Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
17-06-2010
DAG 11: HELMBRECHTS - OSTHEIM VOR DER RÃHN - 142 KM.
DAG 11: HELMBRECHTS - OSTHEIM VOR DER RÔHN - 142 KM.
Het afscheid van de uitbaters van ons hotel in Helmbrechts is erg vriendelijk, we waren dan ook in een volks, familiehotel. Geen overdreven luxe, maar erg gemoedelijk en lekker eten. We staan al na 1 km voor wegenwerken, met de nodige omleiding. Dat zal vandaag zowel ons, als Wim nog een paar keer overkomen. Zowat halfweg onze rit, is men met wel zéér veel en uitgebreide nieuwe wegen bezig. Voor ons als fietsers is er via onze gps nog 1 doorgang te vinden, voor Wim is er een omleiding van meer dan 40 km. Na 15 km zien we bij het opdraaien van een weg, een onheilsboodschap staan "OPGEPAST VEEL KORTE BOCHTEN EN EEN HELLING VAN 19 %". Gelukkig voor ons blijkt dat een beetje verder bergaf te zijn. We zijn dan in de buurt van mooie hotels en skiliften en dan kan je zoiets verwachten. Wat verderop worden we beloond met een mooie fietspad langs een rivier, het is soms wel moeilijk om de overgangen te vinden. Wat later krijgen we nog een beklimming van 2,5 KM te verwerken met een gemiddeld stijgingspercentage van 20 %, de afdaling is iets korter en in de bochten ligt de helling wel tot 20 %. Voor de rest van de rit rijden we meestal over eerder zacht, glooiende wegen met slechts af en toe even een korte, nijdige klim of afdaling. De wegen zijn bijna over de hele rit in vrij goede staat. Na al die omleidingen moet Wim wel erg ver doorrrijden om terug op onze route te komen, we eten dus wat later en iets verder dan gepland, maar wel mooi in de zon en uit de forse wind die we ook vandaag weer bijna altijd in de rug voelen. Om 15.45 u komen we aan bij het mooie, rustig gelegen hotel, helemaal op de rand van het stadje, zowat op het hoogste punt van Ostheim. In alle richtingen rond het hotel een prachtig uitzicht.
Wij zaten al met z'n allen om 7.15u in het salon van de lobby te wachten om uiteindelijk om 7.30u te ontbijten. Het ontbijtbuffet was deze keer wel heel erg uitgebreid, maar vooral het spek met eieren heeft ons prima gesmaakt. Overvloeding ontbijten durfden de meesten niet, want er stond een zware rit op het programma. De eerste 10 km viel dat nog wel mee, maar verderop kregen we een aantal serieuze hellingen te verwerken. Stroken van 3 tot 4 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 10 % waren vandaag geen zeldzaamheid. We zagen meermaals de gekende driehoek met de melding dat we moesten klimmen tegen 11, 12 of 13 %. Nest blijkt de berggeit van het gezelschap te zijn, hij bekijkt zijn routekaartjes en fietst met 1 hand of zelfs zonder handen aan het stuur, op stroken waar de meesten onder ons alles uit de kast moeten halen. Dat ons Joske een vrij goede klimmer was, dat wisten reeds van vorig jaar, maar vandaag doen DJ Dré en REDBULL Jos aardig mee. Wim had vandaag heel veel last van wegenwerken en de daarbij horende omleidingen. Al bij al zijn we vrij vlot en goed op tijd om 15.3O u in Helmbrechts toegekomen, zodat we nog een aardig stukje WK-voetbal en de aankomst van de rit in de Ronde van Zwitserland hebben kunnen volgen op tv. Vanavond zien we op groot scherm de westrijd Zuid-Afrika tegen Uruguay.
PS. enkele nieuwe fotos te vinden in het fotoalbum.
