Om 11u15 varen we de haven van Hammerfest binnen. Dit is de meest noordelijke stad ter wereld. Dank zij de nabijheid van de Golfstroom bestaat de vissershaven sinds onheuglijke tijden. Ten gevolge van haar strategische ligging tijdens de Noord-Atlantische zeeoorlog was Hammerfest een Duitse vlootbasis van 1940 tot 1944. In 1944 werd de stad volledig vernield maar later weer opgebouwd tot de moderne stad die ze nu is. Het toerisme naar de Noordkaap heeft gunstige gevolgen gehad voor de plaatselijke economie. Nu heeft men veel hoop in de grote gasvoorraden van de Noordelijke IJszee en de Barentszee.
Tijdens een stadrondrit, bezoeken we : De Meridiaansteen op Fuglenes, deze staat op de plek waar de verdedigingsschans zich in 1809 bevond. De gedenksteen werd opgericht als herinnering aan het grote landmetinsproject dat Rusland, Zweden en Noorwegen in de jaren 1816-1852 gezamenlijk op zich namen om de grootte en de vorm van de aardbol te bepalen.
Salen (het Zadel) is een uitkijkpunt 80 meter boven de zeespiegel.
Om 12u45 verlaten we Hammerfest en zetten koers naar Oksfjord.
Het stadje staat volledig in het teken van de visserij.
Tegen 19u20 bereiken we Skjervoy met een natuurlijke haven middenin een bergwereld, die zich rond diepe fjorden en grote eilanden uitstrekt naar de oneindigheid van de Noorse zee. Men heeft hier overblijfselen gevonden van oude nederzettingen van de Samen die teruggaan tot het stenen tijdperk.
Om 6u15 verlaten we Honningsvag. De degelijke beschutting van de haven heeft er mee toe geleid dat deze zich ontwikkelde tot een grote vissershaven. Vroeger vormde een veerboot de enige verbinding met het vasteland, maar sinds 1999 werd een nieuwe weg geopend met een onderzeese tunnel van 6,8 km. In de lente worden kudden rendieren met landingsboten overgebracht naar hun zomerweiden op het eiland Mageroy. In de herfst keren ze al zwemmend naar de besneeuwde vlakten van Karasjok.
We varen naar Havoysund
Onderweg naar Hammerfest
Ontmoeting mat de MS Vesteralen
Het eiland Melkoya, waar vloeibaar gas naar Europa wordt geëxporteerd
Eens op open zee steekt een vrij krachtige wind op en wordt de zee nogal woelig. Alhoewel ik "Touristil" meeheb, vergeet ik eentje in te nemen, met als gevolg : zeeziek!
De haven van Vardo varen we voorbij omdat de wind te hevig is en aanmeren te gevaarlijk is.
In 1891 lanceerde de scheepvaartadviseur van de Noorse staat het idee om
een expresdienst te organiseren tussen Trondheim en Hammerfest.
Alleen de nog relatief jonge firma "Vesteraalens Dampskibsselskab"
in Stokmarknes nam de uitdaging aan. Op 18 mei 1893 ondertekenden de
Noorse staat en deze firma een contract van 4 jaar, waarbij de staat
ondersteuning verleende voor het organiseren van een wekelijkse
lijndienst tussen Trondheim en Hammerfest in de zomer en tussen
Trondheim en Tromso in de winter, met 9 aanloophavens onderweg.
Toen de stoomboot "Vesteraalen"
op 2 juli 1893 's achtends uit Trondheim afvoer naar Hammerfest, luidde
dit een revolutie in op communicatiegebied : de kustbevolking beschikte
nu over een geheel nieuwe manier om contact te houden met elkaar. Vroeger duurde het in de zomer drie weken en in de winter zelfs vijf maanden om een brief van Trondheim naar Hammerfest te versturen. Dankzij de Hurtigruten werd deze reistijd nu tot enkele dagen teruggebracht.
Svolvaer werd na 36 uur bereikt en 67 uur na de afvaart uit Trondheim, meer bepaald op 5 juli om 03.30 u, wierp het schip zijn ankers uit in de haven van Hammerfest. Langs de hele kust werden zowel schip als bemanning onthaald op eresaluten en volksfeesten.
Al snel volgden andere rederijen, de lijn werd voortdurend uitgebreid en in 1898 werd Bergen de zuidelijke eindhaven van de Hurtigruten. In 1914 werd de lijn verlengd tot Kirkenes.
In de loop van 100 jaar zijn meer dan 70 schepen op de Hurtigruten-lijn ingezet. Geleidelijk aan begon men speciaal voor Hurtigruten schepen te bouwen, met o.a. koel- en vrieskamers, speciale constructies voor het laden van paletten, autoplaatsen en roll-on/roll-off systemen.
Dankzij Hurtigruten werden plaatsen als Lofoten, Trollfjorden, Hammerfest en Noordkaap toegankelijk gemaakt voor een internationaal publiek, dat het land van de middernachtzon wenste te ontdekken. En de toeristen kwamen in grote getale en maakten Hurtigruten tot één van de belangrijkste attracties in Europa.
De Noorse Vlag
De MS Lofoten in Hammerfest (eerste eindhaven van de vroege Hurtigruten)
Vlucht van Oslo naar Kirkeness en transfer naar het hotel, waar ik iets na 21 u aankom.
KIRKENESS ligt aan de kop van de Bokfjord en is de grootste stad van Oost-Finnmark en begin/eindpunt van de Hurtigruten. De stad werd gebouwd rondom de mijnonderneming AS Sydvarangar, maar de ijzerindustrie is intussen stopgezet. De haven ligt zo diep in de fjord dat de Golfstroom er niet bij kan, waardoor de haven regelmatig dichtvriest. Vaak moeten ijsbrekers ingezet worden om deze vrij te maken.
In de voormiddag maak ik, in druilerig weer, een wandeling door de stad tot aan de Bokfjord, en zie hoe de MS Lofoten de haven binnenvaart.
Om 11 u neem ik de bus richting haven en scheep in op de MS Lofoten.
Omwille van de vrij korte tijd die ik in Oslo ben, beperk ik mijn vluchtig bezoek tot enkele, naar mijn menig belanrijke gebouwen.
Kvadraturen met historische architectuur en mooie tuin
De Haven
Radhuset (stadhuis) waar elk jaar in december de Nobelprijs voor de Vrede wordt uitgereikt. Het gebouw is deels opgetrokken met handgemaakte bakstenen (de zogenaamde monniksteen)
Slottet of Koninklijk Paleis staat op de heuvel boven de Karl Johans Gate
Vlucht SAS van 11u40 naar Oslo ; aankomst 13u20 De landing in Oslo
Met de FLYTOGET van de luchthaven naar OSLO (SENTRALSTASJON) (170 NOK =23 E enkel biljet). Deze sneltrein brengt je in ongeveer 20 minuten in het centrum van Oslo.