Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt heeft woensdag de nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) over het dragen van de veiligheidsgordel voorgesteld.
De doelstelling van de campagne "Mama, klik je vast of ik zeg het aan papa" - "Papa, klik je vast of ik zeg het aan mama" is duidelijk: het aantal mensen dat de veiligheidsgordel draagt verhogen, zowel vooraan als achterin de wagen. De gordel is één van de goedkoopste en eenvoudigste manieren om de gevolgen van een ongeval te beperken en de uitvinding die naar alle waarschijnlijkheid de meeste levens heeft gered in het verkeer.
Hoewel ze overtuigd zijn van het nut van de gordel, 'vergeten' nog veel mensen regelmatig de gordel om te doen in de wagen. Daarom wil de sensibiliseringscampagne er nu voor zorgen dat de gordeldracht in de auto geen gewoonte maar een echte reflex wordt. Het dragen van de gordel voorin is in ons land al sinds 1975 verplicht en sinds 1991 moet hij ook door de passagiers achterin gedragen worden.
De jaarlijkse campagne voor de gordel blijkt zijn vruchten af te werpen. Vandaag klikt meer dan 75 procent van de Belgen zich vast, terwijl dat in 2003 nog net iets meer dan 56 procent was. Het percentage is vooral toegenomen bij de bestuurders, en dan in het bijzonder bij de mannelijke bestuurders, waar men een stijging van ongeveer 48 procent naar 75 procent vaststelt.
Ondanks die positieve evolutie ligt België nog ver achterop in vergelijking met de gordeldrachtpercentages van de best scorende landen in Europa. Uit de evaluatie van de campagne van vorig jaar bleek dat de drie voornaamste argumenten om de gordel niet te dragen voor de Belgen hinder, vergeetachtigheid en luiheid zijn.
"Zelfs bij een botsing met relatief lage snelheid komen enorme krachten vrij die de inzittenden naar voren stuwen", zegt minister Landuyt. "Je moet steeds voor ogen houden dat de impact bij een botsing met een snelheid van 50 km/u overeenkomt met 35 maal het gewicht van de persoon. Zo verandert een kind van 25 kilogram in een massa van bijna een ton", voegt hij eraan toe.
De campagne wordt dit jaar speciaal gericht op kinderen. Volgens Landuyt zijn meer dan de helft van de kinderen jonger dan twaalf jaar die gedood of zwaargewond worden in het verkeer inzittenden van een wagen, en dat terwijl ouders hen net vaak met de wagen brengen om te voorkomen dat ze teveel risico lopen. Elke week worden in ons land 4 kinderen gedood of ernstig verwond in een dergelijke situatie.
www.hbvl.be
|