"oude crossmotoren" zal een blogje worden met foto's en afbeeldingen van oude crossmotoren.
het feit dat je erop klikte wil zeggen dat je interesse hebt en misschien vroeger deze motoren nog hebt zien rijden terwijl je achter het lint stond als supporter en de geur van "ricinus olie" opsnoof.
voor de liefhebbers zullen er bij het zien van de foto's herinneringen naar boven komen die teruggaan naar de goede oude tijd: "nostalgie" noemen we dat.
ik beschik niet over een oneindige voorraad foto's, maar deze die ik heb zal ik op de blog plaatsen, mochten er mensen zijn die ook foto's van crossmotoren van de jaren 60 hebben en ze willen plaatsen op mijn blog, dan kunnen ze me dat altijd laten weten via de mailfunktie op de blog.
Jeffery Smith (Jef voor de vrienden) met zijn BSA Goldstar een van prachtigste crossmotoren aller tijden.
voor BSA heeft hij een paar keer het werelkampioenschap binnengehaald.
Jef woont nu in Canada en komt nog regelmatig naar Nederland en België (hij is intussen ±72 jaar) maar nog altijd een bonkige kerel, een echte crosser dus.
in de 250 cc klasse trachte BSA ook wereldkampioen te worden met onder andere Smith en Lampkin in het zadel van deze BSA C15.
de C15 was een viertakter en kon niet op tegen het opkomende 2 takt geweld van Greeves , Cotton en andere.
BSA maakte die C15 motoren ultra licht door veel magnesium te gebruiken bij de fabrieksmotoren, de motorcarters waren eveneens uit magnesium gemaakt en moesten na iedere cross vervangen worden omdat de lageringen losgekomen waren in de carterhelften veroorzaakt door de 1 op 11 compressie verhouding.
na een tijdje stelde men vast dat de rondetijden van de 250 sneller was dan die van de Goldstar 500 en men boorde de 250 op tot 411 cc om ermee in de 500 cc klasse te rijden.
dat was meteen het einde van de legendarische Goldstar.
in zijn begin periode heeft Joël Robert nog op Greeves gereden, hier zien we hem in duel met met een andere Greeves rijder , deze foto is genomen ± 1960
Cotton was zo een beetje het mindere broertje van Greeves maar toch ook een mooie crosser (al is het dan wel geen 4 takter).
Cotton maakte gebruik van de Villiers Starmaker motoren die 25 pk ontwikkelden bij 6500 toeren.
een eigenaardigheid op de Starmaker motoren was de carburatie die gebeurde door 2 carburatoren voor 1 cilinder, de eerste deed het werk alleen tot ongeveer 4000 t/m en dan pas ging de gasschuif van de 2de carburator open om de cilinder van een maximale vulling te voorzien.
een Cotton kon men direct herkennen door het zeildoekje dat het motorblok beschermde voor modder en vuil afkomstig van het achterwiel.
Mathless en AJS brengen ons terug bij de zware 4 takten, beide motoren waren bijna identiek van ontwerp doordat beide merken in dezelfde AMC fabriek werden gemaakt.
zwart of bordeau van kleur waren ze, AJS maakte het type 18 CS en Matchless bracht het type G 80 CS.
De legendarische Bill Nilsson won het wereldkampioenschap in 1960 op een AJS 500 maar deze was niet in de AMC fabriek ontwikkeld, maar door Bill Nilsson himself.
hij ontwikkelde de crosser uit een 350 cc wegracemotor van AJS met bovenliggende nokkenas (ik heb er een foto van en plaats hem binnenkort op de blog)
zoals vroeger op de crossen hier wat reclame voor Castrol olie, de meeste 4 takt machienen reden met Castrol R40, ook wel ricinusolie genoemd en dat had een speciale geur (het rook een beetje, ja naar verbrande ricinus olie, maar de liefhebbers zullen het zich wel herinneren en weten wat ik bedoel)
men gebruikte die olie omdat deze van plantaardige afkomst was en tegen zeer hoge temperaturen kon.
deze R40 kon niet gemengd worden met gewone olie en was nogal aan de dure kant.
met de opkomst van de moderne oliën raakte de ricinus in ongebruik.
ricinus olie had het kwalijke trekje wat aan de "zure" kant te zijn, en het kon de onderdelen van het motorblok aantasten als het er lange tijd bleef in staan.