Gisteren zijn wij gaan eten in hetzelfde hotel als zondag, nu was het maar aan de povere kant(echt Tjechische tafel), maar we hadden wel ons buikje vol. Bij het verlaten van Praag, hebben we vandaag geen enkel probleem, de gps loodst ons perfekt de stad uit. Er zijn op nogal wat plaatsen wegenwerken, de wegen zijn niet echt slecht, maar het is wel oppassen geblazen. Soms zijn er echt diepe putten in de weg. De Nest zorgt voor vandaag voor de 4e lekke band. Op een gezamelijk totaal van ongeveer 8.000 km (1OOO km per man) is dat echt nog niet veel. De grafiek van het parcour heeft ons echt veel verrast, sommige beklimmingen waren iets zwaarder dan verwacht. Van die stramme benen van gisteren was vooral bij de grootste klagers, weinig of niets te merken. Jef, de jarige van vorig weekend, had vandaag een prima dag (en Jos B, z'n redbull gaan morgen verstoppen). We logeren vandaag in een luxe, wellness hotel dat deel uitmaakt van een groot komplex met allerlei sportakkomodaties en alles erop en eraan (sauna, massage...).
De verjaardag van Jef hebben vrij uitbundig gevierd. Sommigen als iets langer dan de anderen, maar iedereen lag nog op een fatsoenlijk uur (ruim voor 12.00u) in bed. Vandaag zijn we na een zeer, erg , ruim ontbijtbuffet de stad en dan vooral de oude stad ingetrokken. Praag is met één woord: een overweldigende stad, vol met prachtige gebouwen en mooie uitzichten. Vooral vanop het Praagse kasteel is het uitzicht ÏNDRUKWEKKEND. Op 1 dag kan je zeker lang niet alles bezichtigen of bezoeken, maar Praag is voor IEDEREEN, die wat van geschiedenis en mooie gebouwen houdt, een absolute aanrader. De oude knarren onder ons zijn wel wat vermoeid naar het hotel teruggekeerd. Voor morgen beloven de weerberichten max. temperaturen tot 21° en weinig kans op regen.
Op de verkiezingsdag vetrekken we voor onze laatste rit richting Praag. Ook voor het ontbijt was het voor iedereen zelf je keuze maken. De kok maakte wel erg grote porties en niet iedereen kreeg z'n bord leeg. De lucht is bewolkt en men voorspelt kans op af en toe een bui en temperaturen tot 21 graden. Van de buien hebben we vandaag geen last gehad en de temperatuur liep zelf hoog op. Op dit moment bij het intikken van het verslag schijnt de zon volop. We volgen vandaag meer echt secundaire wegen maar die vallen tot nu toe echt wel mee, zeker beter dan het laatse Oostduitse gedeelte. Volgens de wegwijzers zijn net na het vertrek nog 50 km Vverwijderd van Karlovi Vary. Wij rijden via Praag en dat zal dus heel wat meer worden. Ons middagmaal in Slany nuttigen we in volle zon. De rit door de binnenstad van Praag zorgt voor enkele problemen, er zijn immers plaatsen waar wij met de fiets niet mogen komen. De kombinatie van onze gps en een paar vriendelijke agenten, zorgen ervoor dat we toch vrij makkelijk goed op onze plaats tercht komen. Het hotel heeft ruime, moderne kamers en is voorzien van alle komfort. Voor ons avondeten heeft het management gereserveerd in een restaurant vlak in de buurt. Eén van de receptionisten zal ons daar naar toe brengen. En nu......gaan we de verjaardag van Jef vieren.
