Hiermee kan je bestanden, foto's, evenementen, flyers,(huiswerk en liefdesbrieven)kortom al wat je wilt naar mij opsturen. Geen louter commerciële berichten.Per bestand max. 1.500kb
CROSSERS, SUPPORTERS!!! Lees het laatste NIEUWS... WEETJES... ORGANISATIES...WEDSTRIJDVERSLAGEN ... UITSLAGEN ... enz... -------------- OOK NIEUWS UIT EN OVER ALLERLEI MOTORSPORTEN MET NATUURLIJK MOTORCROSS IN HET BIJZONDER ------------------------
Tevens kan men al de websites van fotograven met enige betekenis op crossgebied langs hier bekijken
01-01-2000
WELKOMMOTORLIEFHEBBERS
09-12-2025
ENZO BADENAS VERONGELUKT
SPAANSE BELOFTE ENZO BADENAS VERONGELUKT
Zondag is de 17 jarige Spaanse EMX 125cc piloot Enzo Badenas verongelukt tijdens een training op het circuit van Red Sand Mx Park.
De crosser uit Valentia werd in 2022 nog kampioen bij de 85cc pilootjes en zou volgend seizoen aantreden in de categorie Emx 250cc.
De ongelukkige Enzo was de schoonbroer van MXGP piloot Oriol Oliver.
(foto fb site)
08-12-2025
FOTO'S - JMS KAMPIOENENHULDIGING
JMS plaatste enkele foto's van hun kampioenenhuldiging
Hier is de voorlopige kalender van het BK oldtimercross 2026
Hier is de voorlopige kalender van het BK oldtimercross 2026
De leden van de BOTC-werkgroep hebben in overleg met de federaties VMCF en JMS een kalender samengesteld voor het boekjaar 2026. Er staan zestien wedstrijden op het schema waarbij het seizoen start in Poederlee en de finale in Reet wordt gehouden.
Steek nog geen vreugdevuur aan want we moeten toch het voorlopige karakter van deze kalender benadrukken. Zoals eerder aangekondigd komt er op zaterdag 2 mei 2026 een wedstrijd voor de ECMX Cup op de Horensbergdam in Genk. Uiteraard worden de BOTC-rijders van harte uitgenodigd op deze race maar er zijn dus geen punten te verdienen voor het Belgisch kampioenschap Oldtimercross.
Na enkele jaren van afwezigheid prijken Haacht en Kersbeek weer op het raceschema. De nieuwkomers zijn Retinne en Velzeke.
WEGENS DE VELE REGEN IS HET CROSSTERREIN VAN LILLE MORGEN 5 EN OVERMORGEN 6 DECEMBER GESLOTEN
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN
EETDAGEN of ANDERE FESTIVITEITEN tvv PILOTEN door jo Nijs
Eetdagen & Activiteiten kalender 2025 – 2026
- 6 december – t.v.v. Maarten Heylen & Danny & Tamara Vervloesem – Eetfestijn - PC Sint Pieter – Kerkplein 3 – 2275 Lille
- 6 december – t.v.v. Opel team Roelandt – Roman – Zaal Averbo – Riedeplein – Michelbeke
- 6 december – t.v.v. David Cools & Jarvin Daems – Kienavond – Zaal De Dreef – Oostakker – 2290 Vorselaar
- 7 december – t.v.v. Maarten Heylen & Danny & Tamara Vervloesen – Eetfestijn – PC Sint Pieter – Kerkplein 3 – 2275 Lille
- 7 december – t.v.v. Joshua De Smet – Eetfestijn – Sint Antoniuskring – Provincieweg 73 - Borsbeke
- 7 december – t.v.v. Opel team Roelandt – Roman – Zaal Averbo – Riedeplein – Michelbeke
motocrossseizoen 2026 - wat je moet weten
Alles wat je moet weten over het motocrossseizoen 2026
Aanvragen voor de motocrosslicentie 2026 zijn nu beschikbaar! De FMB Motocross Europe Open-licentie stelt je in staat niet alleen deel te nemen aan alle evenementen die in 2026 in België worden georganiseerd, maar ook aan buitenlandse evenementen door heel Europa (geregistreerd in de FIM Europe Open-kalender zoals ONK, ADAC, enz.).
Daarnaast ben je in heel Europa verzekerd tijdens gratis training op de baan (persoonlijke ongevallenverzekering en reishulp). Deze licentie bevat ook een civiele aansprakelijkheidsverzekering, zodat je in Frankrijk kunt trainen zonder de FFM-licentie/pas te hoeven halen.
In samenwerking met de VMCF en de AMPL kunnen wij u een kalender aanbieden van het Belgische Motocrosskampioenschap, bestaande uit 12 evenementen op de mooiste circuits van ons land. Klik hier om de kalender van 2026 te bekijken.
De Europe Open FMB-motocrosslicentie geeft je ook recht op prijzen bij VMCF-evenementen (maar zonder recht op punten van de VMCF-kampioenschappen).
Aanvragen voor AMPL-licenties zijn ook beschikbaar via My FMB-BMB.
Belangrijke veranderingen seizoen 2026
Oprichting van een Ladies Open categorie voor vrouwen vanaf 13 jaar
De 65cc, Junior 85cc en Espoirs 125cc klassen worden niet meegenomen voor het Belgische kampioenschap wanneer evenementen die meetellen voor het EMX65cc, EMX 85cc en EMX 125cc Europees Kampioenschap op dezelfde datum worden georganiseerd
Het maximaal toegestane geluidsniveau van de machines wordt verhoogd van112 dba naar 111 dba volgens de FIM-regelgeving (volgens de FIM-ruismethode maximaal 2 meter).
Helmen met het ECE 22-05 "P" goedkeuringslabel zijn nog geldig tot 31/12/2026.
Het dragen van een door FIM goedgekeurde airbag wordt aanbevolen.
Bekijk de informatie over het seizoen 2026 (samenvatting), de sportieve en technische reglementen van 2026: klik hier
Let op: het is nog niet mogelijk om de FIM / FIM Europe-licenties (Wereldkampioenschap / Europees Kampioenschap) aan te vragen, deze zijn vanaf half december beschikbaar.
WAT MOETEN WE ER VAN GELOVEN?
Beter laat dan nooit”: parlement start hoorzittingen motorcross, initiatiefnemer kijkt ook naar minister voor snelle hulp
Het Vlaams Parlement trekt het dossier van de noodlijdende motorcross naar zich toe met een reeks hoorzittingen. Initiatiefnemer Andy Pieters (N-VA) wil geen “valse hoop” geven aan de circuits in onder meer Balen en Lille, maar spreekt wel van een trendbreuk. “Voor het eerst is er, op één partij na, een parlementaire consensus om het tij te keren.” (Voor meer zie Gazet van Antwerpen)
Indien we het artikel verder uitpluizen begrijpen we er we geen fluit meer van en is alles opgeblazen door politiekers die in de belangstelling willen staan. Alle partijen over VOORUIT, PVDA en zelfs GROEN zijn voorstanders om de motorcross te redden. Zelfs bevoegde minister Jo Brouns zet er zijn stevige schouders onder.
Alleen: de hoorzittingen zouden pas in 2026 beginnen terwijl de deadline in 2027 plaats zou vinden. En daar we weten wat een woord van onze bestuurders waard is mogen we nog wel enkele jaartjes geduld uitoefenen voor er een beslissing genomen wordt. Als het al ooit gebeurt.