Leon Liekens was gekend in binnen en buitenland, hij reed ook solo, maar zijn grote successen boekte hij bij de sidecars.
hij werd 12 keer kampioen van België bij de sidecars en moest er geen "akkefietje" geweest zijn met de toenmalige BMB dan waren het er dertien, dat vertelde hij me in 1979 toen ik bij hem een motor kocht.
de helft van de overwinnigen in de zijspanklasse boekte hij op Matchless.
hier zie je de Zweed Nilsson op zijn zelfbouw AJS 500cc, als je goed kijkt zie je de tunnel, langs de cilinder, waar de ketting in loopt die de bovenliggende nokkenas aandreef.
Les Archer werd in 1957 Europees kampioen met een Norton, deze Norton had ook een bovenliggende nokkenas en was eveneens afgeleid van een wegrace machine, in dit geval de Norton Manx.
de Nortons waren krachtige machines, de motoren waren goed maar de frames konden het brute geweld met moeite aan.
hier zie je hoe "officials" een staal nemen uit de brandstoftank van de Norton van Les Archer, het gaat hier om een steekproef van de organistatie die wil kontroleren of er geen verboden middelen aan de benzine werden toegevoegd.
vroeger durfde men al een keer explosieve componenten aan de benzine toevoegen, zoals ether en ander gevaarlijk spul.
na de cross werden er steekproeven genomen, dit was in de beginjaren enkel het geval bij grote evenementen, de crossers uit de lagere regionen konden nog volop hun brandstof"doperen"
op aanvraag van medeblogger Alain hier een foto van BSA fabrieksrijder John Banks met een BSA Victor 441cc GP in de 500 klasse (Banks hier met het nummer 48)
Banks reed veel in België oa in Loppem, Leke, Dinant en vele andere, hij was een van de laatste BSA fabrieksrijders en moest met zijn BSA 4 takt optornen tegen de veel lichtere en wendbare 2takt machines.
nog een zeer mooie crossmotor is de Husqvarna 4 takt 500 cc uit Zweden, de motorblokken werden gebouwd uit onderdelen van legermotoren, door een particulier bedrijfje.
de Husqvarna crossmotoren waren nogal duur in aankoop, Rolf Tibblin was de man die op deze machine in 1962 het wereldkampioenschap won.
bij mijn weten zijn er geen Belgen die met deze 4 takter gereden hebben.
in de 250 cc klasse hebben de Husqvarna's lange tijd de toon gezet.
de motor had maar 3 versnellingen maar met de Zweed Torsten Hallman in het zadel was dat geen bezwaar om in 62 63 66 en 67 het wereldkampioenschap te winnen in de 250 cc klasse.
de 2 takters werden niet geproduceerd in de Husqvarna fabriek maar terug (zoals bij de 4 takten) in een privé werkplaats in Malmö.
het is mede door Husqvarna en CZ die in 64 en 65 wereldkampioen werden dat BSA zich terug trok uit de 250 cc klasse en zich terug toespitste op de halve liter klasse.
Jef Theuwissen was een van de Belgische toppers die op een Husqvarna 250 aan de top meedraaide.
Jef heeft een paar jaar geleden tezamen met Leoplod Nouwens een boek uitgegeven met als titel " Jef Teuwissen van zandkliever tot zandkoning" er staan zeer veel uitslagen van grote crossen in.
hier zien we legende Jeff Smith aan het werk op een BSA 250 cc C15, hij en zijn compaan Lampkin moesten wel het lootje leggen voor de lichtere 2 taktmachines.
de Gilera Saturno was een Italiaanse crosser met bovenliggende nokkenas, mooi van lijn maar laag tegen de grond, waardoor hij op bepaalde circuits in de problemen kwam.
de Italianen waren in de jaren 60 meer bezig met wegraces dan met motorcross.
de 250 cc Eso motoren waren kompleet gelijk aan de 500 motoren, enkel de cilinder inhoud maakte het verschil.
ook hier werd gebruikt gemaakt van de "desmodromische klepsturing" ttz de kleppen werden open en dichtgedaan door een nok en niet door een veer.
deze methode van nokbesturing had bij de "crossers" eigenlijk niet zoveel zin, daar de toerentallen toch meestal niet zo hoog oplopen bij terreinsport.
hier een reclame van FN met de namen van hun fabrieksrijders oa Victor Leloup, Mingels en Frantz waren zeker te duchten tegenstanders op de FN crossmotoren.
een zeer mooie en degelijke crosser was de FN uit de fabrieken van Herstal.
de FN had een motor waar de versnellingsbak en de motor één geheel vormden, deze constuctie van het motorblok kwam ook de stugheid van het frame ten goede.
