954
  • 1953
  • 1953
  • 1952
  • 1952
  • 1951
  • 1950
  • 1950
  • 1950
  • 1949
  • 1948
  • 1947
  • 1946
  • 1945
  • 1944
  • 1944
  • 1943
  • 1942
  • 1941
  • 1941
  • 1940
  • 1940
  • 1939
  • 1939
  • 1938
  • 1937
  • 1936
  • 1935
  • 1935
  • 1934
  • 1934
  • 1933
  • 1932
  • 1931
  • 1930
  • 1929
  • 1928
  • 1927
  • 1926
  • 1925
  • 1924
  • 1923
  • 1922
  • 1921
  • 1920
  • 1919
  • 1918
  • 1917
  • 1916
  • 1915
  • 1914
  • 1913
  • 1912
  • 1911
  • 1910
  • 1909
  • 1908
  • 1907
  • 1906
  • 1905
  • 1904
  • 1903
  • 1902
  • 1902
  • 1901
  • 1900
  • 1898 - 1899
  • 1894 - 1897
  • 1888 -1891
  • 1886
  • opel
  • willys
  • voisin
  • vauxhall
  • triumpf
  • simplex
  • rolls
  • pontiac
  • pontiac
  • plymouth
  • peugeot
  • panhard
  • packard
  • opel
  • ads of veteran cars
  • lancia
  • lagonda
  • horch
  • FN
  • fiat
  • fiat
  • duesenberg
  • dodge
  • desoto
  • darracq
  • daimler
  • citroen
  • citroen
  • cord
  • chrysler
  • chevrolet
  • cadilac
  • buick
  • bugatti
  • bentley
  • auburn
  • alvis
  • alfa romeo
  • pierce
  • benz
  • een ritje met de eerste auto
  • de eerste auto starten
  • WELKOM OP DEZE BLOG AUTOMOBILE

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!