Vrijdag 4 november zijn we met de repetities gestart van het stuk "Just Married "van Etienne Notteboom bij de toneelkring Harlekijn uit Mollem. De schrijver heeft mij overigens laten weten dat zijn stuk op dit ogenblik opgevoerd wordt in zijn toneelkring te Adegem.Hij doet er tevens de regie. De voorstellingen in Mollem zijn voorzien begin februari 2006. Op de eerste repetitie waren wel enkele acteurs afwezig maar de groep was toch reeds ongeduldig om te kunnen beginnen met de repetities.Er zal dus met enthousiame gerepeteerd worden. Sommigen kennen reeds bijna hun teksten van buiten wat al een goed begin is.
Inmiddels zijn de repetities van Dwazen begonnen. Alle rollen zijn ingevuld. De eerste vijf repetities bestaan er in om alle plaatsingen en bewegingen aan de acteurs mede te delen. In het Frans wordt dit mooi bestempeld als de mise en scène. Ter zelfde tijd geeft de regisseur ook zijn visie hoe de rollen moeten gespeeld worden zodat de acteurs weten wat van hen verlangd wordt. Na het ineenzetten van het stuk gedurende vijf repetities moet er reeds zonder brochure gespeeld worden vanaf 13 oktober. Inmiddels werden eveneens de afspraken gemaakt betreffende het dekor en de kostumes. De kostumes worden zelf ontworpen en gemaakt. De dekor ploeg is ook reeds in gang geschoten. De vooruitzichten zijn zeer positief.
Gisteren was bij de toneelkring De Bietjes de eerste bijeenkomst betreffende het nieuwe stuk Dwazen. Alle spelers waren aanwezig behalve Deborah,voorlopig nog op reis.Spijtig genoeg was Marc de grote afwezige. Onlangs is hij uit een boom gevallen en heeft een ruggewervel gebroken.Vandaag zou hij de kliniek mogen verlaten. Het gevolg is dat hij niet zal kunnen meespelen en moet vervangen worden. Opnieuw moet een acteur gezocht worden om zijn rol over te nemen.Het stuk Dwazen heeft al voor problemen gezorgd wat acteurs betreft. Er werd een uiteenzetting gegeven over het stuk, de visie van de regisseur werd naar voor gebracht, de te volgen werkwijze,de brochures werden uitgedeeld en de rolverdeling werd gedaan.Met een drankje werd de avond afgesloten. Op 27 september zien we elkaar terug want vanaf deze datum beginnen de eigenlijke repetities.Nu de spelers hun brochure gekregen hebben, kunnen ze reeds beginnen met hun rol te leren.
Iedereen was opgelucht en blij dat de problemen opgelost waren maar zoals het dikwijls gebeurt in het amateurtoneel, komen er weeral onvoorziene omstandigheden opduiken. Een van de hoofdrolspeelsters is nu in verwachting en de hoofdrolspeler zelf moet voor zijn werk regelmatig naar het buitenland en dat tijdens de repetitieperiode. Een moeilijke situatie....dus opnieuw spelers zoeken.... De actrice werd vervangen door een andere talentvolle speelster uit de eigen kring maar voor de hoofdrol was niet direct iemand beschikbaar. Uiteindelijk werd een goede acteur gevonden uit een andere kring, die bereid is om bij De Bietjes mee te spelen. Ik heb al ondervonden dat sommige amateurkringen daar geen voorstander van zijn, maar naar mijn mening moeten de amateurkringen elkaar kunnen helpen in geval van nood en kan er toch geen sprake zijn van concurrentie. Toneelgroep Tijl alvast bedankt!
Eindelijk is de knoop doorgehakt en werd er beslist om het komende toneelseizoen het stuk "Dwazen" te spelen van Neil Simon.De beslissing is zo laat gevallen omdat er enkele problemen waren met het vinden van de juiste bezetting voor dit stuk. Nu dit opgelost is kunnen we er na de vacantieperiode met volle moed aan beginnen .De eerste bijeenkomst met de spelers is voorzien op 6 september.Het stuk wordt omschreven door de auteur als een komische fabel.Het is een stuk vol absurde humor.Ik heb "Dwazen" reeds tweemaal geregisseerd en nu dus een derde maal. Maar telkens is het voor mij toch een nieuwe uitdaging want tenslotte werkt men steeds met andere acteurs wat voor nieuwe impulsen zorgt. Het stuk wordt opgevoerd in de Westlandschouwburg met zijn enorme mogelijkheden wat dekor en belichting betreft. En aangezien dit stuk zich daartoe leent wordt dit opnieuw een uitdaging en liggen de verwachtingen dan toch hoog.Ook met het voor handen zijnde spelerspotentieel moeten we er in slagen om in december een goede productie te brengen.Tenslotte heeft de kring besloten om ook deel te nemen aan het Provinciaal Toneeltornooi.
