BEBOP-blog



Inhoud blog
  • WELKOM
  • Karma
  • Zondenleer
  • Monotheïsme
  • Dualis
  • Wereldbeeld
  • Druïdisme
  • Druïden-tabel
  • Haat
  • Ratzinger
  • Geloven
  • Geloof
  • Esoterie
  • AfterLive pil
  • Vrijmetselarij.
  • Interacties
  • Jeshua

    13-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijmetselarij.


    `Vrijmetselarij.

    Hieronder een tekst zoals die te horen was tijdens een OpenDag van de Vrijmetselarij te Tilburg.

    =====================================

    Welkom, Dames en Heren,

    Uw interesse voor de VrijMetselarij (ook wel de Maçonnerie genoemd) heeft U hier gebracht. En daarom willen we graag proberen U het frame te schetsen waaraan die VrijMetselarij, als het ware, is opgehangen.

    Het startmoment van De VrijMetselarij ligt zó ver in het verleden dat het zich verliest in de nevelen der tijd. Gedurende die lange tijdsspanne, acteerde de VrijMetselarij niet altijd in het openbaar omdat ze niet altijd door de machthebbers werd geduld.
    Juist omdat de VrijMetselarij werkt met 'vrije MENSEN die zelfstandig naar waarheid zoeken' blijkt ze weerstand op te roepen bij instellingen en regeringen die aan vrijheid en zelfstandigheid een broertje dood hebben.

    Toen in 1717, de Engelse King George I, de scheiding van kerk en staat proclameerde, en daarmee de Engelse kerk verplichtte om haar greep op de maatschappij wat te lossen, was dat het moment waarop veel Engelse instellingen (onder andere de VrijMetselarij) weer in het openbaar gingen acteren.
    Tot 1717 was er namelijk erg veel verboden, ja, zelfs het onderwijs in materie die nu tot de normale wetenschap gerekend wordt, was toen verboden.
    Dat moment van revival (in 1717 dus) wordt door veel kranten zelfs tot HET startmoment gerekend van de huidige VrijMetselarij. Dit omdat de Engelse maçonnieke boekhouding in 1717 door enkele 'tegensputteraars' in de hens werd gezet. En iets wat verbrand is, kan niet tot bewijs dienen, en als iets niet bewezen kan worden, dan heeft het nooit bestaan... zo meent men te kunnen redeneren.

    Het instituut VrijMetselarij heeft GEEN eigen visie. Het kan ook geen eigen visie hebben omdat de VrijMetselarij bestaat uit losse ZELFSTANDIGE personen die ZELFSTANDIG naar waarheid zoeken.
    Het is dus geen eenheidsworst, want iedereen, ongeacht zijn persoonlijke religie, politiek, opleiding, status, enz. is welkom binnen de Maçonnerie en kan er zijn verhaal kwijt.

    Binnen de Maçonnerie leidt dat niet tot strijderijen omdat standpunten niet confronterend worden gebracht.
    Je ziet die Maçons hun visies dan ook NAAST elkaar leggen, terwijl ze de visies van anderen aanhoren vanuit een soort metastandpunt, vanuit 'helikopterview' zegt men tegenwoordig.
    Je zult dus nooit horen dat iemand een ander tot een bepaalde visie verplicht, omdat altijd blijft gelden dat iedereen ZELFSTANDIG naar ZIJN waarheid zoekt. Een zelfstandige maakt ZELF wel uit, of een bepaald item, voor hem de moeite waard is, om het aan zijn privé-kennispakket toe te voegen.
    En items zijn er voldoende, juist omdat het zo'n gemêleerd gezelschap is.

    De voorzitter zal dan ook ingrijpen als er onderwerpen op een polariserende manier worden gebracht.
    Zo'n poging tot polariseren mag je soms meemaken bij items die door een politieke partij of door een godsdienst zijn ingepalmd.
    Binnen de Maçonnerie kun je dus wel iets inbrengen dat het belang van een volk zou kunnen dienen, maar niet iets dat een politiek belang dient, omdat een politiek belang slechts het belang van een deelgroep betreft. Iets van het model: "Wij Middenstanders eisen,"  ... ten koste van wie?
    Een Maçon, als president Roosevelt, acteerde dan ook niet als een politicus en wel als een staatsman omdat hij altijd het belang van DE GEHELE STAAT voor ogen had.

