Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (478)
Een aparte kijk op het Maria-Hendrikaplein rechtover de ingang van het Sint-Pietersstation. PCC 6202, in dienst op lijn 4, ontmoet hier "De haven en de samenvloeiing van Schelde en Leie", een kunstwerk van Paul van Gijzegem, geplaatst in maart 2000. (Foto EDK - 2 november 2005)
Nadat de vernieuwde trambrug aan de Sint-Lievenspoort op 15 oktober 2005 was opengesteld voor de rijtuigen van lijn 4, geschiedde dat vanaf 13 november ook voor de autobussen van "De Lijn", die bovendien aan beide zijden van de Frère-Orbanlaan van de gemengde eigen bedding gebruik kunnen maken.
Boven: PCC 6221 richting Zuid.(Foto EDK - 13 december 2005) Onder: Een bus van lijn 52 naar Bottelare, richting Ledeberg. (Foto EDK - 13 december 2005)
De intussen voltooide infrastructuur aan de halte Maalte, gezien in de richting van "Flanders Expo", met de hermelijnen 6330 en 6320 die halt houden aan de perrons. Rechts bemerken we de schuine overkapping van de voetgangerstunnel onder de Kortrijksesteenweg, in verbinding met het Don Bosco-instituut. (Foto EDK - 25 december 2005)
De levering van de tweede reeks dubbelgelede lagevloertrams "Siemens" , bestaande uit 17 stuks, werd afgerond met de aankomst van rijtuig 6331 op 1 december 2005. Het gloednieuwe exemplaar staat aan het perron van "Flanders Expo" als tweede in rij klaar voor een rit langs lijn 1 naar Wondelgem.(Foto EDK - 25 december 2005)
De site die in de hermelijntrams van de tweede generatie door de fluwelen stem van Sandra Stacius wordt aangekondigd als "Wondelgem - Industrieweg". Uiterst rechts een rijtuig aan het aanvankelijk eindpunt, in gebruik gesteld op 22 februari 1984. Links een tweede dat van Evergem komt en zich naar "Flanders Expo" zal begeven. (Foto EDK - 30 december 2005)
Eind december stonden in de tramloods te Gentbrugge op spoor 14 , zeven PCC-rijtuigen, ontdaan van hun pantograaf en binnenin gedeeltelijk ontmanteld, Het betrof de nummers 28, 36, 37, 38, 43, 50 en 52, alle uit de dienst teruggetrokken in augustus dat jaar. (Foto EDK - 30 december 2005)
AFLEVERING 43 (WEEK VAN 1 TOT 7 JULI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
DEEL I: BEELDEN UIT HET "TWEEDE LEVEN" VAN DE DRIE NOG ACTIEVE DRIE-ASSERS.
328
De drie-asser in de tramtunnel onder de perrons van het Sint-Pietersstation tijdens een bijzondere rit op het Gentse net. De rolfilm, hier in de stand "4 barre" werd gedurig aangepast. De interessantste opnamen zijn uiteraard deze op sites waar in de glorietijd van het rijtuig nog geen sporen lagen. (eigen foto - 24 oktober 2004)
Hetzelfde rijtuig, nu met de rolfilm op "Speciaal", komende van de terminus "Zwijnaardebrug. De opname situeert zich langs de Zwijnaardsesteenweg,ter hoogte van "Café Terminus", tot 31 mei 1965 het eindpunt van lijn 5, enkelsporig en op eigen bedding langs de huizenrij. Niet te verwonderen dat het retro-sfeertje hier een hoogtepunt bereikte... (eigen foto - 24 oktober 2004)
Een contrast om "U" tegen te zeggen... In die dagen was lijn 1 nog niet doorgetrokken tot "Flanders Expo" en dienden de rijtuigen gebruik te maken van de overloopwissel aan de voorlopige terminus "Maalte". Tijdens zo'n spoorwisseling zien we links de oude vertrouwde 328 naast "le dernier cri" van De Lijn: de dubbelgelede lagevloertram 6311, vertrekkensklaar voor een rit naar Evergem. (eigen foto - 24 oktober 2004)
De drie-asser staat hier met gedeeltelijk neergehaalde pantograaf op het verbindingsspoor tussen het Belfort en Klein Turkije en heeft zopas de "balladeuse" 8816 (amper zichtbaar...) aangevoerd, Die zou tijdens de Gentse Feesten tussen het stadhuis en Sint-Jacobs dienst doen als volwaardige paardentram, daarbij gebruik makend van een spoor van de voormalige tramlijn 3, eind november 1969 afgeschaft maar nog steeds aanwezig. (eigen foto - 16 juli 1987)