René Baeten werd er in 1958 werelkampioen mee, maar zijn voorganger August Mingels werd in 1953 en 54 Europees kampioen met FN.
Leon Keteleers heeft op nationaal vlak lang op FN aan de top meegereden.
hier zie je affiche uit 1961 met foto's van Jeff Smith en Bil Nilsson.
deze internationale cross werd ingericht door AMC Torhout en was een succes in de jaren 60, alle grote namen hebben er gereden.
in 1962, ik was toen 12 jaar, heb ik er Nilsson, Smith, Jef Teuwissen en alle andere toppers zien rijden.
ik herinner me nog zeer goed dat Smith een 5 tal minuten voor de start van de 2de reeks doodkalm nog zelf aan zijn BSA sleutelde en juist op tijd aan de start verscheen, ja dat maakte toen en nu nog altijd indruk op mij.
rond deze lac is er later een camping aangelegd maar sedert begin 2006 is de camping opgedoekt en zou er in principe weer kunnen gecrosst worden, wie weet.
Prins Laurent heeft ... sorry ik ben verkeerd, het gaat hier over iets helemaal anders, een mens zou zich nog laten afleiden van de serieuze dingen.
even uw aandacht voor een oproep van de zoons van Gilbert Bleyaert, ze zoeken namelijk fotomateriaal en dokumentatie ivm hun vader die vanaf de jaren 1947 tot ongeveer 1960 er stevig tegenaan ging op zijn JAP, AJS en MATCHLESS crossmotoren.
Hij reed vooral bij de BLB maar ook een korte tijd bij de BMB.
Gilbert Bleyaert had in Oost-Vlaanderen een grote schare supporters die met hem meegingen naar de cross.
soms reed hij 2 crossen per dag en reed met zijn crossmotor van de ene cross naar de andere, vaak achtervolgd door de zwaantjes of plaatselijke politie, die hem maar moeilijk konden bijhouden.
samen met zijn vriend Robert Smessaert die vaak met FN reed en die later tijdens een cross verongelukte, laat hij ons een stuk motorcross geschiedenis na.
het zou mooi zijn mochten zijn zoons in het bezit kunnen komen van een paar foto's en wat dokumentatie ivm uitslagen, krantenknipsels en dergelijke.
mochten er lezers zijn die een en ander hebben liggen dan kunnen ze via dit blogje kontakt nemen.
hier een prachtige foto van Gilbert Bleyaert genomen tijdens de cross van Wannegem-Lede op 14/06/1953.
Gilbert reed op dat moment bij de Junioren op een Matchless met het nummer 137.
de koploper van van het groepje "durfals", reed op een Sarolea Monotube en blijkbaar ook met het nummer 137. ( na info van Lucy Poelmans blijkt het om piloot Dupont te gaan met het nummer 133)
als je goed kijkt dan zie je op één van de rijders zijn trui MC Eke staan .
Let ook op de zeer mooie reklame voor "Elektrion" olie in de vorm van een conisch olieblik (dat vroeger vaak in karton was en aan de binnenkant met zilverpapier bekleed )
de foto's werden ons via e-mail toegezonden door Lucy Poelmans die zich de moeite getrooste de foto's op te zoeken en door te sturen.