De dappere (politieke) verdedigers van de motorsport hebben zelfs in hun voorstellen het idee gelanceerd om de natuurgebieden die te dicht aan crossterreinen (Lille en Olmen) liggen te verplaatsen naar elders. Dat we daar nog niet aan gedacht hebben!
04-12-2025
Jeffrey Herlings na 16 jaar weg bij KTM
Jeffrey Herlings na 16 jaar weg bij KTM
03-12-2025
foto's - Horst
Rene van Dinther maakte zondag trainingfoto's te Horst
Opinie: is elektrisch rijden alleen maar geschikt voor op de kermis?
Voor u mij op de brandstapel flikkert: de boutade “elektrisch rijden doe je op de kermis” komt niet van ondergetekende, maar is veelal terug te vinden in de commentaren op social media. Een publicatie over elektrische crossmotoren is telkens weer “gefundenes fressen” voor alle motorsportfans die elektrische crossmotoren vergelijken met elektrisch aangedreven keukengerei zoals een staafmixer.
Sinds het ontstaan van de motorcrosssport, lang voordat ik voor het eerst een hengst op de kickstarter van een crossmotor mocht geven, worden deze machines aangedreven door benzine. Je kan het Nikolaus August Otto, de uitvinder van de benzinemotor, moeilijk verwijten maar die dingen maken lawaai. En net dat is het argument van de tegenstanders, om over te schakelen op elektrische motoren.
Toen Stark Future op de markt kwam met hun elektrische Varg, liepen de gemoederen hoog op. Bij het gros van het conservatieve crossvolk, schoot de lancering van de elektrische machine uit Barcelona in het verkeerde keelgat. Het was toen, net als bij de komst van de elektrische auto’s, dat voor en tegenstanders hun argumenten ontplooiden op sociale media. Die waren niet altijd even fijnbesnaard en werden zonder enige vorm van kennis, research of ervaring op het wereldwijde web geslingerd.
Motorcross wordt al decennialang geassocieerd met geluid, rook en geur. Of dat een argument is om dit gegeven in stand te houden is een andere vraag. Feit is dat zowel de believers als de non-believers weetjes aanslepen om hun standpunten te verduidelijken. Elektrische motoren worden aangedreven met een batterij en daarin zitten niet zo milieuvriendelijke stoffen.
Niet omdat ze per definitie allemaal “giftig” zijn in normaal gebruik, maar omdat winning, productie en afvalverwerking impactvol zijn. Lithium, kobalt, nikkel, grafiet, mangaan, elektrolyt, aluminium en koper zijn op hun manier allemaal milieubelastend, de ene door de manier van ontginnen, de andere in het productieproces en sommigen bij de recyclage. Sommige stoffen zijn zelfs milieubelastend in elk proces, van ontginning tot recyclage.
Er zijn mijnuitbaters die zich schuldig maken aan kinderarbeid, uitbuiting en mensonwaardige arbeidsomstandigheden, vaak de hand boven het hoofd gehouden door corrupte regeringsleiders. Zeg maar dictators die garen spinnen door mee te heulen met rebellen en zo een vette cent in eigen zak steken ten koste van hun eigen bevolking. Tesla, een voortrekker in de elektrificatie van auto’s, beweert dan weer dat het werkt aan “ethisch verantwoorde” toeleveringsketens voor de productie van hun batterijen, maar daarmee zijn alle problemen niet van de baan.
Het kan dus ironisch klinken dat je het milieu gaat redden door geen CO₂ uit te stoten met je voertuig terwijl je net voor de productie van batterijen toch CO₂ in de atmosfeer gaat pompen. Helaas is dit gegeven voor onze geliefde sport naast de kwestie want de belangrijkste tegenkanting van de motorcross is het geluid. We willen allemaal een planeet die gezond blijft maar we willen ook dat de motorcross blijft bestaan. De sport heeft de afgelopen twintig jaar flinke klappen gehad, zeker in ons land. Je kan je trouwens afvragen wat de milieu-impact is van al die stukjes groen, die onder druk van vastgoedmakelaars, zijn verdwenen? Maar dat is een andere discussie.
Soit, geluid dus. Dat de beleidsmakers in deze sport, en daarmee bedoel ik echt die uit de hoogste rangen, de bui te laat zagen hangen, staat als een paal boven water. Het dichtbevolkte België was als motorcross-grootheid blijkbaar niet belangrijk genoeg om te zien wat er moest gezien worden. Nu, twintig jaar later zie je hetzelfde fenomeen opduiken elders in Europa. In Ierland, Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland staan tegenstanders en milieuverenigingen op hun achterste poten en zie je langzaam maar zeker hetzelfde gebeuren.
Bij de teloorgang van de sport (lees het verdwijnen van circuits) werd er geschreeuwd om een mars op Brussel, werden er CO₂-bossen aangeplant, werden er wilde ideeën gespuwd op social media maar gebeurde er verder niks concreets. Er werd geopperd dat het flauwe zever om langs elke Stark Varg een stroomgroep te zetten om zo de batterij op te laden. Elke nieuwe technologie heeft echter groeipijnen en dus tijd nodig om tot een bevredigend resultaat te komen.
Dat België een succesvol land was in de motorcross doet nu niet meer ter zake. Wat er nu moet gebeuren, is dat de uitbaters van de enkele circuits die ons land nog rijk is, alles aangereikt moeten krijgen om deze omlopen verder te kunnen uitbaten. Elektrisch rijden is één van de oplossingen, ondanks al de negatieve en niet onderbouwde tegenargumentatie. Het is echter in de verste verte niet de enige oplossing.
Na Stark Future en Honda is Yamaha de derde grote fabrikant die op de kar van de elektrificatie springt. Op de voorbije motorbeurs EICMA in Milaan stonden ze met een goed door ontwikkeld exemplaar te blinken, netjes in de voor het merk typische blauwe livrei. Dat de fabrikanten de stap naar elektrificatie met de nodige omzichtigheid aanpakken spreekt voor zich. Grote investeringen doen in een kleine sport als motorcross doe je dus met de nodige voorzichtigheid.
Als je een leven lang op de wedstrijden aanwezig bent, lijkt het alsof je midden in een waanzinnig grote sport zit, maar niets is minder waar. Om een voorbeeld te geven: Honda verkocht in 2024 wereldwijd ongeveer 19 miljoen motoren, waarvan minder dan 1% offroadmotoren. Daar moet je dan nog de adventure- en andere off-road gerelateerde modellen van aftrekken. U begrijpt dat de elektrificatie van motoren traag gaat, en dat heeft niet alles te maken met de goodwill van de fabrikanten maar ook met de markt. Een sowieso al conservatieve motormarkt reageert traag op nieuwigheden, hoe inventief ze ook moge zijn.
De reacties op social media zijn dikwijls erg zwart-wit en weinig genuanceerd. Dat de groenen de sport kapotmaken, dat de beleidsmakers van ons land en de lokale politiek deze sport in de steek laten, dat elektrische motoren op de kermis horen, dat de cross geluid moet maken, dat uitlaatgassen en de geur ervan bij de sport horen, enzovoort.
Het is echter een feit dat onze samenleving veranderd is. Motorsport zit anno 2025 niet meer in het hart van de jongeren; de uitzonderingen bevestigen hier ook de regel. Dorpen die leeglopen omdat er cross is, dat komt nooit meer terug. De gouden jaren zijn voorbij, maar ik wil dan ook weer niet het pessimisme overnemen van onze socialmedia-koningen en stellen dat de sport gedoemd is om te verdwijnen. Deze sport is pure emotie en die ging al die succesvolle decennia gepaard met geluid en specifiek geurende uitlaatgassen. Ook ik genoot ervan maar nu lijkt het bijna een misdaad.
