Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (513)
De buurtspoorwegsectie tussen Gent-"Palinghuizen" en Lovendegem, onderdeel van de lijn naar Zomergem waarvan de Gentse trammaatschappij de vergunninghoudster was, werd samen met de NMVB-lijn naar Lochristi als eerste elektrisch bediend, namelijk vanaf 1 november 1930. De infrastructuurwerken aan het gedeelte tussen Gent-Sint-Pieters en de Palinghuizen enerzijds en Lovendegem - Zomergem anderzijds waren op 3 mei 1931 voltooid. Met ingang van 1 juli 1954 nam de NMVB de exploitatie van de lijn Gent - Zomergem over en werd er gereden met het vertrouwde type motorrijtuigen dat ook op de andere buurtlijnen werd ingezet. De bediening met autobussen op de lijnen E, N en Z begon op 31 mei 1959, waarmee tegelijk een einde kwam aan het NMVB-tramverkeer in de Gentse regio.
(Foto: Zichtop de Palinghuizen tussen de Guislainbrug en de Ferrerlaan. Een motorrijtuig van de lijn "Z" vervoegt de sporen van stadslijn 1, richting centrum. Het spoor langs de Brugsevaart, onderaan rechts in beeld, was toen reeds buiten gebruik - onbekende auteur - 1957)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________