Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (361)
AFLEVERING 33 (WEEK VAN 25 TOT 31 MAART 2007) OPNIEUW BESCHIKBAAR !!! ==========================
Drie-asser 331 op lijn 4 in de Veldstraat, op weg nar het Sint-Pietersstation. (Foto: E.J. Bouwman - 1963)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 5 REEKS 331-361 (DEEL 1)
Opgesteld in 1929-1930 uit oude twee-assige rijtuigen waarvan de centrale kast, de motoren en controllers behouden bleven. Nieuwe elektrische uitrusting en wielstellen in 1936, deels in 1948. Tussen 1950 en 1953 geschiedde de modernisatie van de kast, verlichting, signalisatie en verwarming (voor meer details: zie reeks 316-330).
Algemene kenmerken vanaf 1954:
* gebogen onderstel; * elektromagnetische remblokken (patins); * plat dak met weerstanden voor de afkoeling; * deuren en vensters op ongelijke hoogte bij 331-345, op gelijke hoogte bij 346-361; * blauwe middenband op ongelijke hoogte; * ingebouwde koplampen op de voorpanelen; * lengte ongeveer 11,38 m, breedte 2,01 m; * controllers TCM 80 met veelvuldige plots (trams met grote capaciteit).
331
ex-accutram 167 type Charleroi ex-drie-asser 374, vernummerd in 1948 tot 331 in dienst op 21 mei 1929 buiten dienst op 11 januari 1974 afgevoerd naar Chimefer op 29 januari 1974
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________