Zoeken in blog

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
einstein

16-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.willem van oranje


















16-07-2016 om 10:32 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WILLEM VAN ORANJE

Willem van Oranje (1533-1584), ideoloog tijdens de Opstand tegen de Spanjaarden, leider in onzekere en levensgevaarlijke tijden, humanist te midden van religieuze fanitici, grondlegger van de latere Republiek, "Vader des Vaderlands". Dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste rollen waaraan Willem van Oranje de eerste plaats in deze top dertien heeft verdiend. Zonder zijn leiderschap waren de middelpuntvliegende krachten in de beginfase van de Opstand tegen Spanje waarschijnlijk te groot geweest en was er geen Nederlandse staat ontstaan, dus ook geen Gouden Eeuw. Willem kwam uit het Duitse adellijk geslacht Nassau, en werd geboren in slot Dillenburg. Op elfjarige leeftijd werd hij erfgenaam van het prinsdom Orange, een promotie voor de jonge Willem en voor Huis Nassau. Toen de keizer van het Duitse Rijk, Karel V, hem de mogelijkheid bood om page te worden aan zijn hof in Brussel kon de familie dat niet voorbij laten gaan, ook al moest Willem daarvoor wel katholiek worden. Het zou niet zijn laatste kerkelijke overstap zijn. Willem kreeg een uitstekende opvoeding, die hem tot een sociaal behendige hoveling maakte, maar ook tot een humanistische intellectueel. Iedereen prees zijn charme, het gemak waarmee hij mensen voor zich won. Als humanist had hij een ruime opvatting tegenover religie; volgens hem had God de mens geschapen met een vrije wil. Iemand omwille van zijn geloof levend verbranden kon voor hem niet met God worden verenigd. Keizer Karel nam hem op in de exclusieve Orde van het Gulden Vlies. Hij vertrouwde tal van lastige taken aan hem toe. Maar de keizer, opgebrand en vroeg oud, deed in 1555 afstand van de keizerstroon en deelde zijn grote rijk in twee delen: het oostelijk deel ging naar zijn broer Ferdinand, het andere naar zijn zoon Filips, die koning werd van Spanje, de zeventien Nederlandse gewesten, delen van Italië, grote delen van Zuid-Amerika en de Phillipijnen. Willem werd nu Filips vertrouwensman. Filips zag het als zijn taak om het Christendom te zuiveren van nieuwlichters, en liet in zijn domeinen de inquisitie ketters vervolgen. Dit stuitte op verzet in de lagere bevolkingsgroepen. Filips streefde ook naar beperking van de adellijke macht in de Nederlanden en parachuteerde kardinaal Granvelle in Brussel om dit te bewerkstelligen. Dit wekte vanzelfsprekend protest bij de hoge en lage adel. In de eerste tien jaar begon het langzaam maar zeker te gisten, en was Willem van Oranje de man rond wie het verzet in adellijke kringen zich concentreerde. Hij bleef rekenen op de redelijkheid van koning Filips en kwam pas langzaam tot de conclusie dat hij zich vergiste. Geleidelijk verschoof Oranjes positie steeds verder bij zijn koning vandaan. In 1564 hield hij een toespraak bij de Raad van State waarin hij onomwonden het Spaanse beleid afkeurde en zei: "Een koning heerst niet over de gewetens van zijn onderdanen". Maar vanaf 1566 werden de gebeurtenissen meegesleept door een dynamiek die buiten zijn controle lag. In dat jaar vond de Beeldenstorm plaats. Op dat moment waren er leden van de lage adel, zoals de heer van Brederode, die de wapens opnamen tegen de koning. Maar Brederode was een onbezonnen kerel, die niet beschikte over het geduld en het politieke vernuft dat nodig was om het op te nemen tegen het superieure Spanje. Willem had overleg met de heren van Egmond en Horne, die samen met hem de hoogste adel in de Nederlanden uitmaakte. Egmond en Horne vertrouwden op 's konings wijsheid en