Niet naar buitenlands nummer bellen als je sms van onbekende krijgt
![Niet naar buitenlands nummer bellen als je sms van onbekende krijgt](http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/201401071803-1_niet-naar-buitenlands-nummer-bellen-als-je-sms-van-onbekende-krijgt.jpg)
De drie grote gsm-operatoren, Belgacom, Mobistar en Base Company, informeren hun klanten momenteel massaal via de sociale media zoals Facebook en Twitter om zeker niet te reageren, wanneer hun klanten een sms uit het buitenland toegezonden krijgt met de vraag om een bepaald nummer in het buitenland te bellen. Het gaat om een vorm van oplichting. Dat blijkt dinsdag uit een rondvraag van Belga bij de drie belangrijkste telecomoperatoren.
"Het is een verschijnsel dat sinds enkele jaren regelmatig de kop opsteekt", zegt Sophie Bockaert van Base Company. "Onze Risk and Fraud-afdeling volgt de situatie op de voet en blokkeert systematisch de verdachte nummers."
Het gaat om telefoonnummers in exotische plaatsen. De laatste dagen gaat het vooral om boodschappen in het Frans die de abonnee vragen om naar een buitenlands nummer te bellen, maar er zijn ook boodschappen in andere talen, bijvoorbeeld in het Engels, gesignaleerd. De sms'en worden blijkbaar via een computerprogramma massaal gegenereerd en de Belgische gsm-operatoren kunnen alleen achteraf reageren.
"Als onze klant de klantendienst contacteert, kan hij het nummer doorgeven en dan wordt dat meteen geblokkeerd", zegt Patti Verdoodt van Mobistar. Frederique Verbiest van Belgacom zegt dat een scanning-systeem kan vaststellen dat klanten massaal bestookt worden met sms'en vanuit een bepaald nummer, en ook bij hen wordt dat nummer meteen geblokkeerd. De klanten van Belgacom, Mobistar en Base Company kunnen gratis terecht bij de klantendiensten om informatie te krijgen of door te geven over deze vorm van oplichting.
De gsm-operatoren hopen dat deze fraude "opdroogt" naarmate de klanten gehoor geven aan hun oproep om niet te bellen naar de nummers. "Maar deze oplichters zijn zo creatief dat ze het na enige tijd vanop een ander nummer of vanuit een ander land opnieuw proberen", zegt Sophie Bockaert.
|