Categorieën
  • 01. Introductie (1)
  • 02. Doelstelling en strategy (1)
  • 03. Project planning (1)
  • 04. Fase 1 Visualisering van het idee (1)
  • 05. Fase 2 Ontwerp van het idee (1)
  • 06. Fase 3 Uitvoering (1)
  • 07. Fase 4 Presentatie van het werk (1)
  • Bijlage 1 Vereiste competenties (1)
  • Bijlage 2 Proces map (0)
  • Bijlage 3 Compositie criteria (1)
  • Bijlage 4 Toegepaste technieken (0)
  • Bijlage 5 Hulpmiddelen (3)
  • Inhoud blog
  • Fase 4: Presentatie van het werk
  • Fase 3: Uitvoering
  • Toonwaarde schema
  • Compositie checklijst
  • Plattegrond van Gent met de standplaats voor de fotos
  • Fase 2: Ontwerp van het idee
  • Viewfinders
  • Fase 1: Visualisering van het idee
  • Bijlage 1 Doelstelling en benodigde competenties van de kunstacademie
  • Project planning
  • Doelstelling en strategie
  • Introductie
    Archief per maand
  • 05-2012
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Zelfportret
    Foto

    Selectie van mijn schilderijen
    Artwanted.com
    http://www.artwanted.com/joseph1945

    Mijn websites
  • http://blog.seniorennet.be/joseph1945
  • http://www.artwanted.com/joseph1945
  • Gastenboek
  • Succes met uw blog.

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    Gent in perspectief
    Ghent in perspective
    08-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Introductie

    Weldra start mijn laatste jaar schilderkunst aan de kunstacademie in Sint Niklaas
    Het is mijn bedoeling een eindwerk te maken over Gentse bezienswaardigheden.

    Uit mijn beroepservaring gebruik ik de kennis om een dergelijk project gestructureerd aan te pakken. Maar ook tijdens de afgelopen 6 jaar aan de kunstacademie zijn de boeken over schilderkunst een steun geweest om een methode van aanpak te ontwikkelen die voor dit eindwerk gebruikt kunnen worden

    Het werk is een kado voor mijn zoon, die al meer dan 10 jaar in Gent woont en die Gent een gezellige stad vindt

    Mijn vrouw is mijn vurigste supporter en levert regelmatig constructieve kritiek 

    08-09-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:01. Introductie
    >> Reageer (0)
    09-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doelstelling en strategie

    Doelstelling

    Begin juni 2012, het eindwerk over Gentse bezienswaardigheden met succes te presenteren voor evaluatie door een externe jury

    Strategy
    • Door middel van planning het werk tijdig te kunnen afronden
    • Door , in overleg met de leraar, de beoordelingscriteria op te stellen waaraan het schilderwerk moet voldoen
    • Door , in overleg met de leraar, mijn vereiste competenties verder te ontwikkelen
    • Door tussentijdse interne evaluaties te organiseren, de voortgang en kwaliteit van het werk te beoordelen en eventuele correctieve acties op te stellen

    09-09-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:02. Doelstelling en strategy
    >> Reageer (0)
    14-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project planning
     Fase Titel  Onderwerp Tijd   Status
     1 Visualiseren van het idee   Thema bepalen   Juli-Aug 2011  Afgerond  
        Veldschetsen maken 
     Afgerond
        Foto's maken
     Afgerond
        Notities maken
     Afgerond
     2 Ontwerpen van het idee   Compositie bepalen  Aug-Sept 2011  Afgerond
        Ontwerp checklijst controleren        Afgerond
        Kenmerken thema bepalen
     Afgerond
        Toonwaarde plan opstellen                       
     Afgerond
        Kleurschema en stijl bepalen  Afgerond  
            Formaat grootte - en type
    drager bepalen  
     
     Afgerond  
    3 Uitvoering                     Preparatie doek, ondergrond,
    textuur en  kleur  
         Okt. 2012 
     Afgerond
        Schetsen van het ontwerp
    op doek 
        Nov 2011  Afgerond
        Basis toonwaarden vastleggen         Dec 2011
     Afgerond
        Hoofdkleuren bepalen/vastleggen    Jan- Feb 2012  
     Afgerond
        Verdere detaillering en uitwerking
    van geometrische vormen  
      Maart 2012
     Afgerond
        Details en eindafwerking      April 2012
     Afgerond
        Conservatie met vernis      Mei 2012
     Afgerond
     4 Presentatie gereed maken  Informatie inwinnen over locatie
    en ruimtelijke afmetingen 
          Mei-2012  Afgerond
        Hoogte werk bepalen     Mei 2012
     Afgerond