Toen ik nog een grasmaaier op benzine had, gooide ik bij het vullen van de tank, een flinke geut R4O erbij, gewoon om de geweldige geur. Als u niet weet wat R40 is bent u helaas te jong om te weten wat het is en hoe geweldig het ruikt. Ik maai mijn gras intussen elektrisch, om maar te zeggen dat een mens niet moet blijven hangen in oude gewoontes. Bovendien was die oude Briggs & Stratton motor tot op de draad versleten. Motorcross is een conservatieve sport en grote veranderingen vallen moeilijk, dat is perfect te begrijpen. Het bovenstaande is ook geen promotie voor de elektrische crossmotor want ondanks dat die dingen fantastisch rijden is kijken naar een wedstrijd met die dingen niet de geweldigste ervaring ter wereld. Dat hoeft echter geen pleidooi te zijn om verder te doen met onze oude gewoontes.
Motorcross zal niet verdwijnen, maar de sport op zich zal zich wel moeten herbronnen, en dit met een brede visie op de toekomst. Terugkijken op wat was, zal ons niet helpen. De visie dat verbrandingsmotoren horen bij de sport gaat ons niet helpen. Ook de 52 Belgische wereldtitels niet, net als de mogelijkheid dat Liam Everts en Sacha en Lucas Coenen er volgend jaar nog twee bijdoen. Het enige wat ons kan helpen, is gezond verstand, een open blik op de toekomst, een andere mindset, een begripvolle minister van Omgeving, overleg en redelijkheid van alle betrokken partijen.
De transitie van de sport zal tijd vergen, met tussenoplossingen zoals het reduceren van het geluid van de huidige motoren, het aanreiken van middelen aan de bestaande circuits om de uitbating te kunnen verzekeren zonder last voor omwonenden en de dieren in onze natuur.
Tekst: Danny Hermans
GREG SMETS VERSTERKT VNT RACING !
GREG SMETS VERSTERKT VNT RACING !Groot nieuws in de motorcrosswereld!
VNT Racing breidt uit en zal in 2026 met twee rijders aantreden.
Naast Nicolas Vennekens heeft het team ook een overeenkomst bereikt met Greg Smets, zoon van de legendarische Joël Smets.
Hoewel Vennekens overstapt naar Yamaha, blijft Greg Smets trouw aan KTM, maar hij zal het grootste deel van de wedstrijden rijden in de kleuren van VNT Racing.
Vanaf 2026 wordt VNT Racing ook een officieel ADAC-team, met de ambitie om een zo hoog mogelijke klassering in dit kampioenschap te behalen!
Het Bestuur, de leden van de Sportcommissie en initiators hebben het genoegen u en uw familie uit te nodigen op het VJMO Jaarfeest op zaterdag 6 december 2025 waar iedere jeugd-vergunninghouder van het afgelopen seizoen in de bloemetjes wordt gezet en zijn waardevolle prijs betreffende het Regelmatigheidscriterium in ontvangst mag nemen. (met uitzondering van de klasse Quads Open).
De top-drie binnen het VJMO Kampioenschap 2025 wordt eveneens gehuldigd.
Zoals elk jaar hebben we voor verrassende prijzen gezorgd. Iedere piloot dient ZELF aanwezig te zijn om zijn prijs in ontvangst te nemen!
Plaats van het gebeuren:
Zaal “De Verrekijker” - 8750 WINGENE
Aanvang: om 19.30 uur - Deuren: vanaf 18.00 uur
01-12-2025
FOTO'S - 3 UURSCROSS te ARKEL
Rene van Dinther vertoefde gisteren op de drie uurscross te Arkel
Jonge motorcrosser (13) overleden na ongeluk met tractor
Jonge motorcrosser (13) overleden na ongeluk met tractor in Nederland, vlak bij Belgische grens
Een 13-jarige Nederlandse jongen is zaterdagmiddag omgekomen na een ongeluk in het Nederlandse dorp Achtmaal, net over de grens bij Essen en Wuustwezel. De jongen kwam op een onverharde weg in botsing met een tractor.
Het ongeval gebeurde zaterdagmiddag. De jongen werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij aan zijn verwondingen overleden. De politie onderzoekt wat er precies gebeurd is.
(Bron: Het Nieuwsblad)
Vlaams Parlement buigt zich over toekomst van luide sporten
Wat met motor- en rallycross in onze regio? Vlaams Parlement buigt zich over toekomst van luide sporten
Dinsdag wordt er in de commissie Leefmilieu en Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement vergadert over de toekomst van de motor- en rallycross in Vlaanderen. Met autosportparcours in Lille, Olmen (Balen) en Arendonk is onze regio erg gebaat bij de beslissingen vanuit Vlaanderen.
Meerderheidspartij N-VA kondigde eind september al aan dat ze een conceptnota gingen voorleggen in het Vlaams Parlement. Daarin staat dat er sneller moet onderhandeld worden met de betrokken partijen. Daarmee doelt het op zowel de organisatoren van de wedstrijden, maar ook zij die de beroepsprocedures verwerken.
Daarnaast wil N-VA, onder impuls van Vlaams parlementslid Andy Pieters, een nieuwe screening doen om te achterhalen of de aanwezige natuur wel degelijk wordt getroffen door de evenementen. Die conceptnota zal nu in de commissie bekeken en behandeld worden.
Op dit moment mogen op de motorcrossterreinen van Lille en Olmen elektrische crossen georganiseerd worden. Die vervuilen minder en zorgen ook voor een pak minder geluidsoverlast. Ronkende motoren zijn al een tijdje niet meer welkom op de terreinen. Enkel in Olmen wordt elk jaar nog op of rond Moederdag de Keiheuvelcross georganiseerd. Maar die cross is een uitzondering op de strenge regelgeving.
In Arendonk heb je dan weer het Glossocircuit voor de rallycross. Daar worden jaarlijks een aantal wedstrijden georganiseerd vanuit de Vlaamse en Belgische Autosportfederatie, maar die zijn momenteel ook beperkt tot maximaal een tiental manches per jaar.
Gemeenteraadslid roept stad Lommel op om motorcrosscentrum te helpen
Gemeenteraadslid roept stad Lommel op om motorcrosscentrum te helpen
“We mogen het stedelijk motorcrosscentrum niet in de steek laten,” dat zegt gemeenteraadslid van Vooruit in Lommel, Carine Creemers. Ze hield een krachtig pleidooi tijdens de gemeenteraad voor het motorcrosscentrum. Zeker nu het circuit niet langer meer rijders tegelijk op de baan mag laten, zoals de provincie Limburg eerder wél had toegestaan.
Eerst wel versoepelen, dan weer niet De discussie rond het motorcrosscentrum in Lommel sleept al een geruime tijd aan. Na jaren van spanningen tussen de omwonenden, milieuverenigingen en het circuit, besliste de provincie Limburg om de milieuvoorwaarden te versoepelen. Maar die beslissing leverde opnieuw kritiek op, en Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (cd&v) draaide toen een deel van de versoepelingen terug. Het aantal rijders op de man mocht niet van 20 naar 30 gaan. Maar de meetpost voor geluidsoverlast in het bos mocht wél verdwijnen.
