Op mijn sites heb ik tot 1 mrt. 2012 meer dan 162.570 bezoekers gehad Hieronder een overzicht: per site: Theopeterssite 12.249 Theet 59.091 Vrijwilliger 6.228 Vrijwilliger2 4.604 Ridderorde 2.094 Spreuken 70.394 Rotterdam 5.446 Hollandwaterl. 944 watersnood 577 ----------- Totaal 162.570
foto hierboven: De KVT-toren in Moordrecht met een klok die, al jaren, twee keer per etmaal gelijk loopt. overgehouden van de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken.
foto hierboven: We kunnen hier goed zien, de hoogteverschillen van de polder. Denk nu niet dat het eenvoudig is om alles in orde te houden. de foto is genomen vanaf de dijk bij de snelle sluis. Deze dijk moet ons beschermen tegen waterstanden van 3.60 boven A.N.P. Vele meters lager ligt de boezem waarvan het waterpeil gelijk is aan die van het kanaal. Het land tussen boezem en kanaal ligt weer iets lager terwijl de hele polder 6.74 lager ligt dan de zeespiegel.
foto hierboven: Als gevolg van de veengronden die heel erg zacht zijn moet er voordat er een huis gebouwd kan worden betonnen palen de grond in -geheid- worden. Deze palen zijn 9 meter lang; en moeten zover de grond in geheid worden dat ze in de onderliggende zandplaat stevig verankerd worden. Doen we dat niet dan zakt een gebouw door verzakking zo weer in elkaar. In Moordrecht hoor je elke dag wel het geluid van een hei-machine. De machinist op de heimachine ziet aan het zakken van de paal per slag of de paal in de zandplaat zit. Hierboven staat er natuurlijk alweer water, dat noemen we 'grondwater'!
hierboven: heipalen in het grondwater
waterstanden:
op foto boven, het verloop van de Rijn en de IJssel. Veel rivieren in Nederland zijn zogenaamde '' open " rivieren d.w.z. in directe verbinding met de Zee. Deze zijn dus dagelijks onderhevig aan eb en vloed of anders gezegd, laag en hoogwater, men noemt dit ook "de getijdenstroom".
Schippers die varen met binnenvaartboten (met binnen bedoel ik achter de sluisen dus niet in verbinding met open water) zijn dikwijls afhankelijk van de waterstanden. Deze schippers varen ook in de 'open'-rivieren. Daar moeten zij rekening houden met de waterstanden. Als ze bv. volgeladen zijn met zand of grind hebben ze een grotere diepgang nodig dan leeg. Bij laag water kan dat wel eens problemen geven. Zij weten- of controleren dagelijks de waterstanden en zijn goed op de hoogte hiervan, er kan wel tot 8 mtr, verschil zitten tussen eb en vloed of hoog tij en laag tij. ( zie voor waterstanden Google -waterstanden-!!)
foto boven
Deze boot is vol op weg naar de Julianasluis
foto hier boven: Deze lege boot is zo juist door de Julianasluis gekomen en gaat terug naar Limburg voor een nieuwe lading zand
VOORDEEL:
Ja, er zijn ook voordelen: Ons huis is in 1968 gebouwd en staat in Moordrecht. Wij wonen net als veel bewoners "aan het water!!" d.w.z. in een plantsoen ligt een waterpartij en is heel mooi aangelegd, omgeven door struiken en bomen, om deze waterpartij heen een voetpad, er kunnen dus geen auto's komen en dat is fijn wonen. De ontwerper heeft dit niet gedaan om ons te plezieren.. De hele wijk is gebouwd in de polder dus op veen-grond en die is zo zacht als boter. Door deze waterpartij krijgt het overtollige water van de polder door duikers, slootjes en zo meer de kans om bij veel neerslag ons mooi aangelegde waterpartij te gebruiken als "tijdelijk" verzamelgebied"voor dit water. Door het gemaal wordt dit dan weer weggepompt. conclusie: wij zijn er gelukkig mee want wij wonen erg leuk en de afvoer van overtollig water is veilig gesteld. Wij hebben al 42 jaar droge voeten en daar gaat het om.
NADEEL: Door dat de grond zo zacht is zakt alles constant naar beneden. De tuin moet om de 5 a 6 jaar opgehoogd worden, die is dan 25 a 30 cm gezakt Wij bestellen dan bij een speciaal bedrijf: 10 kubieke meter aarde en 5 kubieke meter zand. Eerst alle 60x40 zandgewassen grindtegels er uit en dan het zand er in.
In de weekenden ligt er in Moordrecht altijd wel ergens zo'n berg voor de achterkant van het huis. Dit alles moet er met een kruiwagen in gekruit worden, ik verzeker je dat je hier zowat kapot aan gaat, Laten doen..... is veel te duur. Op dit ongenblik (october 2010) is de gemeente de parkeerplaats aan het ophogen, alle leidingen en de riolering in de grond moeten mee omhoog anders breekt dat een keer af !!! de operatie duur 2 volle maanden !!
tekst bij foto: Dit is de stoep bij de voordeur. Zwaar verzakt door de veengrond. Dit moeten wij ongeveer per vijf jaar doen. Ouderen kunnen deze hoge stap niet maken. Aan de rechterkant het verhoogde resultaat.
foto: De Deltawerken in Zeeland: Na de watersnood in 1953 is de hele Nederlandse kust ter bescherming van eventuele westerstormen enz. op zeehoogte gebracht en bij de open rivieren zijn gigantische sluisen gebouwd die in geval van nood dicht gedraaid kunnen worden. Dit project, dat klaar is, heeft het respect van de hele wereld. "domme hollanders??" vergeet het maar....
foto boven: Ook de eilanden Voorne,Putten en Schouwen Duivenlan zijn met een sluis volledig afsluitbaar van de zee, dit geld ook voor de nieuwe waterweg bij Rotterdam. Ook hier een enorme draaisluis die de hele Waterweg kan afsluiten. het kost een paar centen ! maar we houden wel droge voeten...