    14-09-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:03. Project planning
    >> Reageer (0)
    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijlage 1 Doelstelling en benodigde competenties van de kunstacademie
    Omschrijving Onderwijsorganisatie 
    • Zelfstandig werk in het atelier. 
    • Individuele en gezamenlijke begeleiding rond welomschreven opdracht. 
    • Zelfstandig voorstellen / presenteren van gemaakt werk. 
    • De student schrijft minstens twee maal per jaar een reflectieverslag. 
    • Deze schrijvend-reflectieve praktijk heeft onder andere de bedoeling om de individuele werkontwikkeling te duiden en wordt als pedagogisch instrument mee opgenomen in de dialoog tussen student en leraar. 

     Competenties eindwerk 
    1. De student is in staat een volwaardig kunstwerk te realiseren. Onder meer: • weet de inhoud, vorm en artistieke middelen van zijn werk op een precieze manier op elkaar af te stemmen • vertoont het nodige doorzicht waardoor hij de artistieke probleemstellingen zelf ziet en tracht op te lossen. 
    2. De student heeft inzicht in zijn eigen artistiek parcours en zijn positie binnen de beeldende kunst en is in staat zijn onderzoeksterrein en de evolutie ervan te duiden en te synthetiseren. 
    3. De student heeft inzicht in de tentoonstellingspraktijk en kan deze toepassen. 
    Onder meer: 
    • kan een relevante selectie maken uit het gerealiseerde werk en deze op een zinvolle manier tentoonstellen. 
    • begrijpt hoe beelden op elkaar of op de ruimte inwerken en kan deze processen constructief aanwenden. 
    • kan de presentie van zijn werk op zich nemen. 
    • kan zijn werk documenteren en bundelen in een portfolio. 
    4. De student kan zijn kritische zin constructief inzetten voor de tentoonstelling van zijn werk.
    5. De student vertoont de nodige discipline en zelfredzaamheid waardoor hij zijn eindwerk op tijd kan realiseren. 

    Omschrijving Doelstellingen 
    • Het moet de student ertoe brengen een project te realiseren waarmee hij succesvol zijn specialisatie in de schilderkunst kan afronden. 
    • Voorts moet de student de aanzet te leveren tot een eigen oeuvre en werk realiseren waarvan de technische kwaliteit overeenstemt met het opgezette concept. 
    • Het gerealiseerde project zal een artistieke uitspraak moeten bevatten die getuigt van een sterke oorspronkelijkheid en van de uitgesproken identiteit van de student. 
    • Door reflectie over eigen werk en de kunstscène zal de student zijn kritische zin en zijn intellectuele weerbaarheid ontwikkelen die hem in staat stellen autonoom verder te werken en constructief met kritiek om te gaan. 
    • Het tentoonstellen van het werk, de confrontatie aangaan met zowel de ruimte als de jury. 
    • In verschillende toonmomenten zal de student de context van zijn werk leren ontwikkelen. 
    • De student zal een portfolio moeten aanleggen met een weerslag van zijn evolutie en een verbale situering van zijn werk. 

    Omschrijving Inhoud 
    • Contextgericht werken; aandacht voor het geheel van het werk, het oeuvre, aandacht voor de relatie tussen de verschillende werken, voor de relatie van het werk met de ruimte. 
     • Presenteren van het eindwerk.
     
    Omschrijving Begeleiding 
    • Steeds mogelijkheid tot een persoonlijke afspraak met de leraar. 

    Omschrijving Evaluatie 
     • Permanente evaluatie: wekelijks contact met individuele feedback. 
    • In februari 2012 is er een gebonden evaluatie door een interne jury, een beoordeling en individuele werkbespreking. 
    • In juni 2012 is er een eindevaluatie van het artistieke werk door een externe examenjury.
      Algemeen 
    • Werkstukken moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd. 
    • In geval de student wettig verhinderd is aanwezig te zijn, zorgt hij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.

    15-09-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Bijlage 1 Vereiste competenties
    >> Reageer (0)
    16-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase 1: Visualisering van het idee
    Thema
    Toon sfeervolle bezienswaardigheden van de stad Gent

    Keuze uit bezienswaardigheden: 
    Via internet vonden we de tien top bezienswaardigheden van Gent en kozen hieruit de graslei & korenlei , het Belfort, de Sint Baafs kathedraal , de Sint Niklolaas - en de Sint Michiels kerk.