Lucy nogmaals hartelijk bedankt, ook namens de gebroeders Bleyaert die het "super" vonden 2 foto's van hun vader in "aktie" te ontvangen.
hier terug een actiefoto van Gilbert Bleyaert genomen op de cross van Wannegem-Lede op 14/06/1953
je moet vooral naar Gilbert op zijn Matchless crossmotor kijken natuurlijk, maar kijk toch ook een keer naar de toeschouwers, die lijken recht van de hoogmis naar de cross te zijn gekomen.
mooi kostuum en wit hemd met das voor de heren en een mantelpakje voor de dames.
hier en daar een sigaretje in de mond (toen mocht men nog roken op de cross)
vroeger toen ik naar de cross ging lette ik altijd op hoe hoog de aarde door het achterwiel omhoog werd geworpen, dat was een maat voor de kracht van de motor maar ook voor de rijstijl van de piloot in kwestie.
hier zit Gilbert op een recht stukje maar toch gaat de aarde nog omhoog doordat hij waarschijnijk flink aan het gas draaide.
graag terug een woordje van dank voor mevrouw Lucy Poelmans die ook deze foto naar ons toestuurde.
beide foto's zullen bij de broers Bleyaert een mooi plaatsje krijgen
ik kreeg een berichtje in mijn "postvak-in" uit de provincie Antwerpen.
van Kathy Michielsen en Werner Castelyns vernam ik dat ze daar in de provincie Antwerpen goed bezig zijn met de oldtimercross, Kathy heeft er meteen een zeer mooie website over gemaakt waar je veel info over de oldtimercrossen in België en buurlanden kunt vinden en nog veel meer natuurlijk.
we schrijven 1971 en de AJS viertakters waren al een zeldzaamheid aan het worden in de halve liter klasse.
intussen waren Norton en Villiers samen gaan werken en ze maakten zowel een 250 cc als een 410 cc 2 takt crosser met het AJS embleem op de aluminium tank.
even tussendoor een berichtje van een unieke combinatie, namelijk een Hotel enkel voor motorrijders en in dat Hotel is er een motor museum ondergebracht, wat denk je daarvan ?
het is gelegen in Oudenburg waar ik geboren ben maar dat doet hier niets ter zake.
het zit zo, het Hotel stelde een mooie ruimte ter beschikking voor de unieke verzameling van Johan Schaeverbeke die ongeveer 85 motoren bevat, hulpmotoren enz... en zeer veel attributen die ons doen terugdenken aan de goede oude tijd.
Johan wil in de toekomst ook aandacht besteden aan de wedstrijdmotoren, ja dat horen we graag.
kortom zeker het bezoeken overwaard en daarna nog wat overleggen in de gezellige bar van het Hotel.
voor alle inlichtingen omtrent het motormuseum zie op de webstek van Johan Schaeverbeke www.oldtimermotorenmuseum.be
voor alle inlichtingen omtrent het Motorhotel Groenedijk in Oudenburg zie de site www.grd.be
hier een overzichtsfoto van "Tiegem cross" met onder andere meervoudig nationaal kampioen Leon Liekens. (foto 1961)
helemaal boven zie je Liekens gevolgd door Brems en Boddart.
aan het aantal toeschouwers zie je dat de cross zeer populair was in deze dagen, toen werkte men de zaterdag nog en ging men op zondag na de middag naar de cross.
ivm de foto bij het berichtje "Gilbert Bleyaert (1) kreeg ik van Lucy Poelmans volgende info.
Lucy melde dat de eerste piloot niet met het nummer 137 reed zoals ik vermelde maar met het nummer 133, de piloot in kwestie, met de Sarolea, was Dupont.
een goed bewaarde CZ crosser "gekiekt" op de oldimercross van Maldegem in 1985, ik herinner me nog dat Ronny Renders daar ook meereed, en als ik mijn harde schijf wat pijnig dan denk ik dat hij met een BSA van start ging.
rond de jaren 60 kwam het alom gekende merk Triumph zich ook profileren op de crossterreinen.
in 1937 maakte Triumph zijn eerste 2 cilinder, in 1938 werden er een aantal verbeteringen aangebracht en zeer lang bleef het concept van deze motor bijna ongewijzigd.
