CD&V en N-VA ergeren zich aan elkaar bij Vlaamse formatie
![](http://static3.demorgen.be/static/photo/2014/16/8/10/20140708155540/media_xl_6886300.jpg)
De onderhandelingen tussen CD&V en N-VA over de vorming van een nieuwe Vlaamse regering verlopen stroef. Het is volgens persagentschap Belga nog te vroeg om van een crisette te spreken, maar de wederzijdse ergernissen en frustraties borrelen steeds meer naar de oppervlakte.
In N-VA-kringen is er ongenoegen over de "vertragingen" bij CD&V, terwijl de Vlaamse christendemocraten het moeilijk hebben met de onderhandelingshouding en de "ondoordachte besparingsvoorstellen" uit N-VA-hoek.
Tijdens de eerste drie weken van de onderhandelingen tussen N-VA en CD&V heerste er grote discretie en verliepen de gesprekken "in een goede sfeer". Maar sinds de onderhandelingen vorige week in de fase van de knopen en budgettaire keuzes zijn beland, lijkt er zand in de machine gekomen.
"Wie gedacht had dat dit een regeringsvorming zou zijn zoals alle anderen, heeft zich vergist. Vergeet niet dat er met de nieuwe bevoegdheden zoals de kinderbijslag en de woonbonus heel wat belangrijke zaken moeten uitgeklaard worden", zegt een CD&V-bron.
Ongenoegen over traag tempo Nu het stilaan om de knikkers gaat, borrelen links en rechts wat spanningen op. Zo leeft er in N-VA-kringen meer en meer ongenoegen over het trage tempo van de onderhandelingen. "Voor ons mag het best wat sneller gaan", klinkt het
![](http://static1.demorgen.be/static/photo/2014/0/15/6/20140708163350/media_l_6886341.jpg)
Bij CD&V worden die 'vertragingsmaneuvers' ontkend. Ook berichten dat CD&V intern zou worstelen met de toekomstplannen van Kris Peeters, worden tegengesproken. Bij de christendemocraten groeit er dan weer kritiek op de houding en de besparingsvoorstellen van N-VA. "Ze denken dat ze als grootste partij ook alle punten kunnen binnenhalen, maar zo werkt het niet", zegt een CD&V'er. "Wij hebben geen zin om zomaar het aanhangwagentje te zijn", zegt een andere CD&V-bron. Besparingen onvoldoende doordacht Bij CD&V leeft tegelijk het aanvoelen dat de N-VA-voorstellen over besparingen op het overheidsapparaat "onvoldoende doordacht" zijn. "Kijk naar de koepels in het onderwijs of de provincies. Ze willen daar zwaar in snoeien of afschaffen zonder duidelijk te zijn over wat er in de plaats komt of wie die taken dan moet overnemen. In de plaats van de provincies stellen ze voor om naar 23 regiogebieden te gaan. Maar welke taken gaan die gebieden dan krijgen? En als het gaat om dezelfde taken, kan je dan wel spreken van een sanering?", zegt een CD&V'er.
Een andere CD&V'er voegt daaraan toe: "De afschaffing van de provincies, is dat nu echt de grootste prioriteit voor Vlaanderen? Bovendien kan een afschaffing ten vroegste ingaan vanaf 2018, dus de komende vier jaar levert het sowieso geen besparing op".
Verschillende CD&V'ers vragen zich ook luidop af wat het "grote verhaal" is van N-VA. "Eerdere regeringen hadden altijd een overkoepelend verhaal. Denk aan de Kleurennota (onder minister-president Patrick Dewael, red.) of Vlaanderen in Actie van de vorige twee regeringen. Naar het grote verhaal van de N-VA is het nog een beetje gissen".
"Mislukking valt niet uit te sluiten" Verschillende bronnen uit beide kampen wijzen erop dat regeringsonderhandelingen - zeker als ze de eindfase naderen - automatisch gepaard gaan met wat spanningen. De meeste insiders gaan er dan ook van uit dat de voormalige kartelpartners wel tot een akkoord zullen komen. Al zijn er ook dissonante stemmen. Zo laat een CD&V-bron optekenen: "Ik ben toch redelijk pessimistisch. Als er de komende anderhalve week geen doorbraak komt, sluit ik een mislukking niet uit". "Als er echt geen vergelijk wordt gevonden, is het natuurlijk niet uitgesloten dat een nieuwe formule moet gezocht worden. Maar daarvoor is het nog veel te vroeg. Ik zie er ons nog wel uitgeraken", vult een andere CD&V'er aan.
Intussen is het onduidelijk wanneer en waar de centrale werkgroep met de hoofdonderhandelaars opnieuw vergadert. Wel zijn gisteren/maandag en vandaag/dinsdag opnieuw een aantal technische werkgroepen samen gekomen.
|