Dit is een tip voor de minister van Verkeer. Alhoewel de schijn opgehangen wordt dat deze flitspalen de veiligheid van de burger en weggebruiker verhogen, is dit een verkeerde voorstelling van de resultaten.Op elke ring of elke weg waar de flitspalen al dan niet opgesteld staan (passief of actief) staan zij er alleen om overtreders van snelheid te verbaliseren .Hier zijn deze palen verantwoord. Het veiligheidsaspect van de aanwezige palen op elk kruispunt is betwistbaar . Zij zijn deels verantwoordelijk voor ongevallen die er regelmatig gebeuren. Indien men de weggebruiker verwittigd ,dat het gele licht gaat aanspringen ,door op de flitspaal een waarschuwingslicht aan te brengen , dat bv. vijf of meer maal in en uit gaat ,kan men over veiligheid spreken Door deze waarschuwing kan de weggebruiker beter inschatten vanop verdere afstand.Nu is het zo ,dat de weggebruiker zijn snelheid mindert of niet mindert omdat hij onzeker is wanneer geel opslaat.Maar velen, zelfs als ze maar vijftig per uur rijden , zullen plots op de rem gaan staan om niet door het rood te rijden , met de kans dat de achterliggende chauffeur,die uw gedachten niet kan lezen , of belast is met een wagen met lading (zie opleggers en remorque's) zeker een terugslag krijgt bij hevig remmen, waarbij de bestuurder niet meer de baas is over zijn voertuig.Zodus is het de moeite waard om dit eens te bestuderen , dan kan men pas spreken over veiligheid van de weggebruiker.
|