Alhoewel er bij het in de ingebruikstelling van lijn 22 naar het Dienstencentrum te Gentbrugge op 15 mei 1973 nog drie-assers reden op de lijnen 10 en 20, werden die nooit op deze uitbreiding van het tramnet ingezet, wat dit zeldzaam plaatje opleverde aan de terminus aldaar. Tijdens alweer een rit exclusief voor hobbyisten, links in actie, zien we het rijtuig net voor de afreis. Het is intussen uitgerust met een originele sleepbeugel. Een PCC in normale lijndienst is intussen vertrokken voor een rit naar het Sint-Pietersstation. (eigen foto - 18 oktober 1997)
Een tweede fotografisch document, verwezenlijkt tijdens dezelfde bijzondere rit, in bovenstaande rubriek beschreven. Na heel wat omzwervingen doorheen het centrum werd uiteindelijk de terminus "Evergem-Brielken" bereikt, pas in gebruik sinds maart 1989, dus heel lang nadat de drie-assers uit het stadsbeeld waren verdwenen... Een PCC in dienst op lijn 1 komt net het enkel spoor vervoegen. (eigen foto - 18 oktober 1997)
Alhoewel drie-asser 339 nog steeds bij het rollend materieel wordt gerekend, staat het rijtuig sedert april 2005 op non-actief wegens een verbrande motor en is er voorlopig geen zicht op enige verbetering in die toestand. Na even in het zonnetje gezet te zijn naar aanleiding van de Erfgoeddag op zondag 22 april laatstleden, werd het oudje opnieuw in de loods gestald, hier naast PCC 01, de nieuwe "museumtram"... (eigen foto - 23 mei 2007)
Achiel Ryckaert, de trotse eigenaar van deze drie-asser, renoveerde het rijtuig minutieus en zag ruim tien jaar later zijn ultieme droom verwezenlijkt toen zijn tram mocht deelnemen aan de tweedaagse "Fêtes Gantoises" op de Henegouwse toeristische lijn Anderlues - Lobbes -Thuin. Wat deze opname zo uitzonderlijk maakt is het feit dat aan het kruispunt nabij de stelplaats te Anderlues,het Gentse exemplaar hier poseert naast motorwagen 9888, eigendom van de plaatselijke vereniging "ASVI", ooit in dienst op ondermeer de buurtspoorlijn Gent-Sint-Pieters - Nevele! Wellicht hebben de beide rijtuigen elkaar dus veel eerder ontmoet, maar ze lieten het in elk geval niet merken... (Eigen foto - 11 juli 1987)
De drie-asser was reeds in december 1986 per vrachtwagen naar de stelplaats van Trazegnies overgebracht geworden. Om echter de lijn Anderlues - Thuin te kunnen bereiken diende het rijtuig een nachtelijke rit te maken via het stadsnet van Charleroi. Geen superlatieven genoeg voorhanden om de emoties bij Achiel Ryckaert te beschrijven, toen "zijne 354" op de gevoelige plaat werd vastgelegd in het metrostation "Beaux-Arts"... (eigen foto - 20 juni 1987)
Wat in Henegouwen kon mocht meteen ook op de lijn langsheen de kust.Nog dezelfde maand werd de drie-asser overgebracht naar de stelplaats aan de Nieuwpoortsesteenweg te Oostende, om een eerste maal op te treden tijdens "Trammelant" in De Haan aan Zee. Hier zien we de 354 een jaar later langs de dijk ter hoogte van het Casino te Middelkerke, op weg naar Oostende, komende van Nieuwpoort. Het rijtuig is al die tijd aan de kust gebleven en ook dit jaar worden er weer enkele ritten georganiseerd.
DEEL 2: OPNAMEN VAN WAT IN 2006 HER EN DER OP HET GENTSE TRAMNET TE ZIEN WAS.
Hermelijn 6319 verlaat de Voskenslaan richting tramkoker onder de perrons van het Sint-Pietersstation om zich verder via lijn 1 naar Evergem te begeven. Zicht op de ongeveer twintig trampalen van het nieuwste type die het uitzicht op de vlakte tussen de Sint-Denijslaan en de Voskenslaan op zijn minst gezegd "beïnvloeden" !
Dubbelgelede lagevloertram 6331, de laatste van de tweede bestelling, verlaat de Rabotstraat en zwenkt langs de middeleeuwse torens en de aanpalende flatgebouwen naar het gemeenschappelijk perron voor de lijnen 1 en 4 aan het Griendeplein. Een doorslaggevend voorbeeld van hoe verwezenlijkingen uit verschillende tijdperken zich in één beeld kunnen verenigen...
Onderdeel van een geleid bezoek aan de ateliers van de stelplaats te Gentbrugge. Panorama van werkplaats 1 voor het onderhoud van de Hermelijntrams (sporen 9 en 10).
Een verschijnsel dat zich slechts af en toe eens voordoet en andermaal tot een zeldzame opname aanleiding geeft: Hermelijntram 6318 met de rolfilm in de stand "1 - Evergem" op het uitwijkspoor tussen de bomen van de Begijnhoflaan.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________