wilden niet meedoen met Oranjes opstand. Daarop week Oranje uit naar Dillenburg, dat werd omgetoverd tot het familie-hoofdkwartier voor de opstand. Nassause domeinen werden beleend en tafelzilver verkocht om een leger te financieren. De strijd die ontbrandde was een ongelijke. De Spanjaarden waren de beste vechters ter wereld. Oranje moest het generaalsvak nog leren, en zou er nooit goed in worden. Intussen was de hertog van Alva in de Nederlanden neergestreken om de Beeldenstormers te straffen en iedereen te leren dat met de koning in Spanje niet viel te spotten. Alva richtte een tribunaal op, de "bloedraad". Ruim duizend personen werden ter dood gebracht, onder wie Egmond en Horne. Brederode vluchtte het land uit en stierf kort daarop in ballingschap. Willem van Oranje ondernam een aantal aanvallen op de Nederlanden, maar die brachten Alva geen moment in het nauw. Wat uiteindelijk de opstand momentum verleende was een actie van de watergeuzen, een zooitje ongeregeld aangevoerd door de lage adel. In 1572 eisten zij in naam van de prins van Oranje het stadje Den Briel op. In rap tempo sloten steden zich aan, van Zeeland en Holland tot Friesland en Groningen. Al die tijd probeerde Oranje katholieken en calvinisten te behouden voor de strijd. Doel was dat de zeventien provincies als eenheid bij elkaar zouden blijven en dat men elkaars geloof respecteerde. Omdat hij wel merkte dat die boodschap het minst goed viel bij de calvinisten, werd hij in 1573 zelf calvinist. Daarmee koos hij ook voor de mensen die in die strijd alles te verliezen hadden. Zijn ideaal van eenheid leek binnen handbereik toen de Pacificatie van Gent werd gesloten. In 1577 moet hij gedacht hebben dat zijn doel bijna was bereikt toen hij in Brussel als een verlosser werd toegejuicht. Nooit zou hij zijn ideaal van tolerantie meer loslaten, ook niet toen calvinisten en katholieken rollend over straat gingen. Een ideaal waarvan hij wel afstand moest doen was de eenheid van de zeventien provincies. Onder de hertog van Parma waren de Spanjaarden hard bezig met het terugveroveren van de Zuidelijke Nederlanden. In het zuiden sloeg de oorlogsmoeheid toe. De Unie van Atrecht en de Unie van Utrecht bezegelden het failliet van het staatkundige deel van Oranjes visie: noord en zuid-Nederland zouden onherroepelijk en onomkeerbaar van elkaar worden gescheiden. Met de Acte van Verlatinghe van 1581 maakten de Noordelijke Nederlanden zich los van de koning. Met de Acte, die onmiskenbaar Oranjes toonzetting had, verklaarden de Staten-Generaal dat vorsten er waren voor hun onderdanen en niet omgekeerd. Filips, op dat moment de machtigste vorst ter wereld, werd door de opstandelingen als incompetent en onbetrouwbaar aan de kant gezet. De Staten-Generaal kozen hiermee voor Oranje. Filips nam wraak door Oranje vogelvrij te verklaren: iedereen die hem wist te vermoorden werd rijkelijk beloond (en anders diens familie) en werd volledig vrij van zijn zonden verklaard. In 1584 schoot Balthasar Gerards de prins in Delft dood. Oranjes laatste woorden zouden zijn geweest: "O God, heb medelijden met mij en dit arme volk". Oranje was met zijn ruime blik op religieuze zaken zijn tijd ver vooruit geweest. Van een politiek zondagskind ontwikkelde hij zich tot een martelaar voor een ideaal. Hij vreesde dat met de scheiding tussen Zuid- en Noord-Nederland de Opstand nooit genoeg middelen zou hebben om de strijd voort te zetten. Paradoxaal gebeurde met het verlies van het zuiden het omgekeerde. De massale uittocht van ontwikkelde en rijke calvinisten uit het zuiden naar het noorden gaf een beslissende impuls tot de welig tierende burgersamenleving van de Nederlandse Republiek die geleerd had haar vrijheid op waarde te schatten.

