Triumph motoren werden veel gebruikt bij de wegraces, niet zo veel door de fabriekspiloten maar wel door de priverijders, ze waren snel en betrouwbaar en de aankoopprijs was redelijk te noemen.
maar terug naar de cross, meer en meer zag men dus piloten met een Triumph blok over het parcours denderen, al dan niet in een Metisse frame.
door de komst van de lichtere 2 takt motoren verdween ook Triumph na een tijdje van het toneel.
op de foto Roger Vanderbecken op zijn Triumph met nr 24
via een e-mail kreeg ik van Kathy en Werner, je weet wel van de oldtimer cross website www.katesretropage.be een mooie affiche uit 1949 van de cross op de "Gompelheide".
ze wisten me nog te vertellen dat deze cross de voorloper was van het evenement op de "Keiheuvel" in Balen - Neet waar men vanaf 1954 de "Gompelheide" cross verder zette.
een gevecht op de motor tijdens de "manche"voor seniores tussen Guillaume Van Ham (24 BSA) Florius Clément (3?) Leon Verhaeghen (18BSA) en Jef Teuwissen (2BSA) op de cross van Beerzelberg in 1961.
Van Ham won.
de cross van Beerzel werd ingericht door KAMV Mortsel.
Lucien Decoster hier in aktie op een Sarolea, we schrijven intussen 1961.
de crossmachine in kwestie is een Sarolea Atlantic Major 2 cilinder, het is een van de laatste motoren die Sarolea produceerde en zeker een van laatste Sarolea's die op de crossomlopen te zien was.
in 1960 was de produktie van de Atlantic Major reeds stopgezet maar blijkbaar waren er nog genoeg wisselstukken in voorraad om Decoster, in 1961, bij de inters te laten rijden.
een plaatje van een FN crossmotor doet menigeen terugdenken aan de roemrijke dagen van weleer.
mannen als Auguste Mingels, Victor Leloup , Frantz , Decat , Brassinne(side car) Hubert Scaillet en last but not least René Baeten reden de FN crosser naar talrijke overwinningen.
ik noem maar enkele namen want er waren er natuurlijk veel meer die op FN hebben gereden.
de motoren bevatten naast veel aluminium, ook zeer veel magnesium, wat de motor enkele kilogram lichter maakte dan die van de concurrentie.
kijk eens naar deze piloot (Georges Swiggers) op zijn BSA Goldstar, het is een typisch beeld van de jaren 60.
een BSA met aluminium spatborden en dito benzine tank, de outfit van de piloot is ook eens het bekijken waard.
een poloshirt met lange mouwen, een lederen broek en laarzen.
de typische crosshelm van de jaren 60 met vooraan een klepje en een "stuifbril" zoals we dat in vlaanderen noemden.
prachtig toch zo'n foto. (al is die niet helemaal scherp)
Georges Swiggers reed op het einde van de jaren 50 bij de Senioren waar hij in 59 kampioen van België werd, begin de jaren 60 vinden we hem terug bij de internationalen.
maar maar maar Georges werd ook reeds bij de junioren in 1957 de beste van de klas en mocht de kampioensbeker meenemen naar huis. (info M .Vanslembrouck)
laatst kreeg ik via de blog oudecrossmotoren een vraagje over Nic Jansen, de vraag kwam van Jan Casteels die zich verdiept in het ijshockey verleden van Nic Jansen.
er staat al beschreven dat Nic in zijn jonge jaren "goal keeper" was bij Herstal maar dat hij ook "keepte" bij een ijshockeyploeg dat wisten we nog niet.
hij deed dat trouwens niet slecht want hij speelde begin de jaren 50 met de ijshockeyploeg op internationaal vlak.
later is hij met succes motorcrosser geworden, met oa in 1949 een eerste keer Belgisch kampioen 500 cc op een Sarolea.
in 1956 terug Belgisch kampioen 500 cc ditmaal met behulp van 2 motoren nml een Matchless en een Sarolea.
intussen stond hij ook in 56 3de in het toenmalig Europees kampioenschap.
begin de jaren 60 ging hij in de lichtere klasse rijden met een Greeves 250 en werd terug Belgisch kampioen in de kwartliterklasse .
Nic Jansen won 1 GP, dat was de GP van Zwitserland in 1957 voor Mingels (Matchless) en René Baeten (FN)
de toen nog jonge Joël Robert kreeg veel steun van Jansen in het begin van zijn schitterende crossloopbaan.
op de foto Joël Robert en Nic Jansen (61) beiden op Greeves 250
TOEVOEGINGEN: het blogje wordt grondig gelezen en af en toe krijg ik een mailtje met nog meer info, en zo hebben we het graag.
van Lucy Poelmans kreeg ik de naam "Florius" door dat is de voornaam van crosser Clément met het nr 3 op de foto bij het verhaaltje "Beerzel Berg Cross" bij deze is Clément reeds voorzien van zijn toch wel mooie voornaam.