Motorcrosscentrum teleurgesteld in stadsbestuur Het bestuur van de Lommelse Motorcross uitte op een spoedvergadering hun teleurstelling omdat het stadsbestuur volgens hen te stil bleef in dit dossier, precies op het moment dat het centrum nood heeft aan sterke partners en een duidelijke stem. Creemers riep het stadsbestuur op om wél op te komen voor het motorcrosscentrum en samen met het bestuur van het Motorcrosscentrum te zoeken naar oplossingen die zowel de sport als de leefbaarheid in de omgeving garanderen.
28-11-2025
VMCF PILOTEN
Iedereen welkom !
Zaterdag 29 november vanaf 20u
Mx party, gratis inkom !!!!
Ambiance verzekerd!!!!
Sint-martinusstraat Velm
Parociezaal
TWEE UURS WEDSTRIJD te ARKEL
Morgen gaan we er op los
- TEAMCROSS 2025-
Behalve onze eigen toprijders, komen er ook Toprijders van buitenaf
We gaan er een leuke dag/avond van maken
Wil je ergens mee helpen zoals vlaggen enz. laat het via een pb weten.
Eetdagen t.v.v VB Racing Team Kom gezellig iets eten en drinken
Wanneer? Zaterdag 29/11/2025 van 17u-22u Zondag 30/11/2025 van 11u30-21u
Waar? Zaal Kortakker Kortakker 11 3202 Rillaar
Te verkrijgen: - Stoofvlees - Videe - Balletjes in tomatensaus - Koude schotel - Curryworst (1 of 2 stuks)
Met brood of frietjes En de lekkerste dessertjes
Tal van grote tombolaprijzen aan €2,5 per lotje. We hebben een keukenrobot van Domo, koffiezet senseo, haardroger, helm, cadeaubon’s VB Racing Center, … Altijd prijs!
(Reserveren is niet nodig)
VMCF 2026 kalender
VMCF, we bereiden ons voor op het toekomstige seizoen. De kalender van 2026 is al beschikbaar en is opnieuw vol, met evenementen die lopen van maart tot oktober.
VMCF 2026 kalender
22 maart: Lommel
29 maart: Appelterre
4/5/6 april: Poederlee
12 april: Opnieuw vastleggen
19 april: nog te bepalen
26 april: Gierle
3 mei: Genk (CE Oldtimers)
10 mei - Retinne
14 mei: Axel
17 mei: Genk (VLM "The MX Triple Crown")
24/25 mei: Moresnet
31 mei: Gemert
7 juni: Nog te bepalen
21 juni: Hoeleden ("The MX Triple Crown")
28 juni: Lille
5 juli: Velzeke
12 juli: Geetbets
19 juli: Tessenderlo (MCLB "The MX Triple Crown")
26 juli: Warsage
2 augustus: Werchter
9 augustus: Keiheuvel (mogelijkheid tot deelname)
16 augustus: Munte
23 augustus: Bolland
30 augustus: Huldenberg
6 september: Kersbeek
13 september: Wichelen
20 september: Ternat/Wambeek
27 september: Baisieux
11 oktober: Lommel
27-11-2025
JMS/VLM VERGUNNING 2026
VLM en JMS, waar de Vlaamse motorcross thuis is
AANDACHT:
Piloten die in januari denken te gaan trainen in Frankrijk worden aangeraden om hun vergunning zo snel mogelijk in orde te maken.
Dit omdat het bureel zal gesloten zijn van 24 december '25 tot 4 januari '26 en er die periode geen vergunningen zullen gemaakt worden.
Vergunning voor 2026 kan vanaf nu aangevraagd worden
Piloten die dit jaar een vergunning hebben behouden hun nummer tot april 2026.
Nieuwe piloten kunnen een nummer aanvragen door te bellen naar het bureel of een mail te sturen naar info@vlmcross.be
Snelheid, avontuur en competitie. Ronkende motoren, enthousiaste supporters en opstuivend zand. Dit alles is onze drijfveer. VLM (voor volwassenen) en JMS (voor jeugd) verbinden gepassioneerde en enthousiaste crossers. Kom naar onze wedstrijden en ontdek het zelf! Waarschuwing: verslavend.
MOSSELFEEST tvv SKY SMIT & JEFFREY PEETERS te LICHTAART
Ook zijn er super leuke prijzen te winnen met de tombola!
Kasterlee
26-11-2025
MWVINTAGE KOMT TE MELDEN - UPDATE TOESTAND MARC VELKENEERS
Update gezondheidstoestand Marc Velkeneers
De onfortuinlijke motorcrosser uit Limburg is afgelopen weekend zwaar ten val gekomen tijdens een jaarlijkse editie van de bekende Transborgaro in de buurt van de Italiaanse stad Turijn. Marc Velkeneers kwam zwaar ten val, volgens onze bron door een motor die net voor het oprijden van een springberg uit versnelling sprong, en werd met zware verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.
In eerste instantie werd melding gemaakt van drie gebroken ribben en een klaplong, maar nu blijkt dat de impact van de crash toch meer schade heeft veroorzaakt. Elien Velkeneers, dochter van Marc, postte vandaag een update over de gezondheidstoestand van haar vader.
Na onderzoek is gebleken dat Velkeneers alle ribben heeft gebroken en een klaplong heeft opgelopen. Door een longperforatie (vanwege een gebroken rib) moet er een thoraxdrain worden geplaatst tussen de longen en het hart. Die drain wordt geplaatst om de kans op een hartinfarct te verminderen.
De impact van de crash moet hevig zijn geweest want na de crash werd vastgesteld dat het stuur van de motor los stond en de helm van Marc gebarsten was. Hij zou morgen of donderdag onder het mes moeten om de thoraxdrain te plaatsen. Velkeneers zal sowieso nog enkele weken in Italië blijven om te kunnen herstellen om dan weer naar België te worden overgeplaatst.
De redactie van MXVintage wenst Marc Velkeneers een voorspoedig herstel toe.
Foto: Daniele Gerbaldo Tekst: Danny Hermans
25-11-2025
EETDAG tvv MAARTEN HEYLEN en TAMARA & DANNY VERVLOESEM
Sportprijsuitreiking 2025 op 10 januari in Wavre: zie de lijst van winnaars
De prijsuitreiking van de Nationale Sportcommissie vindt plaats op zaterdag 10 januari 2026in Wavre (Place des Carmes 5). De Belgische kampioenen (en Beste rijders) in de disciplines motocross, wegraces, enduro, trial, supermoto, klassieke motor, Belgische Endurance-Cross, Speedway en E-bike ontvangen hun prijzen.
Medaillewinnaars van de Wereldkampioenschappen en Europese kampioenschappen (solo- en nationale teams) worden ook beloond, evenals de winnaars van de FMB Golden Handlebar, de Young Newcomer of the Year Trophy en de FMB Environment Prize.
De prijsuitreiking voor alle disciplines begint om 16:30 uur stipt en eindigt rond 19:00 uur. Iedereen is welkom! De winnaars worden vanaf 15.00 uur verwacht en hebben ondertussen een persoonlijke uitnodiging ontvangen.
Sportprijsuitreiking 2025 op 10 januari in Wavre: zie de lijst van winnaars
De prijsuitreiking van de Nationale Sportcommissie vindt plaats op zaterdag 10 januari 2026in Wavre (Place des Carmes 5). De Belgische kampioenen (en Beste rijders) in de disciplines motocross, wegraces, enduro, trial, supermoto, klassieke motor, Belgische Endurance-Cross, Speedway en E-bike ontvangen hun prijzen.