16-07-2016 om 10:31 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
15-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zeegezichten
























15-07-2016 om 10:01 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zeegezichten
























15-07-2016 om 10:00 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZEEGEZICHTEN
























15-07-2016 om 09:59 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
14-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spaanse meesters














14-07-2016 om 10:43 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spaanse meesters
























14-07-2016 om 10:42 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPAANSE MEESTERS
























14-07-2016 om 10:41 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
13-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koch












13-07-2016 om 10:13 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANTON KOCH
























13-07-2016 om 10:12 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
12-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vereecken








12-07-2016 om 10:16 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAUL VEREECKEN


















12-07-2016 om 10:16 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
11-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kite




















11-07-2016 om 17:08 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BARRY KITE
























11-07-2016 om 17:07 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
10-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALBERT JAN COOL

albert jan cool - geb : 1947 oegstgeest.nl

aquarellen katwijk























10-07-2016 om 09:40 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
09-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hamilton














09-07-2016 om 09:58 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EVELYN HAMILTON
























09-07-2016 om 09:57 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
08-07-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rococo






















08-07-2016 om 10:46 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rococo
























08-07-2016 om 10:42 geschreven door carlo


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rococo

Rococo is een Europese stijlperiode in de beeldende kunsten, die haar hoogtepunt beleefde tussen 1730 en 1760. De naam is afgeleid van het Franse woord rocaille, een asymmetrisch schelpmotief dat in de 18e eeuwse barok veel gebruikt werd in met name de toegepaste kunst. Het woord rocaille gaat terug op de Franse woorden roc (rots) en coquilles (schelpen) en geeft aan dat het vooral om een decoratieve stijl gaat. De stijl ontstond in Frankrijk en Italië als reactie op de strenge classicistische barok van rond 1700. De daarop volgende rococostijl, ingeluid door de régence, belichaamde een geraffineerd gevoel voor de kunsten in een samenleving die elegantie, gekunsteldheid en luchthartige geestigheid hoog aansloeg. Als hoogtepunten van deze stijlperiode kunnen genoemd worden: de luchtig geschilderde taferelen van Watteau, Fragonard, Boucher en Tiepolo, de uitbundige Zuid-Duitse rococokerken, enkele zeer rijk gedecoreerde paleizen in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Rusland (sommige met rococotuinen) en de elegante Franse meubels, klokken, serviezen en zilverwerk uit deze periode. De belangrijkste schilders uit de tijd van de rococo kwamen uit Frankrijk: Jean Antoine Watteau, Jean-Honoré Fragonard, François Boucher, Maurice Quentin de La Tour, Élisabeth Vigée-Le Brun en de broers Charles-André en Jean-Baptiste van Loo, en diens zonen Louis-Michel en Charles-Amédée-Philippe (allen nakomelingen van de Nederlandse schilder Jacob van Loo). Daarnaast kunnen genoemd worden de Italianen Francesco Guardi, Giambattista Tiepolo en Canaletto, de Engelsman Thomas Gainsborough en de Zweed Gustaf Lundberg. In hetprinsbisdom Luik was Pierre-Michel de Lovinfosse een gevierd schilder. In Nederland gelden Cornelis Troost en