Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (540a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In "De Gentenaar" van 29 november 1939 verscheen het verslag over het treurig lot van een 66-jarige gepensionneerde die twee dagen eerder in de Jozef Vervaenestraat te Ledeberg om 23 uur 30 door een tramrijtuig richting "Moscou" werd doodgereden.
    Louis Heymans stak toen ter hoogte van zijn woning de straat over. De wattman, Jan Van Hulle uit Zwijnaarde, zag plotseling een donkere gedaante voor zijn rijtuig op de afstand van ongeveer twee meter op de linkerkant van het gebruikte spoor.

     "...Hij dacht dat het een hond was, maar ongelukkiglijk was het een menselijke gedaante welke zich voortbewoog op handen en voeten, van links naar rechts der straat. De afstand te kort zijnde kon de geleider het ongeluk niet meer vermijden..."

    Het slachtoffer overleed kort na zijn overbrenging naar het gasthuis.

    De foto toont de plaats waar het ongeval zich voordeed en werd 's anderendaags genomen tijdens de reconstructie door het parket.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    * De foto's zijn mogelijks van een minder goede kwaliteit, te wijten aan het feit dat het aantal pixels moet verlaagd worden tot beneden de 200 kb om door Seniorennet te worden opgenomen.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (540)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1969 werd aan het Lippensplein, bij de Gentenaars beter bekend onder de benaming "Rond Punt", een verbinding aangelegd tussen de sporen van lijn 2 in de Brabantdam en deze van lijn 1 (thans lijn 4) in de Vlaanderenstraat, waardoor de situatie ontstond welke thans nog steeds geldt.
    Drie-asser 316 was het eerste rijtuig dat er op 3 september gebruik van maakte. Gedurende enkele weken, tot de spoorverbinding tussen de Brusselsepoortstraat en de Frère-Orbanlaan via de Clarissenstraat een feit was, werd lijn 2 van het Sint-Annaplein nog naar de Vlaanderenstraat omgeleid via de Zuidstationstraat.

    (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (539a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Arbeiders aan de werkbanken in een atelier van de Buurtspoorwegen te Destelbergen, waar de spoorauto's tijdelijk verbleven voor groot onderhoud of herstelling.

    (archieffoto NMVB, daterend van omstreeks 1950)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (539)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-assers genummerd van 316 tot 330 staan bij de tramfanaten bekend als de rijtuigen welke waren uitgerust met de opvallende "sécheronslurven", onderdeel van de installatie voor het elektrisch verlichten en beremmen van de aanhangwagens.
    Deze ver van perfecte krantenfoto levert ontegensprekelijk het bewijs dat die koppelingen bij ondermeer rijtuig 321 pas in een later stadium werden aangebracht.

    (foto bij het verslag in "Het Volk" over een aanrijding tussen een tram van lijn 3 en een vrachtwagen, vermoedelijk in 1948)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (538a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht binnenin de personeelsrefter die zich destijds bevond achter het magazijn en het atelier, kant Oude Brusselseweg.
    De tafels zijn keurig met wit laken getooid. Aan de wand een reusachtig gordijn waarvoor de Belgische driekleur is aangebracht.
    Naast een hoofdzakelijk ouder publiek bemerken we in de rechter benedenhoek heel wat kinderen, waaronder meisjes die met een zelfde soort hoofddeksel zijn getooid.
    Het blijft gissen, maar deze gebeurtenis moet wellicht gelinkt worden aan de bevrijding in september 1944 of het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in mei 1945.

    (archief ETG)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (538)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De refter voor het personeel in de stelplaats tijdens de jaren veertig! Uiteraard was in die tijd soberheid troef.
    Aan de kale wand achteraan bemerken we het officiële portret van koning Leopold III. Links, boven de kapstokken, de "spijskaart".
    Houten krukjes wachten op de gasten. Op de tafels een karig schouwspel. Voor eenieder een hoge kom, bedekt met een wit bord. Centraal een fles tafelbier, te verdelen onder de vier disgenoten.