's Morgens na onze start, is Wim zijn eerste werk de fiets van Jos B. te laten herstellen. Hij komt terecht bij een fervente supporter van Eddy Merckx, die hem vertelt dat hij volgende woensdag in Meise op de 65e verjaardag van Eddy aanwezig zal zijn. Bij onze passage in Altenburg zijn er allerlei loopwedstrijden bezig, deze brengen ons iets de war en we fietsen een 100-tal meter fout. Om terug te keren fietsen we even over de rijstrook die voor auto's is voorzien om dan binnendoor naar het fietspad terug te keren, waardoor we blijkbaar een rood licht negeren. Een eindje verder worden door de politie aangemaand tot stoppen. Die zeggen dat ze ons eigenlijk, dat ze ons een PV van 25 euro zouden moeten laten betalen. Eén van de agenten is een norse Oost-Duitser, de andere wat oudere agent, is erg vriendelijk. Die oudere agent zegt ons al lachend, dat wij die 25 euro beter kunnen gebruiken om een biertje te drinken. Uiteindelijk wensen ze ons vriendelijk een goede reis. Op dik 20 km van de Tjechische grens, we zijn dan in Mariënberg, trekken we onze regenjasjes aan want het begint te regenen. Wat verder op wordt een echt plensbui, met heel wat wind erbij. Ter hoogte van de grens, het stopt dan met regenen, houden we even halt, want den Dré moet dringend uit de broek. En wc is niet zo vlug voor handen en hij doet z'n behoeft achter enkele koniferen. Eens voor ons over ons hoogste punt(van het Ertsgebergte) worden de wegen al vlug droog en trekken we verder bergaf richting Chomutov. We hebben hier een vrij goede, steile en snelle afdaling. Het hotel heeft minder luxe dan wat we de vorige dagen gewend waren, maar we hebben allemaal heel ruime kamers en dat maakt ook wat goed. Het eten is hier wel héél erg goedkoop en we kunnen kiezen uit een heel uitgebreide kaart. Iedereen maakt voor zichzelf een vrije keuze en we hebben met z'n allen erg smakelijk gegeten. Er wordt vandaag opvallend veel water gedronken bij het eten. Nest trakteerd nog op een borrel want hij wordt vandaag 60 jaar en HALF. Morgen vieren we de 60e verjaardag van Jef V.D.L.
Vanmorgen in volle zon en nog maar eens met de wind in de rug vertrokken. Vandaag staat er een meer dan forse wind in het Westen, bijna de hele dag in het voordeel en af en toe een paar kilometers rechts in de zij. Het parcours is de eerste 80 km niet al te zwaar en de kilometers vorderen zeer goed. Om 10.45u staat Wim na ongeveer 80 km ons op te wachten voor het middageten. Tot dan fietsen we over prachtige, niet al te drukke wegen. Verderop na het eten, krijgen we meer slechte wegen onder de wielen, voorzien van echt diepe putten. Het is dus erg goed uitkijken om al die dingen te vermijden, die je een fietser niet toewenst. Na een afdaling van 3 km over een kasseiweg (zeker minstens 4 sterren waard) komt Jos B. beneden met een gebroken ketting. Hij wil zeker de weg verder al fietsend vervolgen, de reservefiets bied dan de oplossing. Wel pedalen van een ander type, maar het 2e paar schoenen van de Nest, passen Jos perfect. Ook de fiets past als gegoten en Jos fietst verder alsof er niets gebeurd is. We flirten een drietal keren met een regenbuitje (paar druppeltjs) maar blijven verder droog. Maar al wat meer naar het einde toe, heeft Jos V-D.L. af te rekenen met een lekke band en ook Jaan rijdt nog eens lek op 2 km van het hotel. Het hotel is enkel te bereiken via een vrij slecht keienpad, het heeft zeer ruime kamers en vanop het terras, maar ook vanuit onze kamers, hebben we een prachtig uitzicht op het meer, waar duchtig wordt gezwommen. We drinken met z'n allen een paar lekkere pintjes op het terras en gaan wat later naar onze kamers om te douchen. Nest , Jef en Harry gaan zwemmen in het Meer en vinden heet water erg aangenaam. Voor ons avondmenu, mogen we zelf kiezen van de kaart, meer moet dat voor een fietstoerist echt niet zijn. Morgen trekken we de Tsjechische grens over, op weg naar ons einddoel PRAAG !