Jacob de Wit als rococoschilders van naam. De laatste schilderde vooral zaaldecoraties en plafondschilderingen. Vreemd genoeg waren er in deze tijd weinig schilders van naam in Zuid-Duitsland en Oostenrijk, waar de rococo-architectuur hoogtij vierde. De uit Beieren afkomstige Johann Adam Schöpf werkte als hofschilder van de Keulse keurvorst Clemens August in de omgeving van Bonn. In Nederland beschilderde hij het interieur van de Sint-Gerlachuskerk in Houthem De beeldhouwer Étienne-Maurice Falconet wordt gezien als de belangrijkste vertegenwoordiger van het Franse rococo. Falconet was tevens directeur van de beroemde porceleinfabriek vanSèvres. Favoriete onderwerpen voor sculpturen waren liefde en vrolijkheid, evenals thema's ontleend aan de natuur en de mythologie. Een voorbeeld hiervan is de Cupido van Edmé Bouchardon, die zijn liefdespijlen snijdt uit het hout van de knuppel van Hercules. Andere belangrijke beeldhouwers uit deze periode waren vader en zoon Jean-Louis en Jean-Baptiste LemoyneLouis-Simon BoizotJean-Baptiste Pigalle In Frankrijk kunnen delen van het interieur van het Paleis van Versailles tot de stijl van het rococo gerekend worden. In Parijs zijn het interieur van het Hôtel de Soubise en van het Hôtel de Lassay, de zetel van de Nationale Vergadering, in rococostijl ingericht. Ook elders in Frankrijk kwam de stijl vooral tot uiting in de inwendige decoratie van adellijke paleizen. In Italië waren de belangrijkste rococo-architecten Guarino Guarini en Filippo Juvara, die beiden in Messina en Turijn werkten. Juvara ontwierp in Turijn enkele kerken, het Stupinigi Paleis en het Palazzo Madama, en verhuisde daarna naar Madrid, waar hij onder andere het Koninklijk Paleis van La Granja de San Ildefonso bouwde en het Koninklijk Paleis van Aranjuez voltooide. Het Paleis van Queluz in de buurt van Lissabon is het belangrijkste rococo-bouwwerk in Portugal.In België en Nederland zijn relatief weinig rococobouwwerken te vinden. De weinige gebouwen in deze stijl die er zijn, verwijzen eerder naar de Franse dan naar de Duitse rococomode. Ook de meeste uitbundige 18e-eeuwse barokinterieurs van Belgische en Nederlandse kerken (bijvoorbeeld de Abdijkerk van Grimbergen, de Sint-Nicolaaskerk in Eupen, de Sint-Gerlachuskerk inHouthem en de Oud-Katholieke Kerk in Den Haag) komen niet in de buurt van de Zuid-Duitse rococo-kerkinterieurs. Wel vonden hier te lande de Franse régence- en Lodewijk XV-stijlennavolging bij de bouw van burgerhuizen, vooral in Brussel, Gent, Antwerpen, Luik, Maastricht, Den Haag en Amsterdam. Meestal gebeurde dit in afgezwakte vorm, waarbij rococo- of Lodewijk XV-elementen werden opgenomen in een gevelbekroning of trappartij van een gebouw dat verder weinig rococokenmerken vertoont. Bij de binnenhuisarchitectuur en de tuin- en landschapsarchitectuur was het Franse rococo wel toonaangevend. In Gent bouwde de architect David 't Kindt onder andere de hôtels Oombergen (thans Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde) en De Coninck (thans Design Museum Gent). Het Stadhuis van Lier van Jan Pieter van Baurscheidt de Jonge wordt eveneens tot de Lodewijk XV-stijl gerekend. Sommige details van gebouwen doen aan pure rococo denken, zoals de versieringen in het timpaan van het Huis de Lalaing in Oudenaarde. Het Museum Willet-Holthuysen in Amsterdam is gevestigd in een grachtenhuis met rococodecoraties. Ook elders in de Gouden Bocht staan panden in Lodewijk XV-stijl. Aan de Keizersgrachtstond tot eind 19e eeuw een huis met een rijk rococo-interieur, waarvan een zaalbetimmering ligt opgeslagen in het Stedelijk Museum. Een Maastrichtse zaalbetimmering (van het Huis Vilain XIIII) is ingebouwd in het Museum aan het Vrijthof. De rococobibliotheek van de Abdij Rolduc van de Akense bouwmeester Joseph Moretti is wellicht het beste voorbeeld van de stijl in Nederland. De kerk van Vierzehnheiligen (Beieren) van Balthasar Neumann combineert gecompliceerde ruimtewerking en rijke ornamentiek. Het kerkinterieur bestaat uit in elkaar gevlochten ovalen; het interieur tintelt van plantenmotieven, vruchten, schelpen, asymmetrische krullen en guirlandes. De abdijkerken van Ottobeuren (Beieren) en