Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (309a)
    Prentkaart met de elektrisch aangedreven twee-asser 9914 in de Kapellestraat te Evergem. Het houten lijnbord bovenaan vermeldt de letter "E" en de beide eindpunten "Gent St.Pieter" en "Evergem". De bestemmingen werden niet langer in het Frans aangeduid.

    Op 25 juli 1928 werd tussen de ETG en de NMVB een overeenkomst afgesloten over de elektrificatie van de buurtlijnen, die bovendien alle hun terminus zouden bekomen aan het Sint-Pietersstation.
    De ETG liet buurttrams toe op sommige lijngedeelten, nieuwe gemeenschappelijke deeltrajecten moesten worden aangelegd met gemeenschappelijke kosten, her en der waren ontdubbelingen noodzakelijk en de NMVB was bereid voor haar rekening enkele ontbrekende verbindingen aan te leggen.
    Volgens de planning moest alles klaar zijn begin 1930. Dat was net iets te hoog gegrepen maar toch konden op 1 november de secties tussen de Palinghuizen en Lovendegem enerzijds en de Dampoort en Lochristi anderzijds met elektrische drijfkracht in gebruik worden gesteld.
    Op 16 december was dat ook het geval tussen de Dampoort en Oostakker. Precies één maand later was het traject Dampoort - Heusden aan de beurt.
    Een nieuwe dienst met elektrische rijtuigen werd vanaf 10 februari 1931 ingericht op de lijnen van Heusden, Lochristi en Oostakker, waarbij de terminus werd verlegd van de Dampoort naar het Maria-Hendrikaplein.
    Nieuwe trams van de lijnen Nevele, Zomergem en Evergem bereikten het Sint-Pietersstation respectievelijk op 5 april, 3 mei en 6 augustus 1931.
    (uitgeverij "Nels" & René Govaert, Evergem)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!