Vannacht wakker geworden van een fors onweer, en opgestaan met een bewolkte hemel. En na een goed ontbijt op tijd vertrokken. Al zeer vlug fietsen we met een stralende zon op onze body. Na het verlaten van de stad krijgen we al meteen een stevige klim van +/- 7 km te verwerken. Onze gps stuurt ons door een bospadje dat blijkbaar ooit geasfalteerd is geweest, maar na een slecht stuk wordt de weg, al vlug, veel beter. We besparen ons wel een 8-tal km. Verderop gaat de rit vandaag over wat we een Ardennen -parcour kunnen noemen. Wim staat weer op de plaatsen waar we hem verwachten, precies of dat is vanzelfsprekend. Ook in het vroegere Oost-duits gebied fietsen we over prachtige wegen, zeker een aanrader voor fietsers. De temperaturen lopen vandaag regelmatig op tot boven de 28 graden. Al voor 16.00u genieten we op het terras van het hotel van ons eerste pintje.
Onze start staat in het teken van de vorige dag, na het ontbijt krijgen de fietsen een stevige beurt. Ze zien er zo smerig uit dat je de verkeerde fiets zou nemen. Ook de Duitse sim-kaartjes moeten nog geinstalleerd worden. Met dat alles starten we bijna een uurtje later dan voorzien. We weten niet of Soest, als vroegere Belgische basis er voor iets tussenzit, maar alle drie gps-en (ook die van Wim in de auto) laten het na enkele kilometers afweten. Wij zitten op dat moment met een beeldscherm dat blijft staan en volgen een weg die verdacht veel lijkt op de door gps aangegeven route. Wanneer we het juiste signaal krijgen, zijn we ongeveer 7 km van het voorziene parcour verwijdert. Een zeer vriendelijke, Duitse meneer legt ons uit hoe we via een prachtig fietspad terug op ons parcour komen. Nog voor de middag heeft de Jef weer pech, zijn schakelsysteem laat het afweten. Wij trachte dit euvel te verhelpen, maar uiteindelijk zal een fietswinkel in Büren voor de oplossing zorgen. Na ongeveer 25 km kan hij ons terug vervoegen. We fietsen vandaag over prima wegen (fietspaden) met prima weersomstandigheden en een temperatuur van boven de 25 graden. Regen zien we ook vandaag maar dan zitten we veilig in ons hotel. En voor hen die weer benieuwd zijn of we goede hotels hebben, die zijn tot nu prima en we zullen weer moeten oppassen of we komen met overgewicht terug thuis.
Na een stevig ontbijtbuffet staan we op tijd klaar om te vertrekken. Al vlug komen we in het stedelijk en industrieel gebied van de Ruhr. Bij het verlaten van Duisburg valt de eerste flinke regenbui. We zijn op dat ogenblik blij dat we gekozen hebben voor het RUHRTAL-fietspad. Het is wel flink zoeken om op dat fietspad te geraken. Al redelijk vlug krijgt ons enthousiasme een flinke deuk, verwisselen van oever is soms zeer slecht aangegeven en minstens 2/3 van het parcour gaat over niet-verharde paadjes, van dolomiet tot fijne steentjes en flinke stukken kasseien of iets dat daarop moet lijken. Misschien valt dat bij prima weersomstandigheden wel mee, maar wij kregen echt bar slecht weer te verwerken. Van fikse regen tot echt onweer met licht en klankspel en regen waardoor je geen 10 meter ver kon kijken. Wel zeker op een 10-tal plaatsen moesten we afrekenen met versperringen wegens werken en nergens was er een alternatief aangegeven. En in een forse regenbui brengt dan zelfs een goede fiets-gps GEEN oplossing. Op 1 plaats was het enige alternatief een klauterpartij van +/- 2 km met de fietsen aan de hand. Onverharde weg met een stijgingspercentage van 15 tot 20 % op een rots (rot) parcour. Na 198 km komen we om 21.00u verschrikkelijk smerig, als verzopen kiekens in het hotel aan.(waar ze van de hele dag geen druppel hadden gezien) De fietsen wat fatsoeneren zal voor morgen zijn. De kok heeft het hotel al verlaten, maar de bazin (hollands) samen met nog aanwezige personeel zorgen nog voor een stevige maaltijd, die we zeker wel verdient hebben. Dan nog 2 akkefietjes, die het vermelden zeker waard zijn:
- Jef V.D.L. krijgt de eer van de eerste lekke band op een rotslecht stuk van het geroemde fietspad. Onze handige Harry staat onmiddellijk klaar om voor de 1e keer een fietsbommetje met opzetstuk uit te proberen. Het 1e ventiel is al meteen naar de filistijnen. Een 2e binnenbandje brengt dan de oplossing. - Het 2e akkefietje staat op Suske zijn KONTO. Hij wil zijn fiets iets properder maken en kiest voor een grote plas, met daarin een vrij diepe kuil (niet te zien) en als gevolg een stevige valpartij. Flink wat schaafwonden en blauwe plekken worden zijn deel.
