Schip vangt signaal op met zelfde frequentie als zwarte doos
Weinig geloofwaardig. Is gewoon een bericht om de families "aan de draai te houden".
Maak je geen illusies, dit vliegtuig zal volgens mij nooit gevonden worden. Het gebied waar het 'kan' liggen is zo uitgestrekt en de oceaanbodem zo diep... het is letterlijk zoeken naar de speld in de hooiberg.
![Schip vangt signaal op met zelfde frequentie als zwarte doos](http://static1.hln.be/static/photo/2014/7/6/6/20140405145730/media_xll_6635871.jpg)
Het Chinese schip Haixun 01 heeft een pulserend signaal opgevangen met een frequentie van 37,5 kHz per seconde. Die frequentie wordt standaard gebruikt voor de onderwaterbakens van zwarte dozen, die de vluchtdata - bestaande uit een vluchtdatarecorder en een cockpitstemrecorder - bevatten. Het is echter afwachten of het signaal ook effectief afkomstig is van vlucht MH 370. Dat meldt het Chinese nieuwsagentschap Xinhua.
![](http://static0.hln.be/static/photo/2014/6/3/1/20140405143344/media_l_6635851.jpg)
Het signaal werd opgevangen in de zuidelijke Indische Oceaan, op zo'n 25 graden zuiderbreedte en 101 graden oosterlengte. Voorlopig is er echter nog niets dat erop wijst dat het signaal afkomstig is van het verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines, dat bijna een maand geleden van de radar ging. Er worden immers wel meer signalen over dezelfde golflengte gestuurd
![](http://static0.hln.be/static/photo/2014/17/16/1/20140405145655/media_l_6635881.jpg)
De zoektocht naar MH 370 zit in een cruciale fase. De zwarte dozen van de Boeing 777 blijven nog maar enkele dagen sinalen uitzenden, daarna zijn de batterijen leeg en kunnen ze enkel nog visueel geïdentificeerd worden. Vermoedelijk zal dat het geval zijn op 7 april.
Onder water De zoektocht naar het verdwenen passagiersvliegtuig van Malaysia Airlines gaat vanaf deze week ook onder water verder. Een Australisch en een Brits marineschip speuren met speciale apparatuur onder het oceaanoppervlak van de Indische oceaan naar de zwarte dozen van de al weken vermiste Boeing 777.
De zoekploegen hebben hun hoop gevestigd op het traceren van het zogeheten 'pingsignaal' van de vluchtrecorders. Het vliegtuig is in de eenzame en uitgestrekte uithoek van de oceaan anders haast onvindbaar.
Plek aangepast De plek van de zoekactie werd vorige week aangepast nadat uit een analyse bleek dat het toestel waarschijnlijk sneller heeft gevlogen dan eerder werd gedacht en daardoor eerder door zijn brandstof heen was.
Eerder werd gezocht in een gebied op zo'n 2.500 kilometer ten zuidwesten van de Australische stad Perth. Inmiddels wordt op zo'n 1.100 kilometer ten noordoosten van dit gebied gespeurd naar brokstukken.
|