Mijn andere blogs
  • etienne willems
  • historicmotorraces
  • oudecrossmotoren2
  • oudecrossmotoren3
  • klik ook eens op deze blogs en website's
  • bultaco
  • www.deoudegarde.be
  • crossertje
  • historicrally
  • www.katesretropage.be
  • classic motorcycle racing
  • musea
  • mikkola site jw van essen
  • mikkola site guy jamar
  • wip ook eens binnen bij mijn andere blogs en mijn favorieten
    Inhoud blog
  • Willy Baecke
  • oudecrossmotoren2
  • the end
  • Jos Van Pee
  • Harry Everts
  • Raymond Boven
  • ooggetuige
  • Roger De Coster
  • kampioenen
  • Alex Bal
  • de gebroeders Dirkx
  • Marc Gijselinck
  • Marc Gijselinck
  • Montesa 360 1976
  • hebbeding
  • Alfons Peeters
  • Albert en Broer Dirkx (Ned)
  • René Baeten
  • P. Dautzenberg
  • Peter Willems
  • Heikki Mikkola
  • Pol Biscop
  • Jan Keizer (Ned) today
  • Jan Keizer (Ned)
  • Raymond van Obbergen
  • Raymond Van Obbergen
  • Joël Robert / Nic Jansen
  • Marcel Verhaeghen
  • Jan Clijnk
  • Louis Bervoets
  • BVM
  • Matchless G85CS 500 cc
  • Sylvain Geboers
  • Jef Teuwissen
  • Frans Slechten
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Jackie Moonen
  • Rikus Lubbers (Ned) sidecars
  • CZ site
  • CZ in Aktie
  • Kamiel Fruythof
  • Alex Jennes
  • Hennie Rietman / Bill Nilsson
  • Valére Put
  • Xavier Put
  • Andy Lee (Engeland)
  • Karel De Groote op FN
  • Jef Teuwissen
  • GP België 1956
  • Alex Bal
  • BSA C15 S 250cc cross 1963
  • BSA C15 S 250 cc cross 1963
  • Baudoin - Mingels
  • Jeff Smith today
  • Jeff Smith en Rolf Tibblin
  • J.Smith en D.Rickman
  • Maico MC 250 1974
  • Bill Nilsson
  • Bill Nilsson
  • Gilbert de Roover
  • Jan Rombouts 1956
  • Husqvarna 4 takt
  • FN
  • Lucien Donnay
  • Aloïs de Kort (zijspannen)
  • de Imola trofee
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Imola 1948
  • Roger Vanlerberghe side car kampioen
  • Roger Vanlerberghe Kampioen van Belgie in 1957
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Alex Jennes 1945 - 2006
  • Heikki Mikkola
  • Husqvarna
  • Frans Baudoin (Nederland)
  • Steve McQueen
  • Alex Bal
  • gestolen
  • Gust de Groote op FN
  • Jaak Vanvelthoven
  • zoektocht
  • Jan Clijnk (Nederland)
  • Willy Van Parijs
  • Nederlandse crossmannen
  • Heikki Mikkola
  • Arthur Nuyts
  • Hennie Reitman (Nederland)
  • Het Amerika avontuur
  • Alex Bal
  • Julien De Roover
  • Oldtimermotormuseum Oudenburg
  • Gaston Smet
  • Baeten/Baeten kampioen
  • goldstar 500
  • Alex Bal
  • Harry Everts
  • Xavier Put
  • Alex Bal
  • side cars
  • Valére en Xavier Put
  • Georges van Tilt
  • sidecars
  • rouwbericht
  • Dave Bickers
  • Moto Classic Trophy Zolder
  • BSA Goldstar
  • Jef Teuwissen
  • Marcel Verhaegen
  • Louis Bervoets BSA
  • 14de cross van de gelaagputten
  • BSA C15 Cross
  • BSA Victor 441 GP
  • foto Nic Jansen
  • Nic Jansen
  • Georges Swiggers
  • FN 500 cc cross
  • Lucien Decoster
  • Gold Star Metisse
  • Beerzelberg cross 1961
  • Mol 1949
  • Frans Slechten
  • Triumph scrambler
  • CZ 2 takt
  • Keiheuvel Balen - Neet
  • AJS 2 takt van Norvil
  • extra info
  • Liekens op de Tiegem berg
  • motormuseum in motorhotel
  • AJS by Norvil
  • oldtimer motocross
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (2)
  • Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (1)
  • info classic cross
  • Tiegem cross
  • Willy Baecke
  • Matchless Metisse 500 cc
  • August Mingels
  • Matchless in aktie
  • joël Robert
  • Gilbert Bleyaert
  • BSA B50 500 cc
  • MZ 250 cc Oost-Duitsland
  • CZ 250 cc
  • Dave Bickers
  • model K 250 cc
  • Triumph Métisse 2cilinder
  • CZ in aktie
  • mijn eigen CZ 360 cc 2takt
  • beste wensen
  • Cross rond de Lac Van Loppem
  • Lito 500
  • August Mingels op FN
  • FN 500 cc (België)
  • FN reclame
  • Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
  • Lito 500cc 4takt (Zweden)
  • cromwell
  • Maico 250 2takt
  • aer macchi 250cc 4takt
  • Gilera Saturno 4 takt 500 cc
  • Jeff Smith op BSA 250cc
  • introductie BSA 250
  • Husqvarna 2 takt 250cc
  • husqvarna 500 cc (zweden)
  • Eso 500 cc
  • cross op de Citadelle
  • castrol
  • Norton trial
  • Norton
  • john Banks
  • Brandstofkontrole
  • Norton 500 cc
  • Les Archer Norton 500cc
  • Bill Nilsson op zelfbouw AJS
  • Walter Baeten op Matchless
  • Leon Liekens sidecar Matchlesscombinatie
  • Matchless in actie
  • Matchless / AJS 500 cc Engeland
  • castrol R40 racing oil
  • AJS / matchless 500 cc Engeland
  • Cotton 250cc Engeland
  • joël Robert
  • Greeves 250cc Engeland
  • BSA C 15 250 cc (1963)
  • BSA C 15 250cc (1962)
  • BSA goldstar 500 cc Engeland
  • intro
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    ria50
    blog.seniorennet.be/ria50
    Foto
    Jan Rombouts
    Foto
    Foto
    Sten Lundin
    Foto
    Foto
    Valére Put 1975
    Foto
    Foto
    Joël Robert
    Foto
    Foto
    Heikki Mikkola
    Foto
    Foto
    Walter Baeten
    Foto
    Foto
    Jackie Moonen
    oudecrossmotoren
    etienne willems
    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.intro
    beste blogger, 

    "oude crossmotoren"  zal een blogje worden met foto's en afbeeldingen van oude crossmotoren.

    het feit dat je erop klikte wil zeggen dat je interesse hebt en misschien vroeger deze motoren nog hebt zien rijden terwijl je achter het lint stond als supporter en de geur van "ricinus olie" opsnoof.

    voor de liefhebbers zullen er bij het zien van de foto's herinneringen naar boven komen die teruggaan naar de goede oude tijd:  "nostalgie" noemen we dat.

    ik beschik niet over een oneindige voorraad foto's, maar deze die ik heb zal ik op de blog plaatsen, mochten er mensen zijn die ook foto's van crossmotoren van de jaren 60 hebben en ze willen plaatsen op mijn blog, dan kunnen ze me dat altijd laten weten via de mailfunktie op de blog.

    alvast veel kijkgenot

    uw nederige dienaar

    06-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (11)
    07-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA goldstar 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jeffery Smith (Jef voor de vrienden) met zijn BSA Goldstar een van prachtigste crossmotoren aller tijden.

    voor BSA heeft hij een paar keer het werelkampioenschap binnengehaald.