Medaillewinnaars van de Wereldkampioenschappen en Europese kampioenschappen (solo- en nationale teams) worden ook beloond, evenals de winnaars van de FMB Golden Handlebar, de Young Newcomer of the Year Trophy en de FMB Environment Prize.
De prijsuitreiking voor alle disciplines begint om 16:30 uur stipt en eindigt rond 19:00 uur. Iedereen is welkom! De winnaars worden vanaf 15.00 uur verwacht en hebben ondertussen een persoonlijke uitnodiging ontvangen.
Inmiddels loopt het seizoen 2025 op zijn einde. 𝙊𝙥 22 𝙣𝙤𝙫𝙚𝙢𝙗𝙚𝙧 𝙞𝙨 𝙚𝙧 𝙣𝙤𝙜 𝙚𝙚𝙣 𝙡𝙖𝙖𝙩𝙨𝙩𝙚 𝙫𝙧𝙞𝙟𝙚 𝙩𝙧𝙖𝙞𝙣𝙞𝙣𝙜 𝙫𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙩 𝙟𝙖𝙖𝙧. De inschrijving hiervoor is inmiddels al geopend op onze website.
Op 𝘇𝗮𝘁𝗲𝗿𝗱𝗮𝗴 𝟮𝟵 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 hebben wij de feestavond. Deze avond staat in het teken van het NK Rallycross 2025, waarbij alle prijswinnaars hun welverdiende beker in ontvangst mogen nemen. De prijswinnaars hebben inmiddels een e-mail gehad.
Ben je niet in de prijzen gevallen, maar wil je wel graag met de prijswinnaars het feestje vieren? Dat kan natuurlijk! Hieronder kun je de kaartjes bestellen voor deze avond:
Blijkbaar doet de TAM TAM weer zijn ronde over de Inters B.
Voor alle duidelijkheid de Inters Open B zullen er ook nog zijn in 2026 !!!!
Met vriendelijke groeten,
Peter Droogmans
JMS-VLM Sportcommissie
Helmen goedgekeurd
Helmen goedgekeurd voor het sportseizoen 2026 en 2027
Zoals aangekondigd eind 2025, zullen er belangrijke wijzigingen zijn in de geldigheid van de homologaties van de helmen die in onze verschillende disciplines worden gebruikt in 2026 en 2027.
Inderdaad, helmen met ECE-05 homologatie zullen vanaf het seizoen 2026 niet langer worden geaccepteerd in de wegrace- en klassieke fietsdisciplines. In offroad-disciplines (motocross, supermoto, enduro, trial, BEX) zal de ECE-05 helm in 2026 nog steeds worden geaccepteerd, maar vanaf het seizoen 2027 is hij niet langer geldig.
Helmen goedgekeurd voor wegraces en klassieke fietsen in 2026:
Tot 31-12-2031: ECE-06, MTF FRHPhe-01 en MTF FRHPhe-02
Vanaf 01-01-2032: MTF FRHPhe-02
Helmen goedgekeurd voor Motocross, supermoto, enduro, trial, BEX in 2026:
Tot 31/12/2026: ECE-05, ECE-06, MTF FRHPhe-01 en MTF FRHPhe-02
Van 01/01/2027 tot 31/12/2031: ECE-06, MTF FRHPhe-01 en MTF FRHPhe-02
Vanaf 01-01-2032: MTF FRHPhe-02
OOK DAT NOG! - MCLB TOPFOTOGRAAF STOPT ER MEE.
MCLB FOTOGRAAF BJORN VAN IMPE STOPT ER MEE.
Hieronder: brief afscheidnemende fotograaf Bjorn Van Impe
Na een lange tijd vol passie, inzet en ontelbare uren langs de omloop heb ik beslist om een grote stap terug te zetten. Ik stop als wekelijkse motocrossfotograaf. Het was geen eenvoudige keuze, maar wel eentje die nodig is. Ik heb zoveel tijd in deze prachtige sport gestoken dat mijn familie mij soms bijna niet meer zag. Nu is het tijd om hen opnieuw op de eerste plaats te zetten.
Wat een rit is het geweest… Van vroege ochtenden tot lange dagen, door regen, zon en modder – elke seconde waard. Ik heb ongelooflijk veel mooie momenten vastgelegd, geweldige mensen ontmoet en een hechte gemeenschap leren kennen. Iedereen die mij gesteund heeft, die vertrouwen gaf, die even een babbel deed of gewoon vriendelijk glimlachte wanneer ik passeerde: oprecht dankjewel.
Een bijzondere dank gaat uit naar MCLB. Jullie zijn niet zomaar een organisatie, maar een echte familie waar ik mij altijd thuis heb gevoeld.
Ook alle andere motocrossbonden wil ik van harte bedanken. Dankzij jullie kreeg ik de kans om op zoveel circuits en evenementen mijn passie te beleven. Ik wens jullie allemaal heel veel succes voor de toekomst, veilige wedstrijden en nog vele mooie jaren vol sport en kameraadschap.
Hoewel ik geen vaste fotograaf meer zal zijn, zal ik nooit volledig verdwijnen uit het motocrosswereldje. Af en toe zal ik zeker nog eens langskomen, en regelmatig ook eens naar een training gaan kijken. De sfeer, de passie en de mensen… dat zit voor altijd in mijn hart. En wie weet, misschien neem ik dan toch nog eens een foto mee – gewoon omdat het blijft kriebelen.
Tot slot wil ik nog iets extra met jullie delen:
In de loop van de dag worden de 5 winnaars van de VJMO-give-away bekend gemaakt.
Een kleine geste van mijn kant, als bedanking voor alle steun en waardering die ik de afgelopen tijd heb mogen ontvangen. De winnaars alvast proficiat!
Met heel veel respect en dankbaarheid wens ik jullie allemaal het allerbeste. Bedankt voor de kansen, het vertrouwen en de herinneringen die ik voor altijd zal koesteren.
Dank jullie wel… voor alles.
BEKIJK DE LAATSTE FOTO'S VAN DEZE GEWAaRDEERDE FOTOGRTAAF HIER
We zullen Bjorn zijn foto's missen. Bedankt topper!
18-11-2025
KERSTCHALET in MOL tvv RACING SKILLS
Op 13 december nodigen we jullie allemaal van harte uit aan onze gezellige Kerstchalet in Mol, open van 11u tot 18u!
Kom genieten van een warme sfeer, heerlijke drankjes en lekkers… en steun tegelijk het goede doel, want de volledige opbrengst gaat naar RacingSkills.
Breng vrienden, familie en collega’s mee en maak er samen met ons een fijne, sfeervolle dag van. We kijken er alvast enorm naar uit jullie te verwelkomen! Tot dan! #KerstchaletMol#RacingSkills
VJMO/MCLB KALENDER 2026
VJMO/MCLB - KALENDER 2026
Na de kalendervergadering krijgen we - heet van de naald - de officiële kalender voor het seizoen 2026. VJMO-MCLB dankt zijn inrichters voor de vlotte samenstelling en bevestiging van de volgende wedstrijden:
(Onder voorbehoud van wijzigingen en toevoegingen)
14/15 maart: HOOGLEDE
21/22 maart: SINAAI
28/29 maart: STEKENE
04/05 april: EVERGEM
11/12 april: AALTER
18/19 april: LAARNE
25/26 april: AALTER
02/03 mei: KRUISEM
09/10 mei: WONTERGEM
16/17 mei: GENK- The Triple MX Crown 2026
30/31 mei: OOSTKAMP
06/07 juni: DAMME
13/14 juni: TIELT
20/21 juni: HOELEDEN- The Triple MX Crown 2026
27/28 juni: EEKLO
04/05 juli : WACHTEBEKE
18/19 juli: TESSENDERLO - The Triple MX Crown 2026 (Finale)
25/26 juli: BURST
01/02 augustus: n.t.b.
