Canal du Midi Fietstocht 2012
Dagboek van Canal du Midi Fietstocht 2012
Fietsen van Bordeaux naar Montpellier langs Canal de Garonne & Canal du Midi van 7 mei tot 19 mei 2012 met de Bende van Bob
26-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 dag 2 Bordeaux – La Réole 8 mei 2012

 

04 dag 2 Bordeaux – La Réole  8 mei 2012

 

 

Ongelooflijk…… iedereen heeft prima geslapen…. Rond het station is er nochtans veel verkeer te horen.

Om 8h00 stappen we de eetzaal binnen. Continentaal ontbijt in buffetvorm, tegenwoordig is dat, gelukkig maar, in de meeste Franse hotels. “Petit dejeuner” zoals vroeger is voor fietsers absoluut  onvoldoende. Het is hier wel geen eetfestijn…..maar honger zullen we zeker de eerste uren niet krijgen.

 

 

De receptiejuffrouw is heel verwonderd wanneer we de sleutel van de berging komen ophalen. “Jullie gaan Bordeaux toch wel een bezoekje brengen” gebied ze ons bijna. Wij antwoorden bevestigend en dragen haar op, ons vóór haar hotel te fotograferen. Wat zij met veel plezier en de bijkomende elegantie komt doen.

Daar gaan we dan voor onze “Canal du Midi” avonturen.

 

       

 

Natuurlijk willen we de wijnhoofdstad bezoeken. Heel vlug komen we aan de Garonne en volgen de prachtige nieuw aangelegde wandel-en fietsboulevard langs de kades.

 

 

Bordeaux is niet enkel de hoofdstad van de wijn, het is ook een van de grootste Zuid- Franse havensteden. De wijngaarden liggen uiteraard rondom de stad. Zo herinneren we ons van toen we in 2005 naar Compostela reden. Een urenlange dagtrip op de glooiingen tussen de wijnvelden met hier en daar een grijze chateaugevel. Zo fietsten we door Entre-deux-Mers, Blayais en Libournais. Nooit vergeten we het bezoek aan het beroemde wijndorp Saint-Emilion. (voor het verslag Camino Kriebels 2005 zie linkerzijde van mijn blog)

 

 

De statige pakhuizen verwijzen naar de bloei-en kolonieperiode van de 18° eeuw. De uitvoer van wijn met schepen zal wel van op deze kaaien zijn gebeurd. We pedellen traag verder op het houten wandelpad en moeten oppassen voor de vele joggers. Pont de Pierre met zijn 17 bogen is zonder twijfel de allermooiste brug over de statige Garonne. Bij La Grosse Cloche en Porte Cailhau  wagen we ons, tussen het drukke verkeer en de trams, naar de andere kant van de brede boulevard.

 

 

Er zijn enkele winkeltjes in de steegjes bij “Basilique St-Michel” waar we ons kunnen bevoorraden met water. We rijden terug op de “Quai de la Monaie” langs “Eglise St-Crois”. Wanneer we opnieuw ter hoogte van het station komen moeten we over “Pont Saint-Jean” naar de rechter oever van de stroom.  Er is een fietspad en we vertrekken uit Bordeaux.

 

 

Het wordt heel wat rustiger. We kunnen zelfs naast elkaar rijden. Toch blijven we nog steeds langs de oever van de Garonne. We worden linksaf gestuurd richting Latresne.  Er staan bordjes “Piste cyclable Roger Lapébie”. Deze “Voie verte” kreeg de naam van de plaatselijke Tour de France winnaar 1937. Zoals op vele plaatsen is deze groene weg een oude spoorwegbedding. Dit fietspad gaat van Bordeaux naar Sauveterre-de-Guyenne , zo’n 50km verder.  Het is een fietspad met uitstekend lichtlopend asfalt.

 

 

Vanaf Latresne is het een fietsfestijn door groene landschappen. Een afwisseling van bossen, waterpartijen en wijnvelden. We vorderen goed. Het is uitstekend fietsweer met wolken en af en toe zon zo’n 16° à 18°C. Honger en vooral dorst doet ons Créon binnenrijden. Het is 13h00. Op “La Place de la Révolté” moeten we niet lang zoeken naar een eetgelegenheid……want er is er slechts eentje, gelukkig onder de arcades.

