Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
22-01-2008
O. vervoer Gent (312p)
rubriek 16: Poserende genodigden bij een open zomertram met aanhangwagens naar aanleiding van de opening van de lijn tussen Gent-Zuid en het Sint-Pietersstation langs de Dierentuinlaan, Tentoonstellingslaan, Terplatenbrug en Citadellaan in augustus 1911.
beginpagina blog: Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72, geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein-Turkije, klaar voor een rit op lijn 4 naar het Sint-Pietersstation. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij aldaar.
AFLEVERING 28 (WEEK VAN 18 TOT 24 FEBRUARI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
Tweede helft van de "inhaaloperatie", met heruitgave van foto's uit de tweede tot en met de achttiende aflevering welke niet kunnen worden uitvergroot.
rubriek 18:Zicht op een gedeelte van de tramstelplaats te Gentbrugge in 1935. Links enkele drie-assers die hun beurt afwachten alvorens een onderhoudsbeurt te krijgen of hersteld te worden. Rechts drie rijtuigen buiten de poorten 1, 2 en 3 van de bijzonderste loods. In de rechter bovenhoek bemerken we de schouw van de elektrische centrale die een drietal jaren later zou worden ontmanteld. (foto: archief "Elektrische Tramwegen van Gent")
rubriek 19: Een viertal drie-assers met onder meer rijtuig 357 vooraan, staan in de onmiddellijke omgeving van het Sint-Pietersstation buiten de spitsuren geparkeerd op het wijkspoor in de Afsneelaan, thans Koningin Fabiolalaan. (foto uit 1963)
rubriek 20: Drie-asser 354, door Achiel Ryckaert in 1974 aangekocht en dank zij een bewonderenswaardig vakmanschap volledig gerestaureerd, samen met de "baladeuse" 8816 in actie tijdens de jaarlijkse happening "Trammelant" in De Haan aan Zee, een initiatief van de vereniging TTO-Noordzee. (eigen foto - augustus 1987)
rubriek 26: Accumulatorentram 138 in dienst op de "lijn van de Kortrijksepoort", omstreeks 1900 in beeld gebracht in de bocht van de Schouwburgstraat naar de Kouter. Enkele reizigers hebben post gevat op het achterste platform. Een bescheiden bordje boven het rijtuignummer wijst de eindpunten aan van de lijn. (prentbriefkaart)
rubriek 73: Twee-asser 216 in de kleur van de spoordienst, thans prachtig gerenoveerd in de oorspronkelijke staat van open zomertram. De opname werd in de stelplaats gemaakt naar aanleiding van de afscheidsrit op het Gentse net met de drie-assers 333 en 354 op 30 maart 1974, georganiseerd door en voor tramhobbyisten. Twee dagen later, toen ook op lijn 10 PCC's werden ingezet, kwam een einde aan het vervoer van reizigers door middel van oude, gele tramrijtuigen. (foto: verzameling F. Coussens)
rubriek 93: De drie-asser 351 verzekert een dienst op lijn 10 en rijdt in de richting van de Muidebrug. Op de Rozemarijnbrug heeft een ontmoeting plaats met PCC 01 die voor een scholingsrit op het tramnet verschijnt. (foto: voorjaar 1971)
rubriek 95a: De oorsprong van de ontsporing. De weg die het laatste gedeelte van het tramstel heeft afgelegd heeft duidelijke beschadigingen nagelaten van de asfaltlaag op de Rozemarijnbrug. (eigen foto - 8 januari 2006)
rubriek 109: Een exemplaar uit de "Expo-reeks" doet hier dienst op lijn 7 (Parkplaats - "De Sterre"). De opname dateert van kort na de Eerste Wereldoorlog, toen de trolley vervangen was door de sleepbeugel. De acht aanhangwagens waarvan verder sprake is werden gewonnen uit de twee-assers 181, 187, 188, 193, 194, 203, 204 en 207.
rubriek 128: Een trolleyrijtuig begeeft zich aan de Dampoort onder één van de vier bogen van de in 1909 voltooide monumentale spoorwegbrug, onderdeel van de nieuwe treinverbinding tussen Gent en Antwerpen. (prentbriefkaart)
rubriek 207: Een primeur voor Oost-Vlaanderen was de trolleylijn Gent-Zuid - Merelbeke, op die wijze uitgebaat vanaf 1 december 1901. Op deze prentbriefkaart zien we een motorrijtuig uit de reeks M.200 - M.204, rijdend in de richting van Merelbeke langs de Hundelgemsesteenweg ter hoogte van het uitwijkspoor nabij de Bergstraat. Arbeiders van de onderhoudsdienst onderbreken even hun activiteit om de tram vrije doorgang te verlenen.
