Producent Fyra eist afname 19 treinen door spoorwegen
Begrijp niet dat men brol gaat kopen in Italie terwijl men in Belgie (Bombardier Brugge) degelijke treinstellen maakt. Blijkbaar zijn de Belgische maffiosi goed bevriend met de Italiaanse en dit ten koste van de eigen werkgelegenheid
Mochten al die miljoenen "missers" van de Politiekers opgeteld worden klopt hun "begroting " van hier tot aan Timboektoe
![](http://static1.hln.be/static/photo/2013/14/5/2/20130614185312/media_xll_5912282.jpg)
Fyrabouwer AnsaldoBreda eist dat de Belgische en Nederlandse spoorwegen alsnog in totaal 19 Fyratreinen afnemen. Het Italiaanse bedrijf zal de NS en de NMBS in dat verband voor de rechter in Breda slepen. Dat hebben advocaat Hans de Savornin Lohman en Stein van Thiel bevestigd. Het kort geding dient op vrijdag 28 juni om 10.00 uur.
Volgens De Savornin Lohman zijn voor de levering afspraken gemaakt, maar komen de NS (16 treinen) en de NMBS (3 treinen) die contractuele verplichtingen niet na. Na een reeks van incidenten besloot eind mei eerst de NMBS en kort daarop de Nederlandse Spoorwegen te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.
Mankementen Beide spoorwegmaatschappijen claimen dat de V250 kampt met allerlei technische mankementen. Bovendien vinden de spoorbedrijven dat AnsaldoBreda geen zicht heeft geboden op oplossingen. De NS wil geen nadere mededelingen doen om haar positie "maximaal te beschermen", zegt een woordvoerder. De NMBS was niet bereikbaar voor commentaar.
De Nederlandse en Belgische bedrijven bestelden in 2004 al de eerste V250's, die in 2007 in gebruik zouden worden genomen. In 2009 gingen gehuurde locomotieven voor intercityrijtuigen al onder de naam Fyra rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Wegens vertragingen legde de NS in 2010 een claim van 60 miljoen euro neer bij de fabrikant. Het duurde tot 2012 voor de treinen commercieel in gebruik konden worden genomen.
Kostenplaatje NS heeft tot nu toe 120 miljoen euro aan 9 treinen uitgegeven en nog eens 80 miljoen is vastgelegd in een bankgarantie. "De betalingen gaan in tranches. Een trein kost ongeveer 20 miljoen euro. Sommige zijn volledig betaald, andere voor een gedeelte", legt een woordvoerder van de NS uit.
Het enige dat hij nu kwijt wil over de kwestie is dat de NS "haar in- en externe juridische experts opdracht heeft gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden". De NS wil geen nadere mededelingen doen, om haar positie "maximaal te beschermen", zegt een woordvoerder. Ook bij de NMBS wou de woordvoerder geen commentaar kwijt nu de juridische procedures lopen.
|