Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (604)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze foto, verschenen in januari 1951 in het weekblad "Ons Land", toont ons de AR 235 in dienst op de lijn Wetteren - Zele - Hamme en werd me door een collega hobbyist ter beschikking gesteld.
    Het bijhorend artikel of onderschrift hierbij ontbreekt echter, zodat het raden blijft waarom de tram stilstaat en enkele leden van de plaatselijke bevolking midden de straat poseert.
    Voor de liefhebbers van spoorauto's zal dat echter een zorg wezen... het is en blijft een mooi plaatje...

    10-05-2008, 14:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (605)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tweede document uit het weekblad "Ons Land", nu daterend van 1952.
    Centraal de spoorauto AR 101, in dienst op de landelijke lijn tussen Wetteren en Lokeren.
    De omstandigheden zijn echter dramatisch. Het zwarte pijltje links onderaan de foto toont een met doeken bedekt lichaam van een persoon die bij het dwarsen van de spoorbedding door de tram werd gegrepen en daarbij overleed.

    10-05-2008, 14:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (606)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een derde en laatste illustratie uit "Ons Land".
    Voor de ouderen onder ons is de stormvloed die in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 onze kuststreek en vooral Zzuws-Vlaanderen teisterde een begrip.
    De gevolgen reikten echter tot ver in het binnenland. Hier een zicht op een spoorauto van de buurtlijn Wetteren - Hamme, die nabij Zele wegens de hoge waterstand de dienst moest schorsen.

    (persfoto)

    10-05-2008, 14:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (607)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In september 1937 ontspoorde ter hoogte van een plaatselijke laad- en loskade buiten Aalter de spoorauto 247, die op dat ogenblik de dienst verzekerde tussen de hogergenoemde stad en Eeklo.
    Een ramp op zich kon je het voorval moeilijk noemen. De stoffelijke schade was onbeduidend. Zo te zien ging alle aandacht van trampersoneel, reizigers en toevallige passanten naar de fotograaf van de gazet...

    10-05-2008, 14:40 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (608)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tramkaart van de T.E.G. ("Tramways Electriques de Gand) uit 1939, goed voor 17 ritten in tweede klasse "zonder voorsteden en uitbreiding" (9 op de voorzijde en 8 op de keerzijde) te koop voor 10 frank, geldig tot 16 december, de doorboorde datum.
     
    (persoonlijke verzameling)

    10-05-2008, 14:50 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (609)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kaart uit 1938 ter waarde van 5 frank, geldig voor 7 ritten met een autobus van de T.E.G.. Aan de doorboring te zien dat de geldigheid loopt tot 15 november.
    De trammaatschappij beschikte in die tijd over de stadslijn Sint-Pietersstation - Korenmarkt - Dampoort en verbindingen met Sint-Denijs-Westrem, Sint-Martens-Latem, Afsnee en Deurle.

    (eigen verzameling)

    10-05-2008, 15:03 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (610)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tramkaart van de M.I.V.G. (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Gent 1961-1990), daterend van 1963, geldig tot 15 maart dat jaar. Toenmalige kostprijs: 10 ritten voor 35 frank. Slechts vier maal benut...

    (eigen verzameling)

    10-05-2008, 15:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (611)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fotografisch document uit de Eerste Wereldoorlog. Toen werd vanaf 12 oktober 1914 de stad Gent door de Duitse troepen bezet.
    We zien een tramrijtuig van het type "Expo 13" dat zich in de Prinses Clementinalaan naar De Sterre of de Heuvelpoort begeeft.
    Destijds was de laan aan de overzijde van het "Flandria Palace Hotel" nog niet bebouwd tussen het huidige nummer 173 en het Sint-Pietersstation. Vandaar het ruime zicht op de spoorwegberm en een konvooi goederenwagons.
    Rechts onderaan in handschrift "Gent 20/11/1914 Bahnhof St.Pierre".

    (verzameling A. De Decker)

    10-05-2008, 15:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (612)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op een rijtuig dat nog uitgerust is met het trolleystelsel, tevens behorend tot het "preekstoeltype", met vooruitstekende raambeschutting.
    De tram kruist ter hoogte van het reeds bebouwde gedeelte van de Clementinalaan (tussen het huidig nummer 173 en de hoek met de Kortrijksesteenweg) een peloton marcherende soldaten van het Duitse bezettingsleger. De datum in handschrift vermeldt 27 januari 1915.
     
    (verzameling A. De Decker)
     

    - - wordt vervolgd - -

    10-05-2008, 15:45 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    10-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (613)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gedurende ongeveer drie jaar was u een trouwe bezoeker van mijn blog over het Gentse openbaar vervoer. De meer dan 600 rubriekjes welke in de loop van die tijd hier hun plaats vonden hebben intussen hun tijd gehad.

    Vorig jaar werd in het Belgisch Staatsblad de stichting aangekondigd van de vzw E.T.G. (Erfgoed Tram-bus Gent en Oost-Vlaanderen) die nu actief ijvert voor behoud en restauratie van het historisch belangrijk rollend materieel.

    Uw dienaar maakt als archivaris deel uit van het bestuur en in het kader van onder meer een actief collectiebeleid zijn momenteel reeds stappen gezet voor de renovatie van trolleybus 08 en de gyrobus G-3.

    Uiteindelijk is het de bedoeling binnen enkele jaren historische en toeristische ritten te organiseren en waardevolle objecten tentoon te stellen in een waarachtige "show-room" !!

    Belangstelling? Neem dan even contact op met de maatschappelijke zetel: 9032 Gent, Dikkelindestraat 112-bus 2.

    Mijn publicaties in eigen beheer over het openbaar vervoer in de Gentse regio (trein - tram - bus - trolley) zijn nog steeds verkrijgbaar (zie folder).

    Ten slotte verwijs ik naar de M.I.V.G.-blog waarin Dany bereidwillig recent fotomaterieel overneemt.

    "eriktram".
     

    10-05-2009, 21:36 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!