HOLLAND WATERLAND
hoe lossen wij het waterprobleem op ?
Uw beoordeling is opgeslagen
De waardering die u gegeven heeft aan dit blog werd correct opgeslagen.
U kan hieronder de tussenstand bekijken:
Heel goed
100 %
Goed
0 %
Voldoende
0 %
Nog wat bijwerken
0 %
Nog veel werk aan
0 %
Totaal aantal stemmen: 4
U komt dadelijk terug op de pagina van de berichten...
boven: eigengemaakte 'wipmolen' zoals er in Moordrecht in de vroegere jaren 23 van in gebruik zijn geweest voor het leegmalen van de polder
Hierboven: de Gereformeerde kerk te Moordrecht. In 1695 gepikt van de Rooms Katholieken.
Hierboven: Een arbeider is bezig met het aanzetten van de spanlijnen voor het in elkaar draaien van een touw. Dit touw kan op deze baan zo goed als, van onbeperkte lengte gemaakt worden. Ook vrouwen en kinderen werden hierbij ingezet. Dit duurde tot 1900, toen werd de wet ingevoerd van "verplicht onderwijs"voor alle kinderen vanaf 7 jaar.
foto hierboven: Dit is de Boezembrug over de ringvaart. De foto is genomen vanaf de dijk vlak voor het Abram Kroesgemaal. De Ringvaart lig 6.74 onder het nivau van de zee. Het gemaal dat vol automatisch werkt zorgt er voor dat wij droge voeten houden. Achter mij ligt de Hollandse IJssel.
Hierboven ziet u drie foto's van een monument dat staat langs de provinciale weg naast de A20: Rotterdam-Gouda. Deze pijl geeft het niveauverschil aan tussen de grond waarop wij in de polder wonen en de zeehoogte, dit is 6.74 meter. Dit betekent dat als er een dijk doorbreekt bijvoorbeeld bij het Abram Kroesgemaal in Moordrecht heel Zuid-Holland onder water komt te staan, voor mijn huis betekent dit tot aan de dakgoot !!!! De rode streep bovenaan de pijl is de "echte"zeehoogte, onderop de voet staat 6.74 meter. Noot: er ligt echt niemand wakker van in de polder.....
Foto hierboven:
Dit is een foto van de Juliandsluis te Gouda. Deze sluis zorgt ervoor dat de binnenvaartschippers zonder problemen van open water naar binnenwater kunnen komen.
Het schutten van schepen
Het schutten van schepen.. even ter oriëntatie; -een schutsluis zorgt er voor dat een binnenvaartschip probleemloos kan doorvaren ook al is er niveauverschil van water-
Een binnenvaartschipper komt met zijn boot via de Maas en IJssel voor de Julianasluis in de Hollandse IJssel. Het is vloed of te wel hoogwater. Via zijn portofoon of ander communicatiemiddel meldt hij zich bij de brugwachter met de gegevens van zijn schip.
Als het waterniveau in de sluis even hoog is als het water waar hij in ligt wordt de brug voor het verkeer gesloten en rolt de deur van de sluis open. De schipper vaart zijn boot de sluis binnen legt zijn boot vast.
De deur van de sluis wordt achter de boot gesloten. Aan de andere kant van de sluis is het water beduidend lager (binnenwater!) Aan die kant van de sluis worden de kleppen in de deur, die onder het water zitten, langzaam geopend. Omdat het water in de sluis hoger is dan het binnenwater stroomt het water het binnenwater in en past zich aan het binnenwaterniveau aan. De boot zal een meter of drie met het water meezakken. Als dit proces na een paar minuten klaar is kan de deur geopend worden en de schipper zijn reis vervolgen.
Als je dit snapt, begrijp je ook de gang van zaken als het water in de sluis op binnenwaterviveau is en de invarende boot moet naar de open-rivierenkant van de sluis. De boot wordt dan gewoon opgetild door het instromende water en als het niveau gelijk is kan hij verder varen.
foto hierboven: Dit is het Rozeplantsoen; de vijver bij ons voor de deur, het ziet er goed uit en dat is ook zo, maar deze waterpartij is eerder bedoeld als vergaarbak voor het overtollige water in geval van veel neerslag. De pompen van het gemaal pompen het er weer uit en storten het in de IJssel.
Verhoogde stoep: De foto hierboven laat de verhoogde stoep voor de deur zien die weer op de normale hoogte is gebracht. (de verzakte stoep staat in de linker kolom)
foto hierboven: De hele parkeerplaats moet opgehoogd worden, leidingen en riolering moeten mee omhoog, Dat geeft 2 maanden overlast... de parkeerplaats staat nu onder water !!
overlast genoeg... het droge gedeelte van de parkeerplaats staat vol met auto's. Mijn autoe staat altijd in de garage maar daar kan ik nu niet in. Gelukkig heb ik hem "buiten het werkgebied" in een andere straat gezet.
De waterkering bij Hoek van Holland: Deze "stormvloedkering" sluit met twee deuren de hele waterweg af. van af links en rechts draaien deze naar het midden en sluiten zo de waterweg af. Het geheel is breder dan de EIffeltoren hoog is en is tevens in gewicht vier keer zo zwaar. Knap staaltje waterbouwkunde hè ??