    Jef woont nu in Canada en komt nog regelmatig naar Nederland en België (hij is intussen ±72 jaar) maar nog altijd een bonkige kerel, een echte crosser dus.



    copyright etienne willems

    07-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    09-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C 15 250cc (1962)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de 250 cc klasse trachte BSA ook wereldkampioen te worden met onder andere Smith en Lampkin in het zadel van deze BSA C15.

    de C15 was een viertakter en kon niet op tegen het opkomende 2 takt geweld van Greeves , Cotton en andere.

    BSA maakte die C15 motoren ultra licht door veel magnesium te gebruiken bij de fabrieksmotoren, de motorcarters waren eveneens uit magnesium gemaakt en moesten na iedere cross vervangen worden omdat de lageringen losgekomen waren in de carterhelften veroorzaakt door de 1 op 11 compressie verhouding.

    na een tijdje stelde men vast dat de rondetijden van de 250 sneller was dan die van de  Goldstar 500 en men boorde de 250 op tot 411 cc om ermee in de 500 cc klasse te rijden.

    dat was meteen het einde van de legendarische Goldstar.




    copyright etienne willems

    09-11-2006 om 20:11 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C 15 250 cc (1963)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit is een tekening die op de verkoopsfolder stond voor de C 15 van 1963.

    de olietank en de wielen zijn gewijzigd tov het 1962 model
    .

    dit waren niet de fabrieksmotoren, maar een motor die elke crosser kon kopen.



    copyright etienne willems

    09-11-2006 om 20:17 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Greeves 250cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Greeves was een van de eerste 2 takt motoren die op het vaste land furore maakten. 

    bij zijn eerste verschijning op de circuits stonden de meesten er wat twijfelachtig tegenover.

    vooral de rare "sprinkhaanvoorvork" en het scherpe geluid van de tweetakt motor "voelden" wat raar aan.

    de machine woog amper 99 kg (tegen 120kg voor de BSA C15) en leverde rond de 25 pk bij 6000 t/m.

    het frame was volledig uit gegoten aluminium.

    de 2 meest bekende Engelse rijders waren Brian Stonebridge en Dave Bickers die er in 1961 wereldkampioen op werd.


    copyright etienne willems

    10-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.joël Robert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in zijn begin periode heeft Joël Robert nog op Greeves gereden, hier zien we hem in duel met met een andere Greeves rijder , deze foto is genomen ± 1960

    copyright etienne willems


    11-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cotton 250cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cotton  was zo een beetje het mindere broertje van Greeves maar toch ook een mooie crosser (al is het dan wel geen 4 takter).
     
    Cotton maakte gebruik van de Villiers Starmaker motoren die 25 pk ontwikkelden bij 6500 toeren.

    een eigenaardigheid op de Starmaker motoren was de carburatie die gebeurde door 2 carburatoren voor 1 cilinder, de eerste deed het werk alleen tot ongeveer 4000 t/m en dan pas ging de gasschuif van de 2de carburator open om de cilinder van een maximale vulling te voorzien.

    een Cotton kon men direct herkennen door het zeildoekje dat het motorblok beschermde voor modder en vuil afkomstig van het achterwiel.


    copyright etienne willems

    11-11-2006 om 10:38 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. AJS / matchless 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mathless en AJS brengen ons terug bij de zware 4 takten, beide motoren waren bijna identiek van ontwerp doordat beide merken in dezelfde AMC fabriek werden gemaakt.

    zwart of bordeau van kleur waren ze, AJS maakte het type 18 CS en Matchless bracht het type G 80 CS.
     
    De legendarische Bill Nilsson won het wereldkampioenschap in 1960 op een AJS 500 maar deze was niet in de AMC fabriek ontwikkeld, maar door Bill Nilsson himself.

    hij ontwikkelde de crosser uit  een 350 cc wegracemotor van AJS met bovenliggende nokkenas (ik heb er een foto van en plaats hem binnenkort op de blog)



    copyright etienne willems

    11-11-2006 om 18:51 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.castrol R40 racing oil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals vroeger op de crossen hier wat reclame voor Castrol olie, de meeste 4 takt machienen reden met Castrol R40, ook wel ricinusolie genoemd en dat had een speciale geur (het rook een beetje, ja naar verbrande ricinus olie, maar de liefhebbers zullen het zich wel herinneren en weten wat ik bedoel)

    men gebruikte die olie omdat deze van plantaardige afkomst was en tegen zeer hoge temperaturen kon.

    deze R40 kon niet gemengd worden met gewone olie en was nogal aan de dure kant.

    met de opkomst van de moderne oliën raakte de ricinus in ongebruik.

    ricinus olie had het kwalijke trekje wat aan de "zure" kant te zijn, en het kon de onderdelen van het motorblok aantasten als het er lange tijd bleef in staan. 

     copyright etienne willems

    12-11-2006 om 16:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless / AJS 500 cc Engeland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen zoals we reeds weten hadden beide merken ongeveer hetzelfde uiterlijk en waren zeer mooi van lijn.

    een van de bekendste rijders op Matchless in Engeland was Vic Eastwood die veel in België reed.

    andere bekende Matchlessrijders waren de Belgen René Baeten en Leon Liekens (sidecar)




    copyright etienne willems

    13-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless in actie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een dergelijke machine in bedwang houden in het mulle zand is niet aan iedereen gegeven.

    copyright etienne willems

    13-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    14-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leon Liekens sidecar Matchlesscombinatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leon Liekens was gekend in binnen en buitenland, hij reed ook solo, maar zijn grote successen boekte hij bij de sidecars.
     
    hij werd 12 keer kampioen van België bij de sidecars en moest er geen "akkefietje" geweest zijn met de toenmalige BMB dan waren het er dertien, dat vertelde hij me in 1979 toen ik bij hem een motor kocht. 

    de helft van de overwinnigen in de zijspanklasse boekte hij op Matchless.



    copyright etienne willems

    14-11-2006 om 09:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Walter Baeten op Matchless
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Walter was de broer van de in 1960 verongelukte René Baeten die verongelukte op een Matchless doordat de gasschuif vast kwam te zitten. 


    copyright etienne willems

    15-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    16-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bill Nilsson op zelfbouw AJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je de Zweed Nilsson op zijn zelfbouw AJS 500cc, als je goed kijkt zie je de tunnel,  langs de cilinder,  waar de ketting in loopt die de bovenliggende nokkenas aandreef.

    copyright etienne willems

    16-11-2006 om 15:44 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (4)
    17-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Archer Norton 500cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Les Archer werd in 1957 Europees kampioen met een Norton, deze Norton had ook een bovenliggende nokkenas en was eveneens afgeleid van een wegrace machine, in dit geval de Norton Manx.

    de Nortons waren krachtige machines, de motoren waren goed maar de frames konden het brute geweld met moeite aan.


    copyright etienne willems

    17-11-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Les Archer in actie op de Norton met bovenliggende nokkenas.



    copyright etienne willems 

    17-11-2006 om 09:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstofkontrole
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je hoe "officials" een staal nemen uit de brandstoftank van de Norton van Les Archer, het gaat hier om een steekproef van de organistatie die wil kontroleren of er geen verboden middelen aan de benzine werden toegevoegd.

    vroeger durfde men al een keer explosieve componenten aan de benzine toevoegen, zoals ether en ander gevaarlijk spul.

    na de cross werden er steekproeven genomen, dit was in de beginjaren enkel het geval bij grote evenementen, de crossers uit de lagere regionen konden nog volop hun brandstof"doperen"




    copyright etienne willems

    18-11-2006 om 11:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.john Banks
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op aanvraag van medeblogger Alain hier een foto van BSA fabrieksrijder John Banks met een BSA  Victor 441cc GP in de 500 klasse (Banks hier met het nummer 48)

    Banks reed veel in België oa in Loppem, Leke, Dinant en vele andere, hij was een van de laatste BSA fabrieksrijders en moest met zijn BSA 4 takt optornen tegen de veel lichtere en wendbare 2takt machines.

    copyright eteinne willems

    19-11-2006 om 10:18 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hier nog een Norton van Les Archer, Archer bereed Nortons met een korte en een lange slag, de korteslagtypes gebruikte hij op de snelle circuits.


