Foto
hier is iedereen welkom
Zoeken in blog

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • Wie ben ik
  • REIS INDIA
  • INDIA
  • taj mahal
    Foto
    E-mail mij

    Het is altijd leuk om een mailtje te krijgen

    Foto
    Gastenboek
  • Dag Ekaya
  • een beetje thuiskomen
  • Hallo
  • Groetjes uit Heverlee
  • bhakti

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Laatste commentaren
  • bhakti (ekaya)
        op
  • Lieve groetjes (annelien)
        op
  • Lieve groetjes Ekaya...U hebt een mooi blog! (Vivi.)
        op
  • Het derde oog (Frans)
        op Vegetarische voeding: KARMA
  • India : doe ze de groeten! (José Plesier)
        op Wie ben ik
  • Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Zoeken met Google


    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    omaatje_cross
    blog.seniorennet.be/omaatje
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    "bhakti"
    "de pagina voor de spiritualisten"
    05-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vegetarische voeding: KARMA
        Het Sanskriet woord karma betekent "aktiviteit" of, meer specifiek, iedere activiteit die een reactie met zich mee brengt, waardoor we aan deze materiële wereld gebonden worden. Hoewel men het idee van karma meestal in verband brengt met de oosterse filosofie, beginnen veel westerlingen nu te begrijpen, dat karma een algemeen geldend principe is, zoals tijd en zwaartekracht. Iedere activiteit geeft een reactie. volgens de wetten van karma moeten we, als we andere levende wezens pijn en leed bezorgen, in ruil daarvoor zelf pijn en leed ondergaan, zowel individueel als collectief. Wat men zaait zal men oogsten, zowel in dit leven als in het volgende, want de natuur kent haar eigen rechtvaardigheid. Niemand kan aan de wetten van karma ontsnappen, behalve zij die begrijpen hoe deze werken.
        Om te begrijpen hoe karma bijvoorbeeld een oorlog kan veroorzaken, kunnen we een voorbeeld uit de veda's nemen. Soms ontstaat er in een bamboebos brand, doordat de bomen tegen elkaar wrijven. De bomen zijn echter niet de werkelijke oorzaak van de brand; het is de wind die ze doet bewegen. De bomen zijn alleen het instrument. Op dezelfde manier toont het principe van karma ons, dat de Verenigde Staten  en de Sovjet Unie niet de werkelijke oorzaak zijn van de wrijving die er tussen beide mogendheden bestaat, een wrijving die best de oorzaak zou kunnen worden  van de bosbrand van een atoomoorlog. De  werkelijke oorzaak is de niet-waarneembare wind  van karma, die voortgebracht wordt door de daden van de zogenaamde onschuldige wereldburgers.
    Zij die de wet van karma begrijpen, weten dat de vrede niet verwacht moet worden van betogingen en verzoekschriften, maar eerder van een grootscheepse actie waarbij de mensen onderricht worden over de consequenties van het doden van onschuldige dieren  (en ongeboren kinderen). Dit zal ons heel wat meer helpenbij het voorkomen van een verdere groei van de enorme last van karma die de wereld te dragen heeft.
         Als we de problemen in de wereld willen oplossen, hebben we mensen nodig met een gezuiverd bewustzijn, die kunnen zien dat de kern van elk probleem eigenlijk spiritueel is. Zondige mensen zullen er altij blijven, maar ze zouden geen leidinggevende posities moeten innemen.
        Een van de meest gehoorde tegenwerpingen die niet-vegetariërs tegen het vegetarisme maken is dat vegetariërs nog steeds planten moeten doden en dat dit ook geweld is. Men kan hier op antwoorden dat voor het oogsten van vruchten en vele soorten groenten, noten en granen geen enkele plant doodgemaakt hoeft te worden. Maar zelfs in die gevallen waar het leven van een plant genomen wordt, is de pijn die dat met zich meebrengt veel minder dan dat bij het slachten van een dier het geval is, om nog maar te zwijgen van alles wat een dier dat voor de slacht gefokt wordt, te lijden heeft tijdens zijn leven.
        Het is waar dat vegetariërs planten moeten doden en dat het doden van planten ook gewelddadigheid is, maar we moeten iets eten om in leven te blijven. In de veda's staat;  jivo jivasya jivanam, wat betekent: in de strijd om het bestaan is het ene levende wezen voedsel voor het andere.
    Het probleem is dus niet hoe we het doden helemaal moeten zien te vermijden-wat een onmogelijk voorstel is- maar hoe we zo min mogelijk lijden kunnen veroorzaken aan andere levende wezens, terwijl we toch aan de voedselbehoefte van ons eigen lichaam tegemoet komen.
       


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    19-03-2008
    Het derde oog
    Bijzondere site hoop dat de mensen hier iets van U leren ipv plaatjes kijken.... mvg Francis

    19-03-2008 om 11:09 geschreven door Frans




    Archief per week
  • 06/07-12/07 2009
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog als favoriet !

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!