Op mijn sites heb ik tot 1 mrt. 2012 meer dan 162.570 bezoekers gehad Hieronder een overzicht: per site: Theopeterssite 12.249 Theet 59.091 Vrijwilliger 6.228 Vrijwilliger2 4.604 Ridderorde 2.094 Spreuken 70.394 Rotterdam 5.446 Hollandwaterl. 944 watersnood 577 ----------- Totaal 162.570
foto hierboven: De KVT-toren in Moordrecht met een klok die, al jaren, twee keer per etmaal gelijk loopt. overgehouden van de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken.
foto hierboven: We kunnen hier goed zien, de hoogteverschillen van de polder. Denk nu niet dat het eenvoudig is om alles in orde te houden. de foto is genomen vanaf de dijk bij de snelle sluis. Deze dijk moet ons beschermen tegen waterstanden van 3.60 boven A.N.P. Vele meters lager ligt de boezem waarvan het waterpeil gelijk is aan die van het kanaal. Het land tussen boezem en kanaal ligt weer iets lager terwijl de hele polder 6.74 lager ligt dan de zeespiegel.
foto hierboven: Als gevolg van de veengronden die heel erg zacht zijn moet er voordat er een huis gebouwd kan worden betonnen palen de grond in -geheid- worden. Deze palen zijn 9 meter lang; en moeten zover de grond in geheid worden dat ze in de onderliggende zandplaat stevig verankerd worden. Doen we dat niet dan zakt een gebouw door verzakking zo weer in elkaar. In Moordrecht hoor je elke dag wel het geluid van een hei-machine. De machinist op de heimachine ziet aan het zakken van de paal per slag of de paal in de zandplaat zit. Hierboven staat er natuurlijk alweer water, dat noemen we 'grondwater'!
hierboven: heipalen in het grondwater
waterstanden:
op foto boven, het verloop van de Rijn en de IJssel. Veel rivieren in Nederland zijn zogenaamde '' open " rivieren d.w.z. in directe verbinding met de Zee. Deze zijn dus dagelijks onderhevig aan eb en vloed of anders gezegd, laag en hoogwater, men noemt dit ook "de getijdenstroom".
Schippers die varen met binnenvaartboten (met binnen bedoel ik achter de sluisen dus niet in verbinding met open water) zijn dikwijls afhankelijk van de waterstanden. Deze schippers varen ook in de 'open'-rivieren. Daar moeten zij rekening houden met de waterstanden. Als ze bv. volgeladen zijn met zand of grind hebben ze een grotere diepgang nodig dan leeg. Bij laag water kan dat wel eens problemen geven. Zij weten- of controleren dagelijks de waterstanden en zijn goed op de hoogte hiervan, er kan wel tot 8 mtr, verschil zitten tussen eb en vloed of hoog tij en laag tij. ( zie voor waterstanden Google -waterstanden-!!)
foto boven
Deze boot is vol op weg naar de Julianasluis
foto hier boven: Deze lege boot is zo juist door de Julianasluis gekomen en gaat terug naar Limburg voor een nieuwe lading zand
VOORDEEL:
Ja, er zijn ook voordelen: Ons huis is in 1968 gebouwd en staat in Moordrecht. Wij wonen net als veel bewoners "aan het water!!" d.w.z. in een plantsoen ligt een waterpartij en is heel mooi aangelegd, omgeven door struiken en bomen, om deze waterpartij heen een voetpad, er kunnen dus geen auto's komen en dat is fijn wonen. De ontwerper heeft dit niet gedaan om ons te plezieren.. De hele wijk is gebouwd in de polder dus op veen-grond en die is zo zacht als boter. Door deze waterpartij krijgt het overtollige water van de polder door duikers, slootjes en zo meer de kans om bij veel neerslag ons mooi aangelegde waterpartij te gebruiken als "tijdelijk" verzamelgebied"voor dit water. Door het gemaal wordt dit dan weer weggepompt. conclusie: wij zijn er gelukkig mee want wij wonen erg leuk en de afvoer van overtollig water is veilig gesteld. Wij hebben al 42 jaar droge voeten en daar gaat het om.
