"Kennedytunnel niet geschikt voor vrachtwagens"
Makkelijk om alles weer op de camions te steken, maar persoonlijk vind ik het daar één van de, zo niet HET gevaarlijkste knooppunt van België. Op 500 meter komen daar Linkeroever, de E17 en de E34 bij elkaar, waarbij er zeer veel vrachtverkeer komende van de E34 gedwongen wordt om via het linkervak in te voegen, het middenste vak over te steken om rechts te kunnen gaan rijden. 50 meter afstand proberen houden? Daar zullen zo'n 7 auto's zich tussen wringen!
Los van die ongelukken vind ik die dynamische borden rond antwerpen ook geen steek houden. Ik vraag me echt af hoe die gecontroleerd worden. Dan mag je 70 rijden en sta je in de file. Of er wordt een file aangekondigd en er is niks te zien. Of ze gaan van 50 naar 70 en terug naar 50 zonder enige reden. Amateurisme ten top en inderdaad een gevaar voor het wegverkeer
![](http://static2.hln.be/static/photo/2013/15/14/1/20130821135528/media_xll_6070306.jpg)
De Kennedytunnel in Antwerpen is niet geschikt is voor vrachtverkeer." Dat zegt Maarten Matienko van VAB in Gazet Van Antwerpen na het ongeval dat daar gisteren twee mensenlevens eiste. "Slechts twee op de tien vrachtwagenchauffeurs respecteren er een veilige tussenafstand van 50 meter", aldus Matienko.
In bijna vier uur tijd zijn er gisteren op de E17 twee ongevallen met dodelijke afloop. Vlak bij de Kennedytunnel reed een vrachtwagen rond half tien in op voorliggers. Daarbij kwam een 75-jarige chauffeur om het leven. In de monsterfile die daarop ontstond, vond opnieuw een ongeval plaats. Een 22-jarige jongeman uit Lokeren reed in op een aanschuivende vrachtwagen. Ook hij kwam om het leven.
Dat alle ellende voor de zoveelste keer in de Kennedytunnel begon, is geen toeval. "De duik naar de tunnel en de snelheidsbeperking zorgen ervoor dat veel bestuurders beginnen te bumperkleven. Zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs maken zich daar schuldig aan - al gaan volgeladen vrachtwagens daar misschien nog net iets verder in omdat ze zo weinig mogelijk snelheid willen verliezen omdat de weg enkele honderden meter verderop lichtjes klimt en het anders te lang duurt om weer op snelheid te komen", zegt Danny Smagghe van Touring in Het Laatste Nieuws.
Een analyse die gedeeld wordt door Maarten Matienko van VAB. "De plotse snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur zorgt ervoor dat bestuurders ter hoogte van de flitspalen bruusk afremmen. Dat vergroot het risico op ongevallen. Een trajectcontrole waarbij de vertraging vroeger ingevoerd wordt, voor de risicozone, zou het risico net verlagen", aldus Matienko.
|