Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (376)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier op eigen bedding op de Hogeweg in Sint-Amandsberg. Het rijtuig komt van de Darsen en rijdt via de Grondwetlaan en de Antwerpsesteenweg naar de Dampoort en het Sint-Pietersstation.
    (foto: E.J. Bouwman - juli 1963)


    345

    ex-accutram 128, type 1 Westinghouse
    in dienst op 7 mei 1930
    behield het oorspronkelijk nummer
    eerste rijtuig uitgerust met rolfilms in juli 1946
    buiten dienst op 11 januari 1974
    afgevoerd naar Chimefer  op 18 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (376a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser is in dienst op lijn 7 en bevindt zich in de Parklaan, tijdens de afdaling naar de Parkplaats en de Clementinalaan, op weg naar het Sint-Pietersstation.
    (foto: R. Temmerman - juli 1963)  


    346

    ex-accutram 164, type Charleroi
    in dienst op 30 juli 1930 als rijtuig 363
    vernummerd in 1948 tot rijtuig 346
    buiten dienst op 18 november 1973 na een zwaar ongeval aan de Begijnhoflaan.
    afgevoerd naar Chimefer  op 16 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent ( 373a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser bevindt zich op de Albertlaan ter hoogte van de brug over de Leie en begeeft zich langs lijn 2 in de richting van het Arsenaal te Gentbrugge.

    340

    ex-accutram 155, type Walker
    in dienst als rijtuig 367 op 27 december 1930
    vernummerd tot 340 in 1948
    buiten dienst na een ongeval op de Blaisantvest op 10 maart 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 18 april 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (377)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen EEN NIEUWE RUBRIEK: OPGELET...WERKEN !!
                                      DEEL I   1967 - 1980

    Toeval of niet, maar net nu de paasvakantie is begonnen gaan wij het uitgebreid over werken hebben, spoorwerken wel te verstaan...
    Die zijn van alle tijden. Tekens van vooruitgang voor de ene, kop van jut voor de andere, omdat die er vooral veel hinder van ondervindt...

    Er is in de voorbije 130 jaar al wat afgedolven in Gent en dan hebben we het hier enkel nog maar over het openbaar vervoer.

    Die zijn in te delen in volgende categorieën:
    - herstellingswerken op het bestaande net;
    - werken in de marge van andere, b.v. als een brug wordt vernieuwd of een tijdelijke omleiding noodzakelijk is;
    - aanleg van nieuwe tracés in vervanging van de oude;
    - uitbreiding van lijnen;
    - opbraak van niet meer benutte sporen...

    Voor vandaag houden we het bij de eerste drie oorzaken en omdat het toch steeds over mensenarbeid gaat waarbij veel fysieke inspanningen te pas komen een typisch plaatje, want ere aan wie ere toekomt... 

    We nemen de draad op in de tweede helft van de jaren zestig, om straks in 1980 te eindigen.

    Speur mee naar sporen...