NADEEL: Door dat de grond zo zacht is zakt alles constant naar beneden. De tuin moet om de 5 a 6 jaar opgehoogd worden, die is dan 25 a 30 cm gezakt Wij bestellen dan bij een speciaal bedrijf: 10 kubieke meter aarde en 5 kubieke meter zand. Eerst alle 60x40 zandgewassen grindtegels er uit en dan het zand er in.
In de weekenden ligt er in Moordrecht altijd wel ergens zo'n berg voor de achterkant van het huis. Dit alles moet er met een kruiwagen in gekruit worden, ik verzeker je dat je hier zowat kapot aan gaat, Laten doen..... is veel te duur. Op dit ongenblik (october 2010) is de gemeente de parkeerplaats aan het ophogen, alle leidingen en de riolering in de grond moeten mee omhoog anders breekt dat een keer af !!! de operatie duur 2 volle maanden !!
tekst bij foto: Dit is de stoep bij de voordeur. Zwaar verzakt door de veengrond. Dit moeten wij ongeveer per vijf jaar doen. Ouderen kunnen deze hoge stap niet maken. Aan de rechterkant het verhoogde resultaat.
foto: De Deltawerken in Zeeland: Na de watersnood in 1953 is de hele Nederlandse kust ter bescherming van eventuele westerstormen enz. op zeehoogte gebracht en bij de open rivieren zijn gigantische sluisen gebouwd die in geval van nood dicht gedraaid kunnen worden. Dit project, dat klaar is, heeft het respect van de hele wereld. "domme hollanders??" vergeet het maar....
foto boven: Ook de eilanden Voorne,Putten en Schouwen Duivenlan zijn met een sluis volledig afsluitbaar van de zee, dit geld ook voor de nieuwe waterweg bij Rotterdam. Ook hier een enorme draaisluis die de hele Waterweg kan afsluiten. het kost een paar centen ! maar we houden wel droge voeten...
HOLLAND WATERLAND
hoe lossen wij het waterprobleem op ?
12-11-2010
hansje brinkers
Het verhaal over Hansje Brinkers die door zijn vingertje in een gaatje in een lekkende dijk te steken, een grote overstroming tegenhield. is niet werkelijk voorgevallen. Het is een verhaal dat symboliseerd hoezeer de Nederlanders bedreigd worden door het water om hun heen. Maar het is zo suggestief dat. vooral in Amerika dit verhaal als waarheid wordt ervaren. Het is wel zo dat als een dijk eenmaal lekt er onmiddelijk moet worden gereageerd omdat elke druppel water zand en/of klei meeneemt .
De Julianasluis is een Schutsluis met roldeuren tussen de Hollandse IJssel en de Gouwe (een binnenwater). De sluis werd tussen 1932 en 1936 aangelegd. De provincie Zuid-Holland is eigenaar van de sluis voor het beheer en onderhoud. De sluis is thans in het jaar 2010 een rijksmonument!!
De schutlengte tussen de twee deuren is 110 meter, de wijdte 12 meter en de drempeldiepte aan de binnenwaterkant 3.40 en aan de buitenkant 4.00 meter ANP. Over beide sluisdeuren ligt een ophaalbrug waarvan bij het schutten van schepen altijd èèn deur voor het verkeer open blijft.
Tot de aanleg werd in 1929 besloten omdat het scheepvaartverkeer toen door de stad Gouda moest varen. deze doorgang door nauwe singels duurde soms wel 30 uur. Er werd een nieuwe verbinding gemaakt met de Julianasluis. Deze moest geschikt zijn voor schepen tot 2000 ton. Hier moest zelfs een nieuw kanaal voor gegraven worden; het Gouwekanaal. Veel van het graafwerk is in de crisistijd met de spa en kruiwagen uitgevoerd door de werklozen in het kader van "werkverschaffing"! In 1936 werd de sluis opengesteld voor de scheepvaart en werd er gelijk tol geheven voor de snelle doorvaart met tijdwinst. Aan het eind van de vorige eeuw werd deze heffing weer afgeschaft.
Gedurende de tweede wereldoorlog (1940-1945) moest van de Duitse bezetter de naam van sluis veranderd worden. Het was veboden de naam van het Koninklijk huis te gebruiken, de sluis heette toen "de nieuwe sluis"!! (das war einmahl!!)
