Op woensdag 27 februari heeft de organisatie Friends of the Earth, "The Big Ask" -campagne gelanceerd in Brussel. Met deze campagne ijveren ze voor een sterke klimaatwet in Europa. Friends of the Earth vragen de politici om werkelijk actie te ondernemen en dit door hun steun te geven aan een klimaatwet die jaarlijkse reducties in broeikasgassen geven. Hierdoor wordt verzekerd dat de verantwoordelijkheid niet bij een volgende legislatuur gelegd kan worden.
De Big Ask campagne nodigt iedereen uit om postkaarten te sturen (ze bestaan in papieren versie en online) naar de voorzitters van alle democratische politieke partijen, om hun steun te vragen voor een sterke klimaatwet. Om jouw online postkaart in te vullen en te versturen klik op: The Big Ask
We hebben als mens de natuurlijke neiging om anderen en onszelf te vergelijken aan de hand van overeenkomsten en verschillen. We zoeken 'gelijkgezinden' en voelen ons niet op ons gemak bij 'andersgezinden'. We kennen een waarde toe aan deze gelijkenissen en verschillen.
We hebben beelden, ideeën en meningen over wat de werkelijkheid is, over wat waarheid is.
Het is makkelijk communiceren met mensen die gelijke beelden, ideeën en meningen er op nahouden. Het is de uitdaging om met 'andersgezinden' tot een goede communicatie te komen. Meestal komen we niet zover en belemmeren juist de mogelijkheid om op gelijkwaardige voet te communiceren, vanuit de beelden, ideeën en meningen die we hebben eigengemaakt over die ander.
Kloppen onze beelden, ideeën en meningen altijd? Of nemen we ze voor waar aan zonder ze verder te onderzoeken? Jammer genoeg ontstaan er snel vooroordelen. Vooroordelen geven een eenzijdig, ongenuanceerd en vervormd beeld weer over hoe die 'ander' is. En kunnen als excuus gebruikt worden om iemand oneerlijk te behandelen: vooroordelen kunnen dus leiden tot discriminatie. Door vooroordelen krijgen mensen niet de kans om te laten zien wie ze zijn of wat ze kunnen.
In de dertien Vlaamse centrumsteden komt er tegen 2009 een meldpunt waar mensen terecht kunnen met klachten over discriminatie. Zo'n meldpunt zal bemiddelen tussen het slachtoffer en de vermeende dader om een oplossing te zoeken. Dit jaar gaan er al vijf meldpunten van start in de volgende steden: Antwerpen, Mechelen, Leuven, Gent en Genk.
Om er meer over te lezen, klik
hier
Wat men al niet met plastic kan doen: zin en onzin...
(bron: friends of the earth)
Wist je dat.... er in de Stille Oceaan een tapijt van plastic drijft met een oppervlakte tweemaal zo groot als de Verenigde Staten? Voor meer info klik hier .
Je kan natuurlijk je plastic (zak) op originele manier hergebruiken...Om te weten te komen hoe, klik hier.
De ecologische voetafdruk meet het menselijke verbruik van de natuurlijke rijkdommen. Dit verbruik wordt vergeleken met het vermogen van de natuur om deze rijkdommen te hernieuwen.
De ecologische voetafdruk wordt uitgedrukt in hectaren van het aardoppervlak.
De voetafdruk (van een land, een stad of een persoon) is de totale oppervlakte die nodig is
om het voedsel en de vezels te produceren die dit land, deze stad of persoon verbruikt,
het afval te verwerken dat afkomstig is van het energieverbruik van het land, de stad of de persoon,
voor de infrastructuur van het land, de stad of de persoon.
Slechts 1/4 van het aardoppervlak is biologisch productief (bossen, zoetwatergebieden, kuststreken, weiland, ).
In 2001 bedroeg de ecologische voetafdruk 2,2 hectaren aardoppervlak per persoon - dat is 21% meer dan er beschikbaar is. Deze overschrijding betekent dat het natuurlijke kapitaal sneller wordt uitgegeven dan het zich kan herstellen.
De ecologische voetafdruk van de gemiddelde Belg bedraagt 4,9 ha van het aardoppervlak dat is 2,7 keer de ruimte die beschikbaar is per inwoner (1,8 ha van het wereldoppervlak).
(Bron informatie zie: http://www.wwf.be/eco-footprint/nl )
Klik hier om je persoonlijke voetafdruk te berekenen en hier om te weten te komen wat je kan doen om hem te verkleinen.
Voor de creatieve vrouwen onder ons:
Misschien heb je uit nieuwsgierigheid ondertussen besloten zo een keeper of mooncup uit te proberen....(zie bericht hieronder)
Wat doe je dan met je nog niet gebruikte oude tampons?
Wel een spookje maken bv... Of hoe je je tampons kan omtoveren tot kleurrijke en weelderige knutselpoppetjes. Te vinden op tamponcrafts .
Hieronder een korte inleiding - tekst van FWF zelf :
Fair Wear Foundation zet zich in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Kleding voor de Nederlandse markt wordt veelal gemaakt in lagelonenlanden. Te vaak wordt die goedkope kleding duur betaald door onacceptabele arbeidsomstandigheden.
Fair Wear Foundation is een initiatief van ondernemersorganisaties in de modebranche, de vakbeweging en maatschappelijke organisaties. FWF is gestart in Nederland, maar werkt momenteel hard om soortgelijke initiatieven in andere landen te bundelen in een Europees initiatief. Daartoe is FWF in overleg met "stakeholders" op Europees niveau en in buurlanden: bedrijven, vakbeweging, maatschappelijke organisaties.