    copyright etienne willems

    20-11-2006 om 10:12 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Norton trial
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Norton was ook aanwezig in het trial gebeuren, hier zie je een 500 cc model met een "star" of "rigid" frame.

    de trial motoren hadden andere verhoudingen in de versnellingsbak dan de cross en de wegracemotoren.

    de nokkenassen waren ook aangepast om meer trekkracht te krijgen op een laag toerental.


    copyright etienne willems

    20-11-2006 om 22:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    21-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.castrol
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een scheutje Castrol om alles gesmeerd te laten verlopen.


    copyright etienne willems

    21-11-2006 om 21:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    23-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cross op de Citadelle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de motorcross op de Citadelle van Namen was en is nog ieder jaar een groot evenement.

    hier een affiche uit het jaar 1954, toen de Belgische merken FN en Sarolea nog meespeelden in het internationale crossgebeuren.



    copyright etienne willems

    23-11-2006 om 15:41 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eso 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een prachtige viertakt crosser, een Eso 500 cc monocilinder van Tsjechische origine.

    in België heeft deze mooi gelijnde crosser niet veel gelopen maar de broer van René, Walter Baeten,  heeft er in 1962 succesvol mee gereden.

    de Eso crosser is ontstaan  uit de speedway machine van Eso en was voorzien van een Jawa versnellingsbak.



    copyright etienne willems

    23-11-2006 om 23:01 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.husqvarna 500 cc (zweden)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een zeer mooie crossmotor is de Husqvarna 4 takt 500 cc uit Zweden, de motorblokken werden gebouwd uit onderdelen van  legermotoren, door een particulier bedrijfje.

    de Husqvarna crossmotoren waren nogal duur in aankoop, Rolf Tibblin was de man die op deze machine in 1962 het wereldkampioenschap won.

    bij mijn weten zijn er geen Belgen die met deze 4 takter gereden hebben.



    copyright etienne willems

    24-11-2006 om 23:13 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    25-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Husqvarna 2 takt 250cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in de 250 cc klasse hebben de Husqvarna's lange tijd de toon gezet.

    de motor had maar 3 versnellingen maar met de Zweed  Torsten Hallman in het zadel was dat geen bezwaar om in 62  63  66 en 67 het wereldkampioenschap te winnen in de 250 cc klasse.

    de 2 takters werden niet geproduceerd in de Husqvarna fabriek maar terug (zoals bij de 4 takten) in een privé werkplaats in Malmö.

    het is mede door Husqvarna en CZ die in 64 en 65 wereldkampioen werden dat BSA zich terug trok uit de 250 cc klasse en zich terug toespitste op de halve liter klasse.

    Jef Theuwissen was een van de Belgische toppers die op een Husqvarna 250 aan de top meedraaide.

    Jef heeft een paar jaar geleden tezamen met Leoplod Nouwens een boek uitgegeven met als titel  " Jef Teuwissen van zandkliever tot zandkoning" er staan zeer veel uitslagen van grote crossen in.
     

    copyright etienne willems

    25-11-2006 om 22:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.introductie BSA 250
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie een foto die genomen is bij de introductie vande 250 cc crosser van BSA in 1961.
     
    van links naar rechts:  Draper,   Burton,  Lampkin,  Harris en Smith 


    copyright etienne willems

    27-11-2006 om 12:26 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeff Smith op BSA 250cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zien we legende Jeff Smith aan het werk op een BSA 250 cc C15, hij en zijn compaan Lampkin moesten wel het lootje leggen voor de lichtere 2 taktmachines.


    copyright etienne willems

    29-11-2006 om 10:14 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gilera Saturno 4 takt 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Gilera Saturno was een Italiaanse crosser met bovenliggende nokkenas, mooi van lijn maar laag tegen de grond, waardoor hij op bepaalde circuits in de problemen kwam.

    de Italianen waren in de jaren 60 meer bezig met wegraces dan met motorcross.



    copyright etienne willems 

    01-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aer macchi 250cc 4takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de Aermacchi fabrieken waren meer thuis op de snelheidscircuits maar maakten toch ook enkele crossers.

    de motor op foto is een 250 4 takt met een gewicht van 115 kg

    Bianchi en Mi-Val maakten ook enkele crossers, maar dan enkel voor een paar fabrieksrijders.




    copyright  etienne willems 

    04-12-2006 om 22:46 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maico 250 2takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maico was niet moeders mooiste maar toch eentje waar men rekening moest mee houden, zeker als Fritz Betzlbacher in het zadel zat.

    Maico was van West Duitse kwaliteit en het geluid van deze motor was harder en scherper dan de meeste andere 2 takt machines.

    een van mijn favorieten hier in België, Alex Jennes, heb ik in de 250 cc klasse nog op Maico weten rijden.




    copyright etienne willems  

    07-12-2006 om 16:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (3)
    11-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cromwell
    Klik op de afbeelding om de link te volgen André van Duyn had er vaak een op zijn hoofd toen hij Willempie uitbeelde, dat was geen echte Cromwell maar het leek er wel op.

    de echte cromwell uit de jaren 50 kun je op de foto zien, hedentendage maakt Davida mooie replicahelmen a la Cromwell.


    copyright etienne willems 

    11-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lito 500cc 4takt (Zweden)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lito was nog een van de minder bekende merken hier in België, de naam Lito is afkomstig van "Litografie" 

    de zoon van een groot drukkersbedrijf in Zweden was ontwerper en eigenaar van het kleine Lito fabriekje vandaar die eigenaardige naam.

    ook deze motoren zijn onstaan op basis van een BSA crosser en in 1958 liepen de eerste Lito's op noppenbanden.
     
    de versnellingsbakken waren van BSA en de voorvorken van Norton, de Lito motoren hadden een zeer lange slag wat een zeer mooi geluid opleverde.

    Sten Lundin werd er in 1961 wereldkampioen mee in de 500 cc klasse.




    copyright etienne willems

    13-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eso 250 cc 4 takt (Tsjechisch)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de  250 cc Eso motoren waren kompleet gelijk aan de 500 motoren, enkel de cilinder inhoud maakte het verschil.

    ook hier werd gebruikt gemaakt van de "desmodromische klepsturing" ttz de kleppen werden open en dichtgedaan door een nok en niet door een veer.

    deze methode van nokbesturing had bij de "crossers" eigenlijk niet zoveel zin, daar de toerentallen toch meestal niet zo hoog oplopen bij terreinsport.




    copyright etienne willems  

    15-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    17-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FN reclame
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een reclame van FN met de namen van hun fabrieksrijders oa Victor Leloup, Mingels en Frantz waren zeker  te duchten tegenstanders op de FN crossmotoren.


    copyright etienne willems  

    17-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    19-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FN 500 cc (België)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een zeer mooie en degelijke crosser was de FN uit de fabrieken van Herstal.

    de FN had een motor waar  de versnellingsbak en de motor één geheel vormden, deze constuctie van het motorblok kwam ook de stugheid van het frame ten goede.

    René Baeten werd er in 1958 werelkampioen mee, maar zijn voorganger August Mingels werd in 1953 en 54 Europees kampioen met FN.

