Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (421a)
Prentbriefkaart uit 1913 met zicht op de drie torens vanaf de Sint-Michielshelling. Niet enkel voor het drukke verkeer van gele tramrijtuigen in de Cataloniëstraat is deze opname een kleine studie waardig. Geniet dus van de wandelende heer en de dames op het voetpad van de brug, de schijnbaar ingedommelde koetsier en het wakkere witte paard, de wachtende voetgangers en haastige "overlopers" nabij de Veldstraat en de fraaie "automobiel" naast de Sint-Niklaaskerk...
"...Enige tramreizigers deden een interessant voorstel. Zoals men heeft gemerkt lopen er nu rijtuigen in het geel geschilderd. Het is een proefneming. En bovenaan zijn borden geplaatst in verschillende kleuren, volgens de lijnen die de trams doorlopen. Men zou voortaan geheel de rijtuigen in het blauw, wit, enz. kunnen schilderen, om het onderscheid zo duidelijk mogelijk te maken. De witte zouden dan naar de Sassepoort lopen, de groene langs de Kasteellaan naar Sint-Amandsberg, de blauwe naar het Rabot, de gele naar de Brugsepoort... Als een vreemdeling zou vragen naar de tram voor de Sint-Pietersstatie, zou men hem kunnen zeggen: Neemt de rode. Op die wijze zouden vele mislopen vermeden worden, zo menen zij tenminste..." ("Het Volk" - 13 mei 1907)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 10 REEKS 363-380 (DEEL 2)
De drie-asser doet hier dienst op lijn 3. Het rijtuig bevindt zich op het eindspoor aan de terminus naast de brug over de Schelde te Sint-Amandsberg. Het trampersoneel heeft de nodige voorbereidingen getroffen voor een nieuwe reis naar Mariakerke. (Foto: E.J. Bouwman - 1964)
372
ex-accutram 115, type 1 Westinghouse in dienst op 18 september 1930 als rijtuig 354 vernummerd in 1948 tot 372 kreeg na een botsing met een autobus aan de Vasmarkt op 5 juni 1969 een platform van rijtuig 373 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Het rijtuig, uitgerust met vooruitstekende koplichten, overschrijdt de Vleeshuisbrug en is via het traject van lijn 1 op weg naar het Van Beverenplein. (Foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)
373
ex-accutram 133, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 335 op 17 februari 1930 vernummerd tot 373 in 1948 buiten dienst in juni 1969 afgevoerd naar Chimefer op 25 juni 1970
Het rijtuig komt van de Overpoortstraat en defileert langs het Sint-Pietersplein. De rit op lijn 5 zal verder leiden naar de Sint-Pietersnieuwstraat, de Lammerstraat, het Wilsonplein, Sint-Jacobs en de Muidebrug.(Foto: R. Temmerman - 3 april 1965)
374
ex-accutram 105, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 331 op 13 januari 1930 hernummerd in 1948 tot 374 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Zicht op het kruispunt aan de Heuvelpoort. Rechts drie-asser 375 die van het Sint-Pietersstation komt en via lijn 9 naar de Citadellaan afdaalt. (Foto: R. Temmerman - 16 juli 1963)
375
ex-accutram 101, type 1 Westinghouse in dienst op 8 februari 1930 als rijtuig 334 vernummerd in 1948 tot 375 buiten dienst in 1968 afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969
De drie-asser bevindt zich hier aan de terminus van lijn 3 in Mariakerke. De volgende rit zal gezien de aanwijzing op de rolfilm naar Gentbrugge-brug leiden.(Foto: E.J. Bouwman - 1968)
376
