Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (469)
    Aflevering 42 (WEEK VAN 17 TOT 23 JUNI 2007) opnieuw beschikbaar !!!
    ==========================



    HET GEBEURDE IN JUNI...XXX JAREN GELEDEN



    "Aankomst van den stoomtram" in de dorpskern van Moerzeke. De lijn was een aftakking van deze tussen Wetteren, Hamme en Antwerpen "Vlaamsch Hoofd),  7 km lang, met als eindpunt Baasrode-Veer. 

    **
    Een Koninklijk Besluit van 24 juni 1885 kondigde de oprichting aan van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Die stelde zich de aanleg van 'buurtijzerenwegen' tot doel, die de bevoorrading van de steden met de voortbrengselen uit de landelijke gebieden moest verbeteren, in aansluiting met de reeds bestaande 'ijzeren wegen'.
    Tijdens de Internationale Tentoonstelling te Antwerpen werd langs de Zuiderlaan een wedstrijd gehouden met verschillende types van stoomlocomotieven voor dergelijke lijnen. Een einddiploma werd in 1886 uitgereikt aan Les Métallurgiques de Tubize.

    ** Op 14 juni 1898 begonnen de werken voor het plaatsen van de sporen voor de nieuwe, elektrische tramlijn tussen de Statieplaats (* Gent-Zuid) en de Lammerstraat tot aan de Sint-Pietersnieuwstraat. De kasseien werden uitgebroken en een twintigtal werklieden verlegden de gasleidingen of waren aan het delven voor het gieten van een laag beton, waarop even later de sporen zouden geplaatst worden.

    ** Op 1 juni 1899 werd in het Citadelpark de Provinciale Tentoonstelling geopend, die zou lopen tot 3 oktober. De trammaatschappij legde een bijzondere baan van 500 meter lengte aan die binnen de omheining het park moest doorlopen, vanaf de hoofdingang aan de Leopoldlaan tot aan de normaalschool aan de Heuvelpoort.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!