Bij de start toch wel wat mensen opgekomen om ons uit te wuiven. Het is wat frisjes en ook bewolkt maar we hebben de wind in de rug. Voor de rest van de rit fietsen we meestal in de zon. Tussen Best en Son fietsen we voorbij het gekende Airborne-museum, maar we hebben geen tijd om daar te verpozen. Bij onze passages in meer stedelijk gebied, doen onze fiets-gpsjes zeer goed hun werk. Nederland - fietsland- valt tolch wel wat tegen, fietspaden zijn wel breed genoeg en in goede staat, maar houden soms plots op en dan is het zoeken naar het vervolg van onze route. De GPS brengt dan de oplossing. We danken Mark voor het klaarmaken van de routes op onze gps-jes, dat maakt het fietsen heeel wat makkelijker, dit is een investering die zeker zijn geld waard is. Iedereen heeft de rit goed verteerd en we zijn allemaal vrij fris toegekomen aan het hotel om ongeveer 16.00 u. Daar de keuken van het hotel op maandag gesloten is, gaan we vandaag uit eten en wel op de italiaanse toer. We bezoeken ook nog even een plaatselijke kafee
We waren nog maar amper thuis van onze bedevaartstocht naar Compostela toen de eerste plannen voor een nieuwe uitdaging al stilaan opborrelden.
Maar deze keer moest het in plaats van 3 weken eerder iets in de buurt van de 2 weken zijn.
Na een etentje met onze vrouwtjes en een paar gezamenlijke fietstochten, bleven er 2 mogelijke bestemmingen overeind, het zou Rome of Praag worden.
Vooral om organisatorische redenen is het uiteindelijk Praag geworden. De voornaamste redenen hiervoor waren zeker dat Praag een wondermooie stad is en ook dat we heen en terug kunnen fietsen binnen de voorziene 2 weken.
Eens de keuze definitief kreeg ik de opdracht om een haalbare route uit te stippelen, in samenwerking met Jos gingen we samen op zoek naar hotels op haalbare plaatsen voor onze ritafstanden.
We kozen al vlug voor een ietwat noordelijk gelegen route richting Praag, met passages in Werl, Soest en in een boogje om Kassel. Vanaf daar kunnen we ook nog een flink stuk van het vroegere Oost-Duitsland meepikken.
Op onze terugwegpasseren we langs Karlovy Vary (vroeger Carlstadt), Keulen en Maastrichttoch ook steden met een naam als een klok.
De afstanden redelijk verdelen is niet zo moeilijk maar de gepaste accommodatie vinden is vaak heel wat moeilijker. Ook onze koersfietsen fatsoenlijk opbergen is blijkbaar niet overal even vanzelfsprekend.
Voor ons zal het voornaamste nieuwtje er in bestaan dat ik en Jos gebruik zullen maken van een fiets GPS. De oude vertrouwde route kaartjes gaan ook mee in de zakken van onze truitjes.
We hebben ons ook dit keer voorgenomen om dagelijks ons wedervaren kenbaar te maken op dit blog.
We zullen ook regelmatig een aantal fotos op het blog zetten