 

Het liefelijk dorpje Créon, ligt in het hart van Entre-deux-Mers tussen bossen en wijngaarden en slechts op 25km van Bordeaux. Een echte Franse oase van rust en eenvoud. In Creperie “Suc’sel” heerst er een ongedwongen gezelligheid.

De inwoners zullen zich zeker niet opjagen.

 

 

Na een poosje komt madam met ons een babbeltje slaan. We bestellen een fles koele witte wijn en een garnituur van vis met groeten. Wanneer we iets te lang moeten wachten, of zijn wij te vlugge drinkers, moeten we een 2° karaf laten aanrukken. Als dessert een pannenkoek met ijs en een koffie. Het heeft ons fantastisch gesmaakt.

We betalen een peulschil….in vergelijking met wat we in Vlaanderen gewoon zijn.

 

Na Créon rijden we door een 300m lange tunnel bij La Sauve. In Guillac, maar dat heb ik voor onze start bij de mapsourse van Garmin opgezocht, kruisen we de “Camino de Santiago”. We moeten even halt houden, het is voor elk van ons een mooi moment. Het is niet mogelijk ook maar iets te herkennen, wij vinden het spijtig dat er geen aanwijzingen staan!

 

 

We blijven  constant door en tussen de wijnvelden rijden, zover we ook maar kunnen zien. Na een poos  flink doorfietsen komen we aan het eind van dit mooie fietspad. We zijn na 65km in Sauveterre-de-Guyenne. Door een oude stadspoort komen we onmiddellijk op de marktplaats.

 Alles  staat hier in het teken van wijn.

 

 

Rondom la Grande Place staan er statige huizen met arcades op het gelijkvloers.

Hoog tijd om onze dorst te lessen. Volgens de omschrijving in onze gids, krijgen we heuvels tot onze overnachtingsplaats. We moeten nu absoluut wijn drinken. We weten dat dit ons moeilijkheden zou kunnen bezorgen, maar we bestellen enkele koele droge witte wijntjes om op adem te komen! 

 

 

Vanaf nu zullen we op de GPS moeten vertrouwen.  We rijden het stadje buiten via een andere stadspoort. Onmiddellijk krijgen we een flinke helling te verwerken.  Door weidse wijnvelden   komen we in St-Martin-de-Lerm. Een piepklein dorpje op de top van een heuvel. De afdaling is zalig met overzichtelijke bochten tot we over een snelstromende rivier “Dropt” moeten. 

 

 

Vóór we de volgende helling opklauteren komen we links voorbij een watermolen, “Moulin de Laubens”  We nemen de tijd om enkele foto’s van  deze bijzonder elegante constructie  te maken. Blijkbaar was het eerst een hennep en vlasmolen en dan een graanmolen. Veel later is de molen uitgerust met een elektriciteit-turbine. Momenteel is de molen buiten dienst en uitsluitend een historisch monument, leert ons de pancarte.

 

 

 

Er volgt een korte nijdige beklimming langs een kronkelend pad door de bosrijke natuur langs het “Chateau de Lavison” in St-Sève.  Wanneer we boven komen, rijden we een tijdje op het plateau. De lange flauwe afdaling doet ons in La Réole arriveren. Zonder probleem brengt de GPS ons bij de chambre d’hôtes “Les Galants”.

 

 

Het is precies 18h00, wanneer we ontvangen worden door de enthousiaste gastvrouw Fréderique en haar twee grote honden.  We krijgen 2 magnifieke kamers. Hugo en Antoine op de 1° verdieping met een ruim zonneterras, Pol en Bob op de 2° verdieping met een goed uitzicht over de stad. We doen een wasje en een plasje, de gewassen kledij kunnen we op het zonneterras laten uitwaaien.

 

 

Na een flinke avondwandeling door het drukke centrum, een matig avondmaal en iets teveel wijn kruipen we iets vroeger dan gewoonlijk in ons bed. De wijn maakt ons loom, we kunnen er maar deugd van hebben ! ! 

Oordopjes zoeken en…..Slaapwel.

