Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (311a)
    We nemen een flinke sprong voorwaarts in de tijd om te belanden in de periode na 1952, toen er al lang geen sprake meer was van twee-assertjes bij de NMVB.
    De prentkaart toont ons de terminus van de elektrische lijn "O" (Gent Sint-Pieter - Oostakker)aan "Oostakkerdorp", de huidige benaming voor de "Gemeenteplaats" of "Dorpplaats" van weleer.

    Rijtuig 9747 heeft na het verlaten van de wijk Slotendries (Lourdes),de lange Gentstraat gevolgd, waarvan het eerste gedeelte thans nog nauwelijks terug te vinden is wegens de bouw van een brug over de aansluiting van de R4 op de Kennedylaan.
    Links van het rijtuig zien we de toegang tot de Gasthuisstraat, waarlangs de stoomtrams en later de spoorauto's aansluiting gaven naar Desteldonk en Zaffelare.
    Het enkel spoor splits zich hier op in een uitwijkspoor links en een kort eindje rechts tot aan het voetpad van de Bredestraat, net lang genoeg om er een tweetal goederenwagons te kunnen plaatsen.
    De tram heeft er zijn langste tijd opzitten. Op het laatst werd wel nog gereden met gloednieuwe rijtuigen die vanaf 1953 door de werkhuizen van de NMVB te Kuregem waren gebouwd. De 41 000, 41 001 en 41 002, 41 008 en 41 009 werden in het Gentse als type "N" ingezet.
    Van de zes lijnen die in 1930-'31 werden geƫlektrificeerd waren die naar Oostakker en Lochristi de eerste die werden vervangen door een autobusdienst. Dit gebeurde vanaf 29 september 1957.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!