Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
10-09-2007
Op. vervoer in Gent (10)
4 augustus 1971 (Vooruit)
Als een kind van een stuk nieuw speelgoed, zo heeft het merendeel van de Gentenaars gedurende drie weken van zijn glimmende, nieuwe blauwe trams (* PCC's) genoten. Met hun wapperend driekleurig vlammetje en hun vrolijk tingelende schel brachten zij iets feestelijks in de oude, kronkelende straten langs het parcours van lijn 4. De sympathieke blik die ze hun razende maar bijna geruisloze tocht vergezelde, begint nu plaats te maken voor een nuchter en kritisch oog. Zij glijden lang niet meer zo zachtjes over de sporen heen als aanvankelijk en zijn aardig op weg om even stampend en knarsend als hun oudere gele broeders de straatstenen te doen trillen. Het rijcomfort is inderdaad toegenomen, maar er moet worden vastgesteld dat de Gentse tram niet aan alle eisen van een vlot en modern gemeenschappelijk vervoer beantwoordt. Er is slechts één uitgang en dan nog helemaal achteraan. Wanneer men even naar Antwerpen gaat kijken, dan kan men vaststellen dat de tramrijtuigen in het midden ook een deur hebben om uit te stappen. Sommigen zien in gedachten reeds een ochtend voor ogen van de komende septembermaand, omstreeks acht uur aan het Sint-Pietersstation. Wurm je dan maar in een tram waar reeds een negentigtal reizigers van alle slag je voor zijn. Het kan niet anders of je zal ergens in de voorste helft blijven hangen. Moet je er aan de Kortrijksepoort af en je bent geen catcher, dan kan je er pas twee haltes te ver uit... De nieuwe trams zien sommigen die dergelijke kritiek leveren liever op een minder drukke lijn. Graag wagen we ons aan een voorspelling: de MIVG meent het met haar modernisering zo goed dat, wanneer de bladeren van de bomen aan het Sint-Pietersstation beginnen te vergelen en opnieuw de weg naar de onderwijsinrichtingen zal worden ingeslagen, de "blauwen" zich op de spitsuren in razend tempo zullen opvolgen. Meteen zullen de spreekwoordelijke haringen in een ton, samen met de goeie, oude tram, in de folklore stappen. Droom of werkelijkheid? We zullen zien...
PCC O5 in de zomer van 1971. Lijn 4 was reeds "gemoderniseerd", op lijn 1 (Moscou-Van Beverenplein) reden nog tot 1 november drie-assers. (foto Walter Gogaert)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________