Rekeningrijden in heel Europa op komst
WIJ BETALEN AL GENOEG VUILE DIEVEN
Alle Europese landen zullen een kilometerheffing moeten invoeren. De Europese Commissie wil zo de uitstoot van schadelijke gassen doen afnemen.
Dat staat in een strategisch document dat de Europese Commissie deze zomer aan het Europees Parlement heeft overgemaakt. ‘Een dergelijke belasting strookt beter met het beginsel dat de vervuiler of de gebruiker betaalt’, zo staat er letterlijk in het rapport.
Het plan voor het terugdringen van de uitstoot van het verkeer omvat meer dan alleen het rekeningrijden, maar het is wel de meest opmerkelijke passage. Het gaat wel nog niet om een definitief uitgewerkte maatregel. Een dergelijk document van de Commissie dient om het debat op gang te brengen, maar geeft wel al aan wat de Commissie zelf voor ogen heeft.
Er zijn al langer richtlijnen voor het vrachtwagenvervoer, maar nu is er sprake van uitbreiding naar bussen, bestelwagens en ook personenwagens. Ook die zouden dus ‘per daadwerkelijk gereden kilometer’ belasting moeten betalen. De heffing moet er komen naast de bestaande belastingen op brandstof.
De maatregel ligt erg gevoelig. In landen als Nederland is er felle weerstand tegen het rekeningrijden. De Commissie wil de weerstand alvast deels counteren door te streven naar eengemaakte systemen, die overal in Europa werken, en zo de kosten drukken.
België
In België is de kilometerheffing lang taboe geweest, maar het staat ondertussen wel op de politieke agenda. Zowel Vlaams minister-president Geert Bourgeois, minister van mobiliteit Ben Weyts en minister van Klimaat Joke Schauvlieghe nemen het op voor het rekeningrijden. Ook de oppositie zit op die lijn.
|