 

 

Start :         Bordeaux 9h00

Aankomst:   La Réole 18h00    

Afstand :    83km

Weer:    Grijs en af en toe zon +/- 18°C

 

Verblijf:

Chambres d’hôtes  Les Galants

4 rue Bellot des Minière 33190 LA REOLE

Fréderique et Jean Michel BINDA

Tel: 05 56 71 32 41  Port: 06 70 54 83 82

www.les-galantes.com

frederique.binda@orange.fr

 

 

 

26-11-2012 om 10:46 geschreven door Via de la Plata


23-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 dag 1 Charleroi – Bordeaux 7 mei 2012


03 dag 1  Charleroi – Bordeaux 7 mei 2012

 

 

 

Hoe geraken we weer eens in Charleroi? We vinden  telkens wel een goede ziel, om ons naar de luchthaven te brengen..

De fietsen zijn goed ingepakt en staan in sneltempo op de aanhangwagen. Het is 14h00, we laten Hugo niet zenuwachtig worden, neen dat mogen we onze vriend niet aandoen…..vertrekken maar!

 

Er heerst steeds meer een grote drukte op de luchthaven van Charleroi, straks wordt het even erg als in Zaventem. We zijn te vroeg, toch aanvaarden ze onmiddellijk onze in dozen verpakte fietsen. De uitzonderlijke bagage wordt gewogen en gescand, in een handomdraai zijn we ingecheckt. Toch weet je nooit hoe ze zullen reageren bij Ryanair…..We hebben geluk deze keer, alles verloopt probleemloos.

 

 

Tijd voor ons eerste drankje, de bende is weer bij elkaar. Ons zoveelste avontuur kan beginnen. Het vliegtuig staat vlak bij het gebouw en al stappend is iedereen in de kortste tijd in het toestel. Stipt om 18h20 stijgen we op en om  20h00 zetten we voet op Franse bodem.

 

 

De bagageafhandeling  in Bordeaux verloopt vliegensvlug. Wat een verschil met onze Nationale vlieghaven zeg! Wanneer we buiten het gebouw onze fietsen klaarmaken, hebben we ook al vlug in de gaten langs waar we het centrum van Bordeaux kunnen bereiken.

 

GPS instellen en om 20h45 kunnen we vertrekken. Ik heb met Map Source een fietsvriendelijke weg uitgedokterd. Mooi op een rijtje volgen mijn maatjes. Zonder moeite arriveren we een uur later en 15km verder bij “Hotel du Faisan”. De receptiejuffrouw begroet ons met Franse charmes, ze weet onmiddellijk wie we zijn. Reservatie en betaling is gebeurd met de PC. De fietsen kunnen we bergen in een zijlokaal. 

We kunnen direct onze vier personen kamer betrekken. 

Vlug een douche nemen en een stukje eten is de boodschap. 

 

 

 

Ver moeten we niet, ons hotel ligt recht tegenover het station en eetgelegenheden zijn er hier genoeg. We stappen een typische Franse bistro “la Taverne”  naast het hotel binnen. We bestellen een Affligem, meteen weet “le garçon” dat wij Belgen zijn. We krijgen met veel zwier een uitstekend verzorgd  koel Abdijbiertje.  Laat het smaken vrienden.

 

 

Bij onze vis met salades zou het hier zonde zijn moesten we geen wijn drinken. We moeten Bordeaux, de wijnhoofdstad  toch eer aandoen, menen we.

 

Na ons etentje willen we nog een avondwandeling maken. Het groot stationsgebouw maakt ons nieuwsgierig. Het is 23h30 en er blijft volk haastig binnen en buiten stappen .  

 

       

 

Bordeaux Saint-Jean ziet er een gebouw uit van rond de jaren 1900. Het ligt op de strategische lijn van Lille-Parijs naar de grens met Spanje, Biarritz. De sporen zijn overkoepeld met een metalen dakstructuur ontworpen door de fameuze Gustave Eiffel. Ook de TGV komt hier toe. We staan in bewondering voor zo’n fameus en goed onderhouden gebouw.

 

 

Iets na middernacht worden we door de bewakers gevraagd het station te verlaten. Hoog tijd om onze kamer op te zoeken…..Ai met vier op één kamer! We zullen de oordopjes maar gebruiken zeker!