08/09 augustus: OOSTROZEBEKE
15/16 augustus: VOLKEGEM
22/23 augustus: ZUIENKERKE
29/30 augustus: ZELE
05/06 september: ZEGELSEM
12/13 september: VELZEKE
19/20 september: LICHTERVELDE
26/27 september: HAMME-ZOGGE
03/04 oktober: WACHTEBEKE
november/december: VJMO Feest 2026 te WINGENE
Proeven Nationaal VJMO-MCLB Kampioenschap: januari 2026 online.
17-11-2025
FOTO'S - WINTERCUP te NUNSPEET
Amber Boezerooij maakte foto's tijdens de "Wintercup " te Nunspeet
Met een twintigtal organisaties over twee dagen, verspreid over het zuiden van het land, blijft de federatie AMPL jaar na jaar bijzonder actief om motorcrossliefhebbers hun passie te laten beleven. Nu het seizoen 2026 achter de schermen al wordt voorbereid, zoekt de federatie versterking.
Een motorcross bestaat natuurlijk uit rijders die zorgen voor het spektakel op de baan, maar ook uit tientallen mensen die in de schaduw werken, ruim vóór en vaak ook ná de datum van het evenement, om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Ze zijn nauwelijks of niet zichtbaar, en toch: zonder hen geen motorcross.
De AMPL lanceert een oproep aan alle gemotiveerde personen die zich willen inzetten voor de federatie door mee te werken aan het vlotte verloop van haar evenementen. Als deelnemen aan het beheer van het paddock, het beheer van de wedstrijdtijden (tijdregistratie) of het besturen van een vrachtwagen (rijbewijs BE vereist) u niet afschrikt, meld u dan aan bij het bestuurscomité van de federatie om te bespreken hoe u zich in het vrijwilligersteam zou kunnen integreren.
BOTC: zo vraag je een vergunning aan bij de VMCF of JMS
Het BK oldtimercross werkt sinds haar ontstaan in 2004 samen mer de federaties VMCF en JMS om het Belgisch kampioenschap oldtimercross te organiseren. Het zijn ook deze twee bonden die garant staan voor de vergunningen van de oldtimer-categorieën. Beide federaties staan nu al klaar om jouw digitale vergunningsaanvraag te verwerken.
VMCF
Bij de VMCF dien je eerst enkele basisgegevens in te vullen op hun website. Na het aanvinken van het akkoord met het reglement en een vinkje naast een akkoord voor de GDPR-gegevens, druk je op “Verzenden”. Daarna krijg je een pagina waar de details worden ingevuld. De link naar de vergunningsaanvraag bij de VMCF: vergunningsaanvraag VMCF
JMS
Bij JMS kan je meteen de belangrijkste gegevens van je aanvraag invullen en je categorie aanduiden bij de oldtimers. De nieuwe reeks Pré 2005 Masters is toegevoegd. Hier dien je onderaan ook twee vinkjes te zetten voor je akkoord waarna je op de knop “Formulier versturen” drukt. De link naar de vergunningsaanvraag bij JMS: vergunningsaanvraag JMS
Tekst en foto: Danny Hermans
15-11-2025
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
14-11-2025
MOTORCLUB LILLE - BREUGELHEIDE GESLOTEN
MC - LILLE
Wegens de regen van vandaag zal de omloop dit weekend gesloten zijn. Jef
De toekomst van de Belgische motocross ziet er somber uit
DOOR MOTOR SPORT PASSOIN MX
De toekomst van de Belgische motocross ziet er somber uit
Nieuwe strijd in Bertrix: na vijftien jaar procedures, drie weigeringen en meerdere beroepen, blijft het project van het permanent motorcrosscircuit van Haut-Bî geblokkeerd.
Ondanks het verkrijgen van een unieke vergunning in september, is er alweer een nieuw beroep ingediend.
Omwonenden en milieuverenigingen klagen over een “onvolledige” milieustudie en vrezen geluidsoverlast en extra verkeer .
Toch benadrukt burgemeester Mathieu Rossignol dat het circuit slechts één dag per week open zou zijn (woensdag), met maximaal 22 rijders en slechts twee wedstrijden per jaar.
Het Bosnetwerk en de buurtcomités blijven zich verzetten en wijzen op de nabijheid van een Natura 2000-zone en de ecologische impact.
Ze vragen om een alternatieve locatie, maar de gemeente noemt dat onhaalbaar.
In België wordt het steeds moeilijker om een permanent motorcrosscircuit te behouden of te openen.
Tussen de juridische procedures, sluitingen en milieudruk, lijkt het bijna onmogelijk om nog legaal te trainen.
Na het verdwijnen van verschillende circuits de afgelopen jaren, zal het circuit van ZWAANHOF in Comines Ten-Brielen eind december ook de deuren sluiten...
De toekomst van de Belgische motorcross ziet er niet rooskleurig uit: minder circuits, meer beperkingen, en jonge rijders die elders moeten gaan trainen.
KALENDERVERGADERING VJMO/MCLB MORGEN VRIJDAG 14 NOVEMBER
KALENDERVERGADERING 2026
MORGEN - Vrijdag 14 november 2025
De definitieve kalendervergadering zal plaats vinden morgen vrijdag, 14 november 2025 om 19u30 in zaal SCORKAFFEE, Ettingen 6 B te 8780 Oostrozebeke. (OPGELET: Nieuwe locatie !!!)
Alle organisatoren 2025 en nieuwe kandidaat-organisatoren zijn van harte welkom! Betreft vrije data voor 2026: neem spoedig contact op met het secretariaat via mclb.secretariaat@telenet.be of telefonisch op het nummer 055 30 14 64.
Uit het voorbereidende werk blijkt dat een 30 organisaties hun opwachting maken voor het nieuwe seizoen wat alvast veelbelovend is. Hopelijk mag dit alles in de beste weersomstandigheden plaatsvinden met dank aan de organisatoren.
De proeven voor het Nationaal VJMO-MCLB kampioenschap 2026 zullen gepubliceerd worden als nieuwjaarsgeschenk ...
12-11-2025
MON - Motorcross-licenties 2026
We gaan alvast in voorbereiding op het volgende seizoen! 2026 komt eraan.Vanaf dit moment kun je je motorcrosslicentie voor 2026 aanvragen.Zowel het startbewijs als trainingsbewijs!Voor de startbewijzen hebben we een mooie korting als je je aanvraaguiterlijk 15 december doet. Ook wordt jouw huidige startnummer vastgehouden tot deze datum, als je in dezelfde klasse blijft rijden.Na 15 december worden alle niet-geclaimde startnummers vrijgegeven. Let op: Aangezien de klasse MX Senioren volledig veranderd, worden hier géén startnummers vastgehouden. Hierbij geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Je leest meer over de klassenindelingen 2026 in het vak hieronder. De rijders die dienen te promoveren naar een hogere klasse krijgen z.s.m. bericht. Prijzen 2026:MX nationaal startbewijs: € 175,- (t/m 15 december, daarna € 200,-)MX Jeugd startbewijs: € 110,- (t/m 15 december, daarna € 135,-)Zijspan startbewijs: € 97,50 (t/m 15 december, daarna € 110,-)MX Trainingsbewijs: € 87,50*Bovengenoemde bedragen zijn exclusief de verplichte bijdrage van € 48,- voor het MX-masterplan.