    Leon Keteleers heeft op nationaal vlak lang op FN aan de top meegereden.
       


    copyright etienne willems

    19-12-2006 om 20:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    21-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.August Mingels op FN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen tussen Nic Jansen (Sarolea) en René Baeten(Sarolea) zie je Mingels op een FN 500 in actie.

    deze foto is van  1954

    Mingels reed eigenaardig genoeg bijna altijd met een witte overall, wat de reden daarvoor was weet ik niet. 


    copyright etienne willems

    21-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    23-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lito 500
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je een perfect gerestaureerde Lito 500, de foto van de vorige Lito is genomen rond 1962, de foto hier ergens begin 2000.
     

    copyright etienne willems 

    23-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cross rond de Lac Van Loppem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je affiche uit 1961 met foto's van Jeff Smith en Bil Nilsson.

    deze internationale cross werd ingericht door AMC Torhout en was een succes in de jaren 60, alle grote namen hebben er gereden.
     
    in 1962, ik was toen 12 jaar, heb ik er Nilsson, Smith, Jef Teuwissen en alle andere toppers zien rijden.

    ik herinner me nog zeer goed dat Smith een 5 tal minuten voor de start van de 2de reeks doodkalm nog zelf aan zijn BSA sleutelde en juist op tijd aan de start verscheen, ja dat maakte toen en nu nog altijd indruk op mij.

    rond deze lac is er later een camping aangelegd maar sedert begin 2006 is de camping opgedoekt en zou er in principe weer kunnen gecrosst worden, wie weet.




    copyright etienne willems  

    24-12-2006 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    25-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.beste wensen


    aan alle lezers, bloggers en blogsters een gezond en gelukkig 2007

    25-12-2006 om 14:09 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    26-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn eigen CZ 360 cc 2takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen dit was mijn eigen cross CZ,  ik kocht hem in 1979, de motor zelf was van 1973.

    het was een zeer krachtige motor en af en toe reed de motor met mij ipv andersom.


     copyright etienne willems 

    26-12-2006 om 20:11 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ in aktie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je uw dienaar met de CZ in aktie in de kleiputten van Ampe (Pittem)

    (sorry voor de alweer onscherpe foto)

    copyright etienne willems

    27-12-2006 om 22:41 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Métisse 2cilinder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een van de mooiere crossmotoren van de jaren 60 was de Triumph Métisse van de gebroeders Don en Derek Rickman.

    zij maakten een speciaal frame met daarin Triumph 2 cilinder blokken.

    Métisse was een Franse benaming voor samenraapsel en dat was de motor ook.

    het mooie dubbelframe en de gesloten afwerking achteraan waren kenmerkend voor deze motoren.

    in België werden er ook frames onder licentie gemaakt onder de naam Fasotte.

    Belgische rijders op Métisse waren Jef Teuwissen, Hubert Scaillet en Nic Jansen.

    ook Alex Jennes en Louis Ribbens heb ik in de nationale crossen nog weten rijden op een Triumph Métisse.

    in de Métisse frames werden er ook soms Matchless en andere motorblokken gebruikt. 

    copyright etienne willems 

    29-12-2006 om 20:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    30-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.model K 250 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de russen reden soms met raar materiaal, hier zie je een eigenbouw, het model K.

    de K stond voor Kowrozov en was het werk van een priverijder.

    Russen met meer "roebels" reden met Tjechische motoren zoals Jawa en ESO  


    copyright etienne willems


    30-12-2006 om 23:57 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dave Bickers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je de Engelsman Dave Bickers op zijn Greeves, na zijn crosscarriere stapte Bickers in de filmindustrie als leverancier van autostunts.
     


    copyright etienne willems

    01-01-2007 om 10:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    02-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ 250 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier Vlastmil Valek op een CZ 250 cc in 1962 oorspronkelijk waren het 200 cc machines.
     
    om te kunnen deelnemen aan de Grand prix wedstrijden maakte men in beperkte oplage een serie 250 motoren.
     
    met Valek en zijn teamgenoot Karel Pilar in het zadel boekte men verscheidene zeges.

    de motor was onderkwadratisch gebouwd met een boring van 70 en een slaglengte van 60 mm.

    door gebruik te maken van kunststof en andere lichte materialen woog de motor slechts 105 kg.


    copyright etienne willems

    02-01-2007 om 22:39 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MZ 250 cc Oost-Duitsland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen MZ crossmotoren waren hier in België niet te zien, des te meer reden ze in de toenmalige Oosteuropese landen.

    hier zie je een 250 cc 2 takt model en als je goed kijkt leken ze een beetje op Cotton, spionage of niet, wie zal het zeggen? 


    copyright etienne willems 

    03-01-2007 om 22:53 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA B50 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een van de laatste echte BSA crossers was de BSA B50, hier eentje van rond de jaren 70.

    de traditie van aluminium tank en dito spatborden heeft BSA tot het laatste model in ere gehouden.

    zelf de later gebouwde CCM's die veel met BSA gemeen hadden volgden deze herkenbare look.



    copyright etienne willems 

    04-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gilbert Bleyaert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen stop, persmededeling: 

    Prins Laurent heeft ... sorry ik ben verkeerd, het gaat hier over iets helemaal anders, een mens zou zich nog laten afleiden van de serieuze dingen.


    even uw aandacht voor een oproep van de zoons van Gilbert Bleyaert, ze zoeken namelijk fotomateriaal en dokumentatie ivm hun vader die vanaf de jaren 1947 tot ongeveer 1960 er stevig tegenaan ging op zijn JAP, AJS en MATCHLESS crossmotoren.

    Hij reed vooral bij de BLB maar ook een korte tijd bij de BMB.

    Gilbert Bleyaert had in Oost-Vlaanderen een grote schare supporters die met hem meegingen naar de cross.

    soms reed hij 2 crossen per dag en reed met zijn crossmotor van de ene cross naar de andere, vaak achtervolgd door de zwaantjes of plaatselijke politie, die hem maar moeilijk konden bijhouden.

    samen met zijn vriend Robert Smessaert die vaak met FN reed en die later tijdens een cross verongelukte, laat hij ons een stuk motorcross geschiedenis na.

    het zou mooi zijn mochten zijn zoons in het bezit kunnen komen van een paar foto's en wat dokumentatie ivm uitslagen, krantenknipsels en dergelijke.

    mochten er lezers zijn die een en ander hebben liggen dan kunnen ze via dit blogje kontakt nemen.

    alvast bedankt


    06-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    07-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.joël Robert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier nog een foto uit 1961 van onze piepjonge superkampioen Joël Robert op een Greeves.



    copyright etienne willems

    07-01-2007 om 16:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    09-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless in aktie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je de Belgische rijder Herman Desoete in aktie op een mooie Matchless 500 cc crossmotor.

    copyright etienne willems

    09-01-2007 om 13:36 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.August Mingels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van August Mingels uit 1954, hij was toen 33 jaar jong.

    Mingels geboren in Luik in 1921 had als bijnaam "de Kolos" wegens zijn grote en imposante verschijning.

    hij stierf in 1973 op de jonge leeftijd van 52 jaar.

    het grootste deel van zijn successen behaalde hij op FN crossmachines.

     


    copyright etienne willems

    11-01-2007 om 15:11 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matchless Metisse 500 cc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een prachtige Matchless Metisse, in de Metisse frames kon men zowel Triumph, Goldstar als Matchless motoren inbouwen.

    meestal koos men voor een versnellingsbak die bij het motorblok hoorde maar soms ook voor een  "vreemde"  boite de vitesse.




    copyright etienne willems

    13-01-2007 om 18:19 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Baecke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een kiekje van de jonge Willy Baecke uit Belsele-Waas  met zijn BSA Goldstar.

    wie zijn passagier was weet ik niet maar ze hebben er duidelijk beiden plezier in.

    de foto is genomen in 1961 en het was het eerste jaar dat hij bij de "internationalen reed. 

     


    copyright etienne willems

    15-01-2007 om 10:53 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tiegem cross
    Klik op de afbeelding om de link te volgen nog een zeer bekende cross was deze van "Tiegem berg" die werd verreden op de Tieberg.

    de cross werd ingericht door de leden  AMC De Leiebloem.

    we hebben het hier al veel over de piloten zelf gehad en nog maar weinig over de mensen die de cross mogelijk maakten.

    daarvoor is moed en doorzettingsvermogen nodig, erover praten hielp, maar er moest vooral gewerkt worden om alles klaar te krijgen.

    eens de cross afgelopen was de zondagavond begon het moeilijkste werk, namelijk alles afbreken en de weiden terug "koevriendelijk" maken.

    vaak gebeurde dat met minder mensen en met minder "vuur" dan het opzetten van het parcours
    .


    copyright etienne willems

    16-01-2007 om 13:23 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    17-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.info classic cross
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de liefhebbers die het allemaal eens in het echt willen bekijken hier de Nederlandse site ivm classic cross.


    www.classicmotorsport.org




    copyright etienne willems

    17-01-2007 om 13:01 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    hier een prachtige foto van Gilbert Bleyaert genomen  tijdens de cross van Wannegem-Lede op 14/06/1953.