    Ook het wervend optreden voor een godsdienst (omdat men door een geestelijke is weggestuurd met de opdracht om vooral 'getuigenis' af te leggen) krijgt binnen de VrijMetselarij geen ruimte.
    Van een Maçon wordt namelijk verwacht dat hij zelfstandig acteert, en het acteren als 'de spreekbuis voor een ander' voldoet daar niet aan. Bovendien bestaat je gehoor uitsluitend uit Maçons die zelf wel uitmaken voor welke waarden zij kiezen.

    De VrijMetselarij heeft wereldwijd 6.000.000 leden die zich niet in alle landen even vrij mogen vertonen. De Nederlandse Orde heeft ongeveer 6.000 leden die verdeeld zijn over loges waarvan de meesten mannenloges zijn. Er zijn namelijk ook gemengde loges en vrouwenloges.

    Die vrouwenloges noemen zich overigens geen metselaars maar weefsters. Zij ontlenen hun symbolen (en terminologie) aan de Nornen wat de Keltische naam is voor Goddelijke weefsters die werken in dienst van nog hogere Goden.

    Bij de mannen gaat het om bouwkundige symbolen (en terminologie) die gerelateerd is aan meer Hermetische begrippen.
     De maçonnieke organisatie-structuur heeft een Druïdisch model. Bij het Druïdisme was het zo gelegen dat elke Druïde enkele leerlingen opleidde die (elks voor zich) weer een dependance opende op een andere plaats. Zo noemde Aristoteles zich een Leerling van Plato, terwijl Plato zich weer een Leerling van Parmenides noemde, enz.

    Een dergelijke structuur heeft de VrijMetselarij ook. Zelf kom ik van de Tilburgse loge die een dochter is van deze Bredase loge, welke op haar beurt weer een dochter is van een Franse loge. Deze Bredase loge heeft overigens nóg twee dochters, namelijk die van Oosterhout plus nog één (hier in Breda).

    Ben je eenmaal Maçon dan herken je binnen de VrijMetselarij een oeroude structuur, zoals je die ook al eens in de geschiedenisles moest leren. Een structuur met de stappen: Leerling, Gezel en Meester. Die stappen duren, binnen de VrijMetselarij, maar één jaar, terwijl dat vroeger afstanden waren van zeven jaar.
    Vroeger kreeg elk kind op zijn 7e verjaardag pleegouders toegewezen die, in een soort lagere-school-structuur, aan de slag gingen om zo'n kind te vormen. Daarbij hield de pleegvader zich voornamelijk bezig met het bijbrengen van een vak.
    Was zo'n kind ondergebracht bij een timmerman dan liep het daar 7 jaar lang mee als leerling timmerman.
    Op zijn 14e verjaardag nam zo'n knaap afscheid van zijn pleegouders om dan (als Gezel) op tocht te gaan langs een reeks andere pleegouders die een werkplaats hadden waar hij een verder specialisme kon leren.
    Zo'n rondtrekkende knaap (die in Duitsland een 'Wandergesel' werd genoemd) werkte voor zijn kost en inwoning terwijl de vrouw van de baas figureerde als een soort hospita. Het systeem van rondreizende gezellen heet in Frankrijk 'Le Compagnonnage'.
    Op je 21e kon je een Meester zijn, waarna je je zelfstandig mocht vestigen.
    Sommige Meesters mochten ná hun 21e in de leer bij een Druïde en konden op hun 28e tot Wijze worden ingewijd.

    Een Wijze werd, afhankelijk van de streek waar hij uithing, anders genoemd. De Kelten spraken dan van een Druïde, de Joden noemde hem Profeet, de Perzen hadden het over een Magi, in India was het een Yogi, in Griekenland een Fysikos en bij de Brahmanen een Sjamaan.
     Tijdens je leerlingentijd werd je geacht aan jezelf te werken. Tijdens je gezellentijd werkte je aan je verstandhouding met je omgeving (het meer sociale werk dus) en eenmaal Meester werd je geacht mee te helpen aan het overeind houden van de maatschappij.