Over het gebruik van de sluis wordt door de beroepsvaart en de recreatieve vaart verschillend gedacht. De een vaart de ander in de weg en je zal in de sluis maar met je luxe bootje naast zo'n grote boot liggen... dat is niet prettig kan ik je verzekeren, een aanvaring is zo gebeurd.
Op 13 november 2009 hebben de provinciale staten van de provincie Zuid-Holland besloten, naast de bestaande sluis een tweede sluis aan te leggen èèn voor de beroepsvaart en èèn voor de recreatieve vaart die de laatste tijd door de welvaart enorm is toegenomen. De scheepsbouwwerf Van Lent ShipYard betaald 2,5 miljoen mee aan de totaalprijs van 35 miljoen euro. de oplevering staat gepland in 2013. (gehanteerd tekst Wikipedia)
Het Abram Kroesgemaal is uniek !! omdat het een combinatie is van Boezembemaling en polderbemaling en dat vanuit èèn gebouw.
Het verzorgt de boezembemaling van de Prins Alexanderpolder bij Rotterdam en de Zuidplaspolder. daarnaast bemaalt het gemaal de laatstgenoemde polder rechtstreeks de Hollandse IJssel in dus zonder het midden niveau te gebruiken. In beide polders is er meestal sprake van het gebruiken van de drietraps bemaling.
Bij normale neerslag wordt alleen gebruik gemaakt van de elektrisch aangedreven pompen en bij veel neerslag wordt er door de bedrijfsvoerder overgeschakelt op de diesel anngedreven pompen. Het geheel is computergestuurd en reageert op elk niveauverschil in de polder.
Aan het gemaal zit een 80 meter lange persleidng die het water door de dijk heen brengt de IJssel in. Het gemaal is in 1972 officieel in gebruik genomen door de heer Abram Kroes die toen dijkgraaf was.
De boezembemaling wordt gevormd door twee pompen die water vanuit de ringvaart ( NAP -2.15 mtr ) naar de Hollandse IJssel ( bij hoogwater + 1.50 mtr. en bij laag water -0.30 mter.) naar de Hollandse Issel pompt. De opvoerhoogte bij polderbemaling is veel groter. Dit gemaal pomt het water van het niveau - 6.74 mtr onder de zeespiegel in èèn keer de IJssel in.
- capaciteit van de elektrische pomp: Bij polderbemaling 150.000 liter water per minuut Bij diesel aangedreven pomp 250.000 liter water per minuut
Bij boezembemaling: Elektrisch 200.000 liter per minuut Bij diesel 250.000 liter per minuut.
Het water vraagt 24 uur per etmaal en 365 dagen per jaar aandacht in ons lage landje
Het oorspronkelijke land werd gevormd door de natuur. Afstervende waterplanten lieten stukken grond droogvallen waardoor 'verlanding' plaatsvond. Bij het afsterven van de planten werd de bodem zogezegd ópgehoogd'en werd dit een vruchtbare bodem voor alle soorten planten en bomen dat op de duur ging 'vervenen'
Aan het einde van dit proces ontstonden grote watervlakten die een gevaar voor de bewoners werd. Als maatregel besloot men dat er niet langer in de buurt van de dorpskern veen gestoken mocht worden.
Als gevolg hiervan ontstond ten noorden vsn de dorpskern de ringvaart en de Zuidplas. Het land waar thans op gewoond wordt ligt ruim 6 meter onder het zeeniveau (aangeduid met N.A.P, Nieuw Amsterdams Peil)
Veen ontstond uit afstervende moerasplanten. Door de geringe beschikbaarheid van hout als brandstof werd in toenemende mate het veen afgegraven en in de vorm van broodjes in de zon gedroogd. Het gedroogde veen , Met de naam TURF bracht in de steden geld op en de afgravingen werden steeds dieper om aan de vraag te voldoen. De huisjes van de mensen die in het veen werkten stonden langs schaarse rechte wegen, de "Tiendwegen". In Moordrecht zijn alleen nog bij de oude spoorbaan restanten te zien van deze structuur.
Het gevolg van deze afgravingen was dat er plassen ontstonden die mede door afkalving door de wind steeds groter werden. Er ontstonden grote watervlakten die een gevaar voor de bewoners begonnen te vormen. Als maatregel besloot men dat er niet langer in de buurt van de dorpskern veen gestoken mocht worden. Als gevolg hiervan ontstond ten noorden van de dorpskern De ringvaart en de Zuidplas, het land waarop nu gewoond wordt ligt ruim 6 meter onder zee niveau.