    Voorlopige formaat keuze van het werk 
    We kiezen voor een drieluik met eventueel panoramische afmetingen, zo groot als praktische haalbaar wat betreft vervoer - en wat betreft de beschikbare ruimte op de plaats van bestemming

    Het maken van foto’s en notities ter plaatse 
    Met een digitaal fototoestel en een statief werden diverse overzicht- en detail foto’s genomen vanuit verschillende standpunten en ooghoogtes. 
    Als hulpmiddel voor het fotograferen werden kartonnen viewfinders gebruikt , die voorzien waren met lijnen die de gulden snede van de viewfinder voorstellen (zie bijlage hulpmiddelen voor foto’s van de gebruikte viewfinders). 
    De foto’s werden in de ochtend uren genomen. 

    Notities
    Over de toonwaarden en kleuren van de gebouwen en andere overwegingen en waarnemingen werden notities gemaakt.

    Algemene opmerkingen en overwegingen
    Van de eerste foto sessie heb ik geleerd dat de stand van de zon een grote invloed heeft op alle beelden. Sommige foto dienen s'morgens genomen te worden, andere weer in de latere namiddag. Het standpunt van de foto bepaald of iets krachtiger/grootser toont. Niet altijd ben ik er in geslaagd een dominant punt op een juiste plaats op de foto te krijgen. Hieraan zal ik later meer aandacht aan moeten geven. Om een drieluik te maken dien ik er ook voor te zorgen dat de 3 luiken harmonisch bij elkaar horen. Maar voorlopig genoeg materiaal om een compositie te ontwerpen

    Enkele foto's met commentaar

    Sint Michiels kerk
    1 2 3 4

    De fotos met een laag standpunt, kikvorsperspectief , geven de kerk een krachtige uitstraling. De stand van de zon, de reflecties in het water en de keuze van gebouwen kunnen het beeld aantrekkelijker maken.  Voorlopige keuze is foto 2

    Graslei en Korenlei 
    1 2
    De drie foto's kunnen gecombineerd worden tot een mooie panoramische foto . Gezien ik geen breedbeeld fototoestel bezit zal ik met statief overlappende foto's moeten maken om een panoramisch beeld te creëren


    Sint Baafs kathedraal, het Belfort en de Sint Nikolaaskerk
    1 2 3 4

    De 3 bezienswaardigheden zijn in 1 beeld te vangen. Ook hier is een kikvorsperspectief de beste keuze. De foto's dienen in de namiddag genomen te worden om de 3 hoofd gebouwen in het zonlicht te plaatsen en de gebouwen aan de Sint Michiels helling in de schaduw. Voorlopige keuze foto 3

    Detail fotos
    1 2 3 4

    Enkel detailfoto's die de prachtige versieringen aan de gebouwen weergeven

    16-09-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:04. Fase 1 Visualisering van het idee
    >> Reageer (0)
    17-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Viewfinders

    De onderstaande viewfinders (zoekers) zijn gebruikt bij het maken van foto's, als hulpmiddel om een esthetische en aantrekkelijke compositie uit te kiezen
    Op de viewfinders staan lijnen en tekens die de "gulden snede" en "de derden regel" gebruiken 
    (voor meer uitleg van deze begrippen, zie de wikipedia website).
    De viewfinders zijn gemaakt van karton en hierop geplakte satestokjes



    17-09-2011 om 15:16 geschreven door Joseph  


    Categorie:Bijlage 5 Hulpmiddelen
    >> Reageer (0)
    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase 2: Ontwerp van het idee
    Kenmerken thema vastleggen

    Het beeld dient warm en sfeerrijk te zijn, rijk aan kleuren, eerder in de impressionistische – dan in de realistische stijl. Een terras en toeristen maken het tafereel gezelliger

    Compositie bepalen


    Harmonie tussen de panelen
    • We evalueerden eerst hoe de 3 panelen van het drieluik samen een harmonische geheel konden vormen en wat het punt van aandacht zou moeten worden in elk van de panelen.
    • De harmonie zullen via de perspectief lijnen (kade muren) in het middenstuk doorlopen naar de perspectief lijnen (viaduct en of kade muur) in de beide zijpanelen.
    • De huizen rechts op het linker paneel en die links op het middenstuk staan beide in de schaduw. Op dezelfde wijze maken we geleidelijke overgangen tussen de panelen voor de lucht, de gebouwen en de schaduwlijnen.
    Dominanten punten in elk paneel
    • Alle perspectieflijnen van het middenstuk lopen naar het gebouw vlak voor de kerk en dit gebouw wordt ons dominant punt, dat iets uit het midden tegen de rechter gulden snede wordt geplaatst. 
    • De aandacht van het linker paneel moet gaan naar de 3 bezienswaardigheden die allen in het licht (zonlicht) worden weergegeven. De Sint-Nikolaaskerk wordt in een grote vorm getoond en de andere twee gebouwen (Belfort en de Sint-Baafs kathedraal) in een kleinere vorm maar staan wel op de linkse - en rechtse verticale gulden snedelijnen.
    • De Sint-Michielskerk krijgt de aandacht in het rechter paneel en wel door de verlichte (door zonlicht) kerk beuk tussen de verticale gulden snedelijnen te plaatsen
    Het middenstuk zal met de panoramische verhouding 1 : 2 gemaakt worden en de zijpanelen elk in de helft met de verhouding 1 : 1.