Marnix Van Vanslembrouck had nog een beker voor Georges Swiggers want in 1957 werd Georges trouwens Kampioen van België bij de junioren, Georges heeft zijn beker al ontvangen, kijk maar onder het rubriekje "Georges Swiggers"
hier een foto van Nic Jansen, meestal zag je de heren crossers met een helm en een bril op in de maandagkranten, de zondag waren ze je helden en tijdens de week zou je ze voorbijgelopen zijn op straat omdat je ze niet herkende.
foto van Nic Jansen genomen in 1959, geboren te Herstal in 1927 en overleden in 1974.
hier een foto van een van de laatste crossmodellen die BSA produceerde, het is de Victor 441 GP.
deze motor is eigenlijk het eindresultaat van een ver doorgedreven modifikatie van de BSA C15 250cc crosser, die reeds eerder op de blog in beeld kwam.
het frame is bijna identiek als van de C15 scrambler, de alu tank is een beetje groter en de voor en achtervering heeft een grotere veerweg.
het onderblok is lichtjes "struiser" gebouwd en de cilinderinhoud is opgetrokken naar 441 cc.
door de komst van de japanners verdween BSA stilletjesaan uit het crossgebeuren en met hen ook het mooie geluid die ze produceerden.
mocht je soms denken dat ik niets anders doe dan blogjes maken dan ben je ernaast, kijk maar eens naar het fotootje, dat is de crosser waar ik momenteel mee bezig ben en die binnen een paar maand af zou moeten zijn.
het is een BSA C 15 crosser uit 1963, de eerste keer dat ik een dergelijke crosser zag was in een boekje van de Alkenreeks. ik kocht het boekje in 1962 -63 (ik was toen 12-13 jaar) en de 250 cc van BSA boeide me uitermate maar het was toen een eutopie om dergelijke motor te bezitten. het boekje heb ik nog altijd en ik blader er nog regelmatig in, de motor heb ik nu ook, al heb ik er 40 tal jaar moeten op wachten, je ziet wel dat geduld beloond wordt.
ik kocht de motor een jaar of 4 geleden in een totaal "verkrachte" toestand en nu 4 jaar en een paar slapeloze nachten later durf ik al eens een fotootje laten zien, nee helemaal is hij nog niet af, maar in de lente 2007 moet hij toch al eens zijn oorstrelende viertaktgeluiden laten horen.
en zoals ik al schreef is dit type motor de basis geweest voor de BSA Victor 441 GP.
14 de internationale cross van de gelaagputten, het is een aankondiging als een andere, ware het niet dat het jaar daarvoor onze nationale trots René Baeten er verongelukte.
een klein rekensommetje brengt ons bij een eigenaardig getal 14 -1 =13 René Baeten verongelukte inderdaad tijdens de 13de internationale cross van de gelaagputten .
het nummer 13 wordt door veel mensen gezien als een ongeluksnummer, er kunnen inderdaad ongelukken gebeuren als er een 13 in de buurt is, maar er gebeuren ook veel onaangename dingen zonder dat 13 erbij betrokken is.
op de foto zie je Marcel Verhaegen aan de leiding voor Frans Slechten met zijn BSA, maar er is meer, Verhaegen reed op een 250 cc in de 500 cc senior klasse.
hier zie je hem aan het werk tijdens de cross van de Biegracht (Waterschei) hij won de cross voor Maréchal (BSA) en De Groote (FN).
en nu nog iets, als je goed naar de foto kijkt dan zou je denken dat Marcel met een Greeves reed, dat is maar gedeeltelijk waar want hier is de Villiers Starmaker krachtbron vervangen door een 250 cc NSU motor.
soms schreef Verhaegen zich in met een Greeves en soms met een NSU maar in feite was het dezelfde motor.
op vraag van Rudi Put, trouwe bezoeker van het crossmotorenblogje, hier een foto van Jef Teuwissen op de Husqvarna.
neen ik was Jef niet vergeten maar het is een feit dat ik maar een paar foto's van Jef bezit.
