We zitten zoals gebruikelijk in de module Ontwikkelen.
Het standaardpaneel staat in het rechterscherm.
Dat is het startpunt voor iedere fotobewerking.
Zorg dat je kunt lezen en schrijven met dit Standaard paneel, het is echt uitermate belangrijk.
In de eerste regel staat: Behandeling: Kleur | Zwart-wit Kleur is standaard. Op Zwart-wit kom ik een andere keer terug.
In de volgende regel zie je links een pipet. Daarmee kun je een plek aanklikken in de foto om een correct wit deel aan te wijzen. Gebruik het pipet vooral als je veel tijd over hebt en weinig vorderingen wil maken. Ik gebruik het nooit, maar anderen zijn handiger dan ik.
Meer naar rechts staat WB (witbalans): als opname. Dat heeft te maken met de witbalans die je in de camera gekozen hebt. Gewoonlijk verander ik hier niets, maar bij een nachtopname zou het je soms kunnenhelpen. Gewoon even experimenteren. Liever gebruik ik de volgende regel.
Dat is Temperatuur. Als je de druppel op de lijn naar links schuift wordt de foto blauwer (koeler), naar rechts juist warmer. Ik gebruik dit regelmatig voor een eerste gevoelsmatiger correctie. Behalve schuiven kun je ook rechts naast de lijn een getal intypen. Dat is handiger bij heel kleine correcties.
De volgende regel zegt: Kleurtint. Ik gebruik dit soms, maar mijn advies op dit moment is: afblijven!
IK WEET HET NIET MEER! Behalve de druppel bij de temperatuur, zul je in het begin nog veel meer druppels gaan verschuiven om van alles uit te proberen. Hoe kom ik nu weer bij de begin-instelling als alles in de wat lijkt? Oplossing: dubbelklik op de druppel of dubbelklik op het woord links en je druppel springt weer naar de begin-instelling.
Ik ga nog even verder met de foto van de vorige keer.
Toen hebben we vooral gekeken naar de compositie en uitsnede.
Gewoonlijk begin ik met het standaardpaneel voor de eerste algemene aanpassingen. Maar deze foto leent zich daar minder voor.
We werken dit keer voor de eerste aanpassingen middels o.a. het gegradueerd filter. Dat biedt vaak goede mogelijkheden om het accent te leggen op het meest belangrijkste deel van de foto.
Kies gegradueerd filter voor het donkerder maken van het rechterdeel van de foto. Ik doe dit om de aandacht meer naar het gezicht te brengen.
Zie het eerste voorbeeld.
Vervolgens idem met het linkerdeel waar vooral de arm moet verdwijnen. Hier wordt daarom gekozen voor een donkerder filter.
Tenslotte nog even naar de ogen kijken. Gewoonlijk werkt het penseel met de keuze Iris verbetering goed, maar bij mensen met donkere ogen is penseel met toegevoegde belichting een betere optie.
Toen ik voor het eerst met LR (toen versie 3) begon, was een van de allereerste “zegeningen” de hulplijnen om tot een goede compositie te komen.
De nachtelijke foto (geen flits) die ik hier als voorbeeld gebruik, beviel me niet vanwege de half afgesneden hand en het opzichtige horloge.
Reden voor een stevige crop.
Bij geen van de layoutlijnen staat een oog precies op een sterk punt, maar regels zijn aanwijzingen die vooral voor de beginner heel nuttig kunnen zijn, maar ook weer geen dwangmaatregelen.
Over de layoutlijnen (bij Abobe uitsnijdhulplijn genoemd):
Ik wissel vaak even snel tussen verschillende opties, met een voorkeur voor Gouden verhouding (veel gebruikt in de oude schilderkunst) en derden (de regel van drie).
Dat wisselen doe je met de letter O (je moet wel de layoutlijnen zien)
In totaal zijn er zeven versies van layoutlijnen die je kunt gebruiken
Je kunt kiezen welke je daarvan wily benutten bij het wisselen (sommige gebruik ik nooit en zet ik daarom uit)
Om dit in te stellen ga je naar -> Gereedschappen -> Bedekking Uitsnijdhulplijn -> Overlays kiezen om te doorlopen
Je ziet dan een nieuw venster (Cyclische overlays) en kruist aan welke je regelmatig wilt gebruiken; sluit af met OK
Wil je wat beter bekijken hoe de nieuwe uitsnede eruit ziet, klik 1 2 of drie keer op de letter L voor meer variaties