50.000 bestuurders geflitst na één maand trajectcontrole
Toch blijft de vraag hoe het komt dat zulke systemen om de burger te laten betalen van de eerste keer werken, terwijl andere systemen voor justitie, fiscus, DIV, enz... miljoenen kost en na 10 jaar nog steeds niet werken.
Crimineel... de automobilist uitzuigen in de naam van verkeersveiligheid maar echte criminelen vangen ... ho maar men zou eens een vinger kunnen uitsteken of voor racist uitgemaakt worden, dat kunnen we niet doen ... . . Stop die verkeers onzin !!
De drie nieuwe trajectcontrolesystemen die op 22 maart in gebruik genomen werden op de E40 en de E17, hebben na één maand al meer dan 50.000 bestuurders geflitst. Dat meldt hoofdcommissaris Michel Van Butseele van de Oost-Vlaamse wegpolitie.
Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten gemeten. Begin juni 2012 werd het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits huldigde op 22 maart drie nieuwe systemen langs de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere (7,4 kilometer) in beide rijrichtingen en op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen (1,9 kilometer).
Via de trajectcontrolesystemen op de drie nieuwe plaatsen werden tussen 22 maart om 8 uur en 22 april om 8 uur in het totaal 50.207 bestuurders betrapt. Op de E40 richting Brussel gaat het om 21.244 snelheidsovertredingen, en in de richting van de kust om 18.772 snelheidsovertredingen. Op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen werden 10.191 automobilisten geflitst.
"Uit de cijfers van de vaststellingen blijkt dat het aantal overtredingen tijdens de werkdagen duidelijk afneemt, terwijl de vaststellingen tijdens de weekends ongewijzigd hoog blijven. De weggebruiker die deze wegen gebruikt voor het woon-werkverkeer past dus duidelijk zijn rijstijl aan", zegt hoofdcommissaris Michel Van Butseele.
|