• Koop een boot en werk je dood!
  • Logboek 2006
  • Logboek 2005
  • Logboek 2003-2004
  • Onze Boot
  • Toervaart Herentals - Lage Zwaluwe (Biesbosch)
  • De Eerste Boot. Van Veerse Meer naar Herentals

• Adagio
  • Blue Bayou
  • Varen 4 you Forum

25-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toervaart Herentals - Lage Zwaluwe (Biesbosch)

16/6/2003
    Toervaart Herentals - Lage Zwaluwe

Met de Cascaruda kruiser van mijn zwager vertrekken we op toervaart naar de Lage Zwaluwe, aan de Bieschbos. We gaan daar onze vriend Herman T. bezoeken die er zijn thuishaven heeft.

DAG 1 :

We vertrekken om 11.00 uit Herentals. Het is een prachtige zomerse dag. Zonder al te veel problemen passeren we de 9 sluizen op het kanaal Herentals-Bocholt, en na 9 uur varen leggen we aan in de passantenhaven van Bocholt. Een wandeling door de stad, wat gegeten en een koffietje aan boord. De nacht was rustig maar warm.

DAG 2 :

We zijn al vroeg wakker. Al om 7 uur varen we af. We nemen sluis 18 in Bocholt en sluis 17 in Lozen. We varen nu op de Zuid-Willemsvaart en passeren de Nederlandse grens. Na sluis 16 in Weert en 15 in Nederweert varen we het kanaal Wessem-Nederweert op. Volgende hinderpaal zijn de ophaalbruggen op het kanaal. Na de sluis van Panheel zijn we dan eindelijk op de Maas, ter hoogte van Maasbracht. Wat verder het lateraal Linne-Buggenum om daar weer op de "echte" Maas te varen. We passeren Asselt, Neer en Reuver en al spoedig komen aan het sluizencomplex van Belfeld. Ook daar geen te lange wachttijd. Om 17.30 leggen we aan in de passantenhaven van Venlo, vlak bij de Duitse grens. We trekken de stad in. De temperatuur bedraagt nog altijd 20°c. Op een lekker terras genieten we van de mooie avond in een mooie en gezellige stad. De nacht was niet zo rustig. Het haventje van Venlo ligt vlak naast de Maas, en de beroepsvaart zorgt voor de nodige deining.

DAG 3 :

Bij het krieken van de dag, om 04.30 is iedereen wakker en een uurtje later trekken we weer verder. Ogen open houden voor de veerponten, die we om de paar kilometer tegenkomen. We passeren Grubbenvorst, Arcen, Broekhuizen, Maashees en Sambeek, waar we de sluis door moeten. Om 11.00 houden we halt in Gennep. Na een flinke wandeling bereiken we het centrum. Bij Aldi doen we onze inkopen. Een paar uur later zijn we weer op weg. We varen langs Cuyck met zijn imposante kathedraal, en naderen al vlug het sluizencomplex van Grave. Even verder varen we het haventje van Ravenstein binnen voor onze derde overnachting. Een pracht van een stadje. Mooi en gezellig.

DAG 4 :

Lekker geslapen, maar toch weeral wakker om 05.00. Na douche en ontbijt vertrekken we reeds om 06.30 uit Ravenstein. Weer opletten voor overstekende veerponten. We varen voorbij Batenburg, Maasbommel, nemen de sluis van Lith ( de laatse van de 19 sluizen ), passeren Kessel en varen onder de imposante bruggen van 's Hertogenbosch. We schieten goed op en ons einddoel komt dichterbij. Plotseling slaat de motor af. Even paniek. We dobberen midden op de Maas. Gelukkig is het niet te druk. Motorcompartiment open gemaakt, en al duidelijk blijkt dat er geen diesel meer in de tank is. We hebben nog een bus in reserve. Na 6 maal proberen slaat de motor eindelijk aan. En we zijn weer weg. We stoppen in Heusen voor een tankbeurt. We varen nu op de Bergse Maas. We passeren Waalwijk en besluiten in Geertruidenberg te overnachten. De vermoeidheid slaat toe. We zijn tenslotten weer 10 uur onderweg. We varen de haven binnen en leggen ons aan een steiger. Op zoek naar de havenmeester kom ik tot de ontdekking dat we niet in Geertruidenberg, maar wel in Drimmelen zijn. Terug aan boord besluiten we nog een uurtje te varen tot De Lage Zwaluwe. We bevinden ons nu op de Amer. Om 18.30 varen we eindelijk de jachthaven van Crezée in de Lage Zwaluwe binnen. Herman T. en Gust C. hadden we per GSM reeds verwittigd, en staan ons al op te wachten. We worden uitgenodigd voor een welkomstdrink op de boot van Herman T, en gaan daarna met ze'n allen lekker Chinees eten. Dan volgt nog de kroegentocht van de Lage Zwaluwe.