    Was je eenmaal een bouwkundig Meester dan werd je overal uitgenodigd om met jouw ploeg, plus wat plaatselijke krachten, het een en ander tot stand te brengen. In de 7e eeuw bijvoorbeeld had vooral Lombardije (Noord-Italië) zeer deskundige bouwmeesters die overal werden uitgenodigd om kastelen of kathedralen te bouwen.
    Zo'n bouwgroep verbleef, gedurende de bouwtijd, in een Lodge, een term die we nu nog terugzien in de maçonnieke term 'Loge'.

    De term 'VrijMetselarij' komt pas in 643 in zwang als de Lombardische koning Rothario het nodig vindt om het edict 'Magistri Comacini' uit te vaardigen. In dat edict maakt hij de MeesterMetselaars tot Vrije Mensen met voortaan eigen wetten, een eigen rechtspraak en een eigen godsdienst (namelijk vrijheid van godsdienst).
    Dat edict was nodig om te voorkomen dat de Metselaars nog langer werden lastiggevallen door voornamelijk kerkelijke autoriteiten die vonden dat bepaalde (oeroude) metselaarsgebruiken maar eens afgeschaft moesten worden.
    Ná het edict van koning Rothario waren de MeesterMetselaars voortaan een zelfstandige kaste (naast de kasten van priesters en adel).

    Toen de Maçonnerie, door deze actie, eenmaal vrij was, werd ze een toevluchtsoord voor allerlei andere achtervolgden (Alchemisten, Esoteristen, Katharen, Magiërs, Tempeliers, enz.) met gevolg dat veel kennis van die toevluchtzoekenden nu nog terug te vinden is binnen de Maçonnerie.
    Een wetenschapper als Newton bijvoorbeeld bleek veel van zijn basiskennis uit die aparte circuits betrokken te hebben. Zijn huishoudster gaf later toe dat Newton, vlak voor zijn dood, grote stapels boeken en aantekeningen had verbrand om zodoende te voorkomen dat zijn vindingen (vanwege zijn bronnen) gedesavoueerd zouden worden.

    In die tijd vertoonden veel mensen een volkomen verknipt gedrag bij hun pogingen tussen allerlei kerkelijke verboden door te laveren. De Maçonnerie op zijn beurt koos voor een simpel stilzwijgen om niet op de brandstapel te eindigen.
    De kerk reageerde daarop met: "De Maçonnerie is een geheime organisatie."
     De VrijMetselarij heeft overigens GEEN geheimen. Alle kennis waarover ze beschikt deelt ze graag met iedereen.

    Wel bevat de maçonnieke kennis een mysterie-component, wat hoogwaardige kennis is die pas door iemand begrepen kan worden als hij daar aan toe is.

    Van een statement als 'Ken U Zelve' is iedereen op de hoogte, maar slechts weinigen doorschouwen de mysterische diepte van dat statement.

    Een Druïde zal zo'n statement dan ook altijd afsluiten met de zin: "Wie horen wil die hore," om aan te geven dat er met dat statement meer is gezegd dan dat wat jouw oren hebben gehoord.

    Omdat, binnen de Maçonnerie, ook die diepere dimensie van belang is, probeert ze het vermogen, om dieper te kunnen schouwen, over te brengen middels ritualen.
    Het is de ambiance, tijdens die ritualen, die bij de deelnemers kanalen openzet, waardoor men bij extra info kan komen (de Aha-Erlebnis).

    Dan word je duidelijk dat er méér is dan enkel dat wat jouw stoffelijke zintuigen registreren.

    Geschiedkundigen, die de maçonnieke ritualen bestuderen, onderkennen daarbinnen banden met Egyptische en Sumerische ritualen; en ook zien ze onderdelen die speelden binnen de oude mannenbonden.

    Waarmee duidelijk mag zijn dat de Maçonnerie feitelijk poogt om zeer oude waarden zo lang mogelijk vast te houden, opdat hedendaagse geïnteresseerden daarmee nog hun voordeel kunnen doen.

    Heb dank voor Uw aandacht.

    ==

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!