Autogebruik daalt met gemiddeld 5,5 procent bij proefproject kilometerheffing
De circa 1.000 deelnemers aan het proefproject rekeningrijden voor personenwagens hebben gemiddeld 5,5 procent minder autokilometers afgelegd. Dat schrijft Le Soir vandaag. De cijfers komen uit een voorlopig rapport over het proefproject. De drie betrokken gewesten buigen zich later deze maand over de definitieve cijfers.
"Het gaat om een tussentijds rapport. We wachten op het eindrapport. Dat verwachten we later deze maand", klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Tussen februari en midden april hebben zo'n 1.000 mensen deelgenomen aan het proefproject voor de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Dat project vond plaats in de Brusselse GEN-zone (zone van het Gewestelijk ExpresNet). Met het proefproject wilden de drie gewesten het mobiliteitssturend effect van zo'n heffing onderzoeken.
8 procent in stedelijk gebied Uit de voorlopige resultaten, die Le Soir kon inkijken, blijkt dat de deelnemers wel degelijk hun rijgedrag aanpassen. Ze rijden minder, gaan op zoek naar alternatieven of passen het tijdstip van hun autorit aan. Gemiddeld daalt het aantal afgelegde autokilometers met 5,5 procent. In stedelijk gebied, waar het tarief hoger ligt, gaat het om 8 procent. Dat cijfer zou volgens een betrokkene nog een onderschatting zijn omdat de deelnemers aan het project betalen met virtueel geld en niet met eigen geld. Nog uit het voorlopig rapport blijkt dat het verkeer tijdens de spitsuren met 3,6 procent is gedaald.
Voorts blijkt dat de deelnemers op zoek gaan naar alternatieven voor hun autogebruik. Zo gaan ze de auto vaak combineren met andere vervoersmodi. De deelnemers verplaatsen zich ook vaker te voet of met de fiets. Ook opvallend: mensen wijzigen hun koopgedrag en kiezen bijvoorbeeld sneller voor handelszaken in de buurt.
Het kabinet van ontslagnemend minister van Mobiliteit Hilde Crevits geeft voorlopig geen commentaar op de cijfers. Men wacht liever op het eindrapport. Dat wordt later deze maand verwacht.
Er circuleert de datum van vrijdag 18 juli. De kans is groot dat het definitieve rapport op die manier samenloopt met de regeringsvormingen op Waals, Brussels en Vlaams vlak. Het is ook de vraag of de drie gewesten de resultaten zullen valideren. Er werden in het verleden al vraagtekens geplaatst bij de representativiteit van het project. Zo stelde mobiliteitsorganisatie VAB ernstige vragen bij het gebrek aan wetenschappelijke onderbouw van het project. Bovendien kantte cdH-voorzitter Benoît Lutgen zich in februari nog tegen de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens.
|