ex-accutram 126, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 333 op 31 januari 1930 in 1948 vernummerd tot 376 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971 de kast werd overgebracht naar Deftinge nabij Geraardsbergen (zie foto bij rubriek 163a)
Ook voor deze opname dient de terminus "Gentbrugge-brug" van lijn 3 als decor. Het gebruik om een plaatje met het lijnnummer aan te brengen op de flanken onder de ramen werd omstreeks die tijd algemeen vervangen door een nieuwe locatie tussen het platform en het eerste zijraam.(Foto: Tj.E. Swierstra - 19 juli 1966)
377
ex-accutram 143, type 2 Westinghouse in dienst als rijtuig 343 op 18 april 1930 in 1948 vernummerd tot 377 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Hier op de Sint-Michielshelling, in dienst op de kortstondig in stand gehouden lijn 37 tussen de Korenmarkt, de Dampoort en Sint-Amandsberg. Het rijtuig behield een ingebouwd koplicht aan de ene zijde en een vooruitstekend aan de andere. (Foto: E.J.Bouwman - 1956)
378
ex-accutram 113, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 338 op 12 maart 1930 vernummerd tot 378 in 1948 buiten dienst op 9 juli 1971 op 19 oktober 1971 rijvaardig geschonken aan Amutra (trammuseum te Schepdaal) thans ondergebracht in een militaire loods in Weelde geheel te restaureren
Zicht op het rijtuig met vooruitstekend koplicht) in de Noordstraat, ter hoogte van de "Duizend Vuren".De drie-asser komt van de Bargiebrug en rijdt langs lijn 3 naar Gentbrugge-brug. (Foto: R. Temmerman - 1968)
379
ex-accutram 107, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 341 op 31 maart 1930 vernummerd tot 379 in 1948 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Het rijtuig is in dienst op lijn 5 en zet koers naar Zwijnaarde. Het traject langs de Normaalschoolstraat en de Zwijnaardsesteenweg is afgelegd en hier wordt de Burggravenlaan gedwarst, ter hoogte van de spoorwegtunnel.(Foto: E.J. Bouwman - 1963)
380
ex-accutram 110, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 340 op 27 maart 1930 in 1948 vernummerd tot 380 buiten dienst gesteld in 1967 naderhand voorzien van een houten opbouw voor het uitvoeren van schilderwerken in de tramloods in december 1968 afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969
HET MARIA-HENDRIKAPLEIN, WAAR OOIT 6 GEËLEKTRIFICEERDE BUURTSPOORLIJNEN HUN TERMINUS HADDEN... (een terugblik in 10 beelden)
De lijnen van de oostgroep (Oostakker, Lochristi en Wetteren) bereikten vanaf 10 februari 1931 het Maria-Hendrikaplein door aan de Sint-Lievenslaan de sporen van stadslijn 9 te volgen naar de Clementinalaan. In een wijde boog voor het "Flandria Palace" en via een wisselspoor werden de beide zijden van de Astridlaan bereikt. De ene werd benut door de lijn naar Wetteren, de andere door deze naar Oostakker of Lochristi. Op het uiteinde van het middenplein (*waar zich thans het "frietkot" bevindt) begonnen in november 1932 de werken voor een gebouwtje dat tegelijk zou dienen tot bureel van de NMVB en schuilplaats voor de reizigers. De reis staduitwaarts verliep langs de Astridlaan (*op dit oorspronkelijk plan nog een onderdeel van de Albertlaan) en een enkel spoor in de Fortlaan, dat aan de grote vijver van het Citadelpark in verbinding kwam met dat van de lijnen 7 en 9, richting Heuvelpoort.