Droogmakerijen
Het plan voor de droogmakerijen kwam in 1824 gereed. Er werden in totaal 30 molens gebouwd waarven er 23 in Moordrecht stonden.
Het bijzondere aan de situatie in Moordrecht is dat men te maken heeft met 3 verschillende niveau's van waterhuishouding. Op het laagste niveau (ruim 6 meter onder de zeehoogte) ligt het grasland van de polder en de vele rechte slootjes die er voor zorgen dat het grasland redelijk droog blijft. De rad-molens draaien op de wind en via het rad wordt het water uit de slootjes, die allemaal met elkaar in verbinding staan 1.50 omhoog gebracht en gestort in de aangelegde ringvaarten. Vandaar uit werd wederom met molens het water weer verder omhoog getransporteerd en in de IJssel gestort. In 1840 was men klaar met het droogmalen van de zuidplaspolder. Maar we zijn er nog lang niet klaar mee, O nee !!
Het plaatsje Moordrecht is op een landkaart uit 1494 al terug te vinden onder de naam Moerdreght. Het is daarmee een van de oudste dorpjes in de Zuidplaspolder. De Zuidplaspolder ligt tussen Gouda en Rotterdam en wordt thans gebruikt als groene buffer voor de constante uitbreiding van Rotterdam.
Dit jaar (2010) zijn de gemeentes: Moordrecht, Nieuwerkerk, Zevenhuizen en Moerkapelle samengevoegd onder de de naam GEMEENTE ZUIDPLAS.
We gaan terug in de geschiedenis van Moerdreght: Moer is een oud woord voor veen en dreght verwijst naar een veer over het water. In Moordrecht is een veer over de IJssel en verbindt Moordrecht met de gemeente Gouderak, veerig jaar geleden was dit een kettingveer, recentelijk gemoderniseerd als een 'los' veer en nu weer uitgebreid met een veer waar wel drie auto's op kunnen!!
Volgens oude bronnen was het 'ambacht' Moerdreght in het bezit van de familie Moerdreght. In geschriften van de rond 1100 wordt Bertha Moerdreght genoemd als toenmalige eigenaresse. Ook in een brief van Floris, de vierde graaf van Holland, wordt de naam Moerdreght gebruikt.
Dorp aan de rivier.... De bewoners leefden vroeger hoofzakeloijk van de vrachtvaart en de visserij. Later kwam daar de industrie bij waarin ook vrouwen en kinderen werkten. Bekend waren de 'steenfabrieken' waar de bekende gelige steentjes werden gebakken. De laatste steenfabriek is in 1903 gesloten. Moordrecht heeft geen restanten of zo bewaard
Een andere bekende en vanwege de arbeidsomstandigheden ook een beruchte industrie waren de touwslagerijen. in 1853 worden er nog 26 touwbanen genoemd waarvan er in 1957 nog 7 banen over waren met een totaal van 20 arbeiders. Later werd er nog een "Koninklijke Verenigde Tapijtfabriek (KVT) gevestigd, inmiddels failliet en gesloten. Daar hebben we wel een hoge vierkante toren aan overgehouden met een klok die 2 keer in de vier en twintig uur gelijk loopt !!
Dit is een nieuw blog en is nu klaar. Bedankt alvast voor uw bezoek en kom maar regelmatig kijken, wie weet vind ik nog wat, want met water weet je het maar nooit. Heeft u Op- en/ of aanmerkingen ?? Mail me: theopeters@hetnet.nl
noot: water doet de palen rotten.. zij die het drinken zijn slechts zotten !!
boven: eigengemaakte 'wipmolen' zoals er in Moordrecht in de vroegere jaren 23 van in gebruik zijn geweest voor het leegmalen van de polder
Hierboven: de Gereformeerde kerk te Moordrecht. In 1695 gepikt van de Rooms Katholieken.