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (377a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omstreeks 1967 startte de MIVG een golf van spoorwerken. Die hadden ook toen al vooral te maken met een vlottere doorstroming, via een eigen bedding voor de tramrijtuigen als het even kon.
    Eén van die projecten betrof de as Sint-Pietersstation - Bijlokehof (Godshuizenlaan), toen onderdeel van de lijnen 2 en 10.
    Daarbij sneuvelden alle bomen in de Groot-Brittanniëlaan en Albertlaan en de sporen die voorheen aan beide zijden van de dreef liepen werden naar het midden van de rijweg verplaatst.
    Als kers op de taart werd in 1968 de bocht naar de Martelaarslaan aangepast. Die werd iets korter, waardoor het antieke wachthuisje aldaar zonder tram kwam te staan en dan ook gedoemd was uit het straatbeeld te verdwijnen.
    (Foto: de nieuwe spoorbedding aan Bijlokehof in aanleg)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (378)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het andere uiteinde van de spoorwerken bevond zich aan de verbinding Albertlaan - Maria-Hendrikaplaats. De ganse infrastructuur, sporen en wissels in de eerste plaats, moest nieuwe aansluitingen vinden op het ringspoor voor het Sint-Pietersstation en op het tracé van lijn 4 uit de Elisabethlaan.
    (Foto: zicht op de werkzaamheden vanuit de Albertlaan).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (378a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ongeveer in dezelfde periode werd de Kortrijksesteenweg en de Elisabethlaan aangepakt. In beide straten lag voordien het spoor van lijn 4 stadinwaarts langs het rechtervoetpad, dat naar het Sint-Pietersstation in het midden van de rijbaan. Aan het uiteinde van de Kortrijksepoortstraat kwam een tijdelijke overloopwissel. De bedding werd aangelegd waar ze zich thans nog bevindt: in het midden van de rijweg, voorzien van smalle vluchtheuveltjes aan de halteplaatsen.
    (Foto: al die tijd moest het Sint-Pietersstation bereikbaar blijven voor de drukke lijn 4. Naargelang de werken vorderden werd soms op het oude tegenspoor gereden, soms gedeeltelijk op eéén dat pas was aangelegd..)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (379)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een andere netelige kwestie vormde de toestand aan het Van Arteveldeplein (Sint-Annaplein). Na het inleggen van busdiensten op de lijnen 7 en 5, respectievelijk in 1964 en 1965, maakte enkel lijn 2 nog gebruik van het plein, dat dringend moest heringericht worden in het voordeel van koning auto.
    De MIVG had reeds langer plannen om het traject van lijn 2 om te leiden langs de Clarissenstraat - waar zich nog geen sporen bevonden - Frère-Orbanlaan, Graaf van Vlaanderenplein en Vlaanderenstraat tot aan het "Rond Punt" (Lippensplein), om daar aansluiting te vinden met de bestaande sporen naar en van de Kouter.
    In een eerste fase werd een dubbele verbinding gemaakt tussen de Brabantdam (kant Kouter) en de Vlaanderenstraat (kant Zuid) en reden de trams voorlopig via de Zuidstationstraat naar het Sint-Annaplein. Dit geschiedde voor het eerst op 3 september 1969.
    (Foto: aanleg van het verbindingsspoor tussen de Vlaanderenstraat en de Brabantdam - W. Gogaert).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (380)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de Sint-Lievenspoort startten omstreeks 1970 gigantische wegenwerken, met als belangrijkste: de bouw van een nieuwe brug over de Schelde, inclusief trambrug, een tunnel voor de kleine stadsring tussen de Keizervest en de Sint-Lievenslaan en de afrit B 401 op pijlers die tot in het Zuidpark zou leiden.

    (Foto: Drie-asser 368 op het oude spoor van lijn 1 aan de Hundelgemsesteenweg. Uiterst rechts nadert een tijdelijk dubbel spoor de voltooiing, nodig om de werkzaamheden aan de brug en de afrit te kunnen aanvatten.)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (380a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de herfst van 1970 werden op het Maria-Hendrikaplein werken uitgevoerd die in verband stonden met de komst van PCC-rijtuigen op lijn 4 binnen het jaar.
    Voor het Sint-Pietersstation werd een tweede spoor aangelegd. De PCC's maakten daar aanvankelijk gebruik van, terwijl de drie-assers van de lijnen 2 en 10 hun halte hadden op het oude. De aanleg was voltooid op 18 november 1970. 
    (Foto: aanleg van het tweede spoor ter hoogte van het Sint-Pietersstation. - W. Gogaert).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (381)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan het Arsenaal te Gentbrugge werd in 1970-'71 de ringspoorweg opgehoogd en verdween de gelijkgrondse spoorovergang. Daartoe moest een brug op pijlers worden gebouwd, waardoor de overtocht voor de rijtuigen van lijn 20 naar Melle tijdelijk moest worden omgeleid via een nieuw tracé in het midden van de rijweg. Het had zijn oorsprong aan de overloopwissel langs Ledebergse kant en stond in verbinding met het uitwijkspoor aan de overkant.

    (Foto: aanleg van het tijdelijk spoor voor de rijtuigen naar Melle - W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (381a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1971 werd vanaf de Hoveniersstraat de Brusselsesteenweg verbreed en voorzien van een dubbel spoor op eigen bedding in het midden.
    Tegelijk werd de terminus onder de opgehoogde ringspoorweg doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Schooldreef. Op 7 september 1971 bereikten de eerste tramrijtuigen het nieuwe eindpunt.