Zwiefalten (Baden-Württemberg) zijn beide uitbundig gestuct door leden van de familie Feuchtmayer. De Bedevaartskerk van Wies in Zuid-Duitsland van Dominikus Zimmerman gaat nog een stapje verder in de rococo-euforie. De gebroeders Asam ontwierpen onder andere de Asamkerk in München en diverse andere kerken en kloosters in Beieren en Oostenrijk. In München staat ook het grote Slot Nymphenburg dat eveneens rococo-elementen bevat. Het klooster van Melk (1702-1739), gebouwd door Jakob Prandtauer op een heuveltop langs de Donau, doet nog sterk aan barok denken, maar het interieur is beslist rococo. Langs de Donau bevinden zich nog twee vermeldenswaardige abdijkerken waarin de rococo overvloedig en nadrukkelijk aanwezig is: de Stift Engelszell en de Stift Wilhering. In Wenen bouwde Johann Lukas von Hildebrandt voor prins Eugenius van Savoye het Slot Belvedere, dat kon wedijveren met de keizerlijke paleizen van de Habsburgers. In het zuiden van Duitsland werd de rococostijl door Italiaanse architecten en stucwerkers geïntroduceerd, maar het was een Zuid-Nederlander (François de Cuvilliés) die er als buitenlander de grootste triomfen vierde. Het Cuvilliés-theater in de Residenz van München is een van de mooiste rococotheaters ter wereld. In het park van Slot Nymphenburg bouwde Cuvilliés het rococopaviljoen Amalienburg. Balthasar Neumann ontwierp de Residentie van Würzburg, waar de Italiaan Antonio Bossi de weißer Saal decoreerde. In de buurt van Stuttgart lieten de hertogen van Württemberg het Slot Ludwigsburg verrijzen, een van de indrukwekkendste barok- en rococopaleizen van Duitsland. De Keulse keurvorst Clemens August I van Beieren bouwde in Brühl (nabij Bonn) de paleizenAugustusburg en Falkenlust, waarvoor hij beroemde architecten als François de Cuvilliés, Balthasar Neumann en Johann Conrad Schlaun inschakelde. In Potsdam ontwierp Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff het lustslot Sanssouci voor de Pruisische koning Frederik de Grote, nadat hij eerder in Berlijn het Slot Charlottenburg had uitgebreid. In de Saksische hoofdstadDresden bouwde Matthäus Daniel Pöppelmann in opdracht van keurvorst August de Sterke onder andere de Zwinger De populariteit van de rococostijl in Duitsland en Oostenrijk breidde zich al spoedig uit naar de andere gebieden van de Habsburgse monarchie en het Pools-Litouwse Gemenebest. Praagkan beschouwd worden als de barok- en rococohoofdstad van Centraal-Europa, met een groot aantal uitbundig versierde kerken en paleizen. In Polen was Krakau een centrum van rococo-architectuur. De Russische tsarina Catherina I haalde de Italiaan Bartolomeo Rastrelli naar Sint-Petersburg, die er diverse rococo-paleizen bouwde (onder andere het Paleizencomplex in Peterhof en het Catharinapaleis in Tsarskoje Selo). In de toegepaste kunsten valt de rococotijd min of meer samen met de Lodewijk XV-stijl. Kenmerkend voor de stijl is de nadruk op elegantie, luchtigheid en het lieflijke karakter der dingen. Monumentaliteit wordt vervangen door lossere vormen, vrolijkheid en frivoliteit; de onderwerpen worden minder ernstig. Dit valt samen met het minder streng worden van de sociale en morele codes in de samenleving. Wat betreft de decoratievormen zet, naast de eerdergenoemde asymmetrie, de 'bewegende lijn' van de barok zich voort, maar deze wordt thans nog zwieriger. In de interieurkunst en de mode overheersen zachte tinten, zoals zachtgeel, roze, mintgroen en andere pastelkleuren. Het interieur wordt nog rijkelijker voorzien van verfijnd stucwerk, waarbij naast pasteltinten ook veel gebruik wordt gemaakt van wit en goud. Architectuur, stucwerk, schilderingen en meubilering vormen één geheel. In de geschiedenis van de klassieke muziek verstaat men onder rococo de stijl die zich rond 1740 ontwikkelde uit de barokmuziek, meestal aangeduid als style galante. Rococomuziek kenmerkt zich door intieme kamermuziek met uiterst verfijnde versieringsvormen. Bekende componisten die deze stijl vertegenwoordigden, zijn Domenico Scarlatti, Carl Philipp Emanuel Bachen Jean-Philippe Rameau. Wolfgang Amadeus Mozart markeerde de overgang naar het classicisme in de muziek.

























