Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
27-11-2007
O. vervoer Gent (194a)
Personeel van de luchtlijndienst in actie op de buurtlijn Gent-Zuid Merelbeke, ter hoogte van de wijk "Plataan". In beeld de eerste "automobiel", uitgerust met een houten toren, bekroond met een draaiend platform. (prentkaart uit de jaren twintig)
Een hele reeks vrachtwagens, auto's en bestelwagens maakten deel uit van de baanrijtuigen waarover de maatschappij in de loop der jaren beschikte. Alleen de ladderwagens waren echt typisch voor het trambedrijf. Een hulp bij het weergeven van een inventaris is onderstaand document uit het archief van de toenmalige ETG, daterend van 14 juni 1940:
"...De uitbatingsdirecteur heeft ingevolge het bericht nopens het autoverkeer in het bezette Belgisch gebied, het schepencollege van Gent verzocht, toelating te verlenen om van de volgende negen autorijtuigen gebruik te mogen maken, die voor de uitbating onmisbaar zijn en tevens de nodige benzine te verschaffen, gezien het hier gaat om een openbare dienst van de stad en voor het publiek in 't algemeen:
- auto Buick, persoonlijk rijtuig van afgevaardigde-beheerder Robert Haerens; - auto Dodge, persoonlijk rijtuig van ingenieur-directeur ETG Willy Courtens; - auto Buick van de bestuursdienst; - auto Ford van de wegenhulpdienst; - auto Miesse, ladderwagen van de luchtlijndienst; - auto Pipe, idem; - auto-soldeermachine 1 van de wegendienst; - auto-soldeermachine 2, idem; - auto Fiat, persoonlijk rijtuig van ingenieur Jean Dauby..."
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________