Teuwissen was op de zandomlopen een specialist ter zake, maar ook op de andere omlopen in binnen en buitenland reed hij mee voor de overwinning of een ereplaats.
zoals ik al schreef zie je Jef hier met de Husqvarna in aktie maar gedurende zijn lange crossloopbaan, die liep van 1957 tot midden de jaren zeventig, reed hij op diverse crossmachines zoals oa BSA, Matchless, Triumph, CZ, Maico en zelf KTM en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.
ter info: over de volledige crossloopbaan van Jef Teuwissen bestaat er trouwens een prachtig boek dat geschreven werd door Leopold Nouwen.
een zeer mooie foto van Dave Bickers uit 1957, Bickers hier in akie op zijn 250 cc Greeves.
let op die cameraman die zo dicht mogelijk bij de rijders tracht te komen om mooie beelden te filmen, ja die Engelsen maakten in die tijd mooie reportages over de motorsport en het commentaar van de speakers maakte het geheel tot een prachtig spektakel om naar te kijken en te luisteren.
ook even aandacht voor de toeschouwers die daar zo 2 aan 2 in het gras zitten, dat zijn geen echte crossfanaten maar verliefde koppeltjes die naar de cross gingen om met hun lief in het gras te liggen, of kende je dat trukje niet.
ik kreeg een tip van trouwe blogbezoeker en leverencier van mooie foto's Rudi Put ivm een filmpje waar je Bickers live aan het werk kunt zien op de Greeves, het filmpje is van 1960 en toont een 250 cc cross in Engeland, in het begin is het wat wazig maar dat wordt snel beter en naar het einde toe wordt het extreem spannend tussen Bickers (Greeves) en Smith (BSA C15) veel kijkgenot en dank aan Rudi.
van lezer Willy Denorme kreeg ik het spijtige nieuws doorgemaild dat oud BMB rijder Maurice De Cuyper is overleden.
Maurice reed midden de jaren 50 als senior bij de BMB en was aangesloten bij AMC de Leiebloem (Beveren -Leie), hij is tevens de vader van oud BLB kampioen Johan De Cuyper.
Maurice de Cuyper wordt morgen donderdag 1 maart begraven om 11 uur te Beveren - Leie
hierbij onze steun en medeleven aan de familie De Cuyper
ik had beloofd om regelmatig een zijspan te laten verschijnen en heb een paar foto's van sidecars bijeengesprokkeld, deze foto van een duel tussen Cineger(23) en Vervroegen (22) uit 1957, tijdens de cross van Vlezenbeek, is slecht van kwaliteit maar toch mooi van inhoud.
Vervroegen reed op Norton en Cineger met de oersterke FN, ze eindigden op de 7de en 8ste plaats.
met de side cars was het spectakel altijd verzekerd, de wisselwerking tussen de 'bakkenist' en de rijder, en de capriolen van de man in de 'bak' waren mooi om te zien.
meestal kwam alleen de naam van de piloot voor in de uitslagen en dat is spijtig omdat het team toch uit 2 crossers bestond die elkaar aanvulden.
het gebeurde ook regelmatig dat man en vrouw samen reden met meestal mevrouw in het zijspan.
hier een foto van 2 kampioenen uit de Limburg, het zijn (links) Valére en naast hem Xavier Put op hun Lindström machines.
ze gingen regelmatig met de bloemen naar huis en reden zowel bij de BLM de VBMSV inters alsook in de FAM crossen.
Valére reed zich in 1975 tot kampioen van België bij de VBMSV inters 250 cc en dat is toch een mooie prestatie.
maar het begon allemaal veel vroeger toen ze zich elk een Lindström crosser aanschaften waarmee je ze op de foto ziet.
