een kamera is géén kopiëerapparaat om "pasfotootjes" te maken van wat iederéén ziet
20-08-2006
den gerard - zand 2
een foto om naar te BLIJVEN kijken en je intussen af te vragen wie hier feitelijk de grootste kunstenaar is: de man die niet alleen de techniek maar ook de VIZIE had om de "verzaligde" uitdrukking op het gezicht van de boeddha én de hele mysterieuze sfeer van het oosten te voorschijn te toveren in doodgewoon zand of... de man die deze ekstatische sfeer heeft aangevoeld en dan niet alleen de techniek maar ook de VIZIE had om dit HELAAS vergankelijke meesterwerk (met inbegrip van de allerkleinste details) om te zetten in een BLIJVEND fotografisch meesterwerk. *** omdat je deze onvergetelijke foto hebt ingestuurd voor een bespreking in "kadreren", verwacht je (naast mijn sprakeloze bewondering) natuurlijk ook minstens één bruikbare TIP... dan had je bij de opname MISSCHIEN een half stapje naar links kunnen zetten, zodat de twee figuurtjes helemaal in de rechthoek zouden gekomen zijn en de mondhoek van de boeddha helemaal vrij zou komen. *** hoofdzaak is echter jouw vizie: dit is onbeschrijflijk veel méér dan een technisch volmaakte pasfoto van wat alle overige toeschouwers in vervoering heeft doen staan: door de zorgvuldig bestudeerde invalshoek, heb je dit beeld geïsoleerd uit zijn omgeving, zodat het een eigen leven is gaan leiden (en dit is dan Fotografie met een grote F en Kunst met een grote K).