Internationale motorcrossevenementen in België in 2026
Internationale motorcrossevenementen in België in 2026
De FIM heeft de kalender voor het Wereldkampioenschap Sidecarcross gepubliceerd. Op de kalender staan 12 evenementen, waaronder de Grand Prix van België in Lommel op 28 juni 2026.
De kalender voor het Wereldkampioenschap Solo Motorcross was al gepubliceerd, met de MXGP van Vlaanderen in Lommel op 2 augustus 2026.
KMC Mol heeft bekend gemaakt dat de 72e (!) editie van de Keiheuvel International Motocross zal plaatsvinden op zaterdag 8 en zondag 9 augustus 2026. Deze Belgische klassieker vindt plaats tussen de GP van Lommel en de GP van Zweden.
Tot slot heeft MX Hauts-Pays ons laten weten dat de 54e editie van de Coupe de l'Avenir in Baisieux zal plaatsvinden op 26 en 27 september 2026.
Eind november wordt de volledige FMB-sportkalender gepubliceerd.
Enduropale du Touquet 2026: de affiche van de 50ste editie officieel onthuld
De organisatie van de Enduropale du Touquet Pas-de-Calais heeft woensdagavond de sluier opgeheven op de officiële affiche van zijn 50ste editie, een iconische afspraak van de Franse mechanische sport.
Ook dit jaar tekent de getalenteerde illustrator Benjamin Benéteau deze creatie. Bekend als een van de officiële tekenaars van de beroemde strip Michel Vaillant, brengt de kunstenaar met zijn precieze en energieke eigenschap hulde aan de geest van de race en zijn kampioenen.
Op deze verjaardagsposter herkennen de gepassioneerden de gezichten van verschillende iconische piloten, waaronder Milko Potisek, drievoudige winnaar van de wedstrijd. Vintage motorfietsen naast de moderne auto's, in een decor van zand en zee tegenover de iconische patio's van het strand du Touquet. Een knipoog naar de geschiedenis en de evolutie van deze mythische wedstrijd.
De Enduropale 2026 zal plaatsvinden van 13 tot 15 februari 2026, met de belofte van een uitzonderlijke editie om een halve eeuw van emoties, passie en vliegend zand te vieren.
Elke piloot moet zelf aanwezig zijn om zijn prijs te komen afhalen. Kampioenen vergeet uw kampioenentrui niet mee te brengen!
Waar ? → Zaal : Sportoase De Toren, Torenstraat 115, 3110 Rotselaar Deuren open op 18u → start huldigingen 19u30
Online-voorverkoopkaarten kan aangekocht worden met deze link : Link voorverkoop
08-11-2025
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
WIE - WAT - WAAR - WANNEER
MOTOCROSS INTERNATIONAL NATIONS CLASSIEKE
MOTOCROSS INTERNATIONAL NATIONS CLASSIEKE in FRANKRIJK
HET IS OFFICIEEL!!!!!!!!
De 'MOTOCROSS INTERNATIONAL NATIONS CLASSIEKE' en het 'KAMPIOENSCHAP VAN FRANKRIJK SIDE-CAR CROSS' delen elkaar in het weekend van 21/22 en 23 augustus 2026
Een heel mooi weekend Motofolie staat ons te wachten en spektakel verzekerd met onze Internationaux des Nations en een kampioenschap van Frankrijk de Sidecar cross
(binnenkort reservaties)
Het is OFFICIEEL !!!!!!
De MOTOCROSS INTERNATIONAL NATIONAL NATIONAL CLASSIQUE van Frankrijk wordt gehouden met het Nationaal zijspancross Frans Kampioenschap nog in AHUN (FRANKRIJK) op 21/22 en 23 augustus 2026
07-11-2025
foto's - Axel (trainingen)
Patrick Vispoel vertoefde op de trainingen te Axel
De 2026-kalender van de ECMX Cup is bekend en Genk is erbij
We ontvingen op de redactie de NDit Europees kampioenschap werd enkele jaren opgericht in samenwerking met de ECMO-organisatie en hervormde de competitie naar hedendaagse normen (met jongere motoren). Ook deze keer staan er drie races op het menu en deze keer is er ook een Belgische wedstrijd voorzien.
De opener van het drieluik zal in Genk gereden worden en zo wordt de Horensbergdam voor het eerst het decor van deze competitie. De wedstrijd zal op zaterdag 2 mei 2026 plaatsvinden. Daarna trekt de competitie naar de met motorcrossgeschiedenis doordrenkte circuits in Schwanenstadt in Oostenrijk en Sverepec in Slovakije.
Ook voor de Team European Motocross des Nations is er een datum maar de locatie werd nog niet bekend gemaakt. Nieuw is dat er een 125cc klasse wordt toegevoegd aan de ECMX Cup. De motoren die worden toegelaten zijn die tot bouwjaar 1996. Deze machines worden toegelaten in de categorieën Classics, Twinshocks en Super-EVO en krijgen allemaal zwarte nummerborden met witte cijfers. Er is geen leeftijdsindeling voor de rijders.
De maiscross in Boekel vindt plaats op 9 november 2025 en wordt georganiseerd door MC De Vlammers. De wedstrijden beginnen om ongeveer 10:00 uur, met trainingen vanaf 8:30 uur. De locatie is de Vale Peelweg 14 in Venhorst.
Details van de maiscross
Datum:Zondag 9 november 2025
Organisator: MC De Vlammers
Locatie: De Vale Peelweg 14, 5428 NT in Venhorst
Aanvang: Trainingen om 8:30 uur, wedstrijden rond 10:00 uur
Inschrijving: Inschrijven kan online via de Moto Inside app.
Transponder: Een transponder is verplicht voor de uitslag.
Afhalen startnummers: Zaterdag 8 november tussen 15:30 en 17:30 uur of zondag 9 november tussen 7:30 en 8:30 uur.
Save the date: prijsuitreiking voor de sportkampioenen van 2025
Het sportseizoen 2025 is nog niet voorbij. Aanstaande zondag 9 november vindt de 67ste editie van de Mont Panisel Trial plaats in Bergen en de week ervoor, op 16 november, vindt de finale van het Belgisch Kampioenschap Trial plaats in Bilstain.
De prijsuitreiking van de Nationale Sportcommissie vindt plaats op zaterdag 10 januari 2026 in Waver.
De KMU Wavrien en de Provinciale Afdeling van Waals-Brabant zijn verantwoordelijk voor de organisatie van dit evenement.
Alle Belgische kampioenen (en toprijders) in de disciplines motorcross, wegrace, enduro, trial, supermoto, classic bike, Belgian Endurance-Cross, speedway en E-bike zullen er hun prijzen in ontvangst kunnen nemen.
De medaillewinnaars van de Wereld- en Europese Kampioenschappen (solo en nationale teams) worden ook gehuldigd, evenals de winnaars van de trofee Guidon d'Or en Young Sportsman of the Year.
Alle kampioenen ontvangen eind november een persoonlijke uitnodiging via e-mail. Zij worden uitgenodigd voor de receptie vanaf 15 uur. Elke bestuurder kan worden vergezeld door maximaal 4 personen.