 

 

Aéroport Bordeaux – Bordeaux Gare de Saint-Jean    15km

 

Hotel du Faisan    Madame Audrey

Rue Charles Domercq  28    33800 Bordeaux

05 56 91 54 52

www.hoteldufaisan.fr

contact@hoteldufaisan.fr

 




23-11-2012 om 11:39 geschreven door Via de la Plata


20-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Verslag Canal du Midi Fietstocht 2012 De voorbereiding

02 De voorbereiding

 

 

 

 

 Op onze fietstocht van Brugge naar Eupen van 4 tot 7 augustus 2011, groeide het idee. Het was trouwens mijn eerste grote fietstocht na mijn ongeval in Siena. Hugo verfoeide verleden jaar de bergetappes, hij wilde liever vlakke ritten. Ons maatje Antoine kwam onmiddellijk met een oplossing. “Canal du Midi” wist hij ons te vertellen, is 100% vlak. Dit had hij opgevangen bij een bezoek aan het vakantie salon!

 

Bij onze terugkeer uit Eupen lag de bal in mijn kamp. Ik kon beginnen zoeken naar een reisweg met korte ritten en overnachtingsmogelijkheden.

Zoals bij onze vorige tochten, zullen we er een vakantie voor genieters van maken. Onze prioriteiten zullen ook deze keer zowel bij het sportieve als het culinaire liggen maar we houden eveneens van de natuur en wat cultuur ! 

 

Even op Google en je weet het wel….Onze Nederlandse fietsvrienden hebben een geschikte gids  “ Fietsen langs het Canal du Midi” van onze alom bekende Luc Oteman. De man die ons al zoveel mooie ritten deed maken in het verleden. Zoals “Fietsen in Portugal” en de “Zuid-Franse Gorges in de Provence” (zie voor de verslagen naar de linker kolom van mijn blog).

Dit is zeker voor ons de meest geschikte handleiding.

 

 

 

Ik heb dit boekje aangekocht en als leidraad gebruikt, samen met de gegevens van de leden “Wegwijzer Reisinfo” www.wegwijzer.be  Beenhouwerstraat 9 8000 Brugge.

 

Het grootste probleem bleek echter de datakeuze. In elke familie was er minstens één feest voor een van de kleinkinderen.

 

De reisweg krijgt stilaan vorm. Data worden definitief, nadat we samen met de dames, op Pol ’s uitgesteld verjaardagsfeest in november, onze agenda vergeleken. Enkel de dagen tussen maandag 7 mei en zaterdag 19 mei bleken nog mogelijk.

 

  

 

 

Dat je eigenaardige zaken bij Ryanair kunt tegenkomen wisten we. Het bleek onmogelijk 4 tickets te bestellen om in Bordeaux te geraken. De verrassing werd nog groter, toen ook uit de bus kwam dat het onmogelijk was om terug te keren vanuit Montpellier……….met vier tegelijk.

Het heeft alle schijn van oplichterij bij deze low budget maatschappij. Tickets bestellen 2 per 2 lukte wel maar dan telkens met een hogere prijs! Uiteindelijk kostte de reis heen en terug, fietsen inbegrepen 1080€ of 270€ pp. (Opgepast het fietsticket kost per vlucht telkens 50€pp)

 

Om verrassingen te vermijden moest er ook voor elke dagbestemming naar een overnachting worden gezocht. Deze opgave was tussen kerst en nieuwjaar al in kannen en kruiken.

 

Nog alles mooi in een excellijst gieten, van dorp naar dorp met afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor iedereen een routeboekje met teksten, trajectkaartjes en overnachtingadressen.

 

Enkele boeken uit de bibliotheek van “Wegwijzer” leerden mij meer over de geschiedenis van de streek. Algauw wist ik heel wat over de Katharen en hun tegenstellingen met de Katholieke kerk. Maar ook over “Pierre-Paul Riquet” de ontwerper van “Le Canal du Midi”.

 

Na enkele dagritten om het wintervetlaagje kwijt te geraken vertrokken we op maandag 16 april voor een weekje door Wallonië. Nog enkele weken resten ons om thuis en in de tuin alles op punt te zetten. Het verlangen om te starten is verrassend groot bij de bendeleden.

 

 

De hoofdrolspelers van de bende zijn ook nu, zoals vorige jaren:

Hugo, Bob, Antoine en Pol.

 

 

20-11-2012 om 17:43 geschreven door Via de la Plata


19-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Voorblad Canal du Midi Fietstocht 2012




Canal du Midi

Fietstocht 2012

 

Met de “Bende van Bob”

 

Dagboek van een fietstocht

van 07/05 tot 19/05/2012

 

 

%% 

19-11-2012 om 18:28 geschreven door Via de la Plata




>

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!