Ik ben , en gebruik soms ook wel de schuilnaam amaarylis.
Ik ben een vrouw en woon in west vlaanderen (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 21/11/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: computer en bezig zijn met psp.
Een woordje over mezelf, ben 55 jaar, gehuwd, heb 2 kinderen , en ik woon in het zuid oosten van west vlaanderen.
kennismaking met psp
08-02-2007
een heel eenvoudige animatie -18
Alles goed ? ons aapje moet nu links en rechts gaan slingeren ....
dit moet je dus krijgen
Wel eventjes op de afbeedling, klikken als je nu de animatie echt wil zien
nu heb ik dit op 100 gezet, maar je zult dit in het vervolg zelf moeten uitmaken, en wel zoals je het zelf liefst ziet .... te snel is niet goed - te traag is ook niet goed .....
Kijk nu maar nog een naar de proef animatie ... en kijk of je animatie nu naar je zin is ... is die niet naar je zin ---> terug zoals hierboven en de tijd herinstellen
maaaaar die is nu te snel --- onze tijd stond op .... weet je nog ... 50 We zullen die tijd opdrijven , want die is uitgedrukt in 100 ste van seconden -sluit maar die proefanimatie af !
We gaan in onze AS naar "bewerken " en daar kiezen we voor "alles selecteren "
We bemerken nu, dat er rond allebei de frames - een blauw met (rood ---- is voor het laatste frame) - gekleurde rand gekomen is - dat wil dus zeggen, dat alles geselecteerd is
Onze animatie is eigenlijk al klaar , maar wat zien we nu - als alles goed is, zien we de twee afbeeldingen van ons aapje .... soms moet je met muiscursor eventjes op de rand van het rechter plaatje staan en eraan trekken met je muiscursor ingedrukt , als je niet alles ziet
Die twee afbeeldingen zijn 2 frames geworden - of anders gezegd animatie frames
Een animatie is eigenlijk niets meer of niets minder, dan een filmpje dat we gaan maken - en net zoals een film talloze aparte beelden heeft die, je kunt samenvoegen tot een geheel, en dus zo wordt een beweging gevormd - we moeten dus meestal de "frames " eerst maken in psp , daarna worden die frames als animatie gemaakt in AS dus Animatie frames zijn niet te verwarren met een psp lijst of kader die ook een" Frame " genoemd wordt
Als we nu onze animatie willen zien - want we zijn natuurlijk razend nieuwsgierig ... welnu, klik dan even op dit icoontje -- animatie bekijken - zie je, wanneer je de cursor er eventjes op laat rusten
normaal zou je nu jouw animatie moeten te zien krijgen
en zoek je plaatjes op , uit de map die je hiervoor hebt uitgekozen
Als je volgorde goed is - dus als je voorbereidend werk goed was klik je op toevoegen open je "aapje 1 " nog eens toevoegen open je " aapje 2"
later zul je zien, dat je door middel van je shift toets in het houden, meerdere bestandjes kunt aanklikken en zo toevoegen Let wel op dat ze altijd in de goede volgorde staan
ok...? klik maar op volgende nu krijg je een volgende venster , waar je niets moet aanklikken
We zien de tekst wizard animatie is klaar om de animatie samen te stellen ......... klik maar op "voltooien " !
vierde venster animatie moet zich steeds herhalen - en die tijd laten we nu efkes zo staan Straks zullen we dat aanpassen... -die tijd moet je wel aanpassen zoals jij het zelf liefst hebt ....
We openen al meteen de wizard voor animatie - het icoontje staat pal onder " bestand" en zoals een wizard werkt, is dat met een aantal vragen en opties waar je een en ander moet aanvinken of niet aanvinken Heeeeel vaak zal je bij animaties deze wizard moeten overlopen, dus deze screentjes zal ik niet elke keer tonen ...
We overlopen nu de wizard voor onze animatie - ons aapje
Over naar animation shop Klik daarvoor in je bestand - voor bezitters van psp 7 - psp 8 -psp 9 en zoek naar producten van jasc software - animation shop
klik er maar op / of open je animation shop, als je dit afzonderlijk gedownloaded hebt --- voor leden die psp X of psp XI hebben
Geef het programma voldoende tijd om op te starten
En er is nog meer Voordat je klikt op -opslaan- laat ons nog eventjes kijken naar de opties
Zorg er hier voor dat je - opslaat - als met psp 7 compatibel bestand - Het moet dus altijd met psp 7 compatibel zijn, zelfs als zou je werken met psp 8 -psp 9 -pspX of psp XI --- aangevinkt is - klik dan maar op ok - en klik nu maar op -opslaan - als psp image Check dit eventjes uit met allebei je tubes- anders lukt je animatie niet - dit is heel erg belangrijk !
Uiteraard moeten we nu nog bij beide afbeeldingen - lagen - samenvoegen - zichtbare lagen opslaan en het eerste als aapje1- en de tweede als aapje2 opslaan als *psp image
Pas op !!! Als je animaties maakt, sla je die "tube" of plaatje - altijd op als
*psp.image - kijk maar naar de rode pijl - "paint shop pro image "
Als we nu een nieuwe afbeelding openen - en we maken ze - 400 pixels breed en 450 pixels hoog, dat zou dat juist moeten gepast zijn
We plaatsen nu eerst ons watermerk - ergens in een hoekje als nieuw laag
Nu met de beide toetsen -shift+d- ingdrukt, maken we een exacte copie van deze afbeelding
-minimaliseer even deze copie
-neem je tube met aap - en via copieren en plakken als nieuwe laag, zetten we onze tube op onze nieuw gemaakte afbeelding + watermerk -minimaliseer even
-terug onze copie + watermerk - neem terug je tube met aap - en via copieren en plakken als nieuwe laag, zetten we onze tube nu op onze copie - in ons lagenpallet; klikken we die tubelaag aan - en via beeld en spiegelen , maken we onze afbeelding gespiegeld --- omdat we als nieuwe laag geplakt hebben, kunnen we dit doen, zonder aan ons watermerk te komen - dat watermerk blijft dus netjes staat - ook later in de animatie zal het niet bewegen !
Vandaag dus stappen we over naar de animaties - en ik ben er bijna zeker van dat heel wat leden hier naar uit zullen kijken ....
Eventjes tussendoor Helaas, helaas, helaas --- in de versies van psp X /10 en XI/11 zit animation shop niet meer standaard bij het psp programma... Je moet het afzonderlijk downloaden
Animaties zijn op zich niet écht moeilijk, maar wel tijdrovend - maar het resultaat is bijna altijd reuzeleuk ! Laat ons maar van start gaan met een aapje-dat-heen-en-weer-slingert .... Dit is een zeer erg lange les - maar ik leg nu vele zaken uit, die in bijna alle animaties voorkomen en die ik dan in volgende animatie lessen niet meer zal uitleggen - dus eventjes goed opletten ... !!!
vooruit dan maar .... Voor deze eenvoudige animatie hebben we nodig een leuke afbeelding - liefst een tube of psp image - en die afbeelding moet een beetje passen, want niet ieder plaatje/tube leent zich tot animatie Een tube van een aapje zit alvast nu reeds in de eerste bijlage
tube niet openen, maar rechtstreeks opslaan en in je tubesmap plaatsen nu via je browser, deze tube opzoeken en openen
We gaan eerst zorgen dat ons watermerk erin staat Dat doen we als volgt - eerst kijken we hoe groot onze tube - die we gaan gebruiken - is, dus de afmetingen ervan
we gaan naar onze menu balk - kijken daar naar afbeelding - en kijken naar doekgrootte