DAG 5 :

Na een wandeling tot aan de Amer komen we terug bij Herman T. en Anita waar we weer vergast worden op lekkere koffie. We moeten afscheid nemen van Gust en Denise, die terug naar Gorinchem vertrekken. We wuiven hen uit. Dan keren we terug naar onze boot, en bereiden een Italiaanse maaltijd. Na de middag doen we een uitstap naar Geertruidenberg en Drimmelen. Aan de oude jachthaven van Drimmelen gaan we iets drinken in de stamkroeg van Herman T. Een gezellige café, waar we ook Frans, een oude vriend van Herman T. ontmoeten. Een oude rot in het schippersvak. Nadien brengen we een bezoek aan " Het Informatiecentrum voor de Bieschbos " en de nieuwe jachthaven van Drimmelen. Een immens grote haven.

DAG 6 :

Na een lekker ontbijt varen we met Herman T. voor een ganse dag de Bieschbos in. Even de Amer oversteken en dan bevinden we ons midden de ongerepte natuur.  Het water is hier ondiep, en je moet hier goed weten waar je kunt varen. Gelukkig weet Herman T. hier de weg. Rond de middag varen we de oever op, maken de boot vast en eten onze zelfgemaakte boterhammetjes op. We maken er ook nog een flinke wandeling en zien er de vele verwilderde koeien en paarden. We varen weer verder, nog dieper de Bieschbos in, om dan weer terug te keren naar onze thuishaven.

DAG 7 :

Ik krijg bezoek. Mijn vrouwtje komt samen met mijn zus en schoonbroer. Het is een blij weerzien. Buiten wat bijpraten, eten en drinken wordt er niet veel gedaan.

DAG 8 :

Tijd om naar huis te vertrekken. We nemen nog afscheid van Herman T. en Anita, en varen langs dezelfde weg terug. Na de sluis van Lith gepasserd te hebben, varen we het haventje van Maasbommel binnen om te overnachten. We maken nog een wandeling door het dorp en vinden geen enkel café open. Een ware ramp voor Herman A. en Paul. We brengen de avond door op onze boot en spelen kaart.

DAG 9 :

We vertrekken om 07.30. Twee uur laten nemen we de sluis van Grave en we varen het passantenhaventje van Cuyck binnen om 12.00. We nemen een kijkje in dit wondermooie stadje, en doen er onze inkopen. We eten aan boord en vertrekken terug om 14.00. Wat later passeren we de sluis van Sambeek, en besluiten te overnachten in Broekhuizen, een vriendelijk Maasdorpje, waar we in het " Pannekoekenbos " nog lang genieten van het mooie uitzicht en de vriendelijke bediening.

DAG 10 :

Vertrek om 07.00 uit Broekhuizen. De Maas op z'n mooist; gehuld in nevel. We passeren opnieuw Venlo, nemen de sluizen in Belfeld en Panheel zonder problemen en zijn terug op de kanalen. We varen de ganse dag door, en om 20.30 komen we aan in Bocholt voor onze laatste overnachting.

DAG 11 :

Weer vertrekken we om 07.00. We varen opnieuw op het kanaal Herentals-Bocholt. Het versassen aan de vele sluizen verloopt meestal vlotjes. Aan sluis 6, in Mol houden we nog even halt voor een drink op een leuk terrasje. Om 17.00 varen we onze thuishaven terug binnen.