Hieronder kan je de documentaire zien: Mickey Goes to Haiti. Een documentaire van 1996 gemaakt door National Labor Committee. Al enkele jaren oud dus, maar het thema is nog steeds heel actueel. De documentaire kaart de wantoestanden aan die gebeuren in zogenaamde "sweatshops". De onrespectvolle behandeling van werknemers: lange arbeidsuren in onveilige en onaangename werktoestanden, zeer slechte verloning.... In dit geval gaat het over de produktie van Walt Disney kledij en gadgets in Haiti, maar het zou evengoed over eender welk andere kledij kunnen gaan en in andere exportverwerkende zones in andere landen...Eerste venster is deel 1, tweede venster is het vervolg.
Mmmm, een lekkere kabeljauw op je bord? Of beter toch niet...
Weet jij welke vissoorten bedreigd zijn? Greenpeace Nederland heeft een rode lijst opgesteld van de bedreigde vissoorten.
Ook WWF trekt aan de alarmbel en heeft een zakgidsje gepubliceerd dat consumenten kan helpen bij hun visaankopen. Met deze VISwijzer in de hand kan de consument meteen nagaan of de vis die hij wil kopen al dan niet duurzaam gevangen is.
De Marine Stewardship Council (MSC) is een onafhankelijke non-profit organisatie die werd opgericht om een oplossing te zoeken voor de overbevissing. Zij vestigde een milieustandaard om duurzame visserijen te identificeren. De visproducten die aan deze standaard beantwoorden, zijn makkelijk te herkennen: zij dragen het blauwe MSC-label. Dankzij MSC kan men dus heel eenvoudig vis uit goed beheerde bronnen herkennen en kopen.
O, ik vind de mensen vaak zo mat.
Nooit een glimlach op een zebrapad
Hoe ze kijken in de tram
Hij naar haar en zij naar hem
Ik denk wel eens: "De mensen zijn 't zat"
Elk onder z'n eigen grijze hoed
Zelden maar een opgewekte snoet
En op 't cafe-terras
Puilt de slagroom uit 't glas
Ik denk wel eens: "Het gaat ons veel te goed"
Pa is moe, moe is moe
Broer is moe en zus is moe
Oom is moe, tante moe
Iedereen is moe
Voorjaarsmoe, najaarsmoe
Zomermoe en wintermoe
Weekendmoe, levensmoe
Waar moet 't naar toe
Moe van 't politiek geleuter
Moe van kranten en TV
Moe van al 't gepietepeuter
Moe en zo blase
Moe van 't praten, moe van 't leven
Moe van zuur en moe van zoet
Moe van alsmaar pootjes geven
Moe van zoveel overvloed
Daarom schreeuwen de reclames in 't vermoeide op de plaat
Als infectie, dan neem ik Pepsi en dan kom ik lekker popsie uit 't bad
En de blijheid komt uit flesjes, de energie zit in een pil
Uit ampullen en injecties komt reserve levenswil
Lieve mens, waar is de prikkelende tintel in je bloed
Lieve mens, waar is die blijheid en de bloemen op je hoed
Hoe bestaat 't, is de koek al op, wat heb je dan gehad
Als ik de mensen zie, die moeie mensen zie
Dan denk ik vaak: "De mensen zijn 't zat"
O, ik wil niet zeggen dat ik meer ben dan een ander
Misschien wel minder, maar wat doet 't er ook toe
Ik wil alleen maar zeggen aan ieder die 't wil horen
Het is niet waar, we zijn geen sikkepitje moe
Kom, gooi de loper uit, de rooie loper uit
Voor elke pasgeboren baby, elke bruidegom en bruid
Kom, gooi de loper uit, de rooie loper uit
Voor elke zilv'ren jubilaris en voor de lente aan je ruit
Ik wil 't daglicht drinken uit m'n beide handen
En op een duintop heerlijk ademen in 't groen
Ik voel nog zoveel vuur in 't gouwe zonlicht branden
Er is zo veel, ontzettend veel te doen
Want de zon in je kop, de maan is in top
De sterren zijn nog lang niet uitgeblust
En de maan in je kop, de nacht is niet kort
De verliefden zijn nog lang niet uitgekust
Dag zon, dag zon, dag zalig hemelding
D'r is geen macht die ooit je kracht zal doven
Drapeer vandaag dat kleed van licht
Rondom ons vermoeide aangezicht
En leer ons weer in 't geluk geloven
Ken je die verzuchting: wat kan ik doen? Hoe vaak heb ik hem zelf niet gebruikt, bij het zoveelste onrecht dat mij ter ore kwam. Om vervolgens met een vaag gevoel van ongemak tot de orde van de dag te keren. Want ja, zo zit de wereld nu in elkaar. De mens is nu eenmaal zo.... Maar ja, in mij zit er een ongelooflijk taaie idealist. Hij heeft lang geslapen, ingedommeld. Maar nu schiet hij soms wakker en doet een oog open. Soms is er verrassend positief nieuws tussen al dat andere. Bij grote of kleine acties die ineens doen beseffen: zo kan het ook. Ook al lijkt het op voorhand hopeloos, toch maakt het dat er door een bepaalde actie of nieuw initiatief iets in positieve zin veranderd is of kan veranderen. En ineens voel ik me betrokken. En de verzuchting verandert in een popelend verlangen: wat kan ik doen? De idealist is klaarwakker, paraat en strijdvaardig... Graag wil ik op deze blog "wordwakker"informatie verzamelen. Informatie dat bewustwording en respect voor milieu en het "wijgevoel" als mens kan vergroten alsook hartverwarmende, humoristische positieve informatie. Teksten, foto's, videofilms, gedichten, informatie rond initiatieven, nieuws en vooral hopelijk in combinatie met bruikbare concrete tips: wat kan ik doen...