Deze week bezoek gehad van de voorzitter van toneelgroep Harlekijn uit Mollem (www.harlekijn.tk ) Er werd beslist om het komende toneelseizoen "Just Married" van Etienne Notteboom te spelen.Men zou het stuk een volkse komedie kunnen noemen.Vandaar dat ik van plan ben om dit stuk in het dialect te laten spelen.De eerste repetitie is voorzien op 4 november.Bijgevolg heb ik nog ruim de tijd om mijn regie te maken.
Alhoewel het op toneelgebied naar een rustige periode toe gaat, ben ik toch reeds volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe toneelseizoen. Dit betekent eerst stukken lezen, stukken zoeken, spelers aanspreken, vergaderen met de besturen van de toneelkringen om de volgende producties te bespreken. Wanneer alles dan vastgelegd is, moet ik nog mijn regies maken. Voorlopig is er nog niets concreet. Als er toneelliefhebbers zijn die soms mooie stukken kennen, ze mogen het mij steeds laten weten. Wanneer er nieuws is komt het in mijn volgende bijwerking van mijn blog.
Mijn laatste productie van dit toneelseizoen was de medewerking aan de operette : De Lustige Weduwe van Franz Lehar. De Koninklijke Toneelkring De Bietjes hebben, naast hun gesproken toneel, ook nog een operettegezelschap. Niettegenstaande het operettepubliek misschien aan het verdwijnen is, speelt deze groep toch nog elk jaar een operette voor volle zalen. Wanneer de gelegenheid zich voordoet, probeer ik ook daar op de planken te staan.
Twee toneelkringen uit de streek : Konseir uit Schepdaal en de Bijgaardse Komedie uit Groot Bijgaarden waren reeds aan hun gezamelijke tweede productie toe en ze hadden mij gevraagd om het blijspel "Rijen en Vrijen" te komen regisseren. De opvoeringen hadden plaats in februari 2005. Het stuk werd en in Schepdaal, en in Groot Bijgaarden opgevoerd. Een taxichauffeur heeft twee vrouwen. Vanzelfsprekend weten zij niets af van elkaars bestaan.Alles loopt gesmeerd tot de taxichauffeur betrokken raakt bij een overval en ze hem naar het ziekenhuis doen. Een stuk dat veel energie vraagt van de acteurs want het moet met een razend tempo gespeeld worden. Deze dolle komedie van de grootmeester in dit genre Ray Cooney werd een groot succes. Vooral de twee hoofdrolspelers kregen opvallend veel felicitaties. Om dergelijke vaudevillestukken tot zijn recht te laten komen moet je over talentvolle acteurs beschikken, zo niet wordt de voorstelling een flop. Daarom is de keuze van stukken zo belangrijk. Bijgevolg geef ik steeds de raad: kijk eerst naar je spelers en kies dan een stuk in functie van deze spelers.
In december 2004 heb ik het stuk "Het Goede Adres" geregisseerd bij de toneelkring De Bietjes uit Dilbeek. In deze kring regisseer ik overigens elk jaar. Deze toneelgroep heeft het voordeel om in de schouwburg van het cultuurcentrum de Westrand te kunnen spelen.Telkens toch een uitzonderlijke belevenis voor een acteur. Het Goede Adres is een prachtige komedie van Marc Camoletti, vooral gekend als schrijver van Boeing Boeing. Ik heb het stuk volledig herwerkt en heb er bijgevolg vele uren aan gespendeerd. De moeilijkheidsgraad van dit stuk ligt nogal hoog. Het stuk wordt gespeeld met acht mensen terwijl er veel scènes in voorkomen waar slechts twee acteurs terzelfde tijd op het toneel staan. Dit betekent dat, wanneer het peil van de acteurs niet even hoog ligt, de aandacht van de toeschouwers vlug kan verslappen. Alhoewel er enkele acteurs voor de eerste keer meespeelden, werd er toch goed gelachen in de zaal en bij een blijspel is dat toch een waardemeter. Wanneer er tijdens een goed blijspel niet gelachen wordt, moet men zich toch bedenkingen maken en klopt er iets niet met de voorstelling. Meestal ligt het dan aan de acteurs of ook aan de regie. Opvallend was het mooie dekor.