Het
Sanskriet woord karma betekent "aktiviteit" of, meer specifiek, iedere
activiteit die een reactie met zich mee brengt, waardoor we aan deze
materiële wereld gebonden worden. Hoewel men het idee van karma meestal
in verband brengt met de oosterse filosofie, beginnen veel westerlingen
nu te begrijpen, dat karma een algemeen geldend principe is, zoals tijd
en zwaartekracht. Iedere activiteit geeft een reactie. volgens de
wetten van karma moeten we, als we andere levende wezens pijn en leed
bezorgen, in ruil daarvoor zelf pijn en leed ondergaan, zowel
individueel als collectief. Wat men zaait zal men oogsten, zowel in dit
leven als in het volgende, want de natuur kent haar eigen
rechtvaardigheid. Niemand kan aan de wetten van karma ontsnappen,
behalve zij die begrijpen hoe deze werken.
Om te begrijpen hoe karma bijvoorbeeld een oorlog
kan veroorzaken, kunnen we een voorbeeld uit de veda's nemen. Soms
ontstaat er in een bamboebos brand, doordat de bomen tegen elkaar
wrijven. De bomen zijn echter niet de werkelijke oorzaak van de brand;
het is de wind die ze doet bewegen. De bomen zijn alleen het
instrument. Op dezelfde manier toont het principe van karma ons, dat de
Verenigde Staten en de Sovjet Unie niet de werkelijke oorzaak
zijn van de wrijving die er tussen beide mogendheden bestaat, een
wrijving die best de oorzaak zou kunnen worden van de bosbrand
van een atoomoorlog. De werkelijke oorzaak is de
niet-waarneembare wind van karma, die voortgebracht wordt door de
daden van de zogenaamde onschuldige wereldburgers.
Zij die de wet van karma begrijpen, weten dat de vrede niet verwacht
moet worden van betogingen en verzoekschriften, maar eerder van een
grootscheepse actie waarbij de mensen onderricht worden over de
consequenties van het doden van onschuldige dieren (en ongeboren
kinderen). Dit zal ons heel wat meer helpenbij het voorkomen van een
verdere groei van de enorme last van karma die de wereld te dragen
heeft.
Als we de problemen in de wereld willen
oplossen, hebben we mensen nodig met een gezuiverd bewustzijn, die
kunnen zien dat de kern van elk probleem eigenlijk spiritueel is.
Zondige mensen zullen er altij blijven, maar ze zouden geen
leidinggevende posities moeten innemen.
Een van de meest gehoorde tegenwerpingen die
niet-vegetariërs tegen het vegetarisme maken is dat vegetariërs nog
steeds planten moeten doden en dat dit ook geweld is. Men kan hier op
antwoorden dat voor het oogsten van vruchten en vele soorten groenten,
noten en granen geen enkele plant doodgemaakt hoeft te worden. Maar
zelfs in die gevallen waar het leven van een plant genomen wordt, is de
pijn die dat met zich meebrengt veel minder dan dat bij het slachten
van een dier het geval is, om nog maar te zwijgen van alles wat een
dier dat voor de slacht gefokt wordt, te lijden heeft tijdens zijn
leven.
Het is waar dat vegetariërs planten moeten doden en dat
het doden van planten ook gewelddadigheid is, maar we moeten iets eten
om in leven te blijven. In de veda's staat; jivo jivasya jivanam, wat betekent: in de strijd om het bestaan is het ene levende wezen voedsel voor het andere. Het
probleem is dus niet hoe we het doden helemaal moeten zien te
vermijden-wat een onmogelijk voorstel is- maar hoe we zo min mogelijk
lijden kunnen veroorzaken aan andere levende wezens, terwijl we toch
aan de voedselbehoefte van ons eigen lichaam tegemoet komen.
Reacties op bericht (1)
19-03-2008
Het derde oog
Bijzondere site
hoop dat de mensen hier iets van U leren ipv plaatjes kijken....
mvg Francis