    De volgend schetsen zijn hiervoor gemaakt



    Toonwaarden vaststellen
    Enkele toonwaarden studies werden in zwart/wit gemaakt om het aantal – en de waarden van de grijstinten te bepalen.

    Hierbij de gekozen optie met 6 toonwaarden
     


    Kleurschema en stijl bepalen
    We kiezen als dominante kleur analoog oranje inclusief de kleuren geel orange en rood orange en inclusief de aarde kleuren oker, burnt sienna en indian red. In kleinere hoeveelheden zal blauw als complement gebruikt en in nog kleinere hoeveelheden de disharmonische kleuren groen ( struiken) en violet ( mengkleur). 

    Het kleurschema:


    Er werden twee kleuren studies gemaakt en wel
    1. kleuren met de toonwaarden volgens het toonwaarde plan op een witte achtergrond
    2. kleuren op een onderlaag van grijstinten volgens het toonwaarde plan Het resultaat met de onderlaag van grijstinten gaf warme en zachte kleuren




    Ontwerp checklijst controleren
    • Er wordt een sfeer gecreëerd door de warme kleuren van de historische gebouwen , het nog aan te brengen terras met bezoekers op het middenstuk en de aanwezigheid van toeristen.
    • De illusie van diepte wordt ondersteund door de perspectief lijnen, de keuze van toonwaarden en door de vergrijsde kleuren, de grotere objecten op de voorgrond en de kleinere op de achtergrond en ook door overlappende vormen.
    • Er is een dominant punt aanwezig in elk paneel. Het linker paneel heeft een groot en klein dominant punt
    • Er is variëteit in kleuren en toonwaarden
    • Elke hoek van de panelen is interessant
    • zie ook de bijlage voor een meer uitgebreide checklijst
    Formaat grootte en drager bepalen

    De afmetingen van het drieluik zijn beperkt door de beschikbare ruimte op de plaats van bestemming en door het beperken van het vervoer van het drieluik met eigen middelen.
    • Het middenstuk wordt 100 bij 200 cm en de beide zijpanelen elk 100 bij 100 cm.
    • Het spieraam is 10 cm breed en 3 cm dik en hierop wordt linnen aangebracht,
    • Het spieraam wordt versterkt door kruisverbindingen.

    Het ontwerp resultaat gepresenteerd d.m.v. ter plaatse gemaakte foto’s

    28-10-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:05. Fase 2 Ontwerp van het idee
    >> Reageer (0)
    02-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plattegrond van Gent met de standplaats voor de fotos

    • De standplaats voor de fotos voor het middenstuk zijn genomen vanaf de grasbrug (kenmerk M)
    • Die voor het linkerpaneel vanaf de korenlei nabij de St Michielshelling (kenmerk L)
    • Die voor het rechterpaneel vanaf de graslei nabij de Sint Michielshelling (kenmerk R)

    02-11-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:Bijlage 5 Hulpmiddelen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compositie checklijst
    Dominant punt aanwezig 
    Variëteit in harde en zachte randen
    Ritme en beweging
    Esthetische verdeling van de ruimte
    Efficiënt begin en eindpunt
    Interessante negatieve ruimte
    Illusie van diepte en atmosferische perspectief
    Geen rakende lijnen en vormen
    Kleurharmonie
    Correcte toonwaarden 
    Variëteit in repeterende elementen
    Alle vierhoeken in het schilderij zijn verschillend
    Is er evenwicht/balans
    Borstelstreken
    Voeg drama/sfeer toe aan het landschap
    Regels zijn er om overtreden te worden

    02-11-2011 om 17:50 geschreven door Joseph  


    Categorie:Bijlage 3 Compositie criteria
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toonwaarde schema


    Hulpmiddel voor het vastleggen van toonwaarden

    02-11-2011 om 17:58 geschreven door Joseph  


    Categorie:Bijlage 5 Hulpmiddelen
    >> Reageer (0)
    26-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase 3: Uitvoering
    Preparatie doek
    Op de geprepareerde linnen doeken is een extra laag gesso aangebracht

    Schetsen van het ontwerp op het doek
    Allereerst werd er op de foto's transparant papier gelegd met ruitjes van 2x2cm.
    Daarna werden op de doeken  hulplijnen aangebracht - in  ruitvorm met een grotere schaal- om de foto's gemakkelijker over te brengen. De ruitjes helpen om nauwkeuriger bepaalde vormen  op doek te schetsen en ook om , vanaf die lijnen, meetpunten van de foto's gemakkelijker over te nemen.