De ceremonie om hulde te brengen aan de kampioenen van alle disciplines begint om 16.30 uur stipt en is voor iedereen toegankelijk! Het einde is gepland rond 7 uur.
04-11-2025
MC - LILLE OPEN
De omloop zal morgen 5/11 open zijn voor E Bikes. Jef
BVM REUNIE
Morgen tafel indeling voor Reunie 2025
Tot 6 november inschrijven
Le placement à table pour les retrouvailles de 2025 sera annoncé demain.
Les inscriptions sont ouvertes jusqu'au 6 novembre.
Binnen VJMO blijven de categorieën behouden met de uitzondering dat de klasse Junioren 85 cc hun reeksen opnieuw samen zullen rijden met de klasse Aspiranten Open.
De proeven tellend voor het Nationaal Kampioenschap zullen allemaal meetellen voor het eindklassement. Aftrek van slechte resultaten wordt geschrapt in de reglementering 2026.
De VJMO dag zal starten op zaterdag vanaf 08u30 met de trainingen.
Binnen MCLB worden er een aantal categorieën herverdeeld:
Junioren 250 en Junioren 500 worden een open klasse (Junioren Open) en opgesplitst in groep -26 en groep 26+
Nieuwe benamingen zijn dus: “Junioren Open -26” en “Junioren Open 26+”
Hetzelfde als de Junioren wordt doorgetrokken naar de categorie Nationalen. Dus in 2026 rijden we met “Nationalen Open -26” en “Nationalen Open 26+”.
De nummers blijven hetzelfde principe als in 2025 om bij andere federaties te rijden, of in geval van gezamenlijke wedstrijden de controle te vergemakkelijken.
De reeksen worden samen verreden met aparte klassering tussen Junioren en Nationalen.
Eerst rijden de Junioren/Nationalen Open 26+ met de Seniors Open tijdens het A-schema over een tijdspanne van 17’ + 1 of 2 R., aansluitend de groep Junioren/Nationalen Open -26 over dezelfde tijdspanne.
Het dag klassement betreft een doorlopende puntentelling en barema.
Er zal iedere wedstrijd een podium voorzien worden voor: Junioren Open -26, Junioren Open 26+, Nationalen Open -26 en Nationalen Open 26+
De leeftijden van de klassen Nieuwelingen blijven behouden.
Binnen VJMO en MCLB zijn er tijdens het seizoen 3 wedstrijden voorzien tellend voor het kampioenschap “The MX Triple Crown 2026”(piloten JMS/VJMO/VMCF/VLM en MCLB).
Deze 3 wedstrijden tellen voor het kampioenschap en krijgen bij de laatste wedstrijd een eigen klassement en kampioenschapspodium.
Vrienden quadeurs en motorrijders, zoals elk jaar hebben velen zich ingeschreven voor de wedstrijden van het CFS: Championnat de France des Sables Motoblouz. Helaas heeft niet iedereen die geluk gehad. En zoals elk jaar helaas, zullen er geëngageerde piloten moeten afzien van deelname aan bepaalde proeven om verschillende redenen... De wachtlijsten zijn lang en sommigen kunnen profiteren van het ongeluk van anderen.
Dames en heren, in geval van annulering, denk eraan om uw pakketten te registreren op Engage Sport! Het is niet veel, maar je zult zeker iemand blij maken onder je kameraden van de zandbak! Ter info aan Berck, enkele gelukkige konden zich op het laatste moment inschrijven toen de orga de afwezigheid van ingeschreven piloten die niet waren verplaatst, goedgekeurd heeft.
Bedankt voor hen! (Ik wijs erop dat ik daar geen deel van uitmaakt en dat deze boodschap slechts een oproep tot solidariteit is).
Nieuwe datum voor de Int. Motorcross op de Keiheuvel in Balen
Nieuwe datum voor de Int. Motorcross op de Keiheuvel in Balen
Op 15 augustus vindt volgens de voorlopige MXGP kalender de GP van Zweden in Uddevalla plaats. Dat betekent dat KMC Mol ook in 2026 op zoek moet naar een alternatieve datum.
De 72ste(!) editie van de Internationale Motorcross van de Keiheuvel zal plaatsvinden op zaterdag 8 en zondag 9 augustus 2026. Daarmee neemt deze Belgische klassieker plaats tussen de GP in Lommel en de GP van Zweden.
Naar de beste traditie van KMC Mol mogen we ons dan weer opmaken voor een ijzersterk deelnemersveld.
Inmiddels loopt het seizoen 2025 op zijn einde. 𝙊𝙥 22 𝙣𝙤𝙫𝙚𝙢𝙗𝙚𝙧 𝙞𝙨 𝙚𝙧 𝙣𝙤𝙜 𝙚𝙚𝙣 𝙡𝙖𝙖𝙩𝙨𝙩𝙚 𝙫𝙧𝙞𝙟𝙚 𝙩𝙧𝙖𝙞𝙣𝙞𝙣𝙜 𝙫𝙖𝙣 𝙙𝙞𝙩 𝙟𝙖𝙖𝙧. De inschrijving hiervoor is inmiddels al geopend op onze website.
Op 𝘇𝗮𝘁𝗲𝗿𝗱𝗮𝗴 𝟮𝟵 𝗻𝗼𝘃𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 hebben wij de feestavond. Deze avond staat in het teken van het NK Rallycross 2025, waarbij alle prijswinnaars hun welverdiende beker in ontvangst mogen nemen. De prijswinnaars hebben inmiddels een e-mail gehad.
Ben je niet in de prijzen gevallen, maar wil je wel graag met de prijswinnaars het feestje vieren? Dat kan natuurlijk! Hieronder kun je de kaartjes bestellen voor deze avond:
VLM en JMS: de thuisbasis van Motorcross in Vlaanderen
VLM en JMS: de thuisbasis van Motorcross in Vlaanderen
Welkom bij VLM, de Vereniging voor Liefhebbers van Motorcross, waar onze passie voor snelheid, avontuur en competitie de drijvende kracht is achter alles wat we doen. Onze missie is helder: VLM streeft ernaar de beste en meest gerespecteerde crossorganisatie in Vlaanderen te zijn. Met een hart voor sport en een oog op de toekomst, zetten wij ons elke dag in om deze ambitie waar te maken.
ONKOSTENVERGOEDING zal uitbetaald worden op de DAG VAN DE WEDSTRIJD zelf door de ORGANISATOR, op een aangekondigde plaats (feesttent/kantine). Na elke tweede reeks zal er een uitbetalingsschema aangemaakt worden op de jurywagen en aan de organisator bezorgd. ONKOSTENVERGOEDINGEN kunnen ENKEL AFGEHAALD worden met het JUISTE LICENTIEPASJE en op de DAG ZELF vanaf 16:30 uur. Vergoedingen die NIET AFGEHAALD zijn op de dag zelf zullen door de ORGANISATOR BEHOUDEN blijven. DE WINNAARS VAN EEN PODIUMPLEK (eerste drie) MOETEN HUN VERGOEDING OPHALEN BIJ DE HULDIGING.
Kampioenenbal,Mosselfeest, Nieuwsjes? Foto's? Verjaardag? Ander lief? Trouwen? Scheiding? Nieuwe motor? Wil je er de wereld kennis mee laten maken? Het mag zelfs verschillende bestanden beslaan!
Om het te verzenden
Deze blog toont u maar één maand. Enkele andere maanden worden in archief geplaatst. Door helemaal onderaan blog op één der pijltjes te klikken kom je verder of gewoon door op data van arcief te drukken.