Hierboven: Een arbeider is bezig met het aanzetten van de spanlijnen voor het in elkaar draaien van een touw. Dit touw kan op deze baan zo goed als, van onbeperkte lengte gemaakt worden. Ook vrouwen en kinderen werden hierbij ingezet. Dit duurde tot 1900, toen werd de wet ingevoerd van "verplicht onderwijs"voor alle kinderen vanaf 7 jaar.
foto hierboven: Dit is de Boezembrug over de ringvaart. De foto is genomen vanaf de dijk vlak voor het Abram Kroesgemaal. De Ringvaart lig 6.74 onder het nivau van de zee. Het gemaal dat vol automatisch werkt zorgt er voor dat wij droge voeten houden. Achter mij ligt de Hollandse IJssel.
Hierboven ziet u drie foto's van een monument dat staat langs de provinciale weg naast de A20: Rotterdam-Gouda. Deze pijl geeft het niveauverschil aan tussen de grond waarop wij in de polder wonen en de zeehoogte, dit is 6.74 meter. Dit betekent dat als er een dijk doorbreekt bijvoorbeeld bij het Abram Kroesgemaal in Moordrecht heel Zuid-Holland onder water komt te staan, voor mijn huis betekent dit tot aan de dakgoot !!!! De rode streep bovenaan de pijl is de "echte"zeehoogte, onderop de voet staat 6.74 meter. Noot: er ligt echt niemand wakker van in de polder.....
Foto hierboven:
Dit is een foto van de Juliandsluis te Gouda. Deze sluis zorgt ervoor dat de binnenvaartschippers zonder problemen van open water naar binnenwater kunnen komen.
Het schutten van schepen
Het schutten van schepen.. even ter oriëntatie; -een schutsluis zorgt er voor dat een binnenvaartschip probleemloos kan doorvaren ook al is er niveauverschil van water-
Een binnenvaartschipper komt met zijn boot via de Maas en IJssel voor de Julianasluis in de Hollandse IJssel. Het is vloed of te wel hoogwater. Via zijn portofoon of ander communicatiemiddel meldt hij zich bij de brugwachter met de gegevens van zijn schip.
Als het waterniveau in de sluis even hoog is als het water waar hij in ligt wordt de brug voor het verkeer gesloten en rolt de deur van de sluis open. De schipper vaart zijn boot de sluis binnen legt zijn boot vast.
De deur van de sluis wordt achter de boot gesloten. Aan de andere kant van de sluis is het water beduidend lager (binnenwater!) Aan die kant van de sluis worden de kleppen in de deur, die onder het water zitten, langzaam geopend. Omdat het water in de sluis hoger is dan het binnenwater stroomt het water het binnenwater in en past zich aan het binnenwaterniveau aan. De boot zal een meter of drie met het water meezakken. Als dit proces na een paar minuten klaar is kan de deur geopend worden en de schipper zijn reis vervolgen.
Als je dit snapt, begrijp je ook de gang van zaken als het water in de sluis op binnenwaterviveau is en de invarende boot moet naar de open-rivierenkant van de sluis. De boot wordt dan gewoon opgetild door het instromende water en als het niveau gelijk is kan hij verder varen.
foto hierboven: Dit is het Rozeplantsoen; de vijver bij ons voor de deur, het ziet er goed uit en dat is ook zo, maar deze waterpartij is eerder bedoeld als vergaarbak voor het overtollige water in geval van veel neerslag. De pompen van het gemaal pompen het er weer uit en storten het in de IJssel.
Verhoogde stoep: De foto hierboven laat de verhoogde stoep voor de deur zien die weer op de normale hoogte is gebracht. (de verzakte stoep staat in de linker kolom)
foto hierboven: De hele parkeerplaats moet opgehoogd worden, leidingen en riolering moeten mee omhoog, Dat geeft 2 maanden overlast... de parkeerplaats staat nu onder water !!
overlast genoeg... het droge gedeelte van de parkeerplaats staat vol met auto's. Mijn autoe staat altijd in de garage maar daar kan ik nu niet in. Gelukkig heb ik hem "buiten het werkgebied" in een andere straat gezet.
De waterkering bij Hoek van Holland: Deze "stormvloedkering" sluit met twee deuren de hele waterweg af. van af links en rechts draaien deze naar het midden en sluiten zo de waterweg af. Het geheel is breder dan de EIffeltoren hoog is en is tevens in gewicht vier keer zo zwaar. Knap staaltje waterbouwkunde hè ??