 Latijnse teksten uit de Oudheid,
uitgekozen op grond van hun nawerking
in latere tijden
TER VERANTWOORDING
Copyright, Uitgeverij De Sikkel n.v., 1979.
AVIS hebben we als titel voor deze bloemlezing gekozen, omdat het woord symbolisch kan zijn voor de manier waarop we gepoogd hebben antieke teksten te benaderen, nl. op een vrije en ongedwongen wijze een verkenningstocht door de Latijnse literatuur maken. Het is bovendien geen toeval dat het woord AVIS de eerste lettergreep bevat van de werkwoorden AVdire en VIdere. Het audio-visueel aspect krijgt immers in dit florilegium sterk de nadruk. Bij elke tekst wordt erop gewezen hoe audiovisuele hulpmiddelen als "stimuli" bij de studie van Latijnse teksten systematisch kunnen gebruikt worden. De gekozen Latijnse fragmenten zijn in 20 hoofdstukjes verwerkt, gegroepeerd in twee delen. In het eerste deel is "het schouwspel" de leidraad die alle teksten met elkaar verbindt, in het tweede staat "liefde en verlangen" in de ruimst mogelijke betekenis centraal. Die twee thema's kwamen immers het sterkst naar voor bij het onderzoek van het materiaal dat we hadden verzameld op het gebied van de nawerking van de antieke cultuur. Telkens wordt de lectuur van een Latijnse tekst ingeleid door een fase die tot doel heeft de belangstelling en de leergierigheid te stimuleren. Daartoe bevat elk hoofdstukje een deel dat als uitgangspunt wordt behandeld. Die uitgangspunten zijn zo gekozen dat ze globaal gezien een sterk licht werpen op het "continuum", de nawerking van de antieke cultuur. Daarbij hebben we naar afwisseling gestreefd om de aandacht gaande te houden. Praktisch gezien komt het erop neer dat een Latijnse tekst vooraf door middel van film, foto's, muziek en fragmenten uit literaire werken uit de Europese literatuur wordt ingeleid. De idee om tekstlectuur op die manier in te leiden was bij mij opgekomen naar aanleiding van een voordracht in het voorjaar van 1973 van de Engelse hoogleraar E. Thompson, die voor een vergadering van classici uit het Gemeenschapsonderwijs kwam pleiten voor een vernieuwde aanpak van het onderwijs in de oude talen, die wegens de invoering van het Vernieuwd Secundair Onderwijs onder zware druk kwamen te staan. "We must attack!" luidde zijn strijdlustige oproep, waarmee hij doelde op het gebruik van het "continuum" bij de lectuur van klassieke teksten.
|