Standaard-motorrijtuig 10060 met aanhangwagen beschrijft de bocht voor het "Flandria Palace". Het tramstel doet dienst op de lijn "O doorstreept": Gent - St.Pieter (!) - Lourdes, het deeltraject naar de keerlus ter hoogte van het Mariaoord op de wijk Slotendries. Onderaan in beeld het spoor van lijn 4 dat van het Maria-Hendrikaplein stadinwaarts naar de Elisabethlaan leidt. (Foto: verzameling P. De Backer - 1952)
De motorrijtuigen 41000 tot en met 41011 werden gebouwd in de periode 1953-'58 door de werkhuizen van de NMVB te Kuregem, als aanvulling van de wagens type "S". In 1954 werden er vijf naar Gent overgebracht. Rijtuig 41008 staat hier naast het wachthuisje van de NMVB aan het begin van de Astridlaan. De volgende afreis heeft Oostakker als bestemming, met aansluiting aan de Dampoort op de lijn naar Lochristi. (Foto: verzameling Paul De Backer)
Deze opname van Standaard-motorwagen 10028 is gerealisserd vanuit ongeveer hetzelfde standpunt als die bij rubriek 427a. Aan het wachthuisje is een bediende druk in de weer met een afgeladen of mee te nemen postzak. Een andere heeft belangstelling voor het werk van de fotograaf. Het rijtuig doet dienst op de lijn naar Wetteren, die tot aan de Dampoort een gemeenschappelijk traject had met deze naar Lochristi en Oostakker. (Foto: verzameling Paul De Backer)
Nogmaals de Astridlaan, nu echter gezien vanaf het Maria-Hendrikaplein. Uiterst rechts een gedeelte van het "Flandria Palace". Dwars over het beeld het enkel spoor van stadslijn 4 naar de Elisabethlaan links. Aan beide zijden van de zuil met elektrisch uurwerk is goed de splitsing te zien van het NMVB-spoor dat van de Clementinalaan komt en het mogelijk maakte dat aan beide zijden van de dreef tramrijtuigen konden aanzetten naar de randgemeenten. We zien een combinatie van een motorrijtuig type 41 000 en een standaard-aanhangwagen na de aankomst aan de terminus. De laatste trams naar Oostakker en Lochristi reden op 28 september 1957, die naar Wetteren op 27 september 1958. (Foto: verzameling P. De Backer - 22 juli 1957)
Voor de lijnen van de westgroep verliep het bereiken van de terminus aan het Maria-Hendrikaplein in drie fasen. De lijn uit Nevele was er op Paaszondag 5 april 1931 het eerst, gevolgd door die uit Zomergem op 3 mei. Wegens een onvoorziene vertraging in de werken aan de Wondelgembrug bereikte de tram uit Evergem pas op 7 augustus het station. Om een lus te kunnen beschrijven aan de westkant van het stationsplein werd van de Albertlaan op enkel spoor afgeweken langs de Prosper Claeysstraat en de Boudewijnstraat (*pijltje)
Motorwagen 10028 stond reeds op een andere opname centraal, hier echter aan de westzijde van het Maria-Hendrikaplein, waar in 1931 drie evenwijdig aangelegde sporen deel uitmaakten van de "tramstatie" tussen de Boudewijnstraat en de Koning Albertlaan. Bestemming: Evergem. De pantograaf links behoort toe aan een rijtuig van de lijn naar Nevele. (Foto: verzameling P. De Backer)
Motorrijtuig 41001 in dienst op de lijn naar Evergem. Op het perron links in beeld neemt de gerenoveerde 9747 een korte pauze alvorens een nieuwe reis naar Nevele aan te vatten. Zowel de buurtlijnen naar Evergem, Zomergem en Nevele als de stadslijnen 2 en 10 hadden een gemeenschappelijk traject langs de Albert-, Groot-Brittannië- en Martelaarslaan. Ter hoogte van de Bernard Spaelaan volgde de lijn naar Nevele de huidige kleine stadsring voorbij Ekkergemkerk tot aan de Drongensesteenweg. De rijtuigen van de beide andere buurtlijnen weken af van stadslijn 2 aan de Coupure Rechts en van lijn 10 aan het Rabot. (Foto: verzameling P. De Backer)
Ook de standaard-motorwagen 10060 verschijnt een tweede maal ten tonele, hier in dienst op de lijn naar Nevele. Een personeelslid maakt van de pauze aan de "tramstatie" op het Maria-Hendrikaplein gebruik om een kleine herstelling uit te voeren aan de pantograaf. (Foto: verzameling P. De Backer)
Een "trein" van de buurtspoorwegen, bestaande uit het gerenoveerde motorrijtuig 9751 en twee aanhangwagens, staat vertrekkensklaar voor een rit naar Nevele. Uiterst links ontwaren we een rijtuig van de lijn naar Evergem, een drie-asser uit de reeks 316-330 die zich rond het Maria-Hendrikaplein begeeft en een autobus van het type "Brossel A 65 DS" uit 1946, wellicht in dienst op de lijn naar Sint-Denijs-Westrem of Deurle. (Foto: verzameling P. De Backer)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________