AFLEVERING 29 (WEEK VAN 25 FEBRUARI TOT 3 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
Eén van de suggesties van trouwe bezoekers is het beschrijven en illustreren van enkele legendarische tramlijnen die in de jaren zestig werden afgeschaft, om plaats te maken voor een uitbating met autobussen. Ik voeg meteen de daad bij het verzoek en richt de schijnwerpers op tramlijn 3, na de "4 barré" tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt deze met het hoogste gemiddelde aantal reizigers per jaar (5 973 574 in 1959). Lijn 3 zoals de ietwat ouderen onder ons die kennen, bekwam haar maximumlengte op 14 september 1923, toen voor het eerst Gentbrugge-brug werd aangedaan. Enkele maanden eerder, op 14 april, was ze reeds verlengd geworden van de hoek Rooigemlaan - Bevrijdingslaan naar het Zandeken in Mariakerke. Die toestand bleef ongewijzigd tot 30 november 1969, laatste dag van de tramexploitatie.
Eerder gepubliceerde foto's over tram 3 zijn terug te vinden in de rubrieken:
* 141: spoorbrug over de Kasteelsluis; * 174: beugeldraaien aan het Zandeken; * 174a: terminus Gentbrugge-brug; * 175: Heernisplein + NMVB naar Wetteren; * 176: vertakking in de Rooigemlaan; * 176a: idem; * 191a: met lijn 37 op de Sint-Michielsbrug; * 228a: afscheidsrit op 30 november 1969; * 233a: kruisende trams in de Cataloniëstraat; * 239a: idem, nu vlakbij de Korenmarkt; * 247: sneeuwimpressie aan Gentbruggebrug.
Boven: Drie-asser 372 in de bocht van de Gentbruggestraat naar de Aannemersstraat, richting Mariakerke. Let op het Franstalige reclamepaneel "Café Chat Noir", toen nog heel gewoon. foto: Bazin, 1957)
Onder: Dezelfde bocht, nu gezien vanuit de Aannemersstraat. (foto uit 1969)
Boven: De rijtuigen van "3 barré - Heirnisplein" keerden tot na de afschaffing van de buurtlijn naar Wetteren terug via de overloopwissel op de Dendermondsesteenweg, links buiten beeld. We zien drie-asser 365 aan het wachthuisje midden het plein. Het rijtuig komt uit de Klinkkouterstraat en heeft Mariakerke als eindbestemming (foto uit 1969)
Onder: Twee trams op de Dendermondsesteenweg, letterlijk in numerieke volgorde. Het eerste, de 302, bereikt weldra de terminus aan het Heirnisplein, het tweede, de 303 zal verder rijden naar Gentbrugge-brug. Op de achtergrond het station Land van Waas (Gent - Eeklo) net voor de afbraak. (foto: W. Gogaert)
Boven: Samenloop van de Dendermondsesteenweg en het Antwerpenplein. Links een "Bijzondere trein" van de Buurtspoorwegen en een aanhangwagen op het ringspoor aldaar. Drie-asser 387 komt uit de steenweg gereden richting spoorwegviaduct. (foto uit 1957)
Onder: Drie-assers 371 en 339, respectievelijk in dienst op de lijnen "3 barré - Rooigemlaan" en "7 - Sint-Pietersstation", op het gezamenlijke spoor stadinwaarts onder de derde boog van het spoorwegviacuct aan de Dampoort. Vanuit dit standpunt gezien zwenkt tram 3 linksaf naar de Dampoortbrug. Het rijtuig van lijn 7 zal het spoor rechts onderaan nemen naar de Kasteellaan, richting Sint-Pietersstation. (foto: R. Temmerman - 14 september 1962)
Boven: Een rijtuig van lijn 3 komt uit de Dampoortstraat en begeeft zich op de brug richting Oktrooiplein. Op de achtergrond de huizen van Dok-Zuid en de vier schoorstenen van de elektriciteitscentrale aan de Ham.(foto: E. J. Bouwman - 1963)
Onder: De Dampoortstraat in een winters decor. Drie-asser 347 komt van de Dampoortbrug en rijdt naar de Sint-Jorisbrug toe. Het rijtuig bevindt zich aan het kruispunt met de Jan van Gentstraat links en de Zondernaamstraat rechts.
Boven: Drie-asser 307 heeft de Dampoortstraat verlaten en overschrijdt de Sint-Jorisbrug, door de Gentenaars smalend de Kemelbrug genoemd wegens de sterke helling. (foto: P. de Meyer - 1968)
Onder: Zicht op de overkant van de brug, richting Steendam, links in beeld. Rijtuig 303 heeft Mariakerke als eindbestemming.
Boven: Drie-asser 378 verlaat de halte aan de Sint-Jacobskerk en vervolgt de rit richting Gentbrugge-brug via Steendam. Onderaan in beeld het spoor van lijn 5 naar de Bibliotheekstraat. (foto: E. J. Bouwman - 1963)
Onder: Standplaats van tram 3 aan het koor van de Sint-Jacobskerk, richting centrum. Links van rijtuig 320 het wachthuisje uit het interbellum dat weldra zou verdwijnen. Rechts onderaan de buiten gebruik gestelde wissels van lijn 5, waarvan de sporen naar de Sint-Jacobsnieuwstraat na de stopzetting van de tramexploitatie op 31 mei 1965, reeds zijn opgebroken. (foto: W. Gogaert - 1969)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________