08-07-2016 om 10:40 geschreven door carlo


>> Reageer (0)


Inhoud blog
  • ACHT EN TWINTIG
  • ACHT EN TWINTIG
  • VIJFENTWINTIG
  • VIJFENTWINTIG
  • DRIE EN TWINTIG
  • DRIE EN TWINTIG
  • TWEEENTWINTIGSTE
  • TWEEENTWINTIGSTE
  • 21ste
  • 21ste
  • DE TWINTIGSTE
  • DE TWINTIGSTE
  • DE NEGENTIENDE
  • DE NEGENTIENDE
  • DE ACHTIENDE
  • DE ACHTIENDE
  • DE ZEVENTIENDE
  • DE ZEVENTIENDE
  • KUBISME2
  • KUBISME2
  • KUBISME2
  • STRANDEN
  • STRANDEN
  • STRANDEN
  • STRANDEN
  • SCHAATSERS
  • SCHAATSERS
  • SCHAATSERS
  • KLUCHT
  • KLUCHT
  • NAAKTEN
  • NAAKTEN
  • NAAKTEN
  • 20e EEUW
  • 20e EEUW
  • 20e EEUW
  • BELGISCHE LANDSCHAPPEN
  • BELGISCHE LANDSCHAPPEN
  • BELGISCHE LANDSCHAPPEN
  • BELGISCHE LANDSCHAPPEN
  • ARMAND RASSENFOSSE
  • ARMAND RASSENFOSSE
  • ARMAND RASSENFOSSE
  • ERNST FUCHS
  • ERNST FUCHS
  • ERNST FUCHS
  • SPORT
  • SPORT
  • ERO
  • ERO
  • VERWARD
  • VERWARD
  • VERWARD
  • VERWARD
  • BALLET
  • BALLET
  • BALLET
  • BALLET
  • CLOWN
  • CLOWN
  • ONBEKENDE
  • ONBEKENDE
  • ONBEKENDE
  • NAIEVE
  • NAIEVE
  • NAIEVE
  • NAIEVE
  • ROMANTIEK II
  • ROMANTIEK II
  • ROMANTIEK II
  • EXTRAVAGANTE
  • EXTRAVAGANTE
  • EXTRAVAGANTE
  • BIJZONDERE
  • BIJZONDERE
  • BIJZONDERE
  • INDIA
  • INDIA
  • BIJBELSE KUNST V
  • BIJBELSE KUNST V
  • ART NATURE
  • ART NATURE
  • ART NATURE
  • EXTREEM
  • EXTREEM
  • EXTREEM
  • POSTMODERNISME
  • POSTMODERNISME
  • POSTMODERNISME
  • FRANZ VON STUCK
  • FRANZ VON STUCK
  • BIJBELSE KUNST IV
  • BIJBELSE KUNST IV
  • BIJBELSE KUNST IV
  • BIJBELSE KUNST III
  • BIJBELSE KUNST III
  • BIJBELSE KUNST II
  • BIJBELSE KUNST II
  • BIJBELSE KUNST II
  • BIJBELSE KUNST
  • BIJBELSE KUNST
  • BIJBELSE KUNSTWERKEN
  • BIJBELSE KUNSTWERKEN
  • COMPONISTEN
  • COMPONISTEN
  • UNKNOWN ARTIST
  • UNKNOWN ARTIST
  • UNKNOWN ARTIST
  • COLORS
  • COLORS
  • COLORS
  • EGON SCHIELE
  • EGON SCHIELE
  • ROME
  • ROME
  • NEW YORK
  • NEW YORK
  • NEW YORK
  • PARIS
  • PARIS
  • EROTISCH
  • EROTISCH
  • EROTISCH
  • BALINESE SCHILDERKUNST
  • BALINESE SCHILDERKUNST
  • BALINESE SCHILDERKUNST
  • POINTILLISME
  • POINTILLISME
  • BLOEMEN
  • BLOEMEN
  • AMAZING FANTASY
  • AMAZING FANTASY
  • JAN VAN DER SMISSEN
  • JAN VAN DER SMISSEN
  • SAM DRUKKER
  • SAM DRUKKER
  • PRENTKAARTEN
  • PRENTKAARTEN
  • PRENTKAARTEN
  • PRENTKAARTEN
  • LOVE
  • LOVE
  • CARICATUREN
  • CARICATUREN
  • CARICATUREN
  • CARICATUREN
  • CARICATUREN
  • CARICATUREN
  • FRESCO
  • FRESCO
  • FRESCO
  • INDIAN PAINTING
  • ITALIE
  • HINDELOOPER
  • HINDELOOPER
  • SAINTE MARIE
  • EROTIEK
  • EROTIEK
  • STILLEVEN
  • STILLEVEN
  • VREDE
  • VREDE
  • OORLOG
  • OORLOG
  • OORLOG
  • OORLOG
  • NAAKT
  • NAAKT
  • GRAFITI
  • GRAFITI
  • GRAFITI
  • GRIEKS
  • GRIEKS
  • GRIEKS
  • CHINA
  • AUSTRALIE
  • AUSTRALIE
  • ZUID AMERIKA
  • ZUID AMERIKA
  • CONGOLEES
  • CONGOLEES
  • CONGOLEES
  • ETSEN
  • ETSEN
  • HOUTSKOOL
  • HOUTSKOOL
  • AQUARELLEN
  • AQUARELLEN
  • AQUARELLEN
  • klik op onderstaande foto voor " LEONARDO DA VINCI "
  • PENTEKENINGEN
  • PENTEKENINGEN
  • ABSTRACT
  • ABSTRACT
  • RELIEFSCHILDERIJEN
  • RELIEFSCHILDERIJEN
  • klik op onderstaande foto voor " BLANKENBERGSSTADSBEELD "
  • klik op onderstaande foto voor " STORM AAN HET MEER "
  • klik op onderstaande foto voor " ABC VAN HET DONKMEER "
  • JOZEF ISRAELS

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!