    (archief ETG)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (537a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze oude prentkaart gaat de aandacht van de tramhobbyisten uiteraard naar Klein Turkije, rechts van de Sint-Niklaaskerk.
    We zien het enkel spoor dat van 1913 tot 1987 van de Sint-Niklaasstraat naar de Veldstraat leidde via de Korenmarkt, de terminus van de "viere barré", komende van het Sint-Pietersstation.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (537)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Close-up uit dezelfde periode van estaminet "In de Sterre" aan de splitsing van de Oudenaardse- (links) en de Kortrijksesteenweg (rechts).
    Op de keerlus voor de herberg een drie-asser van lijn 8 "St. Pieter St. - Sterre".
    Geniet van de vele merkwaardigheden die het plaatje ons biedt: de rode brievenbus, de witte zuil die als wegwijzer fungeert, de aubette uit 1917, het rijkswachtersduo inclusief fietsen en uiterst rechts een benzinepomp...

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (536a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen * NIEUWE AANWINSTEN IN DE OUDE DOOS

    Prentkaart uit de jaren dertig van de vorige eeuw met enkele gevels aan Dok-Zuid en de merkwaardige ophaalbrug tussen de Dampoortstraat en het Oktrooiplein.
    Centraal in beeld een drie-asser op lijn 3 die zich naar het centrum begeeft.
    Links onderaan het wachthuisje inclusief krantenaubette dat in de Tweede Wereldoorlog werd vernield.
    Een enkel spoor (ter hoogte van de auto) maakte een rechtstreekse verbinding met lijn 7 mogelijk.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (536)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Maria-Hendrikaplein met het perron van lijn 4 voor de ingang van het Sint-Pietersstation.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (535a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de beide kopsporen aan de terminus "Moscou" van lijn 4, aangelegd in 2005.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (535)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een Siemenstram aan de terminus van lijn 21 te Melle Leeuw.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (534a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terminus "Zwijnaardebrug", gemeenschappelijk in gebruik voor de lijnen 21 en 22.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (534)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het andere uiteinde van lijn 1: Evergem Brielken.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (533a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen * ZEG NOOIT "HIJ KOMT WEER UIT DE LUCHT GEVALLEN" !!...

    (verzameling afbeeldingen via speurwerk op de cartografische site http://local.live.com)

    Terminus van lijn 1 aan "Flanders Expo". Panorama van het tramstation uit 2005 en een vertrekkensklare Siemenstram.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0p. vervoer Gent (533)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Al even ongewoon: de kruising op het Ledebergplein ter hoogte van het voormalige gemeentehuis tussen Hermelijn 6308 "21 Melle Leeuw" links in beeld en de 6301 "21 Zwijnaardebrug" rechts.
     
    (eigen foto - 25 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (532a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals dat ook tijdens de vorige edities van de Ledebergse Ajuinfeesten het geval was, werden de trams van de lijnen 21 (Zwijnaardebrug - Melle Leeuw) en 22 (Zwijnaardebrug - Gentbrugge Dienstencentrum) tussen de haltes "Vijfwindgatenstraat" en Ankerslaan"omgeleid langs het traject van lijn 4.
    Dat leverde van vrijdag 24 tot maandag 27 augustus enkele ongewone plaatjes op, waaronder de Siemenstram 6308 met de rolfilm op "22" in de Eggermontstraat, richting Zuid.

    (eigen foto - 24 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (532)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ex-PCC 30 is op de lastwagen geplaatst en wacht zijn beurt af om aan de allerlaatste reis te beginnen.

    !eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (531a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals ex-PCC 6237. De vrachtwagen heeft zopas de stelplaats verlaten en begeeft zich langs de Brusselsesteenweg naar de oprit van de E17 om via de R4 de Kanaalzone te bereiken.

    (eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (531)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 6237 ondergaat hier hetzelfde lot. De wielstellen, nog afkomstig van het in 1993 naar Gent overgebrachte rijtuig uit Saint-Etienne, werden voor museumdoeleinden weerhouden.

    (eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!