    Gilbert reed op dat moment bij de Junioren op een Matchless met het nummer 137.

    de koploper van van het groepje "durfals",  reed op een Sarolea Monotube en blijkbaar ook met het nummer 137. ( na info van Lucy Poelmans blijkt het om piloot Dupont te gaan met het nummer 133)
     
    als je goed kijkt dan zie je op één van de rijders zijn  trui  MC Eke staan .

    Let ook op de zeer mooie reklame voor "Elektrion" olie in de vorm van een conisch olieblik (dat vroeger vaak in karton was en aan de binnenkant met zilverpapier bekleed )

    de foto's  werden ons via e-mail toegezonden door Lucy Poelmans die zich de moeite getrooste de foto's op te zoeken en door te sturen.

    Lucy nogmaals hartelijk bedankt, ook namens de gebroeders Bleyaert die het "super" vonden 2 foto's van hun vader in "aktie" te ontvangen.


     
     
    copyright etienne willems


      

    18-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    19-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gilbert Bleyaert Wannegem-Lede 1953 (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier terug een actiefoto van Gilbert Bleyaert genomen  op de cross van Wannegem-Lede op 14/06/1953

    je moet vooral naar Gilbert op zijn Matchless crossmotor kijken natuurlijk, maar kijk toch ook een keer naar de toeschouwers, die lijken recht van de hoogmis naar de cross te zijn gekomen.

    mooi kostuum en wit hemd met das voor de heren en een mantelpakje voor de dames.
     
    hier en daar een sigaretje in de mond (toen mocht men nog roken op de cross)

    vroeger toen ik naar de cross ging lette ik altijd op hoe hoog de aarde door het achterwiel omhoog werd geworpen, dat was een maat voor de kracht van de motor maar ook voor de rijstijl van de piloot in kwestie.

    hier zit Gilbert op een recht stukje maar toch gaat de aarde nog omhoog doordat hij waarschijnijk flink aan het gas draaide.

    graag terug een woordje van dank voor mevrouw Lucy Poelmans die ook deze foto naar ons toestuurde.

    beide foto's zullen bij de broers Bleyaert een mooi plaatsje krijgen


    copyright etienne willems  

    19-01-2007 om 10:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.oldtimer motocross
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik kreeg een berichtje in mijn "postvak-in" uit de provincie Antwerpen.

    van  Kathy Michielsen en Werner Castelyns vernam ik dat ze daar in de provincie Antwerpen goed bezig zijn met de oldtimercross, Kathy heeft er meteen een zeer mooie website over gemaakt waar je veel info over de oldtimercrossen in België en buurlanden kunt vinden en nog veel meer natuurlijk.

    als je het wil zien klik op    www.katesretropage.be 

    succes Kathy en Werner



    copyright etienne willems

    19-01-2007 om 21:36 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AJS by Norvil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen we schrijven 1971 en de AJS viertakters waren al een zeldzaamheid aan het worden in de halve liter klasse.

    intussen waren Norton en Villiers samen gaan werken en ze maakten zowel een 250 cc als een 410 cc 2 takt crosser met het AJS embleem op de aluminium tank.



    copyright etienne willems

    20-01-2007 om 23:08 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    21-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.motormuseum in motorhotel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    even tussendoor een berichtje van een unieke combinatie, namelijk een Hotel enkel voor motorrijders en in dat Hotel is er een motor museum ondergebracht, wat denk je daarvan ?

    het is gelegen in Oudenburg waar ik geboren ben maar dat doet hier niets ter zake.

    het zit zo, het Hotel stelde een mooie ruimte ter beschikking voor de unieke verzameling van Johan Schaeverbeke die ongeveer 85  motoren  bevat, hulpmotoren enz... en zeer veel attributen die ons doen 
    terugdenken aan de goede oude tijd.

    Johan wil in de toekomst ook aandacht besteden aan de wedstrijdmotoren, ja dat horen we graag.

    kortom zeker het bezoeken overwaard en daarna nog wat overleggen in de gezellige bar van het Hotel.

    voor alle inlichtingen omtrent  het motormuseum zie op de webstek van Johan Schaeverbeke    
                www.oldtimermotorenmuseum.be


    voor alle inlichtingen omtrent het Motorhotel Groenedijk in  Oudenburg zie de site
                www.grd.be

    succes

     

    copyright etienne willems

    21-01-2007 om 21:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liekens op de Tiegem berg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een overzichtsfoto van "Tiegem cross" met onder andere meervoudig nationaal kampioen Leon Liekens. (foto 1961)

    helemaal boven zie je Liekens gevolgd door Brems en Boddart.

    aan het aantal toeschouwers zie je dat de cross zeer populair was in deze dagen, toen werkte men de zaterdag nog en ging men op zondag na de middag naar de cross.



    copyright etienne willems

    22-01-2007 om 22:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.extra info
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ivm de foto bij het berichtje "Gilbert Bleyaert (1) kreeg ik van Lucy Poelmans volgende info.

    Lucy melde dat de eerste piloot niet met het nummer 137 reed zoals ik vermelde maar met het nummer 133, de piloot in kwestie, met de Sarolea, was Dupont.

    bij deze is dat rechtgezet.

    met dank aan Lucy Poelmans
     

    23-01-2007 om 14:18 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AJS 2 takt van Norvil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen voor de techneuten hier de achterkant van het reklamefoldertje dat AJS uitgaf ter promotie van hun 250 en 410 cc crossmachines.



    copyright etienne willems

    24-01-2007 om 11:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keiheuvel Balen - Neet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen wie kende er de bekende cross van de Keiheuvel in Balen - Neet niet die werd ingericht door de mannen van KMC Mol.

    de cross werd meestal op 15 augustus ingericht vandaar ook wel de benaming "halfoogstcross".




    copyright etienne willems

    25-01-2007 om 12:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CZ 2 takt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een goed bewaarde CZ crosser "gekiekt" op de oldimercross van Maldegem in 1985, ik herinner me nog dat Ronny Renders daar ook meereed, en als ik mijn harde schijf wat pijnig dan denk ik dat hij met een BSA van start ging. 


    copyright etienne willems

    26-01-2007 om 14:47 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph scrambler
    Klik op de afbeelding om de link te volgen rond de jaren 60 kwam het alom gekende merk Triumph zich ook profileren op de crossterreinen.

    in 1937 maakte Triumph zijn eerste 2 cilinder, in 1938 werden er een aantal verbeteringen aangebracht en zeer lang  bleef  het concept van deze  motor bijna ongewijzigd.

    Triumph motoren werden veel gebruikt bij de wegraces, niet zo veel door de fabriekspiloten maar wel door de priverijders, ze waren snel en betrouwbaar en de aankoopprijs was redelijk te noemen.

    maar terug naar de cross, meer en meer zag men dus piloten met een Triumph blok over het parcours denderen, al dan niet in een Metisse frame.

    door de komst van de lichtere 2 takt motoren verdween ook Triumph na een tijdje van het toneel.

    op de foto Roger Vanderbecken op zijn Triumph  met nr 24
     



    copyright etienne willems

    27-01-2007 om 14:37 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frans Slechten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier, in Hoeselt 1961, een strijd tussen Frans Slechten op BSA voor Roger Vanderbecken op Triumph.
     
    andere internationale piloten die op Triumph reden waren Donnay, De Vleeschouwer en Jean Robert.

    ook Jef Teuwissen heb ik aan de Lac van Loppem zien rijden op een Triumph, dat was in  1962.



    copyright etienne willems

    28-01-2007 om 13:58 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mol 1949
    Klik op de afbeelding om de link te volgen via een e-mail kreeg ik van Kathy en Werner, je weet wel van de oldtimer cross website  www.katesretropage.be  een mooie affiche uit 1949 van de cross op de "Gompelheide".

    ze wisten me nog te vertellen dat deze cross de voorloper was van het evenement op de "Keiheuvel" in Balen - Neet waar men vanaf 1954 de "Gompelheide" cross verder zette.

    met dank aan Kathy en Werner




    copyright etienne willems

    29-01-2007 om 18:04 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beerzelberg cross 1961
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een gevecht op de motor tijdens de "manche"voor seniores tussen Guillaume Van Ham (24 BSA) Florius Clément (3?) Leon Verhaeghen (18BSA) en Jef Teuwissen (2BSA) op de cross van Beerzelberg in 1961.

