USA reis 2019

• 19de dag : wo 4 september
  • 18de dag : di 3 september

25-08-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8ste dag : Za 24 augustus

Het enige nadeel in ons hotel is de ontbijtzaal, eigenlijk ontbijtkamertje !

We waren niet te vroeg, ontbijt vanaf 6 uur … anders hadden we helemaal geen plaats gehad. Aan een klein tafeltje konden we met vier het niet zo uitgebreide ontbijt nemen. De meisjes zochten naar gebakken eitjes, maar dit was speciaal hier. Uit de koelkast haalden ze een plastiekverpakking met Cheddar erop vermeld en dit moest dan in de microgolf een omelet met cheddarkaas worden … en jawel het was eetbaar !

Om 9 uur sloot de ontbijt”zaal” en als laatste gingen we naar boven om ons klaar te maken.

Vandaag zouden we naar de Badlands gaan, dit is maar “just around the corner” en na een goed 1,5 uur autostrade (84 mijl) reden we het National Park binnen langs de Pinnacles ingang.

De Lakota Indianen noemden dit gebied “mako sica”, en de vroege Franse pioniers gaven het de naam “les mauvaises terres à traverser”; beide benamingen betekenen bad lands (slecht land).

Dit park beslaat een oppervlakte van 982 vierkante kilometer en is nog maar sinds november 1978 een Nationaal park.

De zeer grillige vormen van de zachte bijna mergelachtige grond zijn opgebouwd uit gekleurde lagen en zijn voornamelijk ontstaan door watererosie.

De erosie gaat nog altijd voort en geologen schatten dat Badlands over 500.000 jaar verdwenen zullen zijn. Tussen de rotsen groeien grassoorten , omdat de grond te droog is voor bomen maar te nat voor woestijn, ideaal voor grazende “Big Horn”schapen, prairiehonden en bisons.

In de verte zagen we een kudde “Big Horn”schapen grazen en onderweg één bison !

Dat deze streek vroeger van de Sioux indianen was, was duidelijk te zien in het Visitor Center in het park, alles was in het teken van de indianen.

Onze terugweg hebben we dan deels langs de secundaire weg genomen en daar kwamen we nog een kudde gaffelbokken tegen, een soort antiloop, die door onze aanwezigheid door de leider werden bijeengedreven en op de loop gingen.

In Rapid City aangekomen, even verfrissen op de kamer en dan op zoek naar een ijsje dat we verdient hadden. Voor vijf dollar heeft men al een serieus torentje ijs met keuze uit 24 smaken !

Vanavond gaan we dan eten in het Botticelli Italiaans restaurant dat we gisteren al hadden gereserveerd.

Morgen een rustdag inlassen en daarna zien we wel weer !