    (Foto: een drie-asser van lijn 2 rijdt voorlopig nog op de oude bedding langs de huizen. De nieuwe toegang tot de stelplaats wordt aangelegd°.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (382)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot midden 1974 lag de terminus van lijn 1 in de Jozef Vervaenestraat ietwat verloren halverwege de viaduct onder de E 17 en de ringspoorweg.
    Naast Moscouviaduct werd een terrein geëffend en werd er vanaf mei een ringspoor aangelegd. Het werd in gebruik gesteld op 10 juli en deed dienst tot 28 februari 2005.

    (Foto: Het ringspoor aan terminus "Moscou" nadert de voltooiing - F. Coussens - 8 juni 1974).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (382a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste PCC's op lijn 1 tussen "Moscou" en het Van Beverenplein werden ingezet op 2 november 1971. Aanvankelijk reden de nieuwe trams tussen "Medo" en de terminus nog zoals de drie-assers het al die tijd hadden gedaan: op één spoor in eigen bedding langs de huizen van de Ferrerlaan.
    In 1973 werd een dubbel spoor aangelegd tussen de Palinghuizen en het Van Beverenplein.

    (Foto: aanleg van de nieuwe sporen in het gedeelte tussen de Palinghuizen en de Gezondheidstraat, terwijl het oude stadinwaarts nog bereden wordt - F. Coussens - 19 mei 1973).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (383)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het najaar van 1974 kwam in de Korte Meer een einde aan de toestand waarbij het enkel spoor van lijn 4 dat van de Schouwburgstraat en de Kouter kwam de linkerzijde van de straat koos, om dan net voor het kruispunt met de Voldersstraat naar de rechterkant over te gaan.

    (Foto: Links het nog in gebruik zijnde spoor, rechts het nieuwe tracé in aanleg - F. Coussens - november 1974).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (384)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tussen juli en september 1978 werden de sporen vernieuwd in de Eggermontstraat en de Hoveniersstraat in Ledeberg. Maar alles is vergankelijk, want in de lente van 2005 kon een waakzame fotograaf net dezelfde beelden maken, zij het dan dat bij de aanleg toen geen dwarsbalken meer werden gebruikt.

    (Foto: Spoorarbeiders aan het werk in de Eggermontstraat. Het spoor links in beeld leidt naar de terminus "Moscou" - E. De Keukeleire - september 1978).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (385)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 35 (WEEK VAN 15 TOT 21 APRIL 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


         
    Beknopte inventaris
       
    van de drie-assers 301-405
              
    aflevering 7
          reeks 331-361 (deel 3)


    Op de Korenmarkt, in dienst op lijn 1 richting Moscou.
    (foto: J. Deijs - 17 juli 1965)


    347

    ex-accutram 153 type Walker
    in dienst op 13 januari 1931 als rijtuig 369
    vernummerd in 1948 tot 347
    uit dienst op 11 januari 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 23 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (385a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 10 richting Sint-Pietersstation, hier op de Albertlaan voor het rooien van de bomen.
    (foto: E.J. Bouwman - 1964)

    348

    ex-accutram 154, type Walker
    in dienst als rijtuig 366 op 19 december 1930
    in 1948 vernummerd tot 348
    buiten dienst in augustus 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (386)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser komt van de Nederkouter en rijdt op lijn 4 naar de Muidebrug. Links de overloopwissel juist voor de Schouwburgstraat.

    349

    ex-trolleytram 159, type Charleroi
    in dienst op 5 januari 1931 als rijtuig 368
    in 1948 vernummerd tot 349
    buiten dienst na een zware aanrijding in juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (386a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 4 richting Sint-Pietersstation. Het rijtuig komt van de Veldstraat en heeft via het Koophandelsplein de top van de Ketelbrug bereikt.
    (foto: E.J. Bouwman - 1964)



    350

    ex-accutram 155 type Walker
    in dienst op 27december 1930 als rijtuig 367
    in 1948 vernummerd tot 350
    buiten dienst op 29 oktober 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 11 juli 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!