'IJzeren Rijn is weggegooid geld'

|
De Waalse regering kant zich in een advies aan de Nederlandse provincie Limburg vierkant tegen de heropening van de IJzeren Rijn.
|
Investeren in de historische treinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is volgens de Waalse regering "weggegooid geld". De regering Di Rupo vreest dat de IJzeren Rijn trafiek gaat afsnoepen van de Montzenlijn (Antwerpen-Hasselt-Visé-Montzen-Aken) die in het Luikse een aantal arbeidsplaatsen oplevert.
Met verbijstering heb ik dit gelezen , dit is het summum van solidariteit in één richting, Wallonië krijgt elk jaar meer dan 12 miljard euro van Vlaanderen en als dank hiervoor wordt Vlaanderen weer eens gedwarsboomd, weer eens voor schut gezet.
Voor de verdere Vlaamse en Antwerpse economische expansie is de onmiddellijke realisatie van het hele traject van de IJzeren Rijn en de daarmee samenhangende heropening van lijn 18 een dringende noodzaak. Dit is van levensnoodzakelijk belang voor de Antwerpse haven.
Sinds april 2007 rijden er acht tot tien keer per week treinen over een gedeelte van de IJzeren Rijn tot Roermond,. voorlopig gaat het treinverkeer dan via een omweg naar het Ruhrgebied wat zes uur extra betekent. Over het stukje van 7 km tussen Roermond en Duitsland is grote discussie tussen België en Nederland, omdat het door een natuurgebied loopt. En nu heeft Nederlands-Limburg een stevige bondgenoot gevonden in het verzet tegen de IJzeren Rijn" en de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings juicht de Waalse bezwaren toe.
Dit is een echte schande, dit is economische broodroof, dit is nogmaals de bevestiging dat België en Wallonië een hinderpaal zijn voor de verdere economische ontwikkeling van Vlaanderen.
Er is maar één alternatief : EEN ONAFHANKELIJK VLAANDEREN
|