Lindström zul je misschien zeggen, nooit van gehoord, ja dat zou kunnen en dan moet je zeker eens op de url hieronder klikken, dan weet je meteen hoe de vork aan de steel zit. http://www.huskyclub.com/lind.html
voor de mensen die niet graag op een url klikken een korte samenvatting
midden de jaren 50 bouwde Göte Lindström crossers op basis van gewone baanmotoren van Husqvarna.
begin de jaren 60 waren enkel de motorcarters en de wielnaven nog van de Husky afkomstig en de rest werd geproduceerd door Göte en Ronnie Nebring zijn vaste kompaan.
in 1963 werd Janne Johansson 5de in het WK 250 op een Lindström.
in 1964 werd de export gestart naar Nederland en België en Valére en Xavier kochten beiden een Lindström met dat verschil dat deze van Valére maar 3 versnellingen had ipv 4.
Sylvain Geboers heeft op een Lindström gereden en het was Lindström die als eerste een 2 takt in de 500 cc klasse inzette.
in 1968 werd de produktie gestopt en verdween het merk van de crossweiden.
Rudi Put zorgde voor info en foto's van zijn nonkel Valére en neef Xavier (dank je wel Rudi).
hier nogmaals een side car op het menu, maar ditmaal een met een vraagje, wie kan er ons vertellen wie er met de BSA met het nummer 25 reed. (dat is ondertussen opgelost, het is Jozef Brems) Leon liekens met het nr 36 zien we hier in de achtervolging.
let eens op onze tot nu toe onbekende rijder die op de BSA nr 25 zit in zijn hemd met opgerolde mouwen en zonder handschoenen, hij heeft wel zijn "stuifbril" op waar Liekens meestal zijn stofbril ongebruikt op zijn helm parkeerde.
nog een detail, onze BSA rijder en zijn "bakkenist " dragen hetzelfde hemd, dat was waarschijnlijk een voorloper van team herkenbaarheid .
(PS: ik heb nog een rijder toegevoegd aan de "wall of fame" kijk maar eens in de linker kolom.)
hier nog een mooie aktiefoto van een piloot die in de jaren 60 met een Lindström aan de start verscheen.
de man op de motor is niet zomaar de eerste de beste, nee het is Alex Bal 3 keer Kampioen van België , West - Europees kampioen IMBA en tot slot Kampioen van Oost- Vlaanderen.
regelmatig zul je een foto van Alex Bal zien verschijnen, en ik twijfel er niet aan, dat velen onder u hem nog zullen kennen als een goede en sportieve piloot.
op de foto zien we Alex Bal tijdens de cross van Borgloon in 1966.
hier nog een mooie sprong van Xavier Put met de Lindström gekiekt tijdens de cross van Waanrode in 1968.
zoals ik al schreef reed Xavier zowel bij de BLM, de VBMSV inters en ook de FAM crossen, later ging hij over op Maico waar hij zijn meeste overwinnigen mee boekte.
(foto Rudi Put)
(de voor mij onbekende sidecar rijder heeft zijn naam teruggevonden dankzij specialist terzake Marnix Vanslembrouck: het is Jozef Brems die in 1960 Belgisch Kampioen werd bij de side cars, de foto zelf is van midden de jaren 50)
Alex Bal in aktie op de mooie witte 500 Matchless Metisse, ik heb hem er met eigen ogen zien mee rijden en ik was er meteen verliefd op , neen, niet op Alex natuurlijk maar op de Metisse.
Alex zelf was ook verliefd geloof ik, oa ook op de motorsport, want wat begon in Scherpenheuvel op 19-7- 1959 , hij reed er bij de BLB junioren, sloot hij pas 34 jaar later af bij de veteranen.
sterke mannen uit het goede hout gesneden, het kan niet anders.
op de foto zie je Alex op de Matchless Metisse aan het werk op de Internationale cross van Orp Le Grand in 1964
aandacht ! aandacht ! op vrijdagavond 23 maart zal het oldtimermotormuseum van Johan Schaeverbeke zijn deuren openen in het Motorhotel Groenedijk te Oudenburg .
voor meer info zie de webstek van het oldtimermotormuseum.
in 1970 bracht Joël Robert Harry Everts in kontakt met de mannen van Puch, Harry kon in de States een aantal crossen gaan rijden met de zogenaamde Dalesman Puch.
hier zie je de voorstelling van de motor en Harry (2de van links) met zijn teamgenoot Christian Gouverneur (links) in het Martini Center te Brussel.
Harry, die toen 18 - 19 jaar was, won 7 van de 8 wedstrijden en Christian Gouverneur won de andere, de Amerikanen stonden er paf van.