    Vanaf de foto's werd met behulp van de aanwezige perspectief lijnen de horizon bepaald en ook de diverse verdwijnpunten op deze horizon voor de verschillen huizenblokken, kademuren etc.
    Deze verdwijnpunten werden op het doek aangegeven om de diverse perspectief lijnen nauwkeurig vanaf deze punten te kunnen tekenen , hetgeen nodig is omdat de tekening op het doek vele malen groter.

    Bepaalde detail foto's waren een handig hulpmiddel om e.e.a. goed over te brengen op groot formaat

    Voor het schetsen werd potloodstift gebruikt met een dia van 0.9mm
    Er waren circa 75 uur nodig om alle gegevens over te brengen

    Linker paneel 100 x 100 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Middenstuk 100 x 200 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Rechter paneel 100 x 100 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Basis toonwaarden vastleggen
    Met zwarte en witte olieverf zijn 6 verschillende toonwaarden op het doek geschilderd, die als uitgangspunt/onderlaag gaan dienen voor de volgende laag met kleuren. 
    Als olieverf is  "Artisan" gebruikt (olieverf op waterbasis van Winton & Newton)
    De kleuren zullen in dezelfde toonwaarde worden geschilderd

    Linker paneel 100 x 100 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Middenstuk 100 x 200 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Rechter paneel 100 x 100 cm

    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Hoofdkleuren vastleggen
    Na het voltooien van de zwart-wit versie waren er verzoeken om het geheel niet in kleur af te werken. Uiteindelijk besloot ik de zijpanelen in grisaille te laten en het middenstuk een extra laag in kleur te geven

    Linkerpaneel
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Middenstuk
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Rechter paneel
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

    Er ontbreken nog de hightlights aan te brengen op alle drie de panelen

    Eindresultaat

    Linkerpaneel
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
    Middenstuk
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire
    Rechter paneel
    Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire 


    Architectonische werken zijn zeer arbeidsintensief. 
    Het geheel, inclusief voorbereiding duurde 260 uur.

    26-11-2011 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:06. Fase 3 Uitvoering
    >> Reageer (0)
    15-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fase 4: Presentatie van het werk
    Beschikbare ruimte:

    Afhankelijk van het aantal leerlingen - die examen afleggen wordt - wordt het aantal meters muur-lengte per leerling bepaald en de plaats in de ruimte. 
    Een geluk, er werd mij 10 meter muur ruimte gegeven.

    Plaatsing van het eindwerk:

    In totaal hebben we een muur lengte nodig van 5,50m,  rekening houdende met 25 cm tussen de zijpanelen en het middenstuk en een halve meter aan iedere buitenzijde.

    De ooghoogte van het eindwerk is gelijk aan de horizon lijn in het middenstuk. 

    Liefst kiezen voor een plaats , waar er geen invloed van zonlicht en die niet te fel verlicht is

    Presentatie van het eindwerk:

    Naast het eindwerk worden er nog 3 pass partouts gepresenteerd van elk 1m bij 30 cm, die een deel van het studiewerk tijdens de compositie fase weergeven. Het zijn de toonwaarde studie van het eindwerk en twee kleuren versies, 1 gebaseerd op witte - en 1 op een grisaille onderlaag.

    Ter inzage zijn beschikbaar een 
    • documentatiemap - met alle gebruikte documenten en hulpmiddelen - en een 
    • notitiemap - met notities tijdens de site bezoeken , het wel en wee van het eindwerk en de zelfreflectie 
    Voordracht
    In maximum 15 minuten mag iedere leerling voor de externe jury , de directeur van de academie en de leraar zijn eindwerk presenteren.
    De focus van de presentatie zal zijn, het ontstaan van de compositie.

    Score
    De externe jury beoordeelde mijn werk met 81%. 
    Waardering was er ook voor de uitdaging, de inzet en de kennis van zaken. 
    "Hij weet waarmee hij bezig is"

    15-05-2012 om 00:00 geschreven door Joseph  


    Categorie:07. Fase 4 Presentatie van het werk
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!