    Van Ham won.

    de cross van Beerzel werd ingericht door KAMV Mortsel.



    copyright etienne willems

    31-01-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold Star Metisse
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ook het legendarische Gold Star blok  werd in de Metisse frames van de gebroeders Don en Derek Rickman ingebouwd.
     
    en zeer mooie crossmotor was het en het geluid dat uit die dikke uitlaatpijp kwam was imponerend.


    copyright etienne willems

    01-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    03-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lucien Decoster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lucien Decoster hier in aktie op een Sarolea, we schrijven intussen 1961.

    de crossmachine in kwestie is een Sarolea Atlantic Major 2 cilinder, het is een van de laatste motoren die Sarolea produceerde en zeker een van laatste  Sarolea's die op de crossomlopen te zien was.

    in 1960 was de produktie van de Atlantic Major reeds stopgezet maar blijkbaar waren er nog genoeg wisselstukken in voorraad om Decoster, in 1961,  bij de inters te laten rijden.


    copyright etienne willems

    03-02-2007 om 11:09 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    05-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FN 500 cc cross
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een plaatje van een FN crossmotor doet menigeen terugdenken aan de roemrijke dagen van weleer.
     
    mannen als  Auguste Mingels, Victor Leloup , Frantz , Decat , Brassinne(side car) Hubert Scaillet en last but not least René Baeten reden de FN crosser naar talrijke overwinningen.

    ik noem maar enkele namen want er waren er natuurlijk veel meer die op FN hebben gereden.

    de motoren bevatten naast veel aluminium, ook zeer veel magnesium, wat de motor enkele kilogram lichter maakte dan die van de concurrentie.


     
    copyright etienne willems

    05-02-2007 om 20:36 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georges Swiggers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen kijk eens naar deze piloot (Georges Swiggers) op zijn BSA Goldstar, het is een typisch beeld van de jaren 60.
     
    een BSA met aluminium spatborden  en dito benzine tank, de outfit van de piloot is ook eens het bekijken waard.

    een poloshirt met lange mouwen, een lederen broek en laarzen.

    de typische crosshelm van de jaren 60 met vooraan een klepje en een "stuifbril" zoals we dat in vlaanderen noemden.

    prachtig toch zo'n foto. (al is die niet helemaal scherp)

    Georges Swiggers reed op het einde van de jaren 50 bij de Senioren waar hij in 59 kampioen van België werd, begin de jaren 60 vinden we hem terug bij de internationalen. 

    maar maar maar Georges werd ook reeds bij de junioren in 1957 de beste van de klas en mocht de kampioensbeker meenemen naar huis. (info M .Vanslembrouck) 


    copyright etienne willems

    07-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    09-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nic Jansen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen laatst kreeg ik via de blog  oudecrossmotoren een vraagje over Nic Jansen, de vraag kwam van Jan Casteels die zich verdiept in het ijshockey verleden van Nic Jansen.

    er staat al beschreven dat Nic in zijn jonge jaren "goal keeper" was bij Herstal maar dat hij ook "keepte" bij een ijshockeyploeg dat wisten we nog niet.

    hij deed dat trouwens niet slecht want hij speelde begin de jaren 50 met de ijshockeyploeg op internationaal vlak.

    later is hij met succes motorcrosser geworden, met oa in 1949 een eerste keer Belgisch kampioen 500 cc op een Sarolea.

    in 1956 terug Belgisch kampioen  500 cc ditmaal met behulp van 2 motoren nml een Matchless en een Sarolea.

    intussen stond hij ook in 56  3de in het toenmalig Europees kampioenschap.

    begin de jaren 60 ging hij in de lichtere klasse rijden met een Greeves 250 en werd terug Belgisch kampioen in de kwartliterklasse .

    Nic Jansen won 1 GP,  dat was de GP van Zwitserland in 1957 voor Mingels (Matchless) en René Baeten (FN)
     
    de toen nog jonge Joël Robert kreeg veel steun van Jansen in het begin van zijn schitterende crossloopbaan.

    op de foto Joël Robert en Nic Jansen  (61) beiden op Greeves 250


    TOEVOEGINGEN: het blogje wordt grondig gelezen en af en toe krijg ik een mailtje met nog meer info, en zo hebben we het graag.

    van Lucy Poelmans kreeg ik de naam "Florius" door dat is de voornaam van crosser Clément met het nr 3 op de foto bij het verhaaltje "Beerzel Berg Cross" bij deze is Clément reeds voorzien van zijn toch wel mooie voornaam.

    Marnix Van Vanslembrouck had nog een beker voor Georges Swiggers want in 1957 werd Georges trouwens Kampioen van België bij de junioren, Georges heeft zijn beker al ontvangen, kijk maar onder het rubriekje "Georges Swiggers"
     


    copyright etienne willems

    09-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    11-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto Nic Jansen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van Nic Jansen,  meestal zag  je de heren crossers met een helm en een bril op in de maandagkranten, de zondag waren ze je helden en tijdens de week zou je ze voorbijgelopen zijn op straat omdat je ze niet herkende.

    foto van Nic Jansen genomen in 1959, geboren te Herstal in 1927 en overleden in 1974.



    copyright etienne willems

    11-02-2007 om 19:17 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA Victor 441 GP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van een van de laatste crossmodellen die BSA produceerde, het is de Victor 441 GP.

    deze motor is eigenlijk het eindresultaat van een ver doorgedreven modifikatie van de BSA C15 250cc crosser, die reeds eerder op de blog in beeld kwam.

    het frame is bijna identiek als van de C15 scrambler, de alu tank is een beetje groter en de voor en achtervering heeft een grotere veerweg.

    het onderblok is lichtjes "struiser" gebouwd en de cilinderinhoud is opgetrokken naar 441 cc.
     
    door de komst van de japanners verdween BSA stilletjesaan uit het crossgebeuren en met hen ook het mooie geluid die ze produceerden.


    copyright etienne willems

    13-02-2007 om 18:47 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    15-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA C15 Cross
    Klik op de afbeelding om de link te volgen mocht je soms denken dat ik niets anders doe dan blogjes maken dan ben je ernaast, kijk maar eens naar het fotootje, dat is de crosser waar ik momenteel mee bezig ben en die binnen een paar maand af zou moeten zijn.
     
    het is een BSA C 15 crosser uit 1963, de eerste keer dat ik een dergelijke crosser zag was in een boekje van de Alkenreeks.
    ik kocht het boekje in 1962 -63 (ik was toen 12-13 jaar) en de 250 cc van BSA boeide me uitermate maar het was toen een eutopie om dergelijke motor te bezitten.
    het boekje heb ik nog altijd en ik blader er nog regelmatig in, de motor heb ik nu ook, al heb ik er 40 tal jaar moeten op wachten, je ziet wel dat geduld beloond wordt.

    ik kocht de motor een jaar of 4 geleden in een totaal "verkrachte" toestand en nu 4 jaar en een paar slapeloze nachten later durf ik al eens een fotootje laten zien, nee helemaal is hij nog niet af, maar in de lente 2007 moet hij toch al eens zijn oorstrelende viertaktgeluiden  laten horen.

    en zoals ik al schreef is dit type motor de basis geweest voor de BSA Victor 441 GP.



    copyright etienne willems

    15-02-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    17-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14de cross van de gelaagputten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 14 de internationale cross van de gelaagputten, het is een aankondiging als een andere, ware het niet dat het jaar daarvoor onze nationale trots René Baeten er  verongelukte.

    een klein rekensommetje brengt ons bij een eigenaardig getal 14 -1 =13 
    René Baeten verongelukte inderdaad tijdens de 13de  internationale cross van de gelaagputten .
     
    het nummer 13 wordt door veel mensen gezien als een ongeluksnummer, er kunnen inderdaad ongelukken gebeuren als er een  13 in de buurt is, maar er gebeuren ook veel onaangename dingen zonder dat 13 erbij betrokken is.



    copyright etienne willems


    17-02-2007 om 19:50 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Louis Bervoets BSA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen prachtige stijl, Louis Bervoets neemt een heuveltje met zijn BSA Goldstar.

    springen met de motor geeft een fijn gevoel, tenminste als je een goede landing maakt.

    vroeger met de zware crossmotoren vloog je al gauw met een gewicht van rond de 200 kg door de lucht.

    als je verkeerd beneden kwam was er van bijsturen niet veel sprake meer.


    copyright etienne willems 

    17-02-2007 om 20:10 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    19-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marcel Verhaegen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op de foto zie je Marcel Verhaegen aan de leiding voor Frans Slechten met zijn BSA, maar er is meer, Verhaegen reed op een 250 cc in de 500 cc senior klasse.

    hier zie je hem aan het werk tijdens de cross van de Biegracht (Waterschei) 
    hij won de cross voor Maréchal (BSA) en De Groote (FN).

    en nu nog iets, als je goed naar de foto kijkt dan zou je denken dat Marcel met een Greeves reed, dat is maar gedeeltelijk waar want hier is de Villiers  Starmaker krachtbron  vervangen door een 250 cc NSU motor.

    soms schreef Verhaegen zich in met een Greeves en soms met een NSU maar in feite was het dezelfde motor.

      


    copyright etienne willems 

    19-02-2007 om 19:53 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    21-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jef Teuwissen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen op vraag van Rudi Put, trouwe bezoeker van het crossmotorenblogje, hier een foto van Jef Teuwissen op de Husqvarna.

    neen ik was Jef niet vergeten maar het is een feit dat ik maar een paar foto's van Jef bezit.

    Teuwissen was op de zandomlopen een specialist ter zake, maar ook op de andere omlopen in binnen en buitenland reed hij mee voor de overwinning of een ereplaats.

    zoals ik al schreef zie je Jef hier met de Husqvarna in aktie maar gedurende zijn lange crossloopbaan, die liep van 1957 tot midden de jaren zeventig, reed hij op diverse crossmachines zoals oa BSA, Matchless, Triumph, CZ, Maico en zelf KTM en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.



    ter info:
    over de volledige crossloopbaan van Jef Teuwissen bestaat er trouwens een prachtig boek dat geschreven werd door  Leopold Nouwen.


    copyright etienne willems

    21-02-2007 om 21:31 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    23-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA Goldstar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    men kan er bladzijden en bladzijden over vol schrijven maar een foto zegt zoveel meer.

    dit is een vroege BSA Goldstar.




    copyright etienne willems



    23-02-2007 om 19:35 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    24-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moto Classic Trophy Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen mannen die graag oude crossmotoren zien en horen hebben soms ook belangstelling voor oude racemotoren.

    daarom ook op dit blogje wat reklame voor 24 en 25 maart,  klik maar en keer op de site:

    www.zoldermotoclassics.be

    24-02-2007 om 20:44 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    27-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dave Bickers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    een zeer mooie foto van Dave Bickers uit 1957, Bickers hier in akie op zijn 250 cc Greeves.

    let op die cameraman die zo dicht mogelijk bij de rijders tracht te komen om mooie beelden te filmen, ja die Engelsen maakten in die tijd mooie reportages over de motorsport en het commentaar van de speakers maakte het geheel tot een prachtig spektakel om naar te kijken en te luisteren.

    ook even aandacht voor de toeschouwers die daar zo 2 aan 2 in het gras zitten, dat zijn geen echte crossfanaten maar verliefde koppeltjes die naar de cross gingen om met hun lief in het gras te liggen, of kende je dat trukje niet.
     
    ik kreeg een tip van trouwe blogbezoeker en leverencier van mooie foto's Rudi Put ivm een filmpje waar je Bickers live aan het werk kunt zien op de Greeves, het filmpje is van 1960 en toont een 250 cc cross in Engeland, in het begin is het wat wazig maar dat wordt snel beter en naar het einde toe wordt het extreem spannend tussen Bickers (Greeves) en Smith (BSA C15) veel kijkgenot en dank aan Rudi.


    klik hier
    http://video.google.com/videoplay?docid=-893439010780868898
       

    copyright etienne willems
       

    27-02-2007 om 19:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rouwbericht
    van lezer Willy Denorme kreeg ik het spijtige nieuws doorgemaild dat oud BMB rijder Maurice De Cuyper is overleden.
     
    Maurice reed midden de jaren 50 als senior bij de BMB en was aangesloten bij AMC de Leiebloem (Beveren -Leie), hij is tevens de vader van oud BLB kampioen Johan De Cuyper.

    Maurice de Cuyper wordt morgen donderdag 1 maart begraven om 11 uur te Beveren - Leie
     

    hierbij onze steun en medeleven aan de familie De Cuyper

    28-02-2007 om 13:26 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sidecars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ik had beloofd om regelmatig een zijspan te laten verschijnen en heb een paar foto's van sidecars bijeengesprokkeld, deze foto van een duel tussen Cineger(23) en Vervroegen (22) uit 1957, tijdens de cross van Vlezenbeek,  is slecht van kwaliteit maar toch mooi van inhoud.

    Vervroegen reed op Norton en Cineger met de oersterke FN, ze eindigden op de 7de en 8ste plaats.

    met de side cars was het spectakel altijd verzekerd, de wisselwerking tussen de 'bakkenist' en de rijder, en de capriolen van de man in de 'bak'  waren mooi om te zien.

    meestal kwam alleen de naam van de piloot voor in de uitslagen en dat is spijtig omdat het team toch uit 2 crossers bestond die elkaar aanvulden.

    het gebeurde ook regelmatig dat man en vrouw samen reden met meestal mevrouw in het zijspan. 


    copyright etienne willems




    01-03-2007 om 18:49 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    03-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Georges van Tilt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier zie je Georges Van Tilt aan het werk op zijn Matchless bij het nemen van een gestroomlijnde bocht tijdens de cross van Wannegem - Lede 1956. 

    Georges reed toen nog bij de junioren, en we zien dat die mannen toch al met echt crossmateriaal aan het werk waren.

    Matchless en AJS crossmotoren waren mooie verschijningen op terreinwedstrijden.


    copyright etienne willems

    03-03-2007 om 19:30 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    05-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valére en Xavier Put
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een foto van 2 kampioenen uit de Limburg,  het zijn (links) Valére en naast hem Xavier Put op hun Lindström machines.

    ze gingen regelmatig met de bloemen naar huis en reden zowel bij de BLM de VBMSV inters alsook in de FAM crossen.

    Valére reed zich in 1975 tot kampioen van België bij de VBMSV inters 250 cc en dat is toch een mooie prestatie.

    maar het begon allemaal veel vroeger toen ze zich elk een Lindström crosser aanschaften waarmee je ze op de foto ziet.

    Lindström zul je misschien zeggen, nooit van gehoord, ja dat zou kunnen en dan moet je zeker eens op de url hieronder klikken, dan weet je meteen hoe de vork aan de steel zit.

    http://www.huskyclub.com/lind.html


    voor de mensen die niet graag op een url klikken een korte samenvatting

    midden de jaren 50 bouwde Göte Lindström crossers op basis van gewone baanmotoren van Husqvarna.

    begin de jaren 60 waren enkel de motorcarters en de wielnaven nog van de Husky afkomstig en de rest werd geproduceerd door Göte en Ronnie Nebring zijn vaste kompaan.

    in 1963 werd Janne Johansson 5de in het WK 250 op een Lindström.

    in 1964 werd de export gestart naar Nederland en België en Valére en Xavier kochten beiden een Lindström met  dat verschil dat deze van Valére maar 3 versnellingen had ipv 4.

    Sylvain Geboers heeft op een Lindström gereden en het was Lindström die als eerste een 2 takt in de 500 cc klasse inzette.

    in 1968 werd de produktie gestopt en verdween het merk van de crossweiden. 
     
    Rudi Put zorgde voor info en foto's van  zijn nonkel Valére en  neef  Xavier (dank je wel Rudi).


    copyright etienne willems

    05-03-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.side cars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier nogmaals een side car op het menu, maar ditmaal een met een vraagje, wie kan er ons vertellen wie er met de BSA met het nummer 25 reed. (dat is ondertussen opgelost, het is Jozef Brems)
    Leon liekens met het nr 36 zien we hier in de achtervolging.

    let eens op onze tot nu toe onbekende rijder die op de BSA nr 25 zit in zijn hemd met opgerolde mouwen en zonder handschoenen, hij heeft wel zijn "stuifbril" op waar Liekens meestal zijn stofbril ongebruikt op zijn helm parkeerde.

    nog een detail, onze BSA rijder en zijn "bakkenist " dragen hetzelfde hemd, dat was waarschijnlijk een voorloper van team herkenbaarheid
     .

    (PS: ik heb nog een rijder toegevoegd aan de "wall of fame" kijk maar eens in de linker kolom.)



    copyright etienne willems

    07-03-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    09-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alex Bal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier nog een mooie aktiefoto van een piloot die in de jaren 60 met een Lindström aan de start verscheen.

    de man op de motor is niet zomaar de eerste de beste, nee het is Alex Bal 3 keer Kampioen van België , West - Europees kampioen IMBA en tot slot Kampioen van Oost- Vlaanderen.

    regelmatig zul je een foto van Alex Bal zien verschijnen, en ik twijfel er niet aan, dat velen onder u hem nog zullen kennen als een goede en sportieve piloot.

    op de foto zien we Alex Bal tijdens de cross van Borgloon in 1966.


    copyright etienne willems 

    09-03-2007 om 23:23 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    10-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xavier Put
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier nog een mooie sprong van Xavier Put met de Lindström gekiekt tijdens de cross van Waanrode in 1968.

    zoals ik al schreef reed Xavier zowel bij de BLM, de VBMSV inters en ook de FAM crossen, later ging hij over op Maico waar hij zijn meeste overwinnigen mee boekte.

    (foto Rudi Put)


    (de voor mij onbekende sidecar rijder heeft zijn naam teruggevonden dankzij specialist terzake Marnix Vanslembrouck: het is Jozef Brems die in 1960 Belgisch Kampioen werd bij de side cars, de foto zelf is van midden de jaren 50


    copyright etienne willems

    10-03-2007 om 19:40 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    11-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harry Everts
    Klik op de afbeelding om de link te volgen wie kent er hem niet, Harry Everts,  de vader van onze Superkampioen Stefan Everts.

    hij begon in 1967-68 op zeer jonge leeftijd met de motorcross sport. 

    op de foto zien we Harry met de fabrieks-Puch.

    in 1972 startte hij met de fabrieks-Puch en samen met zijn teamgenoot Uno Palm voor het eerst  in het WK 250 cc, een 28 plaats was zijn deel.

    in 1973 zat hij met de Puch al op een 14 de stek in het WK 250cc en het werd altijd meer beter. 

    hoe het verder ging lees je een volgende keer.

    (dank aan Rudi Put voor de foto)



    copyright etienne willems

    11-03-2007 om 22:08 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    12-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alex Bal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alex Bal in aktie op de mooie witte 500 Matchless Metisse, ik heb hem er met eigen ogen zien mee rijden en ik was er meteen verliefd op , neen, niet op Alex natuurlijk maar op de Metisse.

    Alex zelf was ook verliefd geloof ik, oa ook op de motorsport, want wat begon in Scherpenheuvel op 19-7- 1959 , hij reed er bij de BLB junioren, sloot hij pas 34 jaar later af bij de veteranen.

    sterke mannen uit het goede hout gesneden, het kan niet anders.

    op de foto zie je Alex op de Matchless Metisse aan het werk op de Internationale cross van Orp Le Grand in 1964

    wordt vervolgd.


    (dank aan Diane en Alex Bal voor de foto
    )    


    copyright etienne willems

    12-03-2007 om 19:51 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goldstar 500
    Klik op de afbeelding om de link te volgen gewoon even pauzeren en genieten van een stilleven, dat kan toch ook aangenaam zijn.

    dat plaatje is zeker even mooi, of zelfs mooier, dan een schilderij van Breughel of Rembrandt

    PS: er hangt weer een fotootje bij aan de "wall of fame"



    copyright etienne willems

    13-03-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    16-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baeten/Baeten kampioen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier een memorabel moment in 1959 op de omloop van Balen -Keiheuvel, de gebroeders Baeten werden beiden kampioen in hun serie.


    copyright etienne willems

    16-03-2007 om 13:44 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    18-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaston Smet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen hier Gaston Smet aan het werk met de Matchless in Steendorp 1956



    copyright etienne willems

    18-03-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (2)
    19-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oldtimermotormuseum Oudenburg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen aandacht ! aandacht ! op vrijdagavond 23 maart zal het oldtimermotormuseum van Johan Schaeverbeke zijn deuren openen in het Motorhotel Groenedijk te Oudenburg .
     
    voor meer info zie de webstek van het oldtimermotormuseum.

    http://www.oldtimermotorenmuseum.be/ 

    en ook op de site van het Motorhotel Groenedijk

    www.grd.be

    19-03-2007 om 19:33 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    20-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Julien De Roover
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een naam die nauw met CZ verbonden is die van Julien De Roover, hier zien we hem in aktie met de CZ. 


    foto uit de collectie Rudi Put

    20-03-2007 om 20:13 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)
    22-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alex Bal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen een mooi groepje crossers met Alex Bal (39) op kop (of toch bijna) met de Metisse Matchless 500

    verder in het groepje zien we ook Hubert Scaillet, Guillaume van Ham en Walter Baeten. 

    foto Diane en Alex Bal


    copyright etienne willems


    22-03-2007 om 18:42 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (1)
    24-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Amerika avontuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen in 1970 bracht Joël Robert Harry Everts in kontakt met de mannen van Puch, Harry kon in de States een aantal crossen gaan rijden met de zogenaamde Dalesman Puch.

    hier zie je de voorstelling van de motor en Harry (2de van links) met zijn teamgenoot Christian Gouverneur (links) in het Martini Center te Brussel. 

    Harry, die toen 18 - 19 jaar was, won 7 van de 8 wedstrijden en Christian Gouverneur won de andere, de Amerikanen stonden er paf van.


    foto en info Rudi Put



    copyright etienne willems

    24-03-2007 om 00:00 geschreven door etienne willems


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 20/10-26/10 2014
  • 26/11-02/12 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Roger Vanderbecken
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    René Baeten
    Foto

    Foto

    Hubert Scaillet
    Foto

    Foto

    Bill Nilsson
    Foto

    Foto

    Harry Everts
    Foto

    Foto

    Alex Bal
    Foto

    Foto

    Roger De Coster "Mister Motocross"
    Foto

    Foto

    Alex Jennes
    Foto

    Foto

    Jeff  Smith
    Foto

    Foto

    Hennie Rietman
    Foto

    Foto

    Sylvain Geboers
    